Хобі, яке стало бізнесом
Засновник львівського сервісу LeoCar Юрій Балагурак розповідає, що з дитинства цікавився автомобілями. Батько передплачував для нього автомобільні журнали. Тож вже в дорослому віці перші накопичені гроші разом із дружиною вирішив інвестувати в авто.
"
"У мене був знайомий, який відкривав бізнес у сфері оренди авто і шукав пасивних інвесторів, які були готові придбати автомобіль під цей бізнес. І я став одним з таких інвесторів. Автомобіль ми з дружиною придбали за подаровані нам на весілля гроші. Це була маленька машинка Volkswagen Up", – каже Балагурак.
Орієнтовно пів року машина працювала як пасивна інвестиція, але підприємець зізнається, що завантаженість його не влаштовувала – автомобіль був в оренді лише 40% часу. Тому він вирішив спробувати здати автомобіль в оренду на сервісі OLX.
"
"Так збіглося, що на той момент був великий попит. Все досить швидко почало розвиватись і я мав шалене бажання перетворити цю маленьку авантюрку в щось системне. Ми придумали назву, знайомі, які працювали в графічному дизайні, допомогли розробити логотип, ми створили сайт", – пригадує Юрій.
На той момент підприємець здавав в оренду вже два автомобілі. Після того як із сайту почали приходити перші заявки, він вирішив своє власне авто теж віддати в автопрокат.
"
"Коли бізнес походить від дитячого хобі, він на 90% приречений на успіх. Тому що бізнесмени – це не ті, хто дуже багато всього знає. Це люди, які горять ідеєю, готові працювати та боротися з викликами", – каже підприємець.
Справа виявилася прибутковою. Перші роки бізнес розвивався органічно, інвестуючи прибуток у розвиток. "Це був перший бізнес і рости швидко було страшно. Більший масштаб бізнесу – це більші виклики, і я не був впевнений, що мого підприємницького досвіду буде достатньо. Тому ми росли з прибутку. Це було довго, важко та повільно", – каже засновник LeoCar.
Згодом він спробував залучити пасивних інвесторів, які здавали автомобілі під брендом компанії. Але пізніше від цієї практики вирішив відмовитися.
"
"Якщо ми могли гарантувати справний технічний стан власного автопарку, то з чужими авто були проблеми", – зізнається підприємець.
Першим серйозним викликом для засновника LeoCar стала відсутність не лише підприємницького досвіду, а й досвіду роботи в сервісах прокату авто.
"
"Я жодного дня не працював найманим працівником в аналогічній сфері. Тобто потрібно було всю бізнес-модель придумувати з нуля, винаходити свій власний велосипед", – пояснює Юрій Балагурак.
Другим викликом були ризики, пов’язані зі специфікою бізнесу, суть якого полягає в тому, що автомобіль довіряють практично незнайомій людині, взявши невеликий завдаток, який складає менше ніж 5% від вартості авто.
"
"Ми абсолютно не фільтрували клієнтів і здавали автомобілі всім, у кого був такий запит. Як потім виявилося, це була дуже хибна стратегія, тому що далеко не всі готові відповідально поставитися до цього не просто як до розваги, а як до джерела підвищеної небезпеки. У нас були серйозні ДТП", – каже підприємець.
Попри те, що всі автомобілі були повноцінно застраховані та компанія платила підвищений коефіцієнт за те, що їх здають у прокат, у страхуванні було чимало нюансів.
Також виявилося, що крадіжки автомобілів є доволі поширеним явищем. Причому вперше автомобіль компанії викрали просто з паркувального майданчика.
Із шахрайством серед клієнтів прокатні сервіси борються спільно.
Обслуговування автомобілів теж є досить серйозним викликом. "Кваліфікованих СТО небагато і вони на 110% завантажені, а для нас важливо, щоб автомобіль надовго не випадав з прокату", – зазначає засновник сервісу.
Частково проблему вирішує те, що всі автомобілі за гарантією обслуговують офіційні дилери.
"
"Після завершення гарантійного періоду, якщо умови дилера дозволяють, намагаємося залишатися з дилером, щоб була прозора історія, тому що більшість з цих автомобілів після того, як деякий час попрацюють в автопрокаті, ми продаємо", – пояснює Юрій Балагурак.