Як співпраця держави та бізнесу допоможе відбудувати Україну

ЗА ПІДТРИМКИ EY В УКРАЇНІ (ERNST&YOUNG)
2 листопада 2023

Попри те, що на території України тривають бойові дії, процес відновлення та відбудови починає набирати обертів. Оскільки обсяги пошкоджень, що завдала рф Україні, колосальні, уряд, експертні організації та іноземні донори активно працюють над пошуком нових інструментів залучення коштів західних інвесторів в Україну.

Однією з таких ініціатив, що може бути впроваджена найближчим часом, є реанімація інструментів державно-приватного партнерства, а також розширення їх дії на нові сектори, зокрема соціальнуінфраструктуру (розвиток мережі лікарень, шкіл, дитячих садків) та житлове будівництво.

В особливостях механізмів державно-приватного партнерства, а також у який спосіб це пришвидшить притік інвестицій у відбудову України, "ЕП" розбиралась спільно з партнером компанії EY Богданом Мальнєвим, керівником напрямку інфраструктури та державно-приватного партнерства в юридичній практиці EY в Україні.

Що таке державно-приватне партнерство та чи працює воно в Україні

Державно-приватне партнерство – це система взаємовідносин, яка передбачає об’єднання ресурсів держави чи громади та інвестора, з відповідним розподілом ризиків, відповідальності та дивідендів. Тобто інвестор бере під власний контроль державний/муніципальний актив, будує його або приводить наявний до належного стану, підтримує та розвиває його (зокрема, заробляє на ньому, залежно від проєкту) протягом тривалого часу. Після цього актив повертається державі або громаді.
В Україні ДПП регулюється двома основними законами: Законом "Про державно-приватне партнерство" (ухвалений у 2010 році) та більш вузьким Законом "Про концесії" (діяв з 1990-х років, нова редакція прийнята у 2019-му). Оскільки їх розробка відбувалася в різний час, вони досі повною мірою не синхронізовані. Тому для більш ефективного застосування механізмів ДПП у сучасних реаліях (передусім в процесі відновлення та відбудови інфраструктури) необхідні нові зміни у законодавстві.
Історично найбільш популярною формою участі приватного сектора у розвитку інфраструктури в Україні була "оренда з поліпшенням". Вона була максимально зрозумілою як для держави, так і для бізнесу. Компанія, що орендувала державне майно, отримувала над ним повний контроль та розпоряджалась ним на свій розсуд, інколи навіть будуючи на його місці зовсім не те, що було раніше. Держава зі свого боку отримувала регулярний орендний платіж, але не мала значного впливу на орендаря.
Утім, оренда не завжди є юридично та економічно ефективним (або загалом застосовним) інструментом для проєктів відновлення в Україні, зокрема таких, що стосуватимуться насамперед соціальної інфраструктури (школи, лікарні, дитячі садки) та житлового фонду. Тому слід розглядати інші форми взаємовідносин з приватним сектором, такі як проєкти державно-приватного партнерства.
Як пояснює Богдан Мальнєв, державно-приватне партнерство – це загальне поняття, тоді як концесія – це один з випадків ДПП. В Україні до повномасштабної війни вже були успішно проведені конкурси для концесійних проєктів щодо портів "Ольвія" та "Херсон". Були спроби розробити та впровадити і "неконцесійні" проєкти ДПП, які, однак, не встигли дійти до успішного завершення.
"Концесія – це, фактично, цивілізована форма оренди. Приватний партнер залучає або створює державне чи комунальне майно, яке після завершення договору повертається державі чи громаді. В процесі реалізації проєкту інвестор його комерціалізує – тобто продає за допомогою активу певні послуги. Наприклад, порти: приватний інвестор–оператор порту отримує гроші за надані послуги і регулярно сплачує державі концесійний платіж", пояснює фахівець.
Натомість "неконцесійні" проєкти ДПП, як правило, не передбачають надання приватним партнером послуг напряму ринку – це головна їхня відмінність від концесії.

"ДПП типово застосовується, якщо держава чи місцева громада хоче реалізувати через приватного партнера некомерційний проєкт. Це, наприклад, проєкти в соціальній сфері – будівництво школи, садку або лікарні. Концесіонер не зможе заробляти за допомогою об’єкту, тож його єдиний заробіток – гроші, отримані від держави чи громади", – каже Богдан Мальнєв.

На умовах державно-приватного партнерства зазвичай реалізуються великі та довготривалі проєкти, або ж проєкти, що передбачають створення нового майна. Механізм схожий на закупівлю робіт чи послуг, але передбачає передання більшого масиву ризиків приватному партнеру порівняно зі звичайною закупівлею. Зокрема, проєкт обов’язково передбачає технічну підтримку об’єкту протягом певного часу після завершення будівництва чи реконструкції, і відповідальність приватного партнера за надання активу на підтримку його в належному стані, а в разі надання з його допомогою послуг – їх відповідність певним ключовим показникам ефективності. Замовник проєкту – держава чи громада – фактично платить за результат. Як правило, інвестор отримує суттєву частину коштів після успішного завершення проєкту. Це збільшує його ризики, але і винагороду, на яку він може претендувати за належне виконання проєкту.

"Чому механізми ДПП не були популярними в Україні? Окрім проблем із розвитком якісного законодавства та інституційних спроможностей, є й інший фактор. Інвестори обирали оренду або ж договори про спільну діяльність, в яких легша процедура – можливо взяти актив в оренду в певних випадках без конкурсу, без підготовки великого обсягу документації. Бізнес завжди хоче рухатись швидше. Крім того, оренда – це історично зрозумілий механізм, і він не передбачає настільки тривалих та активних контактів з публічним сектором, порівняно із ДПП", – пояснює Богдан Мальнєв.

