Step by step: як електрокари непомітно підкорюють ринок

Спецпроєкт "Зелений перехід"
За підтримки Mercedes-Benz
01 липня 2024
Повний перехід на електричні автомобілі вже не видається чимось фантастичним, проте й не загрожує застати зненацька. Авторинок поступово поповнюється різними марками електрокарів, і все більше українців замість звичного ДВЗ вибирають автівки з гібридним приводом. Але все ще є обставини, в яких моделі з традиційним двигуном внутрішнього згорання залишаються пріоритетними.
Для яких цілей найкраще підходить електрокар, а для яких – моделі з ДВЗ, наскільки помітно електричні та гібридні автівки заполоняють ринок і якими шляхами споживча спроможність українців збільшується під час великої війни – про це ЕП поспілкувалася з генеральним директором найбільшого автовласника в Україні "OTP Leasing" Андрієм Павлушиним.
Електро VS ДВЗ у побутовому користуванні – що для чого
Раніше під час дискусії на "Економічній правді" прихильники традиційних двигунів внутрішнього згорання та шанувальники новітніх електрокарів дійшли висновку, що ідеальним варіантом є комбінація з двох автівок – модель з ДВЗ для дальніх поїздок й електрокар для комфортного та екологічного переміщення містом.
Спираючись на власний досвід, Андрій Павлушин також підтвердив це спостереження. Для міжміських подорожей та відряджень чоловік вибирає комфортний і просторий Mercedes-Benz GLE, а для спокійної міської їзди – електричний EQS.
"Під час війни я багато їжджу у відрядження – у Будапешт, Відень, Лондон. І раніше це займало дві години – наприклад, поїздка у Відень. Зараз це займає два-три дні. Коли їдеш на дальню відстань, комфортніше, коли зверху «більше повітря» – і ти їдеш або в мікроавтобусі, або в позашляховику. Мені здається, що це (Mercedes EQS – ред.) більше міський автомобіль, який ти заправив на тиждень – і нормально їздиш. А коли треба проїхати в день 1500 кілометрів, то звісно все ж таки легше на ДВЗ. Або на гібриді", – каже Андрій Павлушин.
Перехід на електрокари відбудеться, але поступово
Компанія "OTP Leasing" займається фінансуванням як автомобілів з ДВЗ, так і гібридів, і електрокарів. Аналізуючи ринок останніх років, генеральний директор компанії схиляється до думки, що наразі великий "крен" йде в сторону автівок з гібридним приводом. І цей вибір виглядає логічним.
"Так ти наче як на електрокарі – не забруднюєш атмосферу, а коли треба трошки далі поїхати – вмикається ДВЗ і спокійно тебе «везе». І не треба думати, що потрібно стати десь на дві години заряджатися", – коментує Андрій Павлушин.
На думку Павлушина, перехід на електрокари – питання, пов’язане з розвитком інфраструктури. Історія ДВЗ моделювалася понад сто років. І тих, хто першими пересідали з коней на автомобілі, були одиниці. 
"Це були дуже сміливі люди, які могли сісти на першу машину й просто кудись поїхати. Якщо вона по дорозі ламалась, то взагалі було незрозуміло, де ти знаходишся, хто її відремонтує, хто заправить – де то паливо брати", – каже Андрій Павлушин.
У часи, коли люди ще їздили на конях і перші автомобілі тільки-тільки з'являлись, здавалося, що це ніколи не стане масовим явищем. Але з плином років це стало реальністю. І минулі упередження переросли в жартівливий вислів про те, що раніше багаті люди їздили на машинах, а бідні – на конях, а тепер – навпаки.
З огляду на це, повний перехід на електрокари виглядає цілком реальним, але для цього потрібен час.
