Коломойський стане нафтовим монополістом?

Четвер, 18 грудня 2008, 14:44 -
В Україні з'явився гігант, який за величиною мережі автозаправок майже зрівнявся з російськими лідерами на зразок "Лукойлу" й "Роснєфті"

Мережа автозаправних станцій, що контролюються групою "Приват", завжди була впливовим гравцем на роздрібному ринку нафтопродуктів.

Володіючи більш ніж 1000 АЗС під брендами "Укрнафта", "Сентоза", "Авіас" та декількома іншими, цей гравець домінував у половині українських областей. 

На самому початку грудня ця найбільша мережа поглинула другого за величиною роздрібного оператора компанію
"Альфа-Нафта", що нараховує 500 АЗС (переважно під брендом ANP) і 66 нафтобаз.

Відтепер можна констатувати дві речі. 

По-перше: в країні з'явився гігант, який за величиною мережі автозаправок майже зрівнявся з російськими лідерами на зразок "Лукойлу" й "Роснєфті". 

По-друге: Відтепер ціни на паливо зосереджені в одних руках, до них і всі питання. 

Про те, що "Альфа" переживає важкі часи, стало зрозуміло ще рік тому, коли в її мережі почалися малозрозумілі випадки зникнення палива на тлі "перелитого",  за словами нафтовиків, ринку.

Відомо, що вже тоді компанія проводила переговори з приводу продажу цілісного бізнесу ТНК, а цієї осені пішла "в народ", пропонуючи розглянути варіант розпродажу по частинах. Між тим, утекти від долі не вдалося. У засобах масової інформації часто помилково пов'язували "Альфу" з "Приватом", але у підсумку так і вийшло. 

Прискорення кризою

Близькість і навіть афільованість двох найбільших учасників роздрібного ринку нафтопродуктів країни виникла не просто так. Компанії дійсно мають великий досвід партнерства.

Минулого року "Альфа" продала "Привату" свої пакети в західноукраїнських НПЗ "Галичина" і "Нафтохімік Прикарпаття", які почала консолідувати ще наприкінці 90-х.

Потім дует "Альфи" та "Привату" вже був акціонерами "Укрнафти".

Як відомо, володіння 42% найбільшого нафтодобувача дозволяє дніпропетровському банку повністю контролювати цю компанію, незважаючи на те, що половина її належить державі.

Основною ж причиною омани щодо афільованості цих двох структур, імовірно, була історія 2002-2003 років, коли в забезпечення отриманого у приватівців кредиту "Альфа" передала "Приватбанку" в заставу контрольні пакети акцій обласних підприємств нафтопродуктозабезпечення, в результаті чого банк тимчасово став номінальним власником цих пакетів.

Експеримент з "Дніпроазотом" став першою видимою ознакою диверсифікації бізнесу "Альфи". Масу зусиль компанія поклала на створення та розвиток свого банку - "Укрпромбанку". А цього року стало відомо, що "Альфа" будує і планує розвивати напрямок торгово-розважальних центрів одразу в декількох областях.

Джерела в компанії розповіли "Економічній правді", що продаж мережі викликаний турботою про банк, який під час кризи почав вимагати до себе підвищеної уваги власників. Між тим, захиталася і мережа АЗС. Наприклад, миколаївські заправки ANP не торгують бензином уже майже півтора місяця. 

Рятувати банк чи мережу? Так, судячи з усього, постало питання перед власником "Альфи", засновником материнської компанії "Арка" Віталієм Григорянцем. Швидше за все, довго вирішувати не довелося, адже банки в нинішній ситуації взагалі мало чого варті. 

Володар ринку 

Подейкують, що Ігор Коломойський дуже любить монополії, і в будь-якому бізнесі шукає до них шлях. І цілком можливо, що з придбанням "Альфи" дніпропетровський конгломерат перестане вміщуватися у відведені антимонопольним законодавством рамки на роздрібному ринку, але те, що відтепер він буде цілком визначати рівень цін на всіх автозаправках країни, сумнівів не викликає.

Достатньо поглянути на наведену нижче таблицю. 

Для того, щоб зрозуміти, наскільки великим на ринку став "Приват", досить сказати, що на просторах СНД тільки у "Лукойлу" і "Роснафти" заправок більше - по 1 800 (по "Лукойлу" це - тільки російська мережа).

Бізнес Ігоря Коломойського відтепер нараховує близько 1 600 "штиків". До всього додамо два західноукраїнських переробних заводи, оперативний контроль над "Укртатнафтою", найбільшою нафтовидобувною компанією країни "Укрнафта".

Домінує "Приват" і в морській нафтоперевалці: на його рахунках акції "Синтез Ойлу" (м. Одеса) та Ілічівського паливного терміналу. Досить сказати, що альтернатива дніпропетровцям на морі одна - державна Феодосійська нафтобаза. 

І до угоди з "Альфою" "приватівці" змушували рівнятися на себе добру половину ринку. Останній приклад - листопадовий спад цін і їх сьогоднішнє утримання на незрозуміло низькому рівні (сьогодні паливо в нас дешевше, ніж у Росії).

