Сучасні сервіси роблять підприємництво доступним для кожного. Що пропонує банківська система для ФОП

За підтримки Sense Bank
24 липня 2024
Економіка в Україні, переживши серйозний шок з початком великої війни, поступово адаптувалася до реалій та почала відновлюватися. Ця тенденція стала помітною не лише завдяки великому бізнесу, що встояв протягом непевного 2022 року і надалі почав нарощувати показники. Суттєве пожвавлення сталося і в секторі малого та середнього підприємництва. 
Цифри свідчать про активну реєстрацію бізнесів громадянами України за минулий рік: згідно з даними Єдиного державного реєстру, у 2023 році було зареєстровано 304,048 тис. нових фізичних осіб-підприємців (ФОП), що на 7% більше порівняно з довоєнним 2021 роком. У першому кварталі 2024 року тенденція зберігалася: як підприємці зареєструвалися 74,05 тис. осіб, що на 33,6% більше ніж за аналогічний період роком раніше. Тимчасово ситуація погіршилася в другому кварталі цього року. Через російські обстріли критичної інфраструктури та тривалі відключення електроенергії, темпи реєстрації нових бізнесів скоротилися. Але загалом у першому півріччі динаміка є позитивною. За січень-червень цього року українці відкрили понад 148 тисяч ФОПів, що на 10,8% більше ніж за аналогічний період 2023 року.
Бум бізнесів у розпал великої війни не стався сам собою. Цьому служили передумови, створені державою та банківською системою країни. І головне у цьому – суттєве спрощення реєстрації ФОП та полегшення процесу податкового адміністрування для бізнесу. Практично всі ці процеси "переїхали" в онлайн. Крім того, у віддаленому режимі можна отримувати всі необхідні банківські послуги. Простіше кажучи, підприємець більше не повинен витрачати купу часу на рутинну паперову роботу і може спокійно зосередитися на розвитку свого бізнесу. Ще один фактор – підтримка для малого підприємництва. Наразі діє багато програм у цьому напрямі, зокрема для осіб, які починають власну справу.
Так, відкрити й вести ФОП у 2024 році – це справді дуже просто. Завдяки цьому чиннику вже чимало українців, які раніше працювали в тіні, обрали шлях легалізації своєї діяльності й користуються перевагами "білого" підприємництва. А ще багато хто вирішив з нуля випробувати свій підприємницький потенціал і спробувати себе у власній справі. У спецпроєкті "Економічної правди" та Sense Bank розповідаємо, як доєднатися до пулу українських підприємців, оформити свій бізнес та почати сплачувати податки навіть не виходячи з дому.

Відкриваємо ФОП. З чого почати?

Якщо ви мрієте відкрити нову затишну кав’ярню під домом, в’яжете найкращі шерстяні шкарпетки чи знаєтеся на ремонті машин, то ви вже майже готові стати ФОПом й почати отримувати легалізовані прибутки від своєї діяльності.
Аби втілити це у життя, вам знадобиться всього лише смартфон з інтернетом та кілька вечорів вільного часу, щоб у всьому розібратися. Не потрібно збирати довідки, їхати кудись чи наймати сторонню людину для допомоги. Держава та банківська система вже подбали про те, щоб реєстрація та ведення власного бізнесу були швидкими, зрозумілими й доступними. Не останню роль у цьому зіграв курс на диджиталізацію в країні.
Яна Шумунова, в.о. директора малого та середнього бізнесу Sense Bank
"Відкрити й розвивати власну справу стало ще легше завдяки швидкості та простоті онлайн-реєстрації ФОПів на державному порталі «Дія». На порталі доступна автоматична реєстрація ФОП, можливість обрати загальну чи спрощену систему оподаткування. В середньому термін подання заявки на реєстрацію ФОП становить 10 хв, зробити це можна безоплатно, повністю онлайн. Також доступна вебверсія порталу «Дія» адаптована під мобільні пристрої. Окрім того, для підприємців доступні як платні, так і безоплатні сервіси подання звітності, податковий календар, послуги ведення бухгалтерії під ключ тощо. Іншими словами – рівень диджиталізації в нашій країні досяг такого рівня, коли для реєстрації ФОП громадянину потрібен лише смартфон та мобільний інтернет", – розповідає в. о. директора малого та середнього бізнесу Sense Bank Яна Шумунова.
Перш ніж реєструвати ФОП, необхідно проаналізувати свою майбутню діяльність, визначити напрями ведення бізнесу та звірити свої плани із класифікатором видів економічної діяльності (КВЕД) на сайті Держстату. КВЕДів може бути кілька, їх потрібно буде вказувати при реєстрації ФОП. Обрані КВЕДи не лише вказують на те, чим займається підприємець.
Класифікатор впливає на те, як оподатковуватиметься ваш ФОП. Тому вибір КВЕДів – це дуже важливий етап, до якого необхідно підійти відповідально.
Ще один важливий крок –
обрання системи оподаткування.
Більшість ФОПів користуються спрощеною системою, яка передбачає простоту звітності та сплату фіксованого платежу. Однак також існує загальна система оподаткування.
Розмір самого платежу встановлюється місцевою владою із розрахунку до 10% прожиткового мінімуму для ФОП 1 групи та до 20% для 2-ї. Для ФОП 3 групи податки становлять 3% від доходів у разі сплати податку на додану вартість та 5%, якщо податок на додану вартість включено до єдиного податку. Група оподаткування залежить від обраного виду діяльності: тобто не можна самостійно вирішити, скільки податків платити. Для цього необхідно вивчити, до якої групи належить обраний раніше вид економічної діяльності.
Ось і все! Тепер можна переходити до головного – реєстрації. З 16 липня 2022 року в нашій країні можна зареєструвати ФОП повністю віддалено: онлайн, безоплатно та без участі державного реєстратора. Це закріплено у наказі Мін’юсту від 14.07.2022 №2933/5/66. Що потрібно робити?
Для реєстрації ФОП потрібно авторизуватися на порталі "Дія" та заповнити й відправити потрібну заяву з зазначенням форми оподаткування. Після цього заява автоматично потрапить до Єдиного державного реєстру (ЄДР) та до податкової за місцем реєстрації або ж за місцем здійснення підприємницької діяльності. При правильному поданні онлайн-реєстрація здійснюється за кілька хвилин. Результат буде доступний в особистому кабінеті на порталі та надійде на електронну пошту.
Протягом двох робочих днів чекайте на повідомлення про те, що ваш ФОП з’явився в ЄДР. Відповідна виписка надійде до особистого кабінету в "Дії" та електронним листом на пошту. До речі, ця цифрова довідка має повну юридичну силу.
Після появи документа – підтвердження внесення до ЄДР – залишилося розв’язати питання обліку доходів. Тут все просто: якщо при реєстрації підприємець обрав спрощену систему, то цей облік можете вести в будь-який зручний спосіб. Якщо ФОП став на загальну систему, то потрібно буде зареєструвати книгу обліку доходів у податковій. Але саму книгу можна вести як на папері, так і в цифровому форматі.

