Український аналог "Russia Today". Іноземне мовлення чи курси для перукарів?
Намагаючись протистояти потужній російській пропаганді закордоном, менше року назад українські урядовці створили свій аналог "Russia Today" — UATV.
Проте копіювання північного сусіда виявилося невдалим.
Амбіційний проект системи державного іномовлення, покликаний захищати національні інтереси України за її межами, був профінансований фактично у 83 рази менше від запланованого рівня.
Міжнародний телеканал UATV отримав лише 3,9 млн грн від запланованих на 2016 рік 332 млн грн.
Утім справа тут не тільки в грошах. Із самого початку цей проект був приречений.
ЕП з'ясувала, що було з UATV в останні місяці, чому він є неефективним, та які в нього перспективи?
Народження зірки
Система державного іномовлення з'явилася наприкінці 2015 року для інформування про події в Україні та підтримки позитивного іміджу країни у світі.
Вона складається з інформаційного агентства "Укрінформ" та держпідприємства "Мультимедійна платформа іномовлення України" — МПІУ. На базі МПІУ з 1 жовтня 2015 року працює ключовий елемент системи іномовлення — український міжнародний телеканал UATV.
Щорічно іномовлення повинне фінансуватися з бюджету в розмірі 0,06% від видатків загального фонду, які передбачені бюджетом на 2015 рік у сумі 554,59 млрд грн. Управляє іномовленням і розпоряджається бюджетними коштами Міністерство інформаційної політики.
Закон про іномовлення був прийнятий під час розгляду парламентом держбюджету-2016. Через це UATV на рік залишився без цільового фінансування.
Міністерство було вимушене "перекидати" кошти з іншої бюджетної програми за складною процедурою погодження з Мінфіном. У першому півріччі канал отримав 3,9 млн грн. Ці кошти пішли на зарплату 84 працівників телеканалу.
Надзвичайно низький рівень фінансування проекту різко контрастує із заявленими ним амбіціями. На офіційному YouTube-каналі UATV написано, що проект "адресований іноземній аудиторії, у першу чергу, діаспорі та російськомовним глядачам, які потребують об'єктивної та актуальної інформації про Україну".
Більш того, за законом, 50% програм каналу повинні бути вироблені англійською мовою. Тобто цільова аудиторія проекту — більше мільярда людей.
Іномовна мережа
Задля доступу до цільової аудиторії Мінінформполітики платить чималі гроші. Лише поширення телесигналу через три супутники коштує 10,8 млн грн на рік.
Натисніть для збільшення |
Натисніть для збільшення |
Ці гроші міністерство поки що виділяє через бюджетну програму, призначену для фінансування державної телерадіокомпанії "Всесвітня служба "Українське телебачення і радіомовлення" — УТР. Вона є технічною базою іномовного каналу.
UATV також інтенсивно проникає у кабельні мережі операторів країн Європи. З кінця 2015 року по перше півріччя 2016 року міністерство домовилося про трансляцію телеканалу у 21 кабельній мережі Грузії, Латвії, Польщі, Ізраїлю, Данії, Азербайджану, Болгарії, Естонії, Румунії, Литві, Молдові, Словенії.
У липні 2016 року UATV став доступний для користувачів одного з найбільших у світі ОТТ-сервісів Kartina.tv.
Доступ до ОТТ-сервісу та кабельних мереж для України є безкоштовнии, зазначають в Мінінформполітики.
У відомстві також підкреслили, що кількість потенційних глядачів телеканалу в кабельних мережах світу становить майже 9 млн осіб.
Критерії успіху
Щоправда, дізнатися, скільки людей дивляться UATV у "кабелі", майже неможливо. Оператори переважно відмовляються надавати ефірні звіти, посилаючись на комерційну таємницю.
Винятком став латвійський Baltcom. Він щомісяця надає показник, який трохи перевищує 20 тис включень каналу UATV хоча б один раз. Однак цієї інформації недостатньо, щоб робити певні висновки про ефективність.
В Мінінформполітики зауважують, що не існує дослідницьких панелей, які б постійно вимірювали частки або рейтинги телеканалів у світі чи у великих регіонах.
У міністерстві не переймаються рейтингом іномовного каналу. Там його ефективність пов'язують з досягненням інших цілей: збільшенням глядацької аудиторії утричі, збільшенням кількості контрактів з кабельними операторами до 55-ти, запуском трансляції через четвертий супутник і запуском окремого сайту.
Тобто ефективність UATV в Мінінформполітики пов'язують з кількістю людей, які технічно можуть отримувати сигнал каналу. Однак такий підхід міністерства суперечить прийнятим у медіа критеріям оцінки успіху інформаційного ресурсу.
"Головним критерієм є цитованість ресурсу, тобто кількість посилань закордонних медіа на ресурс, якщо ми говоримо про вітчизняний іномовний канал. Також це кількість ексклюзивного відео-ресурсу, яке на своїх майданчиках ретранслюють закордонні медіа", — каже виконавчий продюсер Ukraine Today Тетяна Пушнова.
Медіа-експерт Олександр Глущенко переконаний, що проект державного іномовлення може вважатися успішним, коли про канал говорять в дипломатичних колах як про джерело і посилаються на нього.
"Ефективним може вважатися той канал, який кабельні мережі та інтернет-платформи транслюють за власним бажанням і безкоштовно", — додає він.
