Харків бореться: Київстар про відновлення зв’язку в умовах обстрілів

PROMOTED
05 липня 2024
Від початку повномасштабної війни Київстар побудував 5260 нових базових станцій LTE та модернізував близько 13200 наявних базових станцій. А також додав понад 4120 населених пунктів до покриття 4G – 95% населення підконтрольних Україні територій мають доступ до послуг 4G в мережі Київстар. На деокупованих територіях з початку повномасштабного вторгнення компанія відновила зв’язок у 966 населених пунктах.
Нещодавно Київстар та його материнська компанія VEON оголосили про збільшення інвестицій в Україну до $1 млрд у п’ятирічний період.
Якщо до війни інвестиції компанії спрямовувались на розвиток, то зараз левова частка йде на відбудову об’єктів телекомунікаційної мережі та усунення наслідків руйнувань.
З лютого 2022 року технічні спеціалісти Київстару здійснили десятки тисяч ремонтно-відновлювальних робіт на базових станціях. Один із регіонів, який найбільше потерпає від обстрілів та руйнувань – Харківська область. Як працює технічна дирекція Київстару в зоні, наближеній до бойових дій, розповідає начальник сектору розвитку та технічної експлуатації мереж Геннадій Омельчак.
"Швидкість усунення аварій – це швидкість, з якою у людей відновлюється зв’язок з близькими та доступ до інформації. Часто це навіть важливіше за доступ до їжі чи базових побутових умов. Саме тому співробітники компанії працюють без вихідних, у посиленому режимі та оперативно відновлюють зв’язок", – розповідає Геннадій Омельчак. Разом із командою Геннадій не залишає місто й область, працює у надважких умовах постійних обстрілів і блекаутів.

