За підтримки Mercedes-Benz
29 травня 2024
На початку минулого десятиліття електромобілі вважалися чимось із розряду літаючого скейтборда з фільму "Назад у майбутнє". Щось дивакувате, можливе в теорії і сумнівне в реальності. Але майже за 15 років усе змінилося – електроенергія внесла кардинальні зміни в галузь.
Китай утримує лідерство з виробництва електрокарів. Нафтові гіганти на кшталт ВР та Shell вкладають мільярди в зарядні станції і називають для себе одним із головних векторів розвитку на найближчі роки. Електромобілі прямо в цей момент визначають майбутнє індустрії.
Україна від цього майбутнього також не відстає. Що відбувається з електрокарами в Україні зараз і чи дійсно вони допоможуть світовій екології? Як розвивається інфраструктура і який електромобіль під неї підібрати? Про це дізнавалася ЕП.
Як розподілені електромобілі в Україні
Наприкінці 2021 в Україні налічували всього 8541 електрокар. За майже три роки ця цифра зросла в десять разів – до 96 тисяч – і невпинно збільшується. Це підтверджують і звіти Інституту досліджень авторинку. Вони публікують щомісячні звіти щодо придбаних автомобілів у різних категоріях. У березні 2024 кількість проданих електрокарів зросла на 99 % у порівнянні із
березнем 2023, а в лютому – на 166,2 %. Ба більше, кількість електрокарів в Україні навіть більша, ніж у Польщі. Там їх було
зареєстровано приблизно 64 тисячі у 2023 році.
Статистика про розподілення електромобілів у регіонах
Сайт AUTO.RIA на початку 202наводив статистику про розподілення електромобілів у регіонах. Очікувано перше місце зайняв Київ із 14.4 тисячами електромобілів. Друге місце було у Львівської області – 9.1 тисяча. Третє – у Дніпропетровської із 7.3 тисячами. Київська область відстала від столиці трохи більше ніж на половину – 6.5 тисяч. Харківщина – 5.5 тисяч реєстрацій, а у Вінниччині – 4.3 тисячі.
Після цього кількість реєстрацій іде на спад і тримається на середньому рівні 1-2.5 тисяч електрокарів у більшості областей. Найменша кількість зареєстрована в Чернігівській, Херсонській та Луганській областях – 700, 500 та 400 автомобілів відповідно.
Питання екології
Найбільше, що хвилює людей у ситуації з електрокарами: чи правда, що електроавтомобілі впливають на довкілля і роблять його стан кращим? Якщо коротко: так, але тут є свої нюанси, як і в будь-якому процесі. Втім, вони дійсно завдають набагато менше шкоди довкіллю, ніж автомобілі на бензині чи газу.
Як відомо, електрокари не мають парникових викидів, оскільки працюють з використанням електроенергії. Це дійсно допомагає зменшувати кількість шкідливих викидів у повітря. Згідно з
дослідженням міністерства енергетики США, найбільше вуглецю викидають автомобілі на бензині – у середньому понад 5 тонн. На другому місці – гібридні автомобілі, 2.8 тонн. Найменше вуглецю виділяють електрокари – 1.7 тонн.
У цьому моменті може виникнути питання: "Але ж електрокари не викидають шкідливих речовин, то звідки вони беруться?". Найбільша компонента, яка може шкодити довкіллю у випадку з електромобілями, – виробництво електроенергії.
Інші нюанси, які також мають вплив на довкілля, – стирання колес, гальм і дорожнього полотна у процесі їзди. Останнє – також речі, які властиві всім автомобілям без винятку. І якщо у випадку із деталями автівок треба чекати на винахід набагато міцніших екземплярів, то зниженню кількості викидів вуглецю, від виробництва електроенергії, можна допомогти. Дослідження
довели: якщо заряджати машину не в пікові години для енергосистеми, то обсяги викидів зменшуватимуться приблизно на 18 %.
А ще електромобілі в подальшому можуть рятувати життя людей. Принаймні цієї думки дотримується й Американська легенева асоціація. За її
підрахунками, якщо всі в США пересядуть на електрокари, це допоможе попередити мільйони випадків хвороб дихальних шляхів на кшталт астми, бронхіту тощо. А також допоможе заощадити 1.2 трильйони доларів медичній системі. Інше
дослідження на цю тему в Чикаго свідчить про таке: якщо замінити 30 % транспорту на електричний, то це допомогло би врятувати тисячу людей від хвороб дихальних шляхів.
Утім, для цього треба, щоб кількість електромобілів істотно збільшилася. Зараз їх у США – 2.5 мільйони, водночас бензинових авто – десятки мільйонів. За даними Всесвітнього економічного форуму, лише у 2050 році можна буде очікувати серйозну конкуренцію в кількості. Прогнозують приблизно 70 мільйонів електрокарів.
