Як запобігти знищенню Мінфіном спрощеної системи оподаткування?
Україна в жовтні 2024 року черговий раз підписала Меморандум з Міжнародним валютним фондом про економічну та фінансову політику, який з боку України був скріплений підписами Президента, Прем’єр міністра, Голови Верховної Ради та Міністра фінансів.
У Меморандумі приділено значну увагу спрощеній системі оподаткування, зокрема зазначено, що Україна буде прагнути "зробити економічно недоцільним використання системи спрощеного оподаткування для переведення правової бази трудових відносин у цивільно-правову площину".
Але цю цілком позитивну ініціативу з Меморандуму Мінфін за своїм звичаєм спотворив, і виклав низку вкрай негативних пунктів у Національній Стратегії Доходів. Зокрема, це такі контрпродуктивні пункти:
-
повне виключення юридичних осіб зі спрощеної системи
-
запровадження РРО для всіх груп ФОП,
-
запровадження товарного обліку для всіх груп ФОП,
-
перехід на ПДВ після досягнення обороту 1 млн грн у поточному році
-
ліквідація спрощеної системи для аграріїв
-
відкриття банківської таємниці, можливість арешту рахунків та майна підприємців без рішення суду.
Тож попри світовій досвід та очевидний причинно-наслідковий зв'язок ерозії податків на працю та відсутності на цей час в Україні чітких критеріїв трудових відносин – Мінфін замість пропозицій по їх впровадженню – пропонує по суті перетворити спрощену систему на загальну.
В той час як рішення проблеми, зазначеної у Меморандумі з МВФ – вже кілька років як готове: спільно напрацьований аналітичними центрами, бізнес-асоціаціями та депутатами законопроєкт 5054-1 передбачає все необхідне для виконання пункту Меморандуму.
Міжнародний досвід та ситуація в Україні
Традиційно, в міжнародній практиці чітко розділені дві категорії працівників: особи, які працюють за трудовим договором, та самозайняті особи, які працюють за цивільно-правовими/господарськими договорами. Критерії трудових відносин визначені у Рекомендації про трудове правовідношення №198 Міжнародної організації праці (МОП) та імплементовані або на рівні законодавства, або у доктрині/судовій практиці країн світу.
Запропоновані норми у законопроєкті 5054-1 не є новацією. Це стала міжнародна практика (США, Великобританії, Австралії), яка також запроваджує чіткі ознаки трудових відносин (принцип презумпції наявності трудових відносин полягає у тому, що в Кодексі законів про працю встановлюються ознаки трудових відносин, при співпадінні яких - робота вважається такою, що виконується, а послуги є такими, що надаються) в межах трудових відносин, незалежно від назви та виду договірних відносин між сторонами.
У такому випадку, при співпадінні певної кількості критеріїв сторони зобов’язані укласти трудовий договір.
В Україні визначення та ознак трудових відносин на рівні закону ще досі не було. Але це зовсім не означає, що їх не існувало в принципі. Звісно, визначення та ознаки трудових відносин є в будь-яких підручниках з трудового права, відомі студентам-майбутнім правникам і інспекторам Держпраці.
Більше того, вони активно використовуються в судовій практиці. Наприклад, тільки в останніх Постановах суду у справі №200/929/19-а, у справі №560/407/19 та у справі №300/2156/19 Верховний Суд застосував Рекомендацію №198 МОП та відповідні ознаки. Але чіткої інструкції / нормативної бази, як користуватись цими ознаками – не має, тобто зараз Держпраці можуть привязатись до будь якої ознаки з Рекомендацій, на власний розсуд, і застосувати до підприємства значні штрафні санкції.
Як вирішити цю проблему в Україні?
Законопроєкт №5054-1 пропонує врегулювати на законодавчому рівні принцип презумпції наявності трудових відносин. Тобто, якщо співпадуть більшість з семи критеріїв – тільки тоді перевіряючий орган може звернутись до суду і спробувати перекваліфікувати такого ФОП у найманого працівника. Відповідно якщо співпадає 1 чи 2 чи 3 критерії – то до такого ФОП не може бути питань у перевіряючих органів – він справжній фрилансер.
Позитив такої законодавчо закріпленої норми у тому, що вона прибирає дискрецію в трактуванні Рекомендацій МОП під час проведення судових засідань.
У законопроєкті №5054-1 зазначені такі ознаки наявності трудових відносин:
особисте виконання особою роботи за конкретною кваліфікацією, професією, посадою за дорученням та під контролем особи, в інтересах якої виконуються роботи;
- здійснення регулювання процесу праці, що носить постійний характер;
- виконання роботи на визначеному або погодженому з особою, в інтересах якої виконується робота, з дотриманням встановлених нею правил внутрішнього трудового розпорядку;
- організація умов праці, зокрема, надання засобів виробництва, забезпечується особою, в інтересах якої виконується робота;
- систематична виплата особі, яка виконує роботу, винагороди у грошовій та / або натуральній формі;
- встановлення особою, в інтересах якої виконується робота, тривалості робочого часу та часу відпочинку;
- відшкодування поїздок та інших фінансових витрат, пов’язаних з виконанням роботи, особою, в інтересах якої виконується робота.
Ці критерії трудових відносин виглядають цілком логічними і відповідають світовій практиці, їх впровадження допоможе чітко виявляти схеми «ФОП замість найму» і дозволить виконати відповідний пункт Меморандуму з МВФ.
На думку аналітичних центрів та бізнес асоціацій - проєкт №5054-1 містить лише кілька недоліків, які необхідно виправити до другого читання: а) уніфікувати критерії трудових відносин для юридичних та фізичних осіб-підприємців, привести їх до шести критеріїв з семи; б) доповнити повноваження інспекції з праці правом звернення до суду щодо критеріїв трудових відносин.
Сподіваємося, що народні депутати врахують пропозиції експертів та бізнес-спільноти і ближчим часом приймуть проєкт №5054-1, зосередившись на потрібних нормах для мінімізації зловживань великого бізнесу і відкинувши шкідливі пропозиції Мінфіну щодо "килимових бомбардувань" мікро- та малого бізнесу.
Також вкрай важливим є продовження та завершення судової реформи, забезпечення верховенства права в Україні, щоб цей та інші закони працювали якнайкраще.