"Ми руйнуємо міф, що солодке не може бути здоровою їжею"

За підтримки Google Україна
23 квітня 2024
Як двоє подруг із Луцька створили виробництво корисних веганських десертів та розвивають бізнес під час війни.
Попит на здорову їжу у світі щороку зростає. Цей тренд актуальний і для України. Однак якщо на українському ринку вже доволі широкий вибір основних продуктів, то з десертами ситуація складніша.
Через відсутність смачних веганських десертів у Луцьку Діана Познякевич почала виготовляти їх власноруч. Згодом подруга переконала її, що продукція не має залишатися виключно у стінах кухні.
Так з’явилося українське виробництво веганських десертів, що не містять лактози, глютену та білого рафінованого цукру, – GoodMood Food.
Як влаштоване виробництво, з якими складнощами стикаються засновниці, працюючи під час війни, а також про плани щодо подальшого розвитку, розповіли засновниці бренду Ольга Берестюк і Діана Познякевич.
Аби допомогти малому бізнесу розширити базу знань та стабільно зростати і масштабуватися Google запустив освітній курс "Зростайте з Google: програма для малих бізнесів". Реєстрація на програму триває.

Бізнес, що починався на кухні

"
"Ми створюємо альтернативу традиційним десертам та стравам для людей, які мають певні харчові обмеження, непереносимості чи алергії, для тих, хто веде здоровий спосіб життя, для веганів, для турботливих мам, які обирають найкращі продукти для своїх малюків та сім'ї", – каже співзасновниця GoodMood Food Діана Познякевич.
Історія бізнесу розпочалася з того, що одна зі співзасновниць стала веганкою та не могла знайти для себе корисних і смачних десертів. Тож почала готувати їх удома.
Якось до неї в гості завітала подруга Ольга Берестюк, з якою вони разом навчалися на економічному факультеті в Київському університеті ім. Шевченка. Вона спробувала десерти і запропонувала разом створювати бізнес.
"
"Я жила в Києві і, після того як обмежила вживання лактози, стала активним споживачем продукції брендів здорової їжі. Я бачила, що цей ринок щороку зростає, і на таку продукцію є попит. Коли я скуштувала солодощі Діани, то зрозуміла, що це ще щось інше, те, чого ще не роблять інші бренди на ринку, і, відповідно, можна зробити на це ставку", – розповідає співзасновниця GoodMood Food Ольга Берестюк.
Тож Діана Познякевич почала виготовляти десерти у себе вдома, а Ольга – шукати, кому ці десерти можна запропонувати.
Коли подруги побачили, що на хелсі-солодощі є попит, зрозуміли, що треба переїжджати на окрему кухню. Так з’явилося перше невелике виробництво.
Справа почала рости, тож згодом дівчата розширили команду та переїхали в більше приміщення. Наразі це повноцінна промислова кухня, де працює четверо кондитерів. Виробництво організували за системою європейських стандартів HACCP. Це був один із перших викликів для засновниць, адже із законодавчими нюансами довелося розбиратися самостійно і вперше.
"
"Ми дбаємо, щоб усе було на найвищому рівні. У нас є обладнання, яке має бути на кожному професійному виробництві, – морозильні та холодильні шафи, камера шокової заморозки, пароконвектомат. Дуже хочемо також докупити ще деяке обладнання, яке би дозволило нам підвищити продуктивність нашого виробництва. Це тісторозкаточна машина, меланжери для шоколаду. Тому активно подаємося на різні грантові програми", – каже Діана Познякевич.
Під час війни для українського бізнесу з’явилося багато можливостей для грантової підтримки. Аби ними скористатися, важливо правильно сформувати заявку та продумати бізнес-план. Про те, як малому бізнесу отримати грант та як писати грантові заявки, розповідатимуть на воркшопі від Google. Він відбудеться 7 травня, тож це чудова можливість зареєструватися та отримати корисні знання.
Під час створення солодощів на виробництві дотримуються трьох основних критеріїв: не використовують білого цукру, глютену та інгредієнтів тваринного походження.
"