Але, за його словами, інтерес до ДПП суттєво зріс за останні п’ять років. По-перше, почало активно розвиватись законодавство: ухвалені ключові зміни до профільних законів, прийняті оновлені підзаконні акти, створено прозорий, зрозумілий та робочий механізм конкурсного відбору інвесторів. По-друге, з’явились пілотні проєкти. Назвати їх успішними, враховуючи ситуацію з українськими портами, досить складно, але договори з інвесторами були підписані, конкурси успішно та прозоро проведені за участю іноземних гравців. По-третє, органи влади почали більш активно цікавитись цією формою співпраці з приватним сектором та розглядати можливість її застосування у сферах своєї відповідальності.

Скоротити терміни, пришвидшити роботу: що передбачає законопроєкт №7508

Станом на зараз у парламенті триває робота над законопроєктом №7508, мета якого вдосконалити механізми державно-приватного партнерства. Його автори пропонують, серед іншого, забезпечити спрощену процедуру застосування ДПП до проєктів інфраструктури України із дотриманням необхідних стандартів підготовки таких проєктів. Сам законопроєкт не містить нічого радикально нового – експерти називають його результатом проведеної роботи над помилками, зробленими за останні п’ять років.
Богдан Мальнєв називає чотири важливих зміни, які містяться в законопроєкті №7508:
  • "Неконцесійні" ДПП та концесії будуть застосовані у житловому будівництві. Оскільки це досить специфічна галузь, інвесторам необхідні більш прозорі процедури. Потреба в реконструкції та будівництві житла в Україні буде дуже велика, а ці нововведення будуть зрозумілі як вітчизняному ринку, так і іноземним інвесторам.
  • "Неконцесійні" ДПП будуть працювати в будівництві доріг. Свого часу Світовий банк зробив детальне пояснення, як Україні впровадити механізми концесій і ДПП при ремонті та будівництві доріг. Із цим були пов’язані певні законодавчі проблеми, які покликаний вирішити законопроєкт 7508. "Неконцесійні" ДПП стануть альтернативою звичайним підрядам у великих проєктах, де більші ризики, але й більша вигода для приватного партнера.
  • Суттєво спрощується підготовка та реалізація проєктів ДПП в період відновлення: впродовж воєнного стану та семи років після його завершення. Вводиться спрощений механізм структурування та затвердження проєктів, пов’язаних з відновленням об’єктів, пошкоджених внаслідок війни. Спрощена процедура для проєктів ДПП, спрямованих на відновлення інфраструктури України, передбачає, зокрема, скорочення термінів підготовки і схвалення таких проєктів та менший обсяг бюрократичних кроків, які потрібно здійснити для запуску конкурсу за проєктом.
  • "Діджиталізація" підготовки, подачі та прийняття пропозицій. Передбачається створення та повноцінне впровадження електронної системи проведення конкурсів для всіх проєктів ДПП. Якщо це буде реалізовано – процедура стане прозорішою та ефективнішою.
Тим не менш, фахівці відзначають, що для більш ефективної реалізації механізмів державно-приватного партнерства потрібно змінити ще низку законів. Зокрема, Податковий кодекс в частині регулювання концесії – він не адаптований до закону 2019-го року. З боку стратегії розвитку цього інструменту інвестування, також слід розробити процедуру вибору проєктів, які потрібно реалізувати першочергово.

"Аби іноземні інвестори зацікавились проєктами ДПП в Україні під час відновлення, необхідно працювати не лише над законодавством. Важливо також забезпечити верховенство права, мінімізувати військові ризики – надати їм гарантії безпеки та страхування. Також, оскільки державно-приватне партнерство передбачає залученість не лише інвесторів, а й урядових органів, необхідно інвестувати у підготовку відповідних кадрів. Тобто потрібні компетентні люди, які будуть такі проєкти супроводжувати", – нагадує Богдан Мальнєв.

У які сектори зайдуть іноземні інвестори та коли це станеться

Перспективними напрямками, у яких можуть реалізовуватись проєкти державно-приватного партнерства, є соціальна інфраструктура та житло. Адже саме такі об’єкти найбільше постраждали після повномасштабного вторгнення рф в Україну, і, відповідно, потребують найбільших коштів на відновлення.
"Головне, щоб на такі проєкти зайшли донорські кошти. Я впевнений, що донори будуть зацікавлені інвестувати у проєкти з такими прозорими моделями. Законопроєкт №7508 дозволяє використання донорських коштів напряму: буде укладатись певний договір, за яким донор отримає певні права щодо контролю за використанням грошей, тоді як функція органів полягатиме лише у наданні земельної ділянки та в наданні побудованого житла пільговим категоріям громадян", – пояснює Богдан Мальнєв.
За його прогнозом, проєкти державно-приватного партнерства в майбутньому будуть застосовуватись і в будівництві доріг. Це матиме сенс, якщо йдеться про дуже великий проєкт, що в умовах війни, вочевидь, недоцільно.

"До початку широкомасштабного вторгнення інвестори найбільше цікавились портами, це були комерційно найпривабливіші активи. В країні існував певний сегмент державних портових операторів, які не відповідали вимогам часу. Державі також було вигідно віддавати порти в концесію – інвестор мав регулярно сплачувати концесійний платіж. Попри обстріли рф портової інфраструктури, інтерес до портів з боку інвесторів зараз є. Але до закінчення широкомасштабної війни реалізації таких проєктів очікувати не слід", – каже юрист.

Утім, найбільший виклик в контексті ДПП полягає у масштабуванні таких проєктів, особливо у сферах житла і соціальної інфраструктури. Простіше кажучи, від того, що уряд за донорські кошти відбудує одну школу чи лікарню – нічого не зміниться. Тож це повинно стати масовим явищем.