Ефективність під питанням
Теза про те, що з ефективністю UATV, можливо, не все добре, напрошується після порівняння YouTube-каналів телеканалів України. Зокрема, впадає у вічі показник онлайн-глядачів вітчизняного мовника. В UATV він дуже низький як для каналу, до якого має доступ понад 1 млрд глядачів.
Показники YouTube каналів українських телеканалів, млн грн | ||||||
Назва каналу | К-сть глядачів онлайн на 23.08.2016, 16:25 | Дата реєстрації каналу | Категорія | Перед-платників | Завантажених сюжетів | Переглядів сюжетів |
UA|TV - Іномовлення України | 8 | 01.10.2015 | Новости и политика | 1 711 | 2,642 | 340,012 |
Громадське Телебачення | 120 | 10.06.2013 | Новости и политика | 325,629 | 22,163 | 186,667,850 |
5 канал наживо | 251 | 08.01.2007 | Новости и политика | 219,633 | 55,039 | 168,630,250 |
Еспресо.TV | 642 | 20.11.2013 | Новости и политика | 203,576 | 46,475 | 78,630,412 |
112 Украина Live | 3491 | 20.02.2015 | Люди и блоги | 19,109 | 274 | 51,118,191 |
"Я зараз дивлюся UATV на YouTube, там вісім глядачів. Це може бути один з показників ефективності їх роботи", — говорить Пушнова.
Натисніть для збільшення |
"В ефірі сюжет про зачіски, — продовжує Пушнова. — Іномовлення не повинно це показувати. Це неефективне використання державних коштів. На ці гроші можна зробити документальні проекти в контексті 25-ліття незалежності. Ми наближаємося до річниці іловайської трагедії, до першої річниці Мінських угод".
Гроші не понад усе
Враховуючи мізерне фінансування, неможливо вимагати від UATV якості програм на рівні Euronews, а популярності YouTube-каналу — як в іномовників інших країн.
Показники YouTube каналів іномовників інших країн, млн дол | ||||||
Назва каналу | Дата реєстрації каналу | Категорія | Передплатників | Завантажених сюжетів | Переглядів сюжетів | Бюджет |
Russia Today на русском | 26.09.2011 | Новости и политика | 622,201 | 23,142 | 669,226,151 | 310 |
euronews (Russian) | 30.05.2007 | Новости и политика | 106,051 | 47,046 | 130,423,164 | н.д. |
DW (Russian) | 16.03.2010 | Новости и политика | 40,164 | 6,462 | 30,652,103 | 332 |
BBC News | 08.04.2006 | Новости и политика | 874,984 | 5,062 | 229,889,161 | 530 |
Голос Америки | 28.01.2008 | Новости и политика | 13,938 | 11,232 | 22,030,027 | 211 |
Al Jazeera English | 23.11.2006 | Новости и политика | 971,707 | 64,373 | 686,541,284 | н.д. |
Проте вже в 2017 році на іномовлення держава повинна виділити з бюджету близько 384 млн грн. Відповідно, виникає низка питань.
Чи достатньо цієї суми для привернення уваги цільової аудиторії — діаспори, російськомовних та англомовних глядачів? Чи може Мінінформполітики ефективно використати хоча б заплановані кошти? Чи не стане система іномовлення для державного бюджету справжньою "чорною дірою"?
Опитані ЕП експерти вважають, що з огляду на бажання міністерства охопити 1 млрд глядачів кількасот мільйонів гривень на іномовлення недостатньо.
"Річний бюджет Russia Today — 350 млн дол, тому Україні для створення якісного мовлення потрібно орієнтуватися на 50 млн дол або 1,3 млрд грн. Це телеканали, сайти, системи комунікацій ЗМІ з державними органами", — вважає Глущенко.
При цьому, додає він, необхідно мати кілька каналів — по одному українською, російською, англійською, іспанською і, можливо, німецькою та французькою мовами, і кожний канал мусить бути цікавим у будь-який час перегляду.
Пушнова критикує стратегію мовника охопити занадто різну глядацьку аудиторію. "Якщо ми орієнтуємося на всіх, то це означає, що ні на кого. На всіх можна орієнтуватися, якщо у вас бюджет 350 млн дол, як у Russia Today", — каже вона.
"Проблема наших правителів у тому, що вони копіюють північного сусіда. Ось у них є RT, давайте і ми таке зробимо. Однак в умовах гібридної війни це не працює. Гібридна війна передбачає гібридні рішення", — підсумовує експерт.
Однак навіть якщо в державі знайдеться кілька мільярдів на іномовлення, ці кошти не стануть запорукою успіху UATV. Якщо Мінінформполітики вважає критерієм оцінки ефективності каналу кількість оплачених супутників та укладених угод з кабельними мережами, то на іномовлення не вистачить і бюджету RT.
Перспективи
Успіх іномовлення України серед глядацької аудиторії значною мірою залежить від якості контенту. Тому великі сподівання — на перезапуск UATV. Він почався у квітні 2016 року і закінчиться у вересні 2016 року зміною формату.
За словами генерального директора UAТV Людмили Березовської, канал буде купувати український контент на відкритому тендері та сформує якісну англомовну редакцію. Оновленого каналу чекати залишилося недовго.