Чи вистачить на всіх зарядок
Зростання популярності електромобілів, з одного боку, звучить доволі позитивно. По-перше, більше не вважають дивакуватою ідеєю, що можлива лише на папері, і вбачають у них цілком конкурентну альтернативу.
Але є і мінус, із яким бізнес та влада намагаються розбиратися зараз, – відсутність інфраструктури для електрокарів, а саме зарядних станцій. В Україні налічується 6 тисяч зарядних станцій. І лише частина з них є публічними. Інші доступні для обмеженої кількості людей. Наприклад, на території житлових комплексів, куди не потрапить сторонній. Складається ситуація, коли кількість автівок збільшується, але інфраструктура за цим зростанням не встигає.
Зараз в Україні на одну зарядну станцію – приблизно 15 електромобілів. Якщо порівнювати із європейськими країнами, то діаметрально протилежним взірцем будуть Нідерланди. Там
зареєстровано 464.5 тисяч електромобілів, а доступних зарядних станцій – 154.8 тисяч. Тобто 3 електрокари на 1 зарядку. Є простір для зростання.
На початку 2023 року Верховна Рада
прийняла законопроєкт, який має на меті сприяти розвитку зарядної інфраструктури в Україні. Якщо коротко, то він спрощує вимоги для отримання землі під зарядну станцію, а також процес підключення до мережі. Але експерти
зазначають, що на повну силу закон ще не запрацював. Оскільки не розроблені підзаконні акти й алгоритми для органів виконавчої влади.
Хоча певні зрушення все жУ Києві у квітні почали громадські обговорення щодо збільшення кількості зарядних станцій у столиці. А у Львові нещодавно
виділили ще 40 ділянок під забудову зарядної інфраструктури. Очевидно, що цього недостатньо. Тому розвитком зарядної інфраструктури зараз здебільшого займається бізнес. Мережі АЗС, як-от ОККО чи SOCAR, відкривають нові станції. Епіцентр, що оголосив про запуск власної мережі Е1, також став більше вкладати в зарядні станції.
Які бувають зарядні станції
З боку це має такий вигляд: власник електрокару може під’їхати до будь-якої станції та зарядитися. Але не все так просто, у цьому процесі є свої тонкощі. Зарядні станції розподіляються на два типи – ті, що заряджають за допомогою перемінного струму (АС), і ті, що заряджають за допомогою постійного струму (DC).
Заряджання на АС-станціях працює так. Людина приїжджає із власним кабелем, підключається до зарядки та чекає певний час. Зарядки перемінного струму мають два основні типи конекторів – тип 1, що притаманний американським автомобілям, та тип 2, що притаманний європейським. Потужність заряджання на таких станціях – від 7 кВт до 22 кВт. Процес постачання електроенергії такий: мережа передає її на зарядну станцію, станція – на інвертор авто, а інвертор – безпосередньо в батарею.
Заряджання на DC-станціях працює трошки інакше. Водій використовує кабель зарядної станції. Електроенергія від 50 кВт до 400 кВт поступає напряму в батарею і не проходить етап інвертора, тому й заряджається набагато швидше. Це щось на кшталт Type-C у світі зарядних станцій. Основних конекторів також два – CHAdeMO та ССS2.
Швидкість зарядки залежить від трьох чинників: типу зарядної станції (AC чи DC), її потужності та пропускної здатності кабелю. Якщо брати в середньому, то автомобіль із батареєю в 40 кВт-год АС-станція поповнить з 0 до 100 % приблизно за чотири години. DC-станція може зарядити авто в середньому за 60 хвилин.
Шукати зарядні станції можна за допомогою мапи
Plugshare, де збираються дані щодо розміщення зарядних станцій з усього світу. Або через додатки мереж зарядних станцій.
Як вибрати авто під потреби
Тож постає питання – як вибрати електромобіль, коли треба врахувати купу чинників? У цій ситуації все залежить від двох речей – бюджету й цілі, для якої купується машина. Це може бути авто як і для поїздок здебільшого містом, а може бути й машина для постійних поїздок у відрядження країною.
Також важливі й технічні параметри. Щоб автівка підходила під більшість зарядних станцій. Аби батарея заряджалася швидко й був максимальний запас ходу. Щоб сама машина прослужила довго.
Максимальне "комбо" за якостями зібрала саме лінійка електрокарів від Mercedes-Benz. Моделі EQ розробляли саме для різноманітних потреб. Це надійні електрокари, які підійдуть як і для міських поїздок і далеких подорожей, так і для офіційних подій на високому рівні. Є комфортні седани, є місткі й багатозадачні кросовери, а є навіть Maybach у електричній версії.
