І знов про реформу митниці від уряду
Бізнес-інтерв'ю
Черговий "шедевр" видав прем'єр Шмигаль щодо митниці: "Чим скоріше кордон зникне разом із митними пунктами пропуску, тим скоріше ми поборемо корупцію".
Іншими словами, на думку пана Шмигаля, проблема корупції на митниці вирішується просто: варто лише прибрати митний контроль як процес.
Або, можливо, позбутися корупції на митниці вдасться лише коли Україна стане членом ЄС? Так виходить з його слів.
Тільки відсутність професіоналізму та знань може породити подібні висловлювання. Митних пунктів пропуску не буває.
Є пункти пропуску на державному кордоні, де здійснюється державний контроль, в тому числі митний.
І навіть після вступу України до ЄС та можливого припинення прикордонного та митного контролю на кордонах України з країнами ЄС (Польща, Угорщина, Словаччина та Румунія) величезний північний та східний кордон України після нашої перемоги у війні рано чи пізно перетвориться на східний кордон ЄС.
Крім того, є десятки пунктів пропуску для повітряного та морського сполучення, які будуть функціонувати на території України навіть після вступу України до ЄС.
А ще є значна кількість місць митного оформлення на території України. А ще – пункти пропуску на кордоні з Республікою Молдова, яка не є членом ЄС.
Тобто, за логікою прем’єра, виходить так, що корупцію в митниці можна знищити шляхом знищення самої митниці!
Просто доступно та зрозуміло! За словами пана Шмигаля, Україна вже докладає чимало зусиль для реформування митних органів.
Зокрема, як одне з досягнень називається запровадження електронної черги та чергове зо кілька десятків років завдання обладнати всі пункти прикордонного і митного контролю камерами.
Чи вплинуло запровадження електронної черги на ефективність митного контролю, поки що незрозуміло.
На зменшення багатокілометрових черг біля пунктів пропуску, очевидно, так. А от на процедуру митного контролю…
А як буде вирішуватися питання встановлення камер відеонагляду в пунктах пропуску на державному кордоні після того, як у митниці забрали функцію з будівництва, реконструкції та утримання пунктів пропуску для автомобільного сполучення, взагалі не відомо.
Можливо, Державному агентству з відновлення та розвитку інфраструктури України, яке зараз опікується пунктами пропуску для автомобільного сполучення, вдасться знайти та ефективно використати необхідні кошти?
А ще, за словами пана Шмигаля, триває робота з країнами-партнерами, в першу чергу із Польщею та Румунією, із запровадження спільного митного контролю.
Правду кажучи, ця робота триває вже багато-багато років і реального пожвавлення цієї роботи з конкретними результатами за останні роки практично не видно.
Знову ж таки, можу констатувати поверхневе та обмежене розуміння необхідності реального, а не формального розвитку інституту авторизованих економічних операторів та максимального застосування процедури спільного транзиту як дієвих способів профілактики корупційних проявів на митниці.
Але в чому можна переконати Шмигаля (та й владу загалом), який через невігластво впевнений у власній правоті?
Те саме в лютому 2023 року премʼєр озвучував в інтервʼю Forbes як кроки реформування митниці, які буде реалізовано впродовж року.
Поговорили і забули!
Щодо митниці, то передусім потрібно перетворити її зі структури, керованої центрами політичного впливу на повноцінний орган зі спеціальним статусом, яким Держмитслужба і повинна бути.
Почати варто з цього, бо чекати доведеться ще довго…