Я – підприємець. Що далі?

Після того, як ФОП був зареєстрований у Єдиному державному реєстрі, а також підприємця було взято на облік платника податку, одразу можна відкривати банківський рахунок для ведення бізнесу та випускати картку. Свої фінансові справи можна довірити системно важливому банку країни – тобто такому, діяльність якого пов’язана зі стабільністю всієї банківської системи. Фінансові установи, що належать до системно важливих, щороку визначає Національний банк України. Станом на 2024 рік, до списку системно важливих банків увійшли: "А-БАНК", "КРЕДІ АГРІКОЛЬ БАНК", "КРЕДОБАНК", "ОТП БАНК", "Ощадбанк", "Південний", "ПриватБанк", "ПУМБ", "Райффайзен Банк", "СЕНС БАНК", "ТАСКОМБАНК", "УКРГАЗБАНК", "Укрексімбанк", "УКРСИББАНК", "УНІВЕРСАЛ БАНК". Кожна з цих установ тісно пов’язана з економікою країни, а отже, є надійною в частині збереження коштів. Але ще один параметр, який має цікавити підприємця, це спектр клієнтських сервісів для ФОП.
Для прикладу, Sense Bank пропонує своїм клієнтам усі найсучасніші цифрові сервіси для бізнесу. Навіть відкрити банківський рахунок і замовити картку – все це надзвичайно зручно робити в застосунку Sense SuperApp від Sense Bank.
"Підприємці віддають перевагу онлайн-сервісам через зручність, швидкість та цілодобовий доступ. Банківські онлайн-сервіси дозволяють підприємцям значною мірою економити час і направляти його на розвиток власної справи", – наголошує Яна Шумунова.
Після відкриття рахунку ФОП та випуску цифрової бізнес-картки, підприємець вже може здійснювати швидкі перекази за номером бізнес-картки, безоплатно переказувати кошти на свою картку фізичної особи, здійснювати платежі по Україні, вносити готівку й продавати валюту онлайн. Відвідування традиційних банківських відділень буде необхідне лише для певних готівкових операцій. 
Зазначимо, що українським підприємцям доступні чимало опцій, які є відсутніми у багатьох європейських країнах.
"Україна досягла успіху у сфері цифровізації бізнесу та банківського сектору завдяки декільком факторам:

Ми на цьому концентруємось, це є наша ментальність, українці швидко приймають нові технології. На відміну від європейців, які дуже офлайнові та надають перевагу традиційним процесам.

Окрім того, в Україні високий рівень ІТ-експертизи; Уряд активно підтримує ініціативу «Цифрова Україна», розвиваючи державні портали електронних послуг та застосунок «Дія», що також сприяє цифровізації банківських послуг; банки активно вкладають у розвиток цифрових рішень, зокрема через високу конкуренцію на ринку та з метою підвищення ефективності та залучення клієнтів"
, – відзначає Яна Шумунова.

Податкові платежі – чи допоможе банк з цим?

