Бізнес, що починався на кухні
"
"Ми створюємо альтернативу традиційним десертам та стравам для людей, які мають певні харчові обмеження, непереносимості чи алергії, для тих, хто веде здоровий спосіб життя, для веганів, для турботливих мам, які обирають найкращі продукти для своїх малюків та сім'ї", – каже співзасновниця GoodMood Food Діана Познякевич.
Історія бізнесу розпочалася з того, що одна зі співзасновниць стала веганкою та не могла знайти для себе корисних і смачних десертів. Тож почала готувати їх удома.
Якось до неї в гості завітала подруга Ольга Берестюк, з якою вони разом навчалися на економічному факультеті в Київському університеті ім. Шевченка. Вона спробувала десерти і запропонувала разом створювати бізнес.
"
"Я жила в Києві і, після того як обмежила вживання лактози, стала активним споживачем продукції брендів здорової їжі. Я бачила, що цей ринок щороку зростає, і на таку продукцію є попит. Коли я скуштувала солодощі Діани, то зрозуміла, що це ще щось інше, те, чого ще не роблять інші бренди на ринку, і, відповідно, можна зробити на це ставку", – розповідає співзасновниця GoodMood Food Ольга Берестюк.
Тож Діана Познякевич почала виготовляти десерти у себе вдома, а Ольга – шукати, кому ці десерти можна запропонувати.
Коли подруги побачили, що на хелсі-солодощі є попит, зрозуміли, що треба переїжджати на окрему кухню. Так з’явилося перше невелике виробництво.
Справа почала рости, тож згодом дівчата розширили команду та переїхали в більше приміщення. Наразі це повноцінна промислова кухня, де працює четверо кондитерів. Виробництво організували за системою європейських стандартів HACCP. Це був один із перших викликів для засновниць, адже із законодавчими нюансами довелося розбиратися самостійно і вперше.
"
"Ми дбаємо, щоб усе було на найвищому рівні. У нас є обладнання, яке має бути на кожному професійному виробництві, – морозильні та холодильні шафи, камера шокової заморозки, пароконвектомат. Дуже хочемо також докупити ще деяке обладнання, яке би дозволило нам підвищити продуктивність нашого виробництва. Це тісторозкаточна машина, меланжери для шоколаду. Тому активно подаємося на різні грантові програми", – каже Діана Познякевич.
Під час війни для українського бізнесу з’явилося багато можливостей для грантової підтримки. Аби ними скористатися, важливо правильно сформувати заявку та продумати бізнес-план. Про те, як малому бізнесу отримати грант та як писати грантові заявки, розповідатимуть на воркшопі від Google. Він відбудеться 7 травня, тож це чудова можливість зареєструватися та отримати корисні знання.
Під час створення солодощів на виробництві дотримуються трьох основних критеріїв: не використовують білого цукру, глютену та інгредієнтів тваринного походження.
"
"Цукор ми замінюємо на сироп агави, кокосовий цукор та цукор панела. Замість звичайного пшеничного борошна, яке містить глютен, ми використовуємо різні види безглютенового борошна – мигдальне, рисове, вівсяне, борошно зеленої гречки, кукурудзяне, пшоняне, тапіокове та інші", – каже Діана Познякевич.
А замість звичайного молока та молочних продуктів на виробництві використовують рослинні види молока, наприклад, кокосове. Також використовують горіхові пасти, рослинні олії та йогурти.
"
"Не можна сказати, що ринок продукції здорового харчування вже сформований. Його ще потрібно розвивати, пояснювати людям. Не так давно люди взагалі почали читати етикетки. Тобто тренд на свідоме споживання почався буквально років 5 тому. Кондитерка – це окрема історія, адже більшість людей думають, що солодке – це не дуже здорово, тож багато хто себе обмежує. Але ми стараємося цей міф руйнувати", – пояснює співзасновниця GoodMood Food.
Один із найскладніших викликів під час виробництва – сформувати асортимент такої продукції, яка може довго не втрачати привабливий вигляд на вітрині.
"
"Термін придатності десертів – від 5 до 14 днів. Але будь-який продукт ми купуємо очима. Хелсі-десерти купують рідше. Відповідно, вони стоять довше на вітрині, обвітрюються і можуть мати не такий привабливий вигляд. Тому ми довго працювали над тим, щоб виготовляти такі солодощі, які мають гарний вигляд упродовж усього терміну придатності", – пояснює Діана Познякевич.
Іншим викликом стала логістика. Солодощі повинні були бути не лише смачними й привабливими на вигляд, а й без проблем доїжджати в інші міста.
"
"Ми розуміли, що втрачаємо клієнтів з інших міст через логістику. Делікатніші десерти гірше доїжджали, тому нам довелося відмовитися від частини меню, наприклад, мусів та придумати інші", – додає Діана.
Лінійку продукції засновниці GoodMood Food постійно розширюють, додають тематичні десерти. Наприклад, до Великодня вже підготували колекцію хелсі-пасок на рослинній основі без лактози та глютену.
"
"У нас є шоколадна паска, класична з сухофруктами, лаймовим кремом і фісташками. Тобто ми стараємось постійно придумувати щось нове", – розповідає Познякевич.
Меню розробляли методом проб і помилок. Починали бізнес із 10-15 десертів, зараз їх приблизно 40.
"
"Ми не можемо сказати, що ми з першого разу розробили готове меню. Зазвичай, коли ми вводимо щось нове, то розробляємо 10 різних позицій, голосуємо за них всередині команди, потім відправляємо на дегустацію нашим партнерам і, звичайно, є позиції, які з'являлися в нашому меню, а потім покидали його", – додає співзасновниця GoodMood Food.
У бізнесі партнерки чітко розділили між собою обов’язки. Ольга займається продажами, маркетингом та піаром, а Діана – виробництвом, фінансами, обліком і організацією закупівель сировини.
"
"Багато з чим ми стикаємося вперше, тому сказати, що ми дуже професійно закриваємо всі питання – не можна. Ми ще багато чого вчимося, – зізнається Ольга Берестюк. – Як і в Діани, так і в мене є вже певна сформована команда. Зокрема, в нас на виробництві працює чотири кондитери. Ще одна людина займається чистотою, є пакувальник. У мене також є команда продажників і менеджерів".
Також допомагають у бізнесі підрядники на аутсорсі, які консультують щодо стандартизації HACCP, займаються налаштуванням реклами, створенням контенту в соцмережах.