У сірій зоні
У світі точиться боротьба за споживача контенту.
Великі міжнародні компанії намагаються "прив'язати" людей смартфонами, планшетами та електронними книжками до свого контенту. Придбавши продукт, люди повинні залишатися з компанією на довгі роки.
В Україні ж така політика великих міжнародних компаній стала приводом для народження цілої низки ринків. Від ввезення та продажу товарів, які офіційно не потрапляють в країну, до їх сервісу. Причому не всі вони є легальними.
Йдеться про цілу низку пристроїв. Наприклад, славнозвісні iPhone чи планшети та електронні книги Amazon. Ні те, ні інше не продається в Україні легально.
Звісно ж, кожен бажаючий зможе придбати і новий телефон, і планшет, зайшовши на сайти інтернет-магазинів. Втім, бажання продавати ці пристрої в Україні офіційно в обох компаній нема.
Щодо планшетів та електронних книг, то тут позиці Amazon чи Google полягають в наступному. Придбання дешевого пристрою дає доступ до контенту, а сам контент стає інструментом створення лояльності.
Наприклад, ви можете придбати паперову книжку на сайті Amazon.de за 25 євро. З Європи вона доїде в Україну за тиждень. А та ж книжка, тільки вже Kindle Edition, коштуватиме 12 євро, і ви зможете просто завантажити її собі на планшет.
Тому сам пристрій коштує небагато, але коли ви захочете його змінити на новіший, доведеться обрати модель від того ж постачальника.
Тобто Amazon чи Google продає пристрій, не отримуючи прибутку, але створює базу лояльних споживачів на роки вперед. Така логіка транснаціональних фірм.
"Пристрої компанії Amazon навряд чи з'являться в Україні офіційно. Бізнес-модель Amazon розрахована на те, що споживач, купуючи недорогий пристрій, буде купувати до нього велику кількість контенту", - говорить директор з маркетингу мережі гаджетів та аксесуарів "Цитрус" Віктор Шолошенко.
За його словами, українські споживачі до цього не звикли: зазвичай все це качається безкоштовно на торрент-клієнтах і інших популярних сайтах.
Ритейлери вважають привабливим продаж таких продуктів як Amazon Kindle в Україні. Сама ж компанія вважає інакше.
"Amazon поки що не розглядає Україну як перспективний ринок. Вони розробили kindle для себе і успішно продають його на своєму сайті", - зазначає керівник бізнесу "Комп'ютерна техніка" мережі Comfy Іван Павлік.
Фото novate.ru |
Хоча офіційні продажі таких емоційних продуктів, додає він, позитивно позначилися б на розвитку галузі: зросли б ємність ринку і трафік ритейлерів.
Втім, у випадку з орієнтованими на контент продуктами загальноприйнятна модель розповсюдження техніки та електроніки не спрацьовує.
Компанії-виробники контенту на кшталт Amazon чи Google самі розповсюджують пристрої на цільових ринках, оминаючи ритейлерів. Тому з такими продуктами трапляються цінові казуси. Наприклад, з планшетом Google Nexus 7 від Google.
Цей пристрій неможливо придбати в магазині Google Play з України. В Україні його реалізовує компанія-виробник Asus. Тому замість оголошених на весь світ 99 та 199 умовних одиниць - 8 і 16 Gb - моделі коштують 250-300 умовних одиниць.
"Nexus буде офіційно продаватися в Україні тільки тому, що для Google його виробляє Asus, і вона добре представлена в Україні", - кажуть в мережі Comfy.
Зовсім інша історія з одним з найпопулярніших телефонів - iPhone. Незважаючи на високу популярність, цей пристрій потрапляє в Україну здебільшого неофіційно. При цьому роздріб продавав би його з радістю, але такої можливості наразі нема.
Ритейлери перелічують цілу низку причин. "Ми зацікавлені продавати такий продукт, але тільки у випадку офіційних постачань на територію самими виробниками або дистриб’юторами", - говорить начальник відділу IT-техніки мережі "Фокстрот" Олег Волга.