"Цукор ми замінюємо на сироп агави, кокосовий цукор та цукор панела. Замість звичайного пшеничного борошна, яке містить глютен, ми використовуємо різні види безглютенового борошна – мигдальне, рисове, вівсяне, борошно зеленої гречки, кукурудзяне, пшоняне, тапіокове та інші", – каже Діана Познякевич.
А замість звичайного молока та молочних продуктів на виробництві використовують рослинні види молока, наприклад, кокосове. Також використовують горіхові пасти, рослинні олії та йогурти.
"
"Не можна сказати, що ринок продукції здорового харчування вже сформований. Його ще потрібно розвивати, пояснювати людям. Не так давно люди взагалі почали читати етикетки. Тобто тренд на свідоме споживання почався буквально років 5 тому. Кондитерка – це окрема історія, адже більшість людей думають, що солодке – це не дуже здорово, тож багато хто себе обмежує. Але ми стараємося цей міф руйнувати", – пояснює співзасновниця GoodMood Food.
Один із найскладніших викликів під час виробництва – сформувати асортимент такої продукції, яка може довго не втрачати привабливий вигляд на вітрині.
"
"Термін придатності десертів – від 5 до 14 днів. Але будь-який продукт ми купуємо очима. Хелсі-десерти купують рідше. Відповідно, вони стоять довше на вітрині, обвітрюються і можуть мати не такий привабливий вигляд. Тому ми довго працювали над тим, щоб виготовляти такі солодощі, які мають гарний вигляд упродовж усього терміну придатності", – пояснює Діана Познякевич.
Іншим викликом стала логістика. Солодощі повинні були бути не лише смачними й привабливими на вигляд, а й без проблем доїжджати в інші міста.
"
"Ми розуміли, що втрачаємо клієнтів з інших міст через логістику. Делікатніші десерти гірше доїжджали, тому нам довелося відмовитися від частини меню, наприклад, мусів та придумати інші", – додає Діана.
Лінійку продукції засновниці GoodMood Food постійно розширюють, додають тематичні десерти. Наприклад, до Великодня вже підготували колекцію хелсі-пасок на рослинній основі без лактози та глютену.
"
"У нас є шоколадна паска, класична з сухофруктами, лаймовим кремом і фісташками. Тобто ми стараємось постійно придумувати щось нове", – розповідає Познякевич.
Меню розробляли методом проб і помилок. Починали бізнес із 10-15 десертів, зараз їх приблизно 40.
"
"Ми не можемо сказати, що ми з першого разу розробили готове меню. Зазвичай, коли ми вводимо щось нове, то розробляємо 10 різних позицій, голосуємо за них всередині команди, потім відправляємо на дегустацію нашим партнерам і, звичайно, є позиції, які з'являлися в нашому меню, а потім покидали його", – додає співзасновниця GoodMood Food.
У бізнесі партнерки чітко розділили між собою обов’язки. Ольга займається продажами, маркетингом та піаром, а Діана – виробництвом, фінансами, обліком і організацією закупівель сировини.
"
"Багато з чим ми стикаємося вперше, тому сказати, що ми дуже професійно закриваємо всі питання – не можна. Ми ще багато чого вчимося, – зізнається Ольга Берестюк. – Як і в Діани, так і в мене є вже певна сформована команда. Зокрема, в нас на виробництві працює чотири кондитери. Ще одна людина займається чистотою, є пакувальник. У мене також є команда продажників і менеджерів".
Також допомагають у бізнесі підрядники на аутсорсі, які консультують щодо стандартизації HACCP, займаються налаштуванням реклами, створенням контенту в соцмережах.

Понад 100 локацій в Україні

Основну частину здорових десертів GoodMood Food продають через партнерські заклади – магазини та кав’ярні різного формату.
"
"Наш головний напрям продажів – B2B (партнерські заклади), але водночас ми представлені в онлайні (в Інстаграмі і на сайті) та маємо власний фірмовий магазин при виробництві в Луцьку", – каже Ольга Берестюк.
Зараз із брендом співпрацюють приблизно 110 різноманітних закладів у майже 20 великих містах, серед яких відомі мережі кав’ярень та магазини здорового харчування. Основна частина партнерських закладів – у Києві.

