Нацбанк, отримавши у 2020 році повноваження регулятора ринку небанківських фінпослуг, досі продовжує чистку цього сегменту.
Повномасштабна війна, розпочата РФ проти України, завдала суттєвих збитків українській економіці та матеріальному становищу громадян. Станом на 2023 рік 67% українців (близько 20 мільйонів)
опинились за межею бідності, що майже вдвічі перевищує показники 2021 року.
Протягом останніх двох років суттєво зросла потреба громадян у споживчих кредитах. При цьому, низька платоспроможність населення спричинила зростання попиту саме на кредити до зарплати від небанківських установ, оскільки це швидше і, на відміну від банків, не вимагає детальної перевірки матеріального стану позичальника.
Компанії, що надають мікрокредити, в Україні асоціюються з колекторами, сприянню особам, залежним від азартних ігор та "борговим рабством". Утім, в останні чотири роки ринок небанківських фінпослуг трансформувався, став прозорішим, а щодо його учасників було введено низку жорстких обмежень.
Учасники ринку "кредитів до зарплати" підтримують зміни, бо розуміють, що це сприятиме покращенню якості послуг, а також підвищенню рівня довіри. Проте водночас розуміють серйозність викликів, які перед ними постали, а тому потребують конкретніших роз'яснень та допомоги при перехідному періоді.
За даними дослідження, проведеного Асоціацією українських банків, майже половина клієнтів компаній, що надають послуги з мікрокредитування, відзначила зростання потреби в мікрокредитах, а 23% клієнтів звернулись за мікропозиками вперше саме через війну.
Більшість клієнтів компаній (67%) відповіли, що беруть кредити для покриття витрат на щоденні потреби, тобто "гроші до зарплати". Це на 25% більше, ніж було до війни. На другому місці — лікування та медикаменти. На це витрачають кошти 31% позичальників (до війни — лише 15%).
Такі цифри можуть наштовхнути на хибну думку, що після початку війни учасники ринку небанківських фінансових послуг суттєво наростили прибутки і наживаються на скрутному матеріальному становищі громадян.
Але реальна ситуація інша: разом з падінням платоспроможності українців мікрофінансові компанії втратили велику частку клієнтів, а після впровадження обмеження відсоткової ставки по кредитам до 1% на день — і велику частину прибутку. Число компаній, що надають небанківські фінансові послуги, зменшується щомісяця. За даними НБУ, наприкінці березня їх
налічувалось 1056, а наприкінці травня — 1014.
Тож що відбувається на ринку небанківських фінансових послуг та як змінюють свої стратегії його учасники — розбиралась "Економічна правда". Матеріал підготовлено за підтримки Асоціації українських банків.