Uber через два роки, або Чому українцям уже "краще на метро"

Понеділок, 13 листопада 2017, 08:30 -
Як змінився сервіс за останній час, і чому клієнти Uber все частіше говорять про громадський транспорт.

Радість від приходу Uber затьмарили проблеми, з якими останнім часом довелося зіткнутися користувачам.

Все частіше можна почути негативні відгуки про сервіс, а також заклики не користуватися його послугами і їздити на метро.

ЕП з'ясовувала, що пішло не так.

Uber сьогодні

Uber — мобільний додаток для замовлення таксі онлайн. Користувач, який встановив додаток, може замовити машину двома натисканнями замість того, щоб чекати на лінії, коли звільниться оператор, і пояснювати, куди потрібно їхати.

Це також зручно при поїздках за кордон, адже додаток доступний у багатьох містах світу.

Зручно і те, що пасажирові не потрібно шукати готівку, а водієві — решту: гроші автоматично списуються з картки. Є також можливість оплати готівкою.

До того ж, вартість поїздки можна розділити на всіх пасажирів, а недавно Uber додав можливість кількох зупинок за маршрутом.

Крім того, клієнт може бачити на карті, де перебуває автомобіль, щоб не чекати його під під'їздом. Існує також можливість відправити близьким свій маршрут, який вони можуть відстежувати в режимі реального часу.

На даний момент Uber працює в сімох українських містах: Києві, Одесі, Дніпрі, Львові, Харкові, Запоріжжі та Вінниці.

Додаток користується популярністю: до моменту запуску його скачали понад 40 тис осіб. За статистикою Uber, це найбільший показник очікування не тільки в Європі, а й у світі.

"У всіх були мобільні телефони, але потім з'явився iPhone, який дав новий рівень якості. Також і Uber намагається довести наявні моделі до нового рівня якості", — сказав глава департаменту автотранспорту Міністерства інфраструктури Роман Хміль в інтерв'ю "Громадському".

Приблизно цього всі й чекали, але щось пішло не так.

Ukraine Uber Lanos

Спочатку Uber заявляв, що буде використовувати тільки певні моделі автомобілів, не старші восьми років для UberX. Пізніше поріг випуску автомобіля скоротили до 2001 року, крім деяких китайських марок.

Потім — зняли це обмеження і брали до уваги тільки зовнішній вигляд і технічний стан машини. Ще пізніше — допустили машини вітчизняного виробництва Zaz Sens, Daewoo Lanos, а також російські Lada Granta і Lada Kalina.

До запуску тодішній CEO говорив, що Lanos не підходить для Uber. Новий CEO після запуску заявив в інтерв'ю Ain.ua: "Тим, кому важливо не бачити Lanos та Lada і мати кондиціонер, варто замовляти UberSELECT або UberBLACK".

Для UberSelect спочатку допускалися тільки чотири авто класу B і вище, випущені не раніше 2008 року. Пізніше цю планку знизили до 2006 року.

UberBlack з'явився у Києві лише влітку 2017 року і ще не встиг знизити вимоги — це досі преміум-седани чорного кольору.

Зниження вимог сталося через те, що кількість автомобілів було недостатнім і пропозиція не покривала попит. Після зниження планки, за словами представників Uber, час подачі автомобіля скоротився з 10,5 хв до 5,5 хв. Однак, на думку користувачів, погіршилася і якість. Представники компанії це заперечують, зазначаючи, що рейтинг водіїв не впав.

Для водіїв чи для пасажирів

Щоб скоротити час подачі автомобіля, компанії довелося не тільки "знизити планку" для авто, а й залучити на платформу більше водіїв. Для цього Uber почав підвищувати ціни і ввів похвилинну оплату.

Початкові тарифи

Тоді ж з'явилися пікові тарифи і динамічні коефіцієнти. Якщо пасажир планує їхати в годину пік, з місця великого скупчення людей, наприклад, з концерту, в погану погоду, він повинен бути готовий до того, що тариф, швидше за все, виросте в півтора-два рази.

