CEO BAYADERA GROUP Анатолій Корчинський:
Навіть у важкі часи війни ми працюємо,
бо нам тут жити і відбудовувати майбутнє

За підтримки "BAYADERA GROUP"
24 серпня 2023

Про виклики, які долають виробники алкогольної продукції, говоримо з генеральним директором BAYADERA GROUP Анатолієм Корчинським

Регуляції, порушення логістичних ланцюжків, міграція населення та зменшення кількості споживачів – не повний перелік проблем, з якими стикнулися компанії з FMCG-сфери.

Попри негативні прогнози для української економіки в перші місяці великої війни, бізнес та влада змогли надати ситуації передбачуваності. Підприємці адаптувалися до нових умов і займаються не тільки поточними справами, а і планують майбутнє.

Керівник одного з найбільших українських виробників алкогольної продукції BAYADERA GROUP Анатолій Корчинський каже, що продажі компанії повернулись до довоєнних, а представленість продукції компанії в інших країнах поступово зростає.

Як компанії вдалося досягти таких результатів, одночасно допомагаючи Збройним силам і підтримуючи співробітників?

Про соціальну відповідальність

- З якими фінансовими показниками компанія закінчила 2022 рік?

- За підсумками 2022 року чистий прибуток холдингу становив 124,4 мільйона гривень. Якби не воєнні втрати, вийшли б майже на 200 млн грн прибутку. За підсумками 2023 року очікуємо отримати чистий прибуток не менший, ніж у 2022 та 2021 році.

- В яку загальну суму ви оцінюєте збитки, завдані компанії BAYADERA GROUP російським терористичним режимом?

- Прямі втрати складають понад 70 мільйонів гривень. Сума непрямих витрат значно більше. Частина філій, що перебуває або перебувала під окупацією зазнала втрат по безповоротній дебіторській заборгованості. У зонах бойових дій були розгромлені та пограбовані торгові точки з повною втратою товару. Крім того, склади холдингу та офіси потрапили під атаки військ та мародерства російського агресора. Як наслідок – втрачено продукцію, обігові кошти, корпоративні автомобілі, вантажну техніку, оргтехніку та ін. Найбільше постраждали філії у Чернігові, Сєвєродонецьку, Маріуполі, Мелітополі, Херсоні.  

- Під час війни люди потребують більшого соціального захисту. Яку підтримку співробітникам надала BAYADERA GROUP?

- За словами соціологів, за три місяці людина може визначитись у новій реальності, спланувати подальші дії та відчути здатність знову керувати своїм життям. Нам доводилось терміново діяти, спираючись на цінності щодо підтримки людей та армії, а пізніше оцінювати ефективність цих дій та їхній вплив на бізнес.

Одразу після початку війни топ менеджмент та власники одностайно ухвалили рішення продовжувати підтримку колективу компанії, тож навіть в умовах суттєвих обмежень функціонування бізнесу, воєнного стану та, зокрема, заборони торгівлі алкогольними напоями, усім співробітникам своєчасно і безупинно виплачувалась заробітна плата.

Також активна взаємодія керівництва компанії з колективом надавала людям впевненості і відчуття підтримки. Одразу після перших обстрілів ми ініціювали комунікацію з командою у робочих чатах та були на зв’язку 24/7.

У корпоративній культурі "БАЯДЕРИ" комунікація завжди була важливим інструментом впровадження змін та адаптації організації до нових умов. Наша бізнес-модель побудована на комунікації з усіма стейкхолдерами: споживачами, регуляторними органами, партнерами, підрядниками, співробітниками та державою. У компанії регулярно виходить внутрішній дайджест новин, в якому повідомляються головні меседжі про організаційні зміни, сплату податків, оновлення продукції, навчання, тренінги та допомогу ЗСУ.

Коли Україна зіткнулася з найбільшою хвилею переселенців, ми співпрацювали з благодійними фондами, що допомагають військовим, цивільним на прифронтових територіях та ВПО.