Якщо раніше власна справа асоціювалася в багатьох зі складною паперовою рутиною, спілкуванням із податковою, постійним напруженням через подачу звітності, то тепер це в минулому. Платити податки й звітувати податковій можна так само через свій смартфон.
"Податковий фактор відіграв неабияку роль у процесі збільшення нових бізнесів. Адже лібералізація процесу оподаткування, безумовно, виступає значущим драйвером розвитку мікро-, малого та середнього бізнесу в Україні. Так, банки намагаються рухатись в унісон з прогресом та вводять нові продукти, які полегшують життя підприємцям в частині автоматизації сплати податків, зокрема і Sense Bank має відповідні рішення для своїх клієнтів", – наголошує Яна Шумунова.
Сучасні сервіси дають змогу оплачувати податки за зручним алгоритмом: всього за кілька кліків можна сформувати відповідні платежі з правильними реквізитами, які вже перевірив банк. Через один застосунок у смартфоні можна сплатити і єдиний соціальний внесок (ЄСВ), і єдиний податок (ЄП), і будь-які інші регулярні платежі (наприклад, оренда приміщення), що з’являються в процесі діяльності ФОП.

Тонкощі еквайрингу для малого бізнесу

Якщо ваша справа пов’язана з прийманням великої кількості платежів, то актуальною буде тема еквайрингу – послуги банку, яка дозволяє за допомогою POS-терміналу приймати до оплати платіжні картки. Для бізнесу це – спосіб підвищити прибуток завдяки покупцям, які надають перевагу сплаті карткою та не мають із собою готівки.
Різні бізнеси можуть по-різному обробляти платежі. У кав’ярні це буде традиційний торговий еквайринг, що надає можливість здійснювати розрахунки за товари та послуги платіжними картками за допомогою спеціального пристрою – POS-терміналу. А, для прикладу, інтернет-магазин буде переважно користуватися інтернет-еквайрингом: тобто приймати платежі онлайн через вебсайт. Спільним для цих видів еквайрингу є наявність контрагента для проведення розрахунків в особі банку-еквайру, який укладає угоди з продавцями та забезпечує послуги приймання платежів, встановлює й обслуговує платіжні термінали.
Підприємці розуміють високий попит на безконтактні та онлайн-платежі серед своїх клієнтів. Саме тому, за словами Яни Шумунової, для сфери торгівлі та послуг POS-термінали, інтернет-еквайринг є одними з найбільш популярних сервісів, за якими бізнес звертається до банку.
Є можливість використовувати як платіжний термінал власний смартфон. Однак, зазначає Яна Шумунова, такий інструмент більшою мірою розрахований на сегмент мікроклієнтів.
"Для бізнесів, які приймають велику кількість платежів, даний інструмент не є зручним. Тому більшість підприємців і компаній надають перевагу класичним POS-терміналам, операції з яким виконуються значно швидше. Окрім того, POS-термінали також можуть працювати під час відключень електроенергії", – ділиться досвідом в. о. директора малого та середнього бізнесу Sense Bank Яна Шумунова.
Серед відносно нових опцій еквайрингу – видача готівки через платіжний термінал та електронні чайові для сфери послуг.
Зняття готівки на касах закладів та магазинів у розмірі до 6 тис. грн особливо актуальне під час відключень електроенергії, коли через тривалі перебої зі світлом неможливо скористатися банкоматом. Для бізнесу це теж зручно, адже готівка видається клієнту тільки за умови купівлі товару чи оплати послуги через POS-термінал (без оплати товару отримати готівку через термінал неможливо).
Електронні чайові – дуже зручна опція, яку може інтегрувати бізнес у сфері послуг задля підвищення рівня обслуговування клієнтів. Винагороду можна залишити в будь-якій сумі, і вона миттєво опиниться на особовій картці офіціанта. Водночас офіціантові не потрібно надавати свою карту для отримання чайових, а клієнту не потрібно носити з собою готівку, щоб залишити винагороду в улюбленому закладі.
© 2005-2024, Економічна правда. Використання матеріалів сайту лише за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на "Економічну правду".

"Всі матеріали, які розміщені на цьому сайті із посиланням на агентство "Інтерфакс-Україна", не підлягають подальшому відтворенню та/чи розповсюдженню в будь-якій формі, інакше як з письмового дозволу агентства "Інтерфакс-Україна". Назва агентства "Інтерфакс-Україна" при цьому має бути оформлена як гіперпосилання.

Матеріали з плашкою PROMOTED та НОВИНИ КОМПАНІЙ є рекламними та публікуються на правах реклами. Редакція може не поділяти погляди, які в них промотуються.

Матеріали з плашкою СПЕЦПРОЄКТ та ЗА ПІДТРИМКИ також є рекламними, проте редакція бере участь у підготовці цього контенту і поділяє думки, висловлені у цих матеріалах.

Редакція не несе відповідальності за факти та оціночні судження, оприлюднені у рекламних матеріалах. Згідно з українським законодавством відповідальність за зміст реклами несе рекламодавець.