"Під час війни багато людей цілеспрямовано почали шукати українське. Це допомогло нам вижити"

За підтримки Google Україна
01 травня 2024
Війна стала складним випробуванням для українського бізнесу різних масштабів, а особливо – для мікробізнесу. З одного боку, він є більш гнучким і може швидше реагувати на зміни, та з іншого – має менший запас міцності.
Анна Зорі, засновниця невеликого виробництва з пошиття сумок ZoriBag, з Харкова. Місто від початку війни опинилося поруч із лінією фронту. Виробництво на кілька місяців повністю зупинилося, працівники виїхали за кордон, а підприємиця залишилася в місті. Тож їй довелося починати все з нуля: самій сідати за швейну машинку та займатися пошуком клієнтів.
ЕП у співпраці з Google Україна розповідає історію підприємиці, яка побудувала бізнес виключно за рахунок власних інвестицій, втратила все, але змогла відновитися. Зараз вона в середньому отримує 40-50 замовлень на місяць та мріє про розширення.
Аби допомогти малому бізнесу розширити базу знань та стабільно зростати і масштабуватися Google запустив освітній курс "Зростайте з Google: програма для малих бізнесів". Реєстрація на програму триває.

Справа, яка розпочалася із захоплення

Анна Зорі почала виготовляти сумки 5 років тому. На той момент вона завершувала навчання за спеціальністю "Міжнародна інформаційна безпека" та мала хобі, пов'язане зі швейною справою.
"
"Мій чоловік знайшов дуже незвичний матеріал і одразу подумав, що мені таке може сподобатися. Тканина була схожа на папір, я дійсно зацікавилася цим матеріалом. З ним ми працюємо дотепер", – каже підприємиця.
На той момент в Україні був лише один бренд, який шив сумки з такого матеріалу, але і той згодом закрився.
На перших етапах Анна самостійно шила сумки, розробляла моделі, фотографувала їх та публікувала у соцмережах. Це більше нагадувало хобі, ніж бізнес.
Засновниця бренду каже, що перший рік здебільшого був присвячений покращенню моделей. У той час вона шила кілька сумок на місяць.
"
"Для мене дуже важливо, щоб сумки, які я роблю, були якісними. Тому перші моделі я дарувала подружкам, зважала на їхні відгуки, переробляла слабкі місця", – пояснює Анна Зорі.
Особливістю сумок, які шиє Анна, є не лише матеріал, а й зйомні піни (емблеми, наліпки з написами – ред.), які кріпляться на кнопках. Їх розробляють індивідуально для кожного покупця.
"
"Зйомні написи та ремінці можуть бути різних кольорів, з різними написами. Тобто можна купити одну сумку, яка буде пасувати до дуже великої кількості образів", – каже засновниця бренду.
Ідею для дизайну Анна Зорі підгледіла за кордоном, де зі схожого матеріалу робили кошики для білизни, на які кріпили прямокутнички з написами.
"
"Коли я побачила цю задумку, то подумала, що це крута ідея і я хочу робити сумочки зі зйомними елементами", – зазначає підприємиця.
Вона самостійно розробляє та вдосконалює моделі сумок, зважаючи на зворотній зв’язок від покупців. Зараз в асортименті – шість моделей сумок та два гаманці. Вироби можна придбати у різних кольорах.
"
"Коли я починаю розробляти нову сумку, мені хочеться продумати все, щоб вона була максимально надійною, зручною. Але потім якась частина клієнтів стикається з проблемами: у когось відірвалася ручка, у когось не працює карабін чи заїдає блискавка. Я розумію, що покращення – це безкінечний процес. Я вже 5 років працюю з цим матеріалом, ми розробляємо достатньо надійні сумки. Є люди, які кілька років носять їх. Є клієнти, у яких по три-чотири наші сумки. Але раз на сотню іноді трапляються прикрі випадки", – каже Анна Зорі.
Після кожного з таких повідомлень Анна безкоштовно ремонтувала або замінювала сумки, а у всіх наступних виробах встановлювали фурнітуру від іншого виробника, укріплювали слабкі місця. Так з’явилася гарантія на всі вироби на 6 місяців, що на ринку одягу та аксесуарів є доволі рідкісним явищем.