Серед них: БФ "Україна в огні" – мобільні шпиталі для постраждалих від підриву Каховської ГЕС; VPLYV FUND, який надавав гуманітарну допомогу прихисткам для ВПО в Черкаській, Миколаївській, Тернопільській та інших областей України; фінансова допомога на потреби армії через БФ "Повернись живим" та БФ "Лазар".

- Як підтримуєте мотивацію співробітників?

- Люди - це головна цінність компанії. Наразі команда компанії BAYADERA GROUP налічує 3,5 тисячі осіб. Серед них є співробітники, що працюють 10 і більше років. Навіть у важкі часи війни працівники займають нові позиції, зростають як керівники та лідери для своїх команд.

За час війни до лав Збройних сил вступили 181 працівник компанії, багато наших колег займаються волонтерською діяльністю.

Постійний розвиток команди передбачає значні можливості як для професійного зростання, так і для кар'єрного. Ми заохочуємо наших співробітників до вдосконалення професійних якостей і навичок, надаючи можливості навчання та участі в різних тренінгових та розвиваючих програмах, спрямованих на ефективне управління бізнес-процесами і всебічний розвиток співробітника як особистості. Тому, якщо резюмувати, то гідний рівень фінансової винагороди і можливості для навчання, розвитку і послідовної побудови корпоративної кар’єри, мабуть, є ключовими мотиваційними драйверами в компанії.

- Чи готові ви інтегрувати в штат воїнів, що повернуться?

- Ми з нетерпінням чекаємо на них! Коли наші захисники повернуться додому, нашою задачею буде адаптувати їх до цивільної роботи і подбати про гідне трудове і соціальне середовище. Держава та бізнес мають створити всі відповідні умови, і над цим вже потрібно працювати сьогодні, щоб підготувати робочі місця для ветеранів.

Наша компанія також працює над цим, приділяючи увагу саме психоемоційному стану ветеранів та їхній адаптації в мирному професійному житті. Повернуться до роботи і наші співробітники, які зараз захищають країну у лавах ЗСУ.

- Які компетенції цінуєте в людях?

- Я ціную в людях відповідальність, чесність, професійність, людяність, оптимізм і почуття гумору. Звик оцінювати людей не за обіцянками, а за вчинками.

Я і сам “виріс” в цій компанії, почавши свою трудову діяльність тут ще у 2005 році. За цей час "БАЯДЕРА" перетворилась в сучасний український бізнес, де цінуються знання та досвід, і надаються можливості професійного розвитку. У нас досить динамічний робочий темп і менеджерам, що звикли працювати у розміреному ритмі, іноді буває важко пристосуватись і залишитись у команді.

- Чого навчилися ви особисто як топ менеджер під час великої війни?

- Я не полишав ані країну, ані команду. Це був мій власний вибір - бути більш рішучим та непохитно вірити в людей та свої сили. Були часи повної невизначеності і тільки згуртованість допомагала вистояти. Практика, досвід та віра дали мені усвідомлення того, що разом з командою ми подолаємо будь-які перешкоди!

- Великий бізнес не залишається осторонь в питанні допомоги Збройним Силам у боротьбі з ворогом. Що зробила ваша команда для наближення перемоги?

- Фінансова допомога українській армії за час війни становить 38 мільйонів гривень. На ці кошти ми придбали автотранспорт, БпЛА, квадрокоптери з тепловізорами, дизельні генератори, портативний апарат для судинної хірургії, ліки, техніку, амуніцію, засоби захисту, тощо.

Ми з гордістю зберігаємо грамоти, відзнаки і трофеї від наших захисників. Маємо подяки від командування ЗСУ, ССО, ГУР МО, а також від 93ї, 95ї, 13ї, 112ї та інших славетних бригад, полку ССО "Азов" та від багатьох інших підрозділів.

Нещодавно долучились до ініціативи, створеної Благодійним Фондом "Україна в огні", Autocentre.ua та агенцією NASC. Разом ми зібрали кошти на придбання мобільного шиномонтажу, мобільного банно-прального комплексу та мобільного шпиталю. Компанія і надалі буде продовжувати перераховувати кошти на потреби ЗСУ, а згодом і на відбудову країни.

