Підприємець із Полтави Олександр Классович виготовляє дерев’яні екологічні іграшки для дітей. Значну частину продукції продають на американському ринку. Решту – в Україні.
У його майстерні виготовляють понад 100 видів іграшок, серед яких здебільшого – кухонні набори для дітей, десерти, сніданки, торти, піци, чайні набори і багато іншого. Роблять їх переважно з одного виду дерева – липи.
Цього року підприємець став учасником грантової програми від держави Власна Справа, яка впроваджується Міністерством економіки України за підтримки Програми USAID "Конкурентоспроможна економіка України".
Економічна правда в межах спецпроєкту розповідає історії підприємців, які відкрили новий або розширили свій бізнес завдяки державній підтримці.
Підприємцю з Полтави Олександру Классовичу 55 років. У минулому він був льотчиком, за другим фахом – будівельник. У 2000 році вирішив заснувати будівельний бізнес, а за деякий час почав займатися виготовленням корпусних дерев’яних меблів.
Після виходу на пенсію у 2000 році вирішив заснувати будівельний бізнес, а за деякий час також почав займатися виготовленням корпусних дерев’яних меблів.
Кілька років тому до майстра звернулося подружжя – Олена Богуш і Дмитро Сало, які запропонували виготовляти дерев’яні світильники та дерев’яні іграшки для дітей. Олена за спеціальністю – дизайнер, а Дмитро – інженер. Пара розробила ескізи для світильників, а Олександр Классович запустив процес їх виробництва у своїй майстерні.
Світильники виготовляли у зібраному вигляді та орієнтувалися переважно на європейський та український ринок. Але цей бізнес не зайшов. Для України їхня ціна була зависокою, а до країн ЄС – дорого обходилась логістика. Крім того, у розпал епідемії коронавірусу почалися проблеми із доставкою якісної електрофурнітури для виробництва з Китаю.
Тож вирішили зосередитися на виготовленні дитячих іграшок із дерева під окремим брендом. Оскільки розробкою та дизайном іграшок займалися Олена та Дмитро, то назву бренду вирішили скласти із перших літер їхніх прізвищ – SABO.
У виробництво підприємець інвестував кілька мільйонів гривень, зокрема й обладнання, на якому раніше виготовляв меблі.
Іграшки є екологічними, сертифіковані в Україні, а також мають американський та корейський сертифікати якості. Вони виконані у мінімалістичному дизайні, мають велику палітру теплих, напівпрозорих кольорів та не містять пластику.
Виготовляють іграшки з липи, і на це є кілька причин. По-перше, липа – це матеріал, який дуже легко піддається обробці. Деревина має білий колір і добре фарбується. Крім того, деревина з липи має невелику вагу, що зменшує витрати на логістику.
Загалом підприємець виготовляє понад 100 видів дерев’яних іграшок.
Середня ціна комплекту іграшок – від 450 до 3000 грн. У США іграшки коштують дорожче, ніж в Україні, але підприємець зазначає, що різницю “з’їдає” логістика і розмитнення.
Продавати іграшки за кордоном допомагає участь у міжнародних виставках, реклама в соцмережах. Спеціально для продажів за кордоном у команду взяли працівницю, яка вільно володіє англійською.
Основний закордонний ринок, де продають іграшки з Полтави, – США. Зазвичай купують такі іграшки невеликі сімейні магазинчики. Попит на іграшки тут стабільний, але зростає ближче до свят.
Обсяги виробництва поки не дозволяють вийти на міжнародні платформи з електронної комерції, наприклад Amazon, або співпрацювати з великими мережами за кордоном.
В Україні підприємець вибудовує партнерську мережу магазинів, у яких продаватимуть іграшки для дітей.
Цього року Олександр Классович придбав додаткове обладнання для своєї майстерні за кошти державної грантової програми Власна Справа, яка впроваджується Міністерством економіки України.
За кошти державної грантової програми придбали калібрувально-шліфувальний і токарний станки.
Також він додатково найняв на роботу ще двох працівників, як цього вимагали умови гранту. Підприємець додає, що грант від держави дозволив перекрити лише невелику частину потреб для бізнесу. А для швидкого росту необхідно мати доступ до значно більшого фінансування, що в умовах війни проблематично, адже зараз практично неможливо взяти обладнання у лізинг.
Після початку війни підприємець продовжує постачати іграшки до США. Він зазначає, що зросли терміни доставки та вартість логістики. Товари, як і раніше, транспортують до Польщі, яка і до війни була експортним хабом для компанії, а вже звідти – до США.
Частина працівників долучилася до лав ЗСУ. Однак проблем із нестачею працівників на виробництві немає.
Він додає, що один із працівників нещодавно повернувся з фронту, і його знову взяли на роботу. Зараз на фронті ще двоє працівників.
У майбутньому підприємець планує надалі розширювати ринки для експорту та збільшити впізнаваність бренду як в Україні, так і за кордоном.