Найняти працівників – найважче в мікробізнесі

Часто підприємці, які мають мікробізнес, стикаються із ситуацією, коли потрібно найняти працівників, аби вийти на новий рівень і більше заробляти, але для цього потрібно мати вільні кошти на закупівлю обладнання, розширення площі та оплату праці.
"
"Я починала повністю сама і в якийсь момент стикнулася з тим, що не можу фізично встигнути все самостійно. Бо треба самій шити, фотографувати, вести бухгалтерію, рекламувати і це все в одній людині", – зізнається Анна Зорі.
Вирішити цю проблему на перших етапах Анна змогла, скооперувавшись із подругою, яка мала швейний цех. Подруги допомагали одна одній на бартерній основі.
"
"Ми з подругою, яка є швачкою, домовилися, що вона мені буде допомагати з пошиттям сумок, а я їй буду допомагати з просуванням в інстаграмі. У неї був свій швейний цех і вона хотіла залучати більше людей, а у мене були замовлення, але не було потужностей для пошиву", – каже підприємиця.
За період співпраці Анна мала більше часу на просування бізнесу, тож замовлень з’явилося більше, а відтак і перші гроші, які можна було інвестувати у розширення.
"
"У процесі колаборації я зрозуміла, що тепер вже готова найняти повноцінну співробітницю, яка буде на постійній основі працювати у мене", – зазначає засновниця бренду.
Зараз на виробництві працює двоє майстринь, одна з яких готує матеріал для пошиття, інша – шиє. На виробництві є швейна машинка, великий розкрійний стіл та спеціальний пристрій для вирізання та друку написів.
Анна займається веденням соцмереж, просуванням бізнесу, бухгалтерією та іншими напрямами.

Війна змусила почати все з початку

Після початку великої війни Анна Зорі вирішила не виїжджати з Харкова. Але бізнес, як і багатьом іншим підприємцям, довелося поставити на паузу.
"
"Коли почалася війна, обидві мої співробітниці поїхали за кордон, тому ми не працювали кілька місяців. Перший час я просто думала про своє виживання і намагалася зрозуміти, що мені робити зі своїм життям далі", – зізнається підприємиця.
На момент початку війни Анна мала кілька замовлень, тож написала клієнтам із пропозицією повернути гроші або пошити сумки тоді, коли буде можливість, не гарантуючи жодних термінів. Частина клієнтів погодилась зачекати.
Тож ближче до кінця квітня, коли в Харкові стало трошки спокійніше, засновниця бренду повернулася в майстерню, щоб дошити взяті у лютому замовлення.
Про відновлення роботи написала в інстаграмі. Так потроху почали з’являтися замовлення – до літа 2022 року Анна працювала сама.
Після початку війни логістика з-за кордону стала значно складнішою. Підприємиця замовляє тканину з Китаю, а деяку фурнітуру – з Японії. Вартість доставки тканини зросла приблизно у 5 разів, а час розтягнувся до кількох місяців. Вартість сумок теж довелося підняти приблизно на 30%.
У той же час під час війни зріс рівень патріотизму, значно більше людей почали купувати українські товари. Особливо українці, які перебувають за кордоном.
Ближче до осені того ж року замовлень стало більше, тому Анна Зорі знову найняла двох працівниць у майстерню.

"Важливо не тільки робити класний продукт, але й рекламувати його"