"Я думаю, що step-by-step воно до того прийде. Ми, звичайно, оцінюємо ринок в Україні поки дуже обережно. Хоча у нас є велике зростання кількості електрокарів, не думаємо, що вони дуже швидко стануть домінуючими. У нових продажах електрокари, може, займають 10-15 %, а в автопарку на сьогодні – це максимум 5%", – підсумовує генеральний директор "OTP Leasing".
Одна з причин, чому перехід на "зелені" автомобілі здається зараз не таким швидким, як хотілося б – це завищені очікування, які ставило людство з появою перших машин з електричним двигуном.
"З іншого боку, скажу як фінансист і управлінець, що якщо не ставити бенчмарки (Бенчмарк – показник, за допомогою якого оцінюють ефективність бізнесу – ред.), то ти ніколи до цієї мети не прийдеш взагалі", – каже Андрій Павлушин.
Показником того, що світ потроху рухається в сторону електрокарів є спроби великих компаній замінити комерційні автомобілі з ДВЗ на електричні моделі. На думку гендиректора, це значний крок, бо великий відсоток забруднень спричиняють саме такі автомобілі.
"В Європі ми бачимо, що служба доставки, наприклад, вже починає переходити на електрокари. Я думаю, це правильно. Але, звичайно, в Україні ніхто жорстких дедлайнів ставити не буде, поки війна не закінчиться. А коли закінчиться, думаю, що вони будуть. Тим паче, якщо ми хочемо йти в Європейський Союз", – резюмує Андрій Павлушин.
Наскільки легко пересідати з ДВЗ на електрокар
Без досвіду керування електричним автомобілем може здатися, що процес переходу з машини з ДВЗ на електричну модель буде викликати дискомфорт і розгубленість. Але насправді, якщо пересідати з автомобіля з автоматичною коробкою передач, ніякої різниці помітно не буде. Єдиною відміною стане лише значно тихіша робота самої автівки.
Звісно, має значення, яку марку автомобіля вибирати для знайомства з електричним двигуном. За словами Андрія Павлушина, Mercedes-Benz – це той бренд, до якого дуже легко пристосуватися. Крім того, машини цього бренду надійні та слугуватимуть своєму власнику не один рік.
Як доказ цього факту – автомобілі саме бренду Mercedes-Benz можна часто побачити в автопарку європейських служб таксі.
"Коли приїжджаєш в Європу, треба дивитись на чому їздять таксисти. Бо вони не випадково їздять на автомобілях бренду Mercedes-Benz чи, наприклад, Peugeot у Франції. Вони вибирають ці бренди, бо вони надійні", – каже гендиректор "OTP Leasing".
Другим вагомим показником надійності Mercedes-Benz є повільне здешевлення автомобілів цієї марки. Про це свідчать вигідні умови пропозицій від лізингової компанії. 
"У нас є оперативний лізинг, коли ти платиш 60 % за три роки вартості машини, а 40 % залишаєш на кінець. І можеш не сплачувати, а просто повернути машину. Ця остаточна вартість, тобто як машина дешевіє протягом строку лізингу, – це дуже важливо. Mercedes-Benz дешевшає нешвидко, тому як товар – дуже надійний. Люди в нього вірять. Навіть трирічний автомобіль хтось із задоволенням купить за хорошою ціною", – підсумовує Андрій Павлушин.
Пік, падіння та відновлення – в якому стані зараз авторинок України
За міжнародними стандартами фінансової звітності, компанія "OTP Leasing" заплатила 333 млн грн податків за минулий рік. Попри складну ситуацію в країні, компанії вдається утримувати позиції на ринку. Звісно, стан авторинку зараз не в найкращих позиціях, але прогноз на 2024 рік від Андрія Павлушина оптимістичний.
За спогадами Павлушина, розквіт авторинку в Україні припав на 2008 рік. Тоді було продано близько 650 тисяч нових автомобілів. За словами гендиректора, це було пов’язано з тим, що в країні було більше власного виробництва. Зокрема, значна частка проданих автівок складалася з марок Daewoo та LADA.
