Каждые вторые госзакупки - коррупционные
Заметно возрос объем государственных средств, расходуемых в обход процедур госзакупок. В первой половине 2011 года таким образом было потрачено 111,8 млрд грн, в 2012 году - 164 млрд грн.
Частка процедур державних закупівель в одного учасника, які вважаються найбільш корупційними, зросла майже у вісім разів: з 6% у першому півріччі 2011 року до 45% у першому півріччі 2012 року.
Про це свідчать результати аналізу даних Державної служби статистики України.
Загалом у першому півріччі 2012 року було здійснено майже 64 тис процедур закупівель згідно з укладеними договорами. Це майже в півтори разу більше, ніж у відповідному періоді 2011 року - 38 251 процедура.
З них 48% становили відкриті торги, 45% - закупівлі в одного учасника, 7% - запит цінових пропозицій, решта - двоступеневі торги та попередня кваліфікація учасників. Минулого року відкриті торги становили 79% від усіх проведених процедур, запит цінових пропозицій - 15%, а закупівлі в одного учасника - 6%.
Всього у першому півріччі 2012 року за укладеними договорами державних закупівель було витрачено 222,7 млрд грн, тоді як у першому півріччі 2011 року - у півтори разу менше - 154 млрд грн.
Помітно зріс обсяг державних коштів, які витрачаються поза процедурами держзакупівель згідно із законом "Про здійснення державних закупівель". Так, у першій половині 2011 року поза процедурами було витрачено 111,8 млрд грн, тоді як 2012 року - вже майже 164 млрд грн.
Збільшилася також кількість учасників, які подавали свої пропозиції - з 97 тис у першій половині 2011 року до 109 тис у першій половині 2012 року, та кількість переможців держзакупівель - з 33,7 тис у 2011 році до 56 тис у 2012 році.
Фото unn.com.ua |
Кількість іноземних переможців державних закупівель України залишається мізерною: 104 або 0,3% від усіх переможців у першій половині 2011 року та 123 або 0,2% у відповідному періоді 2012 року.
За даними Держстату, дещо збільшилася кількість оскаржень процедур закупівель: із 166 у першій половині 2011 року до 217 у відповідному періоді 2012 року.
На збільшення ваги закупівель в одного учасника могли вплинути два фактори.
По-перше, на початку 2011 року всі закупівлі комунальних послуг були виведені із-під дії профільного закону. Їх повернули лише у жовтні 2011 року, з набранням чинності нової редакції закону про здійснення державних закупівель.
Як правило, закупівлі комунальних послуг проводяться взимку кожного року саме в одного учасника через монопольне становище на цьому ринку комунальних або державних підприємств.
По-друге, у жовтні 2011 року було скасовано зобов'язання замовників отримувати у Мінекономрозвитку погодження на закупівлю в одного учасника.