Про війну дронів, Starlink та майбутніх 30-річних генералів
Інновації в дії
У контексті цього хочу поділитись кейсом нашої компанії, що є одним із 5 найбільших інтернет-провайдерів країни, як ми допомагаємо виграти цю війну.
1) Налаштовуємо Starlink для ЗСУ
Оскільки наша головна компетенція - це зв’язок, то деякі з наших фахівців відправились на передову, аби налаштовувати там інтернет від Ілона Маска, бо в цих умовах це єдиний можливий зв’язок, яким можна забезпечити наших захисників.
Уявіть солдата, який йде, а на ньому 15 кг лише обладнання для цього зв'язку.
І от нещадовано один з таких наших співробітників поділився враженнями: "Україна може виграти війну дронами, старлінками та вмотивованими майбутніми 30-річними генералами".
2) Ми стали хабом допомоги для усіх постраждалих провайдерів на сході країни
У нас багато партнерів серед маленьких і великих інтернет-провайдерів на сході України - у Краматорську, Слов’янську, Лисичанську.
Всі вони мали дві проблеми:
- Як перемістити на захід своїх співробітників і їхні родини;
- Як транспортувати своє обладнання та автопаркінг у найближче безпечне місце, звідки вони могли б швидко повернутись для відновлення зв’язку, як тільки територія знову стане під контроль України .
Тож, на кілька місяців наш офіс став тим самим безпечним місцем, де всі ці провайдери зупинялись і жили разом із сім’ями, а всі паркувальні майданчики, які були нам доступні, були заповнені їхніми авто й технікою.
3) Приєднались до кібервійськ
Інша частина співробітників, яка залишилась в тилу, приєдналась до кібервійськ ЗСУ.
Це - і відновлення стратегічних інтернет-ресурсів , і блокування пабліків з пропагандою рф, і відбиття атак ботів.
4) Забезпечувати зв’язком навіть боржників та екс-клієнтів
Ми прийняли рішення, що з лютого по травень наших абонентів з мінусом на рахунку ми будемо забезпечувати сталим інтернет-зв’язком на швидкості 10 Мбіт/с.
ЇЇ цілком вистачає для будь-якої роботи.
Крім того "Фрегат" безкоштовно забезпечував зв'язком навіть своїх колишніх абонентів, у яких вдома залишився кабель і можна було його під’єднати.
Однак ми звернулися до всіх абонентів із проханням: "Якщо можете, будь ласка, продовжуйте платити. Так ми зможемо забезпечувати зв’язоком усіх, хто не має такої можливості".
Так, за перші кілька місяців війни ми втратили майже 30% платежів, але це дрібниці порівняно з тим, що люди мали безперебійний зв’язок у складний час. Зараз ми вийшли вже на 10% втрат.
Навіть коли люди потроху знову почали платити, ми все одно залишили для боржників доступ до інтернету, проте вже на швидкості 2 Мбіт/с.
Уперше таку практику "Фрегат" реалізував під час ковіду. Але люди досить швидко звикають до гарного, тож після першої хвилі вдячності за безкоштовний портал почали з'являтися коментарі на кшталт: "А чого так мало? Чому лише 2 Мбіт/с?!"
Проте ми не ображалися, просто продовжували робити своє. Нашою головною метою було створити нову "гігієну безпеки" – навіть у незвичайних умовах сформувати в абонентів відчуття захищеності.
5) Під’єднували під прильотами
"Фрегат" – найбільший інтернет-провайдер у місті та один із п’яти найбільших у країні. Це приблизно 200 тис. абонентів у Дніпрі, Дніпропетровській і Полтавській областях, а також у Києві, Запоріжжі, Черкасах.
Звісно, що відключення бодай-де призведе до паніки, на кшталт блокування кредитних лімітів "Привату".
Ситуація з бучанським напрямком у березні, коли рф влучили в магістральну оптику та захопили територію, якою пролягали кабелі – це підтвердила.
Коли в частини великих провайдерів просто пропав доступ до Telegram і форуми заповнилися коментарями на кшталт: "Ну все, почалось!"
Тоді нашим адмінам, які працювали майже без сну та перебудували альтернативні маршрути, за декілька днів вдалося відновити зв’язок. А головне – зберегти емоційну цілісність користувачів.
Це було принципове завдання. Аби користувачі відчували: щоб не трапилося, зв’язок у них є. Це як "Банкомати працюють і видають готівку – отже, усе ще не так погано".
Ще була паливна криза, коли всією командою шукали талони "по всім знайомим", аби монтажники могли налагоджувати зв'язок після прильотів.
А оскільки покриття "Фрегату" у містах досить велике, то практично кожен прильот пошкоджує лінії зв’язку чи об’єкти з обладнанням. Наша команда завжди приступає до відновлення, як тільки отримає дозвіл на роботи від ДСНС.
Так, після попадання в район заводу ЮМЗ у Дніпрі, ще декілька годин продовжувалася детонація, а наші монтажники серед ночі й під вибухи відновлювали мережі на вулиці Робочій, що зовсім поруч. Ми не могли дозволити, щоб у такий момент у людей не було інтернету. Адже у них шок і паніка, вони постійно на зв’язку з близькими.
До цього в Кременчуці ми так само відновлювали зруйновані мережі відразу після вибухів. Тож, фактично ми – четверта машина, що приїжджає після поліції, ДСНС та карети швидкої на місце обстрілу.
6) Автопарк для ЗСУ
Сьогоднішня війна - це також війна не танків, а саме мобільних позашляховиків.
Але вік життя авто на лінії фронту - від сили місяць. А виконують вони і медичну, і логістичну місії, допомагають нашим захисникам бути оперативними.
Тому ми за півроку забезпечили захисників на 15 млн грн автопарком, а також бронежилетами, кулями, аптечками та радіозв’язком.