Те, що Uber стає все менш user-friendly і всіляко намагається утримати й заманити водіїв, можна судити навіть з його останніх нововведень.

Тепер водії будуть стягувати плату за кожну хвилину після другої хвилини очікування пасажира, а також отримувати плату за скасування, якщо пасажир скасовує поїздку більш ніж через дві хвилини. Раніше час скасування становив п'ять хвилин.

Усе під контролем?

Як вже було сказано, існує система стеження, де пасажир може надіслати маршрут родичам або друзям. На початку жовтня така функція з'явилася і для водіїв.

Також існує система рейтингів: оцінки від пасажирів водіям і пасажирам від водіїв. Водій може бути деактивований, якщо відгук різко негативний.

Uber часто критикують за нерозбірливість у зв'язку з тим, що компанія хоче залучити більше водіїв і більше машин, незважаючи на те, що страждає якість послуг.

У США, наприклад, водій ударив пасажира молотком по голові і втік з місця злочину. Інший водій витягнув жінку з машини і розбив її смартфон.

В Україні таких випадків не було, але скарги на відмови водіїв в останній момент, ірраціональні маршрути та незнання водіями міста можна побачити дуже часто.

Можна зіткнутися і з ситуаціями, коли водії Uber потрапляли в аварії і зникали з місця злочину.

Про інцидент із втечею (№4) можна почитати детально тут. ДТП №1. ДТП №2. ДТП №3.

Uber на "бляхах"

Uber допускає роботу технічно справних автомобілів з єврономерами, якщо машини допущені для використання на території України.

Офіційним сервісам таксі заборонено залучати машини з єврономерами, але Uber не є офіційним сервісом. В угоді для користувача прописано, що Uber не є транспортною компанією і не відповідає за якість послуг та безпеку пасажирів.

"Якщо компанія Uber не уклала з вами окремої письмової угоди, послуги надаються вам винятково для вашого особистого некомерційного використання.

Ви погоджуєтеся, що корпорація UBER не забезпечує здійснення перевезень або надання логістичних послуг і не виконує роль транспортної компанії, такі перевезення і логістичні послуги надаються незалежними сторонніми підрядниками, які не є співробітниками компанії Uber або її афілійованих осіб", — йдеться в угоді.

Про легалізацію

Uber стверджував, що буде працювати тільки з ліцензованими водіями. На момент приходу в Україну компанія говорила про близько 2 тис зацікавлених водіїв, серед яких було 164 зареєстрованих. Зараз водіїв явно більше, але скільки з них зареєстровано, невідомо.

На запит редакції, яка кількість водіїв працює в Україні загалом і в кожному місті окремо, в Uber відповіли: "Загальна кількість водіїв, які співпрацюють з Uber у світі, становить понад два мільйони".

Це може бути пов'язано з тим, що Uber підключає водіїв через своїх партнерів, наприклад, Uberlin, який не вимагає від водіїв юридичного оформлення. За якою схемою Uber співпрацює з партнерами, теж таємниця.

Держорганам на те ж питання і на питання, скільки податків сплатили партнери Uber, компанії відповісти було складно і вона взагалі не надала ніяких цифр.

При цьому, за даними Української таксомоторної асоціації, легальних перевізників на ринку України — трохи більше 1%, нелегальних — 99%.

Український ринок таксомоторних послуг з приходом Uber поліпшився і поставив під загрозу бізнес класичних таксопарків. Однак сама компанія не може тримати марку в українських реаліях і постійно йде на поступки, щоб триматися на плаву: підвищує тарифи і знижує вимоги до водіїв.

Разом з тим, Uber на українському ринку залишається одним з найкращих сервісів. Інші сервіси таксі також не ідеальні, їх клієнти стикаються із складнішими проблемами. Про ринок таксі та його перспективи читайте найближчим часом на ЕП.