Дехто стверджує, що причиною відсутності даного продукту на ринку є цінова політика компанії Apple. "Техніка, яка постачається офіційно, в оптових поставках набагато дорожча, ніж в роздробі в Америці або Європі", - говорить голова правління групи компаній "DiaWest-комп'ютерний світ" Анатолій Балюк.
Насправді ж дистрибуція телефонів Apple в усіх країнах відбувається за участі найбільших телеком-операторів. І якщо це колись здійсниться в Україні, то тільки після укладання контрактів з "Київстар" та МТС. Учасники ринку вважають, що процес гальмують саме вони.
"Наш ринок ще не перспективний для компанії і посідає незначну частку в продажах. А українські оператори мобільного зв'язку ще не готові "підписуватися" на жорсткі вимоги Apple заради права ексклюзивних продажів", - каже Шолошенко.
Фото aktuality.sk |
"Київстар" постійно розглядає різні перспективні напрямки бізнесу, однак говорити про будь-які результати переговорів з Apple поки не видається можливим", повідомили у прес-службі компанії.
Втім, існує інше пояснення. Ринок України виглядає не таким вже й потужним порівняно з іншими. "Причина одна: для виробників ринок України непріоритетний, тому офіційні постачання поки не плануються. Пріоритет - у країн споживання великих обсягів: США, Британії, Австралії, Китаю, Японії, ЄС", - вважає Волга.
Звісно, порівняно з Китаєм Україна програє. Однак навколо iPhone вже зараз сформувалося кілька галузей, і не завжди вони є легальними чи сертифікованими.
Наприклад - доставка пристроїв в Україну. За деякими оцінками, річна ємність ринку телефонів Apple оцінюється 50-100 тисячами пристроїв. За даними ж компанії "Київстар", на кінець третього кварталу 2012 року в мережі зареєстровано 236 950 пристроїв на базі операційної системи компанії Apple.
Якщо припустити, що МТС має приблизно таку ж кількість iOS-користувачів, то в Україні легко набереться більше півмільйона пристроїв з урахуванням внеску інших операторів. З моменту появи цього пристрою на ринку минуло п'ять років, тож щорічний обсяг їх продажів в Україні перевищить 100 тисяч.
"Телефони купуються в інтернеті чи ритейлі у США чи Європі і надсилаються поштою або через кур'єра. В інтернеті "сірі" продукти коштують на 20% дешевше, ніж у роздробі", - вважає Балюк.
Можна побачити багато повідомлень про горе-контрабандистів з 30-50 телефонами в багажі, але 100 тисяч пристроїв мають ввозитися не у валізах чи бандеролях. Якщо взяти середній діапазон цін на iPhone 4S, 4900-6300 грн, то картина може виглядати наступним чином.
За основу можна взяти вартість пристрою, незапрограмованого для жодного оператора - так званий neverlock, який може працювати з будь-якою карткою у США - 550 дол. Статті витрат, дуже умовно, виглядатимуть ось так.
Стаття витрат |
"Білий", дол |
"Сірий", дол |
Вартість |
550 |
550 |
Доставка |
мінімум 30 |
Мінімум 30 |
Розмитнення |
0,15 |
10 |
ПДВ |
110 |
0 |
Роздрібна маржа |
10% |
5% |
Загалом |
790 або 6 400 грн |
620 або 4 960 грн |
Нерідко в Україну ввозяться телефони, запрограмовані для певного оператора. Тому цей пристрій треба перепрограмувати та здійснити так звану операцію jailbreak. Як стверджують експерти, після цього телефон не отримує оновлень. А відрізнити апарати neverlock та jailbreak візуально фактично неможливо.
Оскільки ця продукція офіційно не потрапляє в Україну, її підтримка не здійснюється. Відтак, крім ринку контрабанди і роздробу формується ринок сервісу. В Україні не лише перепрограмовують iPhone, а й ремонтують із заміною компонентів. Звісно, неофіційно.
В результаті споживачі, які готові викласти за новий iPhone 8-12 тис грн, стають заручниками політики однієї чи кількох компаній, не маючи змоги отримати повноцінний та легальний товар, користуватися його перевагами і отримувати належну підтримку після придбання преміального продукту.