Наступний, 2009 рік, був вже не таким прибутковим.
"У 2009 ринок впав до 250 тисяч. Це пов’язано з тим, що валютні кредити заборонили видавати приватним особам. Після того було багато дефолтів і все це трошки зупинилось. Це був перший удар по ринку", – каже Андрій Павлушин.
Другим ударом генеральний директор називає період 2014 року, коли почалась збройна агресія Росії проти України, під час якої РФ захопила та тимчасово окупувала Кримський півострів, а також частину територій Донецької та Луганської областей. І 2022 рік – удар третій.
Враховуючи все це, зараз часи, коли було продано 100 тисяч автомобілів на рік (у 2021 році було продано 107 тисяч авто – ред.), згадуються як прекрасні, каже Андрій Павлушин. Минулого року було продано всього 63 тисячі автівок. На 2024 рік гендиректор прогнозує підняття цієї цифри до 80 тисяч.
Таке зростання, на думку Павлушина, може бути пов’язане з відкладеним попитом. Першою причиною якого стали проблеми з чіпами, які виникли ще у 2020 році.
"Потім почалася війна. Звичайно, це теж призвело до відкладеного попиту. Тому що під час війни люди свої капітальні інвестиції ставлять на «hold» (Утримання коштів на певний період – ред.). Але зараз ми їдемо по Києву і вже бачимо пробки, тобто машини та люди повернулися", – резюмує Андрій Павлушин.
Новий мобілізаційний закон і його вплив на авторинок
У новому законі про мобілізацію є положення стосовно вилучення автомобілів на потреби Збройних сил. Це, звісно, викликало ряд хвилювань серед населення та поставило питання щодо подальшого розвитку авторинку.
За словами Андрія Павлушина, ці нововведення мають важливі моменти, які слід враховувати, але вони не несуть загрози лізинговому ринку.
Якщо казати про авторинок в цілому, то як компанія "OTP Leasing", так і інші дилери ставляться з розумінням до нового закону й активно допомагають ЗСУ. 
"З початку війни ми віддали 180 машин на потреби ЗСУ. Маємо нагороду від Залужного за сприяння війську. Основний реципієнт – це Третя окрема штурмова бригада. Якщо їм щось потрібно – йдемо назустріч. І так, я думаю, всі на рівні виконавців. Військові приходять до дилерів, під їх завдання щось шукається і мобілізується", – розповідає Андрій Павлушин.
Щодо психологічного впливу, за словами гендиректора, через недостатньо правильну побудову комунікації між державою та населенням в травні дійсно спостерігався момент ступору в людей. Через це продажі впали.
"Це сталося через дві причини. Люди в принципі боялися на вулицю виходити, бо не розуміли, як новий закон буде працювати після 18 травня. А потім пішла історія, якщо понад дві машини в сім’ї, то можуть мобілізувати – люди почали переписувати машини на родичів. Мені здається, було не до кінця правильно скомуніковано, через це трішки був шок у людей. Я думаю, в довгостроковій перспективі, починаючи з липня, все владнається", – каже Андрій Павлушин.
І як би не парадоксально звучало, зі збільшенням людей у війську, споживча спроможність українців в цілому зростає. Бо багато людей, які опинилися в лавах ЗСУ, мали значно нижчий дохід у цивільному житті.
"Військові можуть купувати машини і собі, і своїм сім’ям. Вони ці гроші заробили. Я думаю це позитивно", – підсумовує Андрій Павлушин.
Підбиваючи підсумки, можна сказати, що авторинок України потроху приходить до тями та відновлюється попри велику війну, яка триває. 

