Українська правда

Коли краще міняти роботу

14 грудня 2007, 12:14

Як і кожному ринку, ринку праці властива певна циклічність. Вона характеризується зміною рівнів попиту на персонал із боку роботодавців і пропозиціями з боку здобувачів. Тому залежно від циклу пропонована зарплата для фахівців однієї й тієї ж кваліфікації може істотно відрізнятися.

На ринку праці двічі на рік спостерігається пік міграції співробітників. Перший раз це відбувається в січні-лютому. Саме в цей час більшість компаній планують свою діяльність на наступний рік, визначається штат персоналу, формується стратегія розвитку, переглядаються зарплати...

"Причина, за якою співробітники полишають роботу, найчастіше може бути невідповідність їхніх очікувань, наприклад низька зарплата або посада. Крім того, на початку нового року вже перестає працювати такий мотивуючий фактор як можливість одержання премій або бонусів, які часто видаються наприкінці року", - говорить Наталія Бровченко, директор із персоналу порталу працевлаштування rabota.ua.

Вдруге масові звільнення спостерігаються в серпні-вересні. "У більшості випадків причиною тому є так званий поствідпусткний синдром", - говорить Наталія Бровченко. Вважається, що після відпустки не всі співробітники можуть швидко та безболісно ввійти в нормальний ритм роботи, що викликає стрес, депресію й, як результат, - необдумані рішення. До того ж, заздалегідь твердо вирішивши змінити роботу, тяжко не скористатися з можливості відпочити, використавши законну оплачувану відпустку, а після того з новими силами приступити до пошуку нової роботи. Інакше можливість відпочити з'явиться тільки через шість місяців після працевлаштування.

"Останні кілька років на ринку праці немає яскраво вираженої сезонності з боку роботодавців", - говорить Вікторія Ткаченко, керівник департаменту персоналу мережі мобільного зв'язку "Мобілочка". Це пов'язано з нестачею трудових ресурсів в Україні, особливо працівників технічних спеціальностей. Сформована ситуація впливає на швидкість закриття вакансій і розтягує цей процес на місяці. "Втім, можна виділити періоди збільшення пропозицій від роботодавців - під час піку звільнень співробітників".

Говорячи про циклічність ринку праці, не варто забувати також про такий важливий чинник як сезонні професії. Ще кілька років тому вони мали значну вагу в загальній кількості вакансій і серйозно впливали на ринок. Але сьогодні ситуація в корені змінилася. Наприклад, завдяки розвитку сучасних технологій, що дозволяють будувати в зимовий період, професія будівельника стала постійною, а працівники цієї галузі одержують стабільний заробіток.

Характерним прикладом циклічності на ринку праці може бути сфера обслуговування. Так, у січні на порталі з працевлаштування rabota.ua було всього 203 вакансії в цій галузі. У березні їх стало вже 344, а у травні – 874. Аналогічно росли зарплати 250 - 270 - 360$. Але вже з настанням літа, коли набирав обертів сезон відпочинку, кількість пропозицій із працевлаштування зменшилася до 709 у червні й упала до 530 у серпні. Аналогічно спустився рівень пропонованих зарплат - до 300$.

Як не парадоксально, найбільш сприятливим часом для пошуку роботи вважається початок і середина літа. Незважаючи на те, що в цей час кількість вакансій дуже низька, кількість кандидатів ще менша. У цей період здобувач має високі шанси знайти привабливу роботу, а от уже на початку осіннього сезону йому складуть конкуренцію ті, що звільнилися після відпусток. У свою чергу, роботодавцям найкраще шукати персонал у пік звільнень. Тоді можна найняти кваліфікованих фахівців, які з різних причин покинули колишнього роботодавця.

Світлана Рощупкіна, провідний рекрутер агентства Keen on people, розподіляє співробітників, охочих поміняти роботу, залежно від їхнього професіоналізму на висококваліфікованих і молодих фахівців. "Для висококваліфікованих фахівців основною причиною пошуку нової роботи є пошук нових професійних можливостей, нових цілей у кар'єрі, а вже потім привабливіші умови праці. Для молодих фахівців пріоритет - стабільність компанії, гарні умови праці, можливість навчання й розвитку і, безперечно, фінансовий компонент". Тому якщо компанія хоче втримати своїх співробітників, то вона повинна задовольняти їхні потреби.

Віктор Закотій, маркетолог порталу із працевлаштування rabota.ua