Зростання попри війну

Підприємиці розпочали свій бізнес за кілька місяців до початку великої війни. Ольга Берестюк пригадує, що це були місяці стабільного зростання та пошуку нових партнерів. Після повномасштабного вторгнення попит на продукцію повністю впав, частина працівників роз'їхались, логістика була порушена, більшість кав’ярень і магазинів не працювали, тож виробництво довелося зупинити.
"
"Перші два місяці повномасштабної війни були на паузі. Команда роз'їхалась, наша продукція не була актуальною для закладів. Але вже наприкінці березня у нас почались перші поставки у локальні заклади. З часом ми відновили наші поставки у київські заклади", – розповідає Ольга Берестюк.
Із початком повномасштабного вторгнення деякі інгредієнти стало складніше купувати, щось зросло в ціні, а щось взагалі зникло з ринку, наприклад, сироп топінамбура. Єдине виробництво цього сиропу в Україні перестало існувати у зв'язку зі смертю власника. Весь інший сироп топінамбура привозили з Росії. Тому замість нього на виробництві почали використовувати сироп агави.
"
"Це наш біль, адже поки ми закуповуємо інгредієнти в українських дистриб'юторів. Для того, щоб купувати великі партії з-за кордону потрібні багато грошей та великі складські приміщення. У нас поки що ні одного, ні другого немає", – зізнається Діана Познякевич.
Вона також додає, що війна сильно впливає на закупівельні ціни, які постійно зростають. Тому засновницям виробництва регулярно доводиться підвищувати ціни на готову продукцію. З початку великої війни ціни на солодощі зросли орієнтовно на 35%.
Однак попри ці виклики бізнес поступово відновлювався та розвивався. Зараз кількість партнерів та обсяги виробництва збільшилися майже втричі від довоєнного рівня.
За словами Діани Познякевич, серйозним викликом для малого бізнесу є доступ до бази знань щодо того, як вести бізнес.
"
"Звичайно, класична університетська освіта не вирішує всі запити, з якими стикається сучасний підприємець. Тому ми досі багато вчимося, беремо участь у акселераційних програмах. Багато часу витрачаємо на те, щоб розвивати проєкт, залучати інвестиції. Ми постійно подаємося на грантові програми. Частину з них вже вдалося залучити, частина ще в процесі. Будемо подаватися ще, бо на розширення бізнесу потрібен капітал", – зізнається співзасновниця GoodMood Food.

Плани щодо масштабування

У найближчих планах засновниць GoodMood Food – збільшення обсягів виробництва, популяризація культури здорового харчування та розширення партнерської мережі.
"
"Ми розуміємо, що літом, можливо, буде невеликий спад, бо цей бізнес сезонний, але на осінь, імовірно, продовжиться ріст об'ємів, тому будемо думати про масштабування", – каже Ольга Берестюк
У найближчий рік команда планує переїхати у більше виробниче приміщення та залучити 14 нових працівників. Після цього підприємиці хочуть почати відкривати фірмові локації у різних містах та розширювати лінійку продукції, додавши напівготові страви – сирники з ферментованого кеш’ю, млинці та равіолі.
Вона додає, що ринок здорового харчування ще не сформований до кінця. Споживача потрібно інформувати, привчати до відносно нової продукції. Тому потенціал для подальшого розвитку є, але це не бізнес у швидку.
© 2005-2024, Економічна правда. Використання матеріалів сайту лише за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на "Економічну правду".

Всі матеріали, які розміщені на цьому сайті із посиланням на агентство "Інтерфакс-Україна", не підлягають подальшому відтворенню та/чи розповсюдженню в будь-якій формі, інакше як з письмового дозволу агентства "Інтерфакс-Україна". Назва агентства "Інтерфакс-Україна" при цьому має бути оформлена як гіперпосилання.

Матеріали з плашкою PROMOTED та НОВИНИ КОМПАНІЙ є рекламними та публікуються на правах реклами. Редакція може не поділяти погляди, які в них промотуються.

Матеріали з плашкою СПЕЦПРОЄКТ та ЗА ПІДТРИМКИ також є рекламними, проте редакція бере участь у підготовці цього контенту і поділяє думки, висловлені у цих матеріалах.

Редакція не несе відповідальності за факти та оціночні судження, оприлюднені у рекламних матеріалах. Згідно з українським законодавством відповідальність за зміст реклами несе рекламодавець.