Трансформація
бізнесу з ШІ:

чи реально автоматизувати бізнес-процеси
28 листопада 2024
Вже можна стверджувати, що штучний інтелект поступово стає важливим інструментом для розвитку й трансформації бізнесу. ШІ допомагає виконувати рутинні операції, обробляючи дані, надаючи аналітику. Це дозволяє підвищувати прибутковість та конкурентоспроможність. Про те, чи реально автоматизувати бізнес-процеси, розповідає СЕО Favbet Tech Артем Скрипник.

Вплив штучного інтелекту на трансформацію бізнес-процесів

Для розуміння слід зазначити, що штучний інтелект – це дуже широка наука, сфера, яка охоплює не лише ChatGPT, який має чудовий маркетинг, а й доволі великий набір напрямів і технологій ШІ. Окрім цього, є нейронні мережі, які можуть знаходити взаємозв’язки у великому масиві даних, обробляти дані. Існує і комп’ютерний зір, який допомагає з ідентифікацією та розпізнаванням об’єктів, а також машинне навчання та робототехніка, які пов’язані з автономними системами.
Кожен з цих піднапрямів може покращувати, автоматизовувати бізнес-процеси та впливати на них. Все залежить від бізнес-напряму діяльності тієї чи іншої компанії. Тому інтеграція ШІ завжди спрямована на вдосконалення бізнес-процесів, покращення якості, додавання value (з англ. – вартість) в продукт чи виробництво компанії. Через це наразі в компаніях з’являється практика введення таких позицій як Chief AI Officer або Chief Digital Transformation Officer (CDTO) – це людина, яка відповідальна саме за трансформацію бізнес-процесів, за впровадження ШІ. І це вже не одиничні випадки, а тенденція. Так, наприклад, у Мінцифри з'явилася позиція Chief AI Officer, в Міноборони на позиції CDTO працює Катерина Черногоренко, в Мінекономіки – Олександр Циборт.
"Я прихильник ШІ, але не можу сказати, що він знаходиться на такому рівні розвитку і простоти впровадження, що це однаково легко як для великих корпорацій, так і для малих бізнесів. Що це дешево, ефективно та однаково для всіх. Ні. Є різні кейси застосування, і важливо розуміти, що бізнесу необхідно зважувати всі ризики, всі cost of change (ціну впровадження та адаптації). Треба шукати баланс, а не наосліп йти та впроваджувати ШІ у будь-який бізнес-процес", – каже СЕО Favbet Tech Артем Скрипник.
На його думку, впровадження ШІ ефективне там, де працює найкраще.
"Якщо ми кажемо про кейси застосування, ШІ є найбільш крутим у персоналізації даних, у саджестер (suggest – пропонувати) сервісах, прогнозуванні різного роду подій, базуючись на історичних даних. Крім цього, це покращення логістичних ланцюжків та більш ефективна їх побудова. Це автоматизація тих процесів, які раніше робили люди. Кейсів надзвичайно багато у великих компаній. Наприклад, Amazon використовує ШІ для прогнозування попиту на продукти, різні товари, тим самим вони оптимізують логістику і можуть передбачати, куди які товари треба підвести заздалегідь. Тобто, де найкраще змінити логістичні ланцюжки, щоб було найбільш ефективне використання ресурсу. І так само вони можуть персоналізувати рекомендації товарів для клієнтів", – роз’яснює Артем Скрипник.
За його словами, за допомогою ШІ будуються алгоритми, які рекомендують товари, базуючись на вподобаннях клієнтів. З одного боку, це підвищує продажі, а з іншого – допомагає покупцям значно економити час: система автоматично пропонує те, що покупці або куплять в майбутньому, або шукають. І так само це підвищує продажі, адже товар завжди знаходиться в конкретній локації, у потрібній кількості. Людині не потрібно ні чекати, ні йти на інший сайт, де цей товар буде в наявності.
"Системи, які стосуються рекомендацій, впроваджуються багатьма компаніями. Так, Netflix застосовує ШІ для аналізу поведінки глядачів. Інструмент персоналізує стрічку з рекомендаціями фільмів та серіалів, базуючись на попередньому досвіді клієнта. Система працює складно з погляду побудови, але підвищує прибутки Netflix, тому що люди продовжують купувати підписки. Якщо ми говоримо про прогнозування, то компанія Siemens, наприклад, впроваджує ШІ у виробничі процеси для передбачення виходу з ладу обладнання. Тим самим вона мінімізує час простою виробничої лінії та може передбачати, коли необхідно технічно зробити обслуговування", – зазначає СЕО Favbet Tech.