У процесі масштабування засновниці мікробізнесу дуже допомогли навички з просування в мережі. Більшість клієнтів дізнається про бренд завдяки сторінкам у соцмережах, які підприємиця активно веде.
"
"У певний момент я усвідомила, що важливо не тільки робити класний продукт, але й рекламувати його. Ця думка прийшла до мене не одразу. Був такий період, коли я старалася максимально сконцентруватися на продукті і максимально якісно робити свої сумки з такою ідеалістичною думкою, що клієнти якось самі мене знайдуть, бо я ж так якісно все роблю. Але насправді це ілюзія, якісний продукт обов'язково потребує реклами", – ділиться Анна Зорі.
Також вона додає, що важливо розуміти теплоту своєї аудиторії, наскільки вона знайома з продуктом, чи потрібні додаткові роз’яснення.
"
"Наші сумки не звичайні, вони з дивного матеріалу, з якимись зйомними написами. Тобто вони не схожі на ті сумки, які люди вже бачили десь у магазинах. І тому аудиторія нашого проєкту завжди холодна, більшість людей не готові прямо зараз купити", – пояснює засновниця бренду.
Нерозуміння цього на перших етапах розвитку бізнесу призводило до розчарування. На той момент Анна робила ставку на просування, зокрема, під час офлайн-заходів, брала участь у різних виставках, ярмарках, маркетах, сподіваючись на прямі швидкі продажі.
"
"Якщо подія відбувалася в Києві, то це безліч витрат на те, щоб доїхати туди, перевезти сумки тощо. Я пам'ятаю, що коли їхала на перші маркети, мала дуже багато очікувань, що продам там багато своїх виробів, але всі ці перші маркети мене розчаровували. Тепер я вже знаю, що це було лише перше знайомство з моїми сумками, коли холодна аудиторія взагалі дізнається про нас і починає думати про те, щоб колись, можливо, щось у нас замовити", – зізнається Анна Зорі.
Зазвичай протягом самого маркету люди практично нічого не купували. Перші замовлення від людей, які дізналися про сумки під час офлайн-заходів, як правило, з’являлися через два-три місяці. Одна з клієнток, за словами Анни Зорі, зробила замовлення через два роки після знайомства з брендом на одному із заходів у Харкові.
Пізніше підприємиця зробила ставку на просування реклами в інтернеті.
"
"Для мене дуже важливим інструментом маркетингу став TikTok. Водночас я розумію, що досі не використовую всі його можливості на 100%. І це теж питання моїх обмежених ресурсів через те, що дуже багато всього на мені. Велика перевага TikTok у тому, що це безкоштовний метод просування", – каже Анна Зорі.
Зараз підприємиця поєднує таргетовану рекламу, витрачаючи фіксовану суму на просування в інстаграмі, і безкоштовні можливості TikTok.

Важкий шлях зростання

Розширення бізнесу відбувалося виключно за рахунок власних заощаджень, оборотних коштів та вкладеного часу.
"
"Я розумію, що це одна з причин, чому ми достатньо повільно зростаємо. І якби у мене були інвестиції з боку, мабуть, ми зростали би швидше. Час від часу я задумуюсь про те, щоб взяти участь у якійсь грантовій програмі", – зазначає засновниця виробництва.
Вона додає, що грантове фінансування – це складне питання. Поки їй не вдавалося виграти жодного гранту.
Зараз підприємиця активно шукає можливості для розвитку та розширення бізнесу, розглядає варіанти як грантового фінансування, так і пошуку інших ресурсів для масштабування.
Як і будь-який підприємець, Анна Зорі мріє про зростання своєї справи. Основний напрямок, який планує розвивати, – збільшення впізнаваності бренду та обсягів виробництва.
© 2005-2024, Економічна правда. Використання матеріалів сайту лише за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на "Економічну правду".

Всі матеріали, які розміщені на цьому сайті із посиланням на агентство "Інтерфакс-Україна", не підлягають подальшому відтворенню та/чи розповсюдженню в будь-якій формі, інакше як з письмового дозволу агентства "Інтерфакс-Україна". Назва агентства "Інтерфакс-Україна" при цьому має бути оформлена як гіперпосилання.

Матеріали з плашкою PROMOTED та НОВИНИ КОМПАНІЙ є рекламними та публікуються на правах реклами. Редакція може не поділяти погляди, які в них промотуються.

Матеріали з плашкою СПЕЦПРОЄКТ та ЗА ПІДТРИМКИ також є рекламними, проте редакція бере участь у підготовці цього контенту і поділяє думки, висловлені у цих матеріалах.

Редакція не несе відповідальності за факти та оціночні судження, оприлюднені у рекламних матеріалах. Згідно з українським законодавством відповідальність за зміст реклами несе рекламодавець.