"Харків з перших днів війни потерпає від численних обстрілів і руйнувань. Але місто тримається, працюють рятувальники, комунальні служби. А для того, щоб вони були на зв’язку, в місті працює «бойова» харківська команда співробітників технічної дирекції. Ми підтримуємо роботу базових станцій мобільного зв’язку в Харкові практично в цілодобовому режимі", – розповідає начальник сектору обслуговування мереж.
За його словами, кордони між робочим і неробочим часом через повномасштабне вторгнення "повністю стерлися", та по-іншому і не може бути. Мережа, яку інженери Київстару будували стільки років, для них – не просто залізо і кабелі, а частина життя.
Серед проблем, через які страждає зв’язок, – зникнення електроживлення, розриви волоконно-оптичних кабелів, руйнування базових станцій, руйнування мостів, доріг, переправ у результаті ворожих обстрілів.
Екстремальні умови змушують приймати нестандартні технічні рішення і йти на ризики.
"Ремонт об’єкта зараз може тривати кілька годин – наприклад, якщо базова станція більш-менш ціла, але треба відновити лінію електроживлення, «заварити» розірвані кабельні лінії, або замінити обладнання, яке зірвало вибуховою хвилею. Раніше на це могло піти 5-8 годин, а зараз намагаємось впоратись за одну-дві години. Особливо, якщо йдеться про базові станції поблизу ліній бойового зіткнення, там зволікати не маємо часу. Ну а якщо об’єкт повністю знищено, то, звісно, ремонт триватиме довше. Але намагаємось працювати якомога скоріше, бо розуміємо, що людям потрібен зв’язок", – коментує начальник сектору.
Одним з прикладів героїчної роботи харківської команди Геннадій вважає відновлення роботи зв’язку після влучання російської ракети в один з комутаційних вузлів Київстару.
23 січня 2024 року почався черговий обстріл міста – протягом дня було 22 влучання ракет: частина прилетіла вночі, частина – рано-вранці, близько 7 години, й кілька о 22:30 – розповідає Омельчак.
Під час вечірнього обстрілу був повністю знищений комутаційний центр, до якого було "прив’язано" 120 базових станцій, які обслуговували зв’язок у місті й області. Крім того, там був величезний вузол міської оптики, магістральної оптики та багато іншого. На щастя, компанія Київстар готувалась до таких подій, і з кінця 2021 року будувала резервні майданчики в різних регіонах України, зокрема в місті Харків. Як тільки стало відомо про втрату харківського вузла, наші співробітники оперативно виїхали на комутаційний центр, та, незважаючи на небезпеку, змогли врятувати частину найнеобхіднішого обладнання. В наступні 12 годин бригади роз’їхались по базових станціях, які не працювали, й переключили їх трафік на інші об’єкти мережі, які діяли. За наступні 12 годин вдалось повністю відновити працездатність 100% об’єктів мережі, як було до руйнування комутаційного центра. Це дозволило врятувати працездатність харківського сегмента мережі та максимально швидко відновити послуги зв’язку для міста.
"Часто доводиться будувати нові радіорелейні прольоти для включення/відновлення роботи базових станцій. Інколи для цього наші інженери йдуть на ризики, працюючи у небезпечних районах близько до ліній фронту. Так, завдяки їх мужності, ми практично «зібрали» базову станцію у Малій Рогані, й забезпечили це селище та прилеглі населені пункти зв’язком та мобільним інтернетом, – каже Геннадій Омельчак. – Наші інженери їдуть на технічні завдання у бронежилетах, захисних касках – це вже стало для нас звичним".
Не раз траплялося й таке, що після відновлення базової станції доводилося через кілька годин повертатись і ремонтувати її ще раз через черговий "прильот".
У харківському секторі технічної дирекції Київстару працюють як місцеві мешканці, так і співробітники компанії, які обслуговували у 2014 році Луганську та Донецьку області – люди, які брали участь у забезпеченні працездатності мережі компанії в цих областях ще з 2014 року, а зараз працюють на телекомунікаційному "фронті", утримуючи зв’язок та інтернет в усіх районах Харкова й області. Команда працює з подвійним навантаженням, адже частина їх колег мобілізована в ЗСУ. Загалом з офісів Київстару на фронт пішли 190 співробітників, з них більшість – спеціалісти технічної дирекції.
Як згадують колеги Геннадія, у 2014 році їм неймовірно важко було залишати рідні міста Луганськ, Донецьк, а також мережу, яку будували власноруч десятиліттями.
У 2022 році не менш боляче було залишити Сєвєродонецьк, Лисичанськ, Рубіжне. Страшні враження залишив початок війни в лютому 2022 року в Харкові. Обстріли, авіаудари, практично щоденні нічні ракетні влучання – це аномальні умови для мереж мобільного зв’язку, які будувались як цивільні об’єкти. Але навіть за таких умов технічна команда щоденно виконує свою роботу і долає всі труднощі.
Ще одним викликом для мереж мобільного зв’язку стали блекаути. Харків потерпає від них чи не найбільше.
"Ми пережили вже більш як десять повних блекаутів, один з яких тривав майже два місяці – з 22 березня по 13 травня 2024 року – каже Геннадій. – Усі критично важливі об’єкти мережі, ключові базові станції, всі визначені РНБО об’єкти критичної інфраструктури підключено до резервного живлення завдяки генераторам".
Як розповідає Омельчак, робота з забезпечення автономної генерації при повному блекауті зазвичай розпочинається десь о п’ятій годині ранку – треба об’їхати всі генератори та заправити їх пальним, оскільки за ніч вони повністю спалюють запаси. Протягом дня доводиться здійснювати ще кілька виїздів – з метою дозаправлення чи профілактичного обслуговування, ремонту.
"На жаль, через безперервну роботу переносні мобільні генератори часто виходять з ладу, доводиться ремонтувати. В умовах тривалих блекаутів, – вважає Геннадій, – доцільніше використовувати промислові, стаціонарні генератори".
До речі, Київстар у межах підготовки до зими 2024/2025 додатково закупив понад 800 промислових генераторів, і тепер їх в компанії понад 3 тисячі.
Крім того, на базових станціях встановлюються нові літієві акумулятори, які дозволяють до чотирьох разів збільшили тривалість роботи обладнання у випадку відключення електроживлення. Вже встановлено 116 тисяч таких акумуляторів, а найближчим часом їх кількість збільшиться ще на 60 тисяч.
Серед рутинної роботи є й приємні згадки. Для "технарів" Київстару – це запуск базових станцій в деокупованих населених пунктах.
"Коли ми приїжджали в такий населений пункт, часто спершу встановлювали «пересувну» базову станцію, налагоджували лінії зв’язку, підключали живлення від генератора. Часто за нами їхали наші співробітники-волонтери, які привозили стартові пакети, воду і продукти. Одразу збиралося багато людей, щоб зарядити мобільні телефони, зателефонувати своїм рідним і близьким, повідомити, що живі. Це те, заради чого варто працювати", – розповідає Омельчак.
Попри руйнування, блекаути та обстріли, 85% базових станцій мобільного зв’язку в місті працюють, забезпечуючи харків’ян необхідними послугами комунікацій.
"Я вдячний своїй команді за роботу, терпіння, безстрашність, почуття гумору. Можу стверджувати: у Харкові найкраща команда Київстар в Україні. Ми зберегли колектив, зберегли мережу. Ми стали першими, хто утримував зв’язок при повних блекаутах і навіть «двомісячному» блекауті у березні-травні 2024 року. Ми відновили зв’язок попри знищення міського комутаційного вузла, навчились працювати між обстрілами та блекаутами, і не тільки відновлюємо те, що зруйновано, але й будуємо нове – і ми певні, що зв’язок потрібен завжди",– підсумовує Геннадій.
© 2005-2024, Економічна правда. Використання матеріалів сайту лише за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на "Економічну правду".

"Всі матеріали, які розміщені на цьому сайті із посиланням на агентство "Інтерфакс-Україна", не підлягають подальшому відтворенню та/чи розповсюдженню в будь-якій формі, інакше як з письмового дозволу агентства "Інтерфакс-Україна". Назва агентства "Інтерфакс-Україна" при цьому має бути оформлена як гіперпосилання.

Матеріали з плашкою PROMOTED та НОВИНИ КОМПАНІЙ є рекламними та публікуються на правах реклами. Редакція може не поділяти погляди, які в них промотуються.

Матеріали з плашкою СПЕЦПРОЄКТ та ЗА ПІДТРИМКИ також є рекламними, проте редакція бере участь у підготовці цього контенту і поділяє думки, висловлені у цих матеріалах.

Редакція не несе відповідальності за факти та оціночні судження, оприлюднені у рекламних матеріалах. Згідно з українським законодавством відповідальність за зміст реклами несе рекламодавець.