Про війну дронів, Starlink та майбутніх 30-річних генералів

Вівторок, 23 серпня 2022, 11:31
PROMOTED. Сьогоднішня війна - це не війна стрілецької зброї. Це - війна електроніки, цифрових технологій та трохи заліза.
підприємець, інвестор, співзасновник інтернет-провайдера "Фрегат", керівний партнер компанії Dnepro Press Steel


Інновації в дії

У контексті цього хочу поділитись кейсом нашої компанії, що є одним із 5 найбільших інтернет-провайдерів країни, як ми допомагаємо виграти цю війну.

1) Налаштовуємо Starlink для ЗСУ

Оскільки наша головна компетенція - це зв’язок, то деякі з наших фахівців відправились на передову, аби налаштовувати там інтернет від Ілона Маска, бо в цих умовах це єдиний можливий зв’язок, яким можна забезпечити наших захисників.

Уявіть солдата, який йде, а на ньому 15 кг лише обладнання для цього зв'язку.  

І от нещадовано один з таких наших співробітників поділився враженнями: "Україна може виграти війну дронами, старлінками та вмотивованими майбутніми 30-річними генералами". 

2) Ми стали хабом допомоги для усіх постраждалих провайдерів на сході країни

У нас багато партнерів серед маленьких і великих інтернет-провайдерів на сході України - у Краматорську, Слов’янську, Лисичанську.

Всі вони мали дві проблеми:

  1. Як перемістити на захід своїх співробітників і їхні родини;
  2. Як транспортувати своє обладнання та автопаркінг у найближче безпечне місце, звідки вони могли б швидко повернутись для відновлення зв’язку, як тільки територія знову стане під контроль України .

Тож, на кілька місяців наш офіс став тим самим безпечним місцем, де всі ці провайдери зупинялись і жили разом із сім’ями, а всі паркувальні майданчики, які були нам доступні, були заповнені їхніми авто й технікою.

3) Приєднались до кібервійськ

Інша частина співробітників, яка залишилась в тилу, приєдналась до кібервійськ ЗСУ.

Це - і відновлення стратегічних інтернет-ресурсів , і блокування пабліків з пропагандою рф, і відбиття атак ботів. 

4) Забезпечувати зв’язком навіть боржників та екс-клієнтів

Ми прийняли рішення, що з лютого по травень наших абонентів з мінусом на рахунку ми будемо забезпечувати  сталим інтернет-зв’язком на швидкості 10 Мбіт/с. 

ЇЇ цілком вистачає для будь-якої роботи. 

Крім того "Фрегат" безкоштовно забезпечував зв'язком навіть своїх колишніх абонентів, у яких вдома залишився кабель і можна було його під’єднати.

Однак ми звернулися до всіх абонентів із проханням: "Якщо можете, будь ласка, продовжуйте платити. Так ми зможемо забезпечувати зв’язоком усіх, хто не має такої можливості". 

Так, за перші кілька місяців війни ми втратили майже 30% платежів, але це дрібниці порівняно з тим, що люди мали безперебійний зв’язок у складний час. Зараз ми вийшли вже на 10% втрат. 

Навіть коли люди потроху знову почали платити, ми все одно залишили для боржників доступ до інтернету, проте вже на швидкості 2 Мбіт/с. 

Уперше таку практику "Фрегат" реалізував під час ковіду. Але люди досить швидко звикають до гарного, тож після першої хвилі вдячності за безкоштовний портал почали з'являтися коментарі на кшталт: "А чого так мало? Чому лише 2 Мбіт/с?!" 

Проте ми не ображалися, просто продовжували робити своє. Нашою головною метою було створити нову "гігієну безпеки"  –  навіть у незвичайних умовах сформувати в абонентів відчуття захищеності. 

5) Під’єднували під прильотами

"Фрегат" – найбільший інтернет-провайдер у місті та один із п’яти найбільших у країні. Це приблизно 200 тис. абонентів у Дніпрі, Дніпропетровській і Полтавській областях, а також у Києві, Запоріжжі, Черкасах. 

Звісно, що відключення бодай-де призведе до паніки, на кшталт блокування кредитних лімітів "Привату".

Ситуація з бучанським напрямком у березні, коли рф влучили в магістральну оптику та захопили територію, якою пролягали кабелі – це підтвердила. 

Коли в частини великих провайдерів просто пропав доступ до Telegram і форуми заповнилися коментарями на кшталт: "Ну все, почалось!" 

Тоді нашим адмінам, які  працювали майже без сну та перебудували альтернативні маршрути, за декілька днів вдалося відновити зв’язок. А головне –  зберегти емоційну цілісність користувачів. 

Це було принципове завдання. Аби користувачі відчували: щоб не трапилося, зв’язок у них є. Це як "Банкомати працюють і видають готівку – отже, усе ще не так погано". 

Ще була паливна криза, коли всією командою шукали талони "по всім знайомим", аби монтажники могли налагоджувати зв'язок після прильотів. 

А оскільки покриття "Фрегату" у містах досить велике, то практично кожен прильот пошкоджує лінії зв’язку чи об’єкти з обладнанням. Наша команда завжди приступає до відновлення, як тільки отримає дозвіл на роботи від ДСНС. 

Так, після попадання в район заводу ЮМЗ у Дніпрі, ще декілька годин  продовжувалася детонація, а наші монтажники серед ночі й під вибухи відновлювали мережі на вулиці Робочій, що зовсім поруч. Ми не могли дозволити, щоб у такий момент у людей не було інтернету. Адже у них шок і паніка, вони постійно на зв’язку з близькими.

До цього в Кременчуці ми так само відновлювали зруйновані мережі відразу після вибухів. Тож, фактично ми – четверта машина, що приїжджає після поліції, ДСНС та карети швидкої на місце обстрілу. 

6) Автопарк для ЗСУ

Сьогоднішня війна - це також війна не танків, а саме мобільних позашляховиків.

Але вік життя авто на лінії фронту - від сили місяць. А виконують вони і медичну, і логістичну місії, допомагають нашим захисникам бути оперативними. 

Тому ми за півроку забезпечили захисників на 15 млн грн автопарком, а також бронежилетами, кулями, аптечками та радіозв’язком.