Світовий тренд на екологічність сприяє переходу на гібридні та електричні моделі авто, і з часом кількість таких автівок на українських дорогах буде збільшуватися. Проте, скоріше за все, пік продажу саме таких моделей спостерігатиметься вже після нашої перемоги.

Нагадаємо, раніше ми розповідали про вплив електрокарів на світову екологію та стан необхідної для таких автівок інфраструктури в Україні, а також про розвиток українського ринку електроавтомобілів та критерії, за якими їх слід вибирати споживачу.
Електричний модельний ряд Mercedes-Benz наразі представлений в Україні такими моделями: седани EQE та EQS , позашляховики EQA, EQB, EQC, EQE SUV, EQS SUV, Mercedes-Maybach EQS SUV. Якщо порівнювати цінову політику, розхід енергії, запас ходу та інші нюанси експлуатації, електромоделі ідеально вписуються в баланс “пропозиція-якість”. Але тут, окрім якості, отримуємо ще й екологічність та турботу про навколишнє середовище.
Візьмемо для прикладу три лінійки Mercedes-Benz різних цінових категорій. Компактні позашляховики EQA коштують від 47 до 49 тисячі євро, середня витрата електроенергії для них складає всього 13,9 – 15,3 кВт/год, а запас ходу – 412 - 528 км. Середньорозмірні просторі EQE SUV можна придбати за 75-80 тисяч євро, а в ще більш потужних версіях AMG – за 99-112 тисяч євро. Середня витрата електроенергії для них складає 15,5 – 18,7 кВт/год, проте і запас ходу більший: 499 - 604 км. Преміум-седани EQS, які також називають електричним S-Класом, в залежності від характеристик і комплектації, обійдуться в середньому в 100 - 120 тисяч євро. Такі моделі мають трохи більший розхід енергії на рівні 16,3 – 19,8 кВт/год, а запас ходу становить приголомшливі 635 - 717 км. 
Що стосується експлуатації та обслуговування, підводних каменів в цьому немає. Оскільки актуальні моделі електромобілів Mercedes-Benz, виготовлених для ринку Європи та України, мають розетку під зарядний кабель Combo2/Type 2, заряджати їх можна на одній з майже 6 тисяч українських станцій з роз’ємом Type 1 і Type 2. При цьому заряджатись вони можуть як від малосильних терміналів загального користування, так й від швидкісних станцій. Обслуговування електрокарів Mercedes-Benz можливе виключно на авторизованих сервісних станціях, де працюють провідні фахівці. В дилерській мережі на сьогодні відкрито 12 сервісних центрів по Україні, які обслуговують електромобілі, а вже найближчим часом їх кількість збільшиться до 16. Інтервал технічного обслуговування для моделей EQE SUV та EQS він становить 30.000 км на 2 роки, а для EQA – 15.000 км на рік.
Отже, за загальносвітовими тенденціями, приблизно кожне п'яте нове авто, що продається, – електричне. За всіма існуючими прогнозами, тенденція набирає обертів, в тому числі через глобальні зміни клімату і титанічні зусилля їх зупинити. В найближчому майбутньому більшість країн світу повністю перейдуть як на відновлювальні джерела енергії в цілому, так і на електрокари зокрема. Саме час і українцям послідувати здоровій світовій тенденції, зробивши вибір на користь BEV: це не тільки вигідно і прогресивно, а ще й корисно для навколишнього середовища, яке ми маємо берегти як мінімум для майбутніх поколінь.
© 2005-2024, Економічна правда. Використання матеріалів сайту лише за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на "Економічну правду".

"Всі матеріали, які розміщені на цьому сайті із посиланням на агентство "Інтерфакс-Україна", не підлягають подальшому відтворенню та/чи розповсюдженню в будь-якій формі, інакше як з письмового дозволу агентства "Інтерфакс-Україна". Назва агентства "Інтерфакс-Україна" при цьому має бути оформлена як гіперпосилання.

Матеріали з плашкою PROMOTED та НОВИНИ КОМПАНІЙ є рекламними та публікуються на правах реклами. Редакція може не поділяти погляди, які в них промотуються.

Матеріали з плашкою СПЕЦПРОЄКТ та ЗА ПІДТРИМКИ також є рекламними, проте редакція бере участь у підготовці цього контенту і поділяє думки, висловлені у цих матеріалах.

Редакція не несе відповідальності за факти та оціночні судження, оприлюднені у рекламних матеріалах. Згідно з українським законодавством відповідальність за зміст реклами несе рекламодавець.