Ритейлери стверджують: листопадові події нерозривно пов'язані з подальшою, в перші дні грудня, угодою. Різниця лише в тому, що одні вважають, мовляв, демпінг був направлений на додаткове обезкровлення "Альфи" з метою знизити ціну.

Другі впевнені, що таким чином "Приват" збільшить реалізацію, а з нею і виручку, необхідну для настільки великої угоди. Крім того, сьогодні власники АЗС пов'язують з цією угодою і несподіваний грудневий демпінг "Приватбанку" на ринку ... інкасаторських послуг тих же автозаправних станцій.

Ціна - одне з основних та традиційно цікавих питань. Опитані учасники ринку говорять, що в нинішніх умовах ціна на будь-які активи знизилася.

У випадку з "Альфою" нижня межа лежить на рівні 450 мільйонів доларів, верхня - 800 мільйонів. "Три місяці тому, не кажучи вже про півріччя, ціна була б відчутно нижчою", - розповів "Економічній правді" директор однієї великої компанії.

"Подивимося, якою буде ціна в березні", - відповідає йому джерело в "Альфі", називаючи ціну гарною як за теперішніх часів, не кажучи вже про попередні. 

 

Приват

Альфа-Нафта

Доля АЗС, %

Доля в региональных продажах,%

АР Крим

24

16

10

10

Вінницька

34

14

19

22

Волинська

28

17

34

32

Дніпропетровська

173

12

53

54

Донецька

22

0

5

5

Житомирська

11

66

51

45

Закарпатська

42

17

26

20

Запорізька

127

2

52

50

Івано-Франківська

22

12

22

32

Київська

24

2

8

6

Київ

5

17

11

7

Кіровоградська

16

40

55

33

Луганська

17

0

7

5

Львівська

69

36

33

16

Миколаївська

14

26

19

20

Одеська

62

2

18

18

Полтавська

64

2

28

25

Рівненська

51

19

48

39

Сумська

10

49

57

52

Тернопільська

34

6

25

30

Харківська

39

30

18

15

Херсонська

56

6

32

30

Хмельницька

39

25

35

37

Черкаська

61

8

38

37

Чернігівська

19

36

45

52

Чернівецька-

19

39

48

45

УКРАЇНА

1 082

499

27

23

Друге питання, яке турбує сьогодні всіх: як розпорядиться "Приват" придбанням, яку цінову політику він буде проводити? Визначаючи ситуацію в половині країни, тепер дніпропетровська група буде визначати її фактично безроздільно в 23 з 25 регіонів.

Конкурувати на рівних з дніпропетровським гігантом поки що нікому не вдавалося, будь-який необережний рух суворо карається різним за тривалістю демпінгом. Цього року показове покарання було проведено в рідному Дніпропетровську: з червня ціни на АЗС в обласному центрі на 50-60 копійок за літр нижче середніх по області і, відповідно, по всій країні.

Це вже призвело до того, що заправлятися в Дніпропетровськ їздять із сусідніх Кіровограда та Запоріжжя, а міжміські перевізники змінили графік руху свого транспорту з тим, щоб залити повні баки в місті "Приватбанку". 

Поки що на паливній карті країни є винятки на кшталт Луганська і Донецька, де ані "Приват", ані "Альфа" широко не представлені. Однак, по-перше, питання проникнення туди - справа часу, по-друге, абсолютно контролюючи ситуацію в найближчих регіонах, впливати на ці області можна з не меншим успіхом. 

За даними джерел, "Приват" планує продовжити експансію зі скуповування дрібних мереж та одиночних АЗС, тим більше, що ситуація сьогодні досить сприятлива, паливні ритейлери від мала до велика відчувають різної міри труднощі, пропорційні розміру кредитного портфелю, особливо валютної його частини. 

Навіщо додатково зміцнювати і без того домінуючу мережу? Це питання, яке сьогодні ставить собі багато хто на цьому ринку. Однією з найбільш поширених версій є та, що таку міць дніпропетровська група набирає для подальшого перепродажу цього бізнесу одній з російських нафтових компаній.

Ось уже близько року на ринку в цьому контексті обговорюється ім'я "Газпром нафти", яка ніби-то повинна допомогти "Привату" вирішити питання поновлення трубопровідних поставок нафти в Кременчук, заблокованих татарськими акціонерами.

З іншого боку, навряд чи кремлівський гігант зможе запросто придбати таку частку українського ринку, як з політичних, так і з антимонопольних міркувань. До речі, в Антимонопольному комітеті вже зацікавилися цією темою, але вони поки не мають достатніх підстав для будь-яких дій.

"Відповідні документи на поглинання нам ніхто не подавав", - заявила 12 грудня на міжнародній конференції "Ринок нафтопродуктів України" держуповноважена АМКУ Світлана Мороз, зазначивши, що комітету про угоди між "Приватом" і "Альфою" відомо з неофіційних джерел.

Поки що впевнено можна говорити лише про те, що визначати ціни на нафтопродукти в країні відтепер будуть в одному місці. Є в цьому і свої позитивні сторони, адже тепер відпаде необхідність у прогнозуванні паливних цін і в пошуку причин їх зміни.