Одна з найновіших моделей, яка зацікавить покупців, небайдужих до розкоші, – електричний G-Class, прем'єра якого відбулася цієї весни. Екстер’єр нового Mercedes Gelandewagen гармонійно поєднує культовий дизайн з сучасними елементами. Але головними перевагами цього позашляховика є вдосконалені можливості пересування бездоріжжям, які забезпечують власника відчуттям комфорту і впевненістю за кермом, і чотири електричні двигуни, завдяки яким автомобіль може подолати близько 473 км на одному заряді.
Лінійка електрокарів у Mercedes-Benz – це сучасні автівки із технологіями, які будуть актуальними надовго. Автомобілі спроектовані так, щоб не довелося займатися апгрейдами чи реноваціями. Вони враховують усі нюанси, із якими можуть зіткнутися водій чи пасажир під час користування.
Найголовніше – автівки підходять під більшість зарядних станцій із роз’ємом Type 1 чи Type 2 в Україні. Тож неприємних ситуацій, коли приїхали на станцію, а кабель не підходить, не виникне. Також електрокари Mercedes-Benz мають великий запас ходу. До прикладу, у позашляховиків EQA середня витрата електроенергії для них складає всього 13,9-15,3 кВт/год, а запас ходу – 412-528 км. А середньорозмірні просторі EQE SUV мають середню витрату електроенергії 15,5-18,7 кВт/год, але і відчутно більший запас ходу на рівні 499-604 км, що є чудовим результатом для автономності.
Висновки
Електромобілі вже стали невіддільною частиною українських доріг. Водночас зарядок для всіх електромобілів не вистачає. І це питання вирішується доволі повільно. Втім, електрокари продовжують набувати популярності та збільшують свою частку в загальному автопарку країни. Це має підштовхнути ще більше бізнесів до того, щоб інвестувати в цю сферу й розгалужувати її. Бо це не тільки перспективний бізнес, а ще і свідомий внесок у покращення екології і зменшення навантаження на довкілля.
Електричний модельний ряд Mercedes-Benz наразі представлений в Україні такими моделями: седани
EQE та
EQS , позашляховики
EQA,
EQB,
EQC,
EQE SUV,
EQS SUV,
Mercedes-Maybach EQS SUV. Якщо порівнювати цінову політику, розхід енергії, запас ходу та інші нюанси експлуатації, електромоделі ідеально вписуються в баланс “пропозиція-якість”. Але тут, окрім якості, отримуємо ще й екологічність та турботу про навколишнє середовище.
Візьмемо для прикладу три лінійки Mercedes-Benz
різних цінових категорій. Компактні позашляховики EQA коштують від 47 до 49 тисячі євро, середня витрата електроенергії для них складає всього 13,9 – 15,3 кВт/год, а запас ходу – 412 - 528 км. Середньорозмірні просторі EQE SUV можна придбати за 75-80 тисяч євро, а в ще більш потужних версіях AMG – за 99-112 тисяч євро. Середня витрата електроенергії для них складає 15,5 – 18,7 кВт/год, проте і запас ходу більший: 499 - 604 км. Преміум-седани EQS, які також називають електричним S-Класом, в залежності від характеристик і комплектації, обійдуться в середньому в 100 - 120 тисяч євро. Такі моделі мають трохи більший розхід енергії на рівні 16,3 – 19,8 кВт/год, а запас ходу становить приголомшливі 635 - 717 км.
Що стосується експлуатації та обслуговування, підводних каменів в цьому немає. Оскільки актуальні моделі електромобілів Mercedes-Benz, виготовлених для ринку Європи та України, мають розетку під зарядний кабель Combo2/Type 2, заряджати їх можна на одній з майже 6 тисяч українських станцій з роз’ємом Type 1 і Type 2. При цьому заряджатись вони можуть як від малосильних терміналів загального користування, так й від швидкісних станцій. Обслуговування електрокарів Mercedes-Benz можливе виключно на авторизованих сервісних станціях, де працюють провідні фахівці. В дилерській мережі на сьогодні відкрито 12 сервісних центрів по Україні, які обслуговують електромобілі, а вже найближчим часом їх кількість збільшиться до 16. Інтервал технічного обслуговування для моделей EQE SUV та EQS він становить 30.000 км на 2 роки, а для EQA – 15.000 км на рік.
Отже, за загальносвітовими тенденціями, приблизно кожне п'яте нове авто, що продається, – електричне. За всіма існуючими прогнозами, тенденція набирає обертів, в тому числі через глобальні зміни клімату і титанічні зусилля їх зупинити. В найближчому майбутньому більшість країн світу повністю перейдуть як на відновлювальні джерела енергії в цілому, так і на електрокари зокрема. Саме час і українцям послідувати здоровій світовій тенденції, зробивши вибір на користь BEV: це не тільки вигідно і прогресивно, а ще й корисно для навколишнього середовища, яке ми маємо берегти як мінімум для майбутніх поколінь.