Чому важливо було повернути довіру споживачів до мікрокредитів
Тема мікрокредитування в Україні історично мала певну негативну репутацію серед населення. Хоча мікрокредитування – досить популярна фінансова послуга в Україні та світі, яка дозволяє покрити поточні споживчі потреби, вона також була відома своїми жорсткими умовами для споживачів і подекуди неетичними методами повернення кредитів.
Так сталося з двох причин. По-перше, до 2020 року сфера мікрокредитування мала значно менше централізованих правил, ніж тепер, коли значну увагу цьому приділяє Національний банк України. Серед іншого, це означало, що відсоткові ставки могли визначатися на розсуд компанії та сягати навіть 2,5–5% на день. А по-друге, окремі компанії, що перебувають в тіні сфери, дозволяли собі суттєві зловживання. Всім відомі історії про колекторів, які під тиском примушували людей розв’язувати проблему з поверненням кредиту.

Дослідження показують, що переважна кількість користувачів МФО – це досить вразлива категорія населення, часто з невисоким рівнем доходу. Так, дослідження "Споживче мікрокредитування в Україні: поточний стан, перспективи, розвиток, майбутнє", виконане на замовлення Асоціації українських банків, показало: споживачі беруть мікрокредити для щоденних потреб, щоб "дожити до зарплати" (це аж 46% опитаних), а також для оплати лікування чи купівлі медикаментів, чи сплати комунальних послуг. Отже, тема споживчого мікрокредитування для них завжди була актуальною.
Щоб змінити ситуацію на краще, у 2020 році, коли Національний банк став регулятором ринку небанківських фінансових послуг, почалася трансформація сфери мікрокредитування. Регулятор діяв, виходячи з аналізу найкращого міжнародного досвіду у сфері захисту прав споживачів у фінансовому секторі.
Найперше акцент був зроблений на припинення практики видачі кредитів тим споживачам, які точно мають проблеми з поверненням кредитів або беруть кошти на невідповідні цілі. Для прикладу, значна частка кредитів оформлювалася для перекриття боргів за попереднім кредитом. Такий клієнт шкодить і собі, і мікрофінансовій установі, яка за умов сумлінного ведення бізнесу матиме проблеми з поверненням коштів.
Також дуже важливим кроком було обмеження максимальної денної ставки за мікрокредитами на рівні 1%. Чому саме така цифра? Тут було враховано кілька факторів: бажання регулятора зробити споживче мікрокредитування доступним і корисним інструментом, необхідність врахувати ризики кредиторів щодо неповернення коштів частиною позичальників, а також позитивний міжнародний досвід.
Такий підхід спрацював. І це видно по тому, як зростає ринок та змінюються на краще настрої споживачів. За даними дослідження щодо споживчого кредитування, серед дорослого міського населення України послугами МФО користується 12%. Переважна більшість (73%) користувачів вказали, що цілком або переважно задоволені сервісом мікрокредитування. А 69% готові рекомендувати МФО, де беруть мікрокредити найчастіше.
"Була знижена денна ставка абсолютно всіх надавачів до 1% – чи можуть бути задоволені споживачі? Вочевидь, так. І в комплексі з іншими вимогами, які були встановлені щодо етичної поведінки та інших моментів, я певен, що споживачі зараз мають значно більше захисту, ніж, умовно, три роки тому. Щодо кредиторів, я впевнений, що це також в їх інтересах. Були встановлені правила гри, які однакові для всіх. Ринок продовжує розвиватися, це показує статистика. За обсягами кредитування компанії вийшли майже на довоєнні масштаби", – відзначив директор департаменту нагляду за небанківськими надавачами фінансових послуг НБУ Володимир Суханов.
Володимир Суханов,
директор департаменту нагляду за небанківськими надавачами фінансових послуг НБУ
Споживачі зі свого боку зазначають, що загалом добре орієнтуються в пропозиціях мікрофінансових організацій і розуміють основні умови кредитних договорів. Це свідчить про достатній рівень поінформованості населення про мікрокредитування загалом. Отже, фінансовий інструмент виконує свою основну роль на ринку – підтримує населення та дозволяє управляти своїми коштами ефективніше.
"Споживче кредитування є важливим елементом фінансової інклюзії. А якщо ми говоримо про споживче кредитування саме небанківського сектору, воно є нішевим продуктом, який має важливу роль у кредитуванні в цілому по Україні. Якщо в людини немає доступу до банківського кредитування, вона має змогу використати небанківське кредитування як елемент доступу до кредитних ресурсів", – наголошує президент Асоціації українських банків Андрій Дубас.
Андрій Дубас,
президент Асоціації українських банків