Які бізнес-процеси можна автоматизувати за допомогою ШІ

Штучний інтелект вважається ефективним у виявленні шаблонів, обробці великих масивів інформації та навчанні на великих обсягах даних за визначеними характеристиками. Це дозволяє створювати чат-боти, які працюють на основі обробки даних згідно з правилами та алгоритмами, заданими платформами.
"Наприклад, компанія Apple випустила нову Siri, яка дуже добре знає всі технічні рекомендації. Ми можемо ставити будь-яке питання, наприклад, як у MacBook 2015 року на конкретній операційній системі налаштувати додавання перської мови. І система може надзвичайно швидко видати інструкцію, як це зробити. Людина могла б гуглити це пів години. Це класний приклад застосування такого чат-бота, як Siri. Так само ці системи добре працюють з фото та відео, де ШІ може обробляти різного роду матеріали, навчившись на попередній базі знань, та ідентифікувати на фото і відео різні об’єкти, які людське око може не побачити. Проте ШІ не ок – у творчості, мистецтві. У тому, що стосується створення концепту нових продуктів, брендингу, унікального контенту, дизайнів", — розповідає Артем Скрипник.
На його думку, ШІ може це робити, але все ж креативне мислення – це більше про людину, про унікальне бачення.
"Все, що стосується комунікації з людьми, перемовин – тут ШІ поки нічого не може нам запропонувати. Це ж стосується і формування стратегій, візій. Прийняття рішень все ж залишається за людиною, тому що людина здатна ефективно бачити картину з різних сторін і має такі унікальні особливості, як досвід прийняття рішень та інтуїцію, чого не має у ШІ", — відмічає фахівець.

Проблеми впровадження ШІ та як їх подолати

На перший погляд, може здатися, що впровадження штучного інтелекту – це легкий та відносно швидкий спосіб трансформації бізнесу. Але не все так просто.
"Проблем безліч. Дуже класно звучить, що ШІ замінює певні процеси в нашому житті, але насправді у впровадженні ШІ починає виникати безліч проблем. Перше, щоб створити певну модель на основі ШІ потрібна база знань. І ці дані мають бути якісні. Якщо ми говоримо про нову ідею і компанія не має даних, то знайти адекватні, реальні дані важко. Їх треба купувати та перевіряти. Ці дані повинні бути чисті, структуровані, без помилок. Нерелевантна інформація може спричинити хибні направлення алгоритмів і як наслідок – хибні рішення. Так само є проблеми з високою вартістю і складністю розробки різних рішень у впровадженні штучного інтелекту. Якщо робити з нуля, то потрібні спеціалісти, дані, час та інфраструктура. Будь-яка модель ШІ, яка створюється, не відразу працює ефективно. Ця модель навчається. Це дорого і важко", – пояснює експерт.
А ще можуть виникати складнощі в інтегруванні штучного інтелекту у внутрішні процеси компанії. За словами СЕО Favbet Tech, йдеться про технічні складнощі, адже велика кількість програмного забезпечення була написана дуже давно. Через це будь-що впровадити дуже складно технічно та організаційно.
"Бізнесу треба бути готовим до цього. Не завжди ШІ приймає правильні рішення. Виникають помилки, хибні трактування. Як результат – недовіра зі сторони співробітників до ШІ, що гальмує процес його впровадження. Штучний інтелект доволі непрозора штука, це black box, який ти навчаєш, але не завжди можеш зрозуміти, чому він прийняв те чи інше рішення. Тому я як прихильник ШІ все одно маю думку, що його хайп досить високий, а користь, яка потенційно може приноситися ШІ тут і зараз, не така велика, як хайп. Ця технологія безумовно доросте до стану, коли змінить світ. Але не сьогодні й не завтра. Вона стане дешевшою з часом, підніметься рівень довіри, вона стане більш надійною і всі ці проблеми знайдуть свої рішення", – вважає Артем Скрипник

Майбутні тенденції та рекомендації для бізнесу

Якщо ж говорити про тренди ШІ в розвитку українського бізнесу, то тут, на думку експерта, важливим є мілітарний напрям.
"ШІ має надзвичайну перспективу саме в Defense Tech, оскільки можливості, які може надавати ШІ у цьому сегменті, є потенційною нашою перемогою на полі бою. Важливо інвестувати у military-tech стартапи, технології, які пов’язані з ШІ. Дуже класно ШІ працює з БПЛА або наземними бойовими системами: системи донаведення, розпізнавання техніки, система останньої милі, алгоритми комп’ютерного зору. Всі ці розробки можуть підвищувати ефективність застосування різних засобів уражень", – каже фахівець.
За його словами, інновації мають потенціал змінити ситуацію на полі бою в нашу сторону в умовах нестачі техніки, боєприпасів та зберегти життя наших воїнів.
"ШІ має значний потенціал у різних напрямах розвідки, оскільки він здатний збирати, обробляти та аналізувати великі обсяги даних. Це охоплює обробку супутникових знімків, даних радіоелектронної розвідки, інформації з відкритих джерел та соцмереж. Завдяки такому аналізу можна отримувати стратегічну перевагу над противником, відстежувати тенденції та підтримувати процес прийняття рішень.

ШІ дозволяє автоматизувати складні завдання, такі як розпізнавання облич, ідентифікація ворога та визначення переміщень особового складу та техніки, що здатно значно покращити ситуаційну обізнаність на полі бою і дозволити командуванню приймати швидші та ефективні рішення.

Military-tech має широкий спектр кейсів для застосування штучного інтелекту. Яке майбутнє ШІ-технологій в Україні? Багатообіцяюче. Важливо, щоб ці технології активно розвивалися в нашій країні, а українські компанії продовжували інвестувати в інновації для посилення національної безпеки"
, – підсумовує СЕО Favbet Tech Артем Скрипник.
Всі зображення підготовлені редакцією "Економічна правда".