За даними Державної податкової служби, холдинг BAYADERA GROUP є найбільшим платником податків в алкогольній галузі України. З початку війни компанія сплатила понад 5 мільярдів гривень податків до держбюджету.

Імпорт та ритейл: канали зростання під час війни

- Як змінилися плани розвитку компанії?

- Цього року за темпами інвестицій ми вже вийшли на рівні 2021 року. Єдина відмінність – ми не приймаємо річні інвестиційні плани, а рухаємось в алгоритмі погодження в рамках місяця або кварталу.

Бізнес прибутковий. Понад 10% прибутку віддаємо на ЗСУ. 30-40% прибутку – на розвиток бізнесу. Віримо в Україну, нам тут жити і працювати.

- Останні півтора року в Україні активно відбуваються міграційні процеси, суттєво зменшилася кількість населення. Як в таких умовах стимулювати споживання?

- Є два основні типи споживачів: ті, що лояльні до певного Бренду і ті, що обирають за принципом доступності ціни. Ми, в першу чергу, концентруємось на якості нашої продукції, дотримуємось міжнародних стандартів виробництва та пропонуємо новинки. В той же час проводимо регулярні цінові промо-акції, забезпечуючи більшу доступність нашої продукції для споживача.

Головне – мати гарне територіальне покриття і бути присутнім в кожному магазині. Наші бренди давно зарекомендували себе як продукти високої якості, ми постійно присутні в рекламному полі, тому споживачі нас знають "в обличчя". Також, треба розуміти, що українці обирають алкоголь для будь-якого моменту життя. Бо попри війну – життя продовжується.

- Кілька років тому ви вийшли в ритейл, відкривши магазини WINE WINE. Чи плануєте розвивати цей напрям? Чи є на меті створити щось нове?

- Так, BAYADERA GROUP планує і в подальшому активно розвивати цей напрямок. Незабаром готується відкриття вже п’ятого магазину у Києві.

Проєкт WINE WINE, не дивлячись на жорстку ринкову конкуренцію, в цілому показав себе доволі успішно. Тим не менш, ми постійно вимушені адаптувати певні складові його бізнес-моделі, виходячи з реалій ведення бізнесу в країні.

Також слід зазначити, що окрім безпосередньо продажів, такий формат спеціалізованого ритейлу дозволяє нам "спілкуватись" зі споживачем, аналізувати та розуміти його потреби, і, в результаті, задавати імпульс для компанії покращувати свій портфель, клієнтський сервіс, ставати ефективнішими відносно поточних потреб ринку.

- Чи не вважаєте ви, що спізнились із запуском інтернет-магазину? На той час вже існували “Розетка”, інтернет-магазини супермаркетів, інші маркетплейси.

- Ні, не вважаю. Ринок динамічний, постійно хтось відкривається чи закривається, з’являються нові гравці. Наявність на ринку такого великого і прогресивного гравця, як "Rozetka.ua", не заважає іншим ритейлерам відкривати нові он-лайн маркетплейси і конкурувати за клієнта. Хто буде динамічним і проактивним у впровадженні змін, той зможе більш ефективно конкурувати "за місце під сонцем".

Також треба розуміти, що маркетплейс сам по собі не є найвищим щаблем розвитку, ринок рухається до екосистем, і в цьому питанні в Україні є де розвиватись.

- У вашому інтернет-магазині присутній асортимент винятково вашої компанії. Чи планується розширення асортименту?

- Ми плануємо розширювати асортимент за рахунок інших виробників і перетворювати його в повноцінний маркетплейс. Ведемо переговори з декількома потенційними партнерами.

- В чому особливість В2В-платформи BAYADERA GROUP?

- Вона - унікальна. Цей продукт створений і постійно оновлюється нашою внутрішньою командою експертів, тобто ми не використовуємо готове, "коробочне" рішення. Він створений під конкретні цілі бізнесу і потреби клієнта, з розумінням клієнтського шляху і "болю". Таке рішення складніше і довше в реалізації, але саме такий підхід дозволяє отримати найбільш ефективне і адаптоване рішення під задачі бізнесу і клієнта.

- Яке конкурентне середовище серед подібних маркетплейсів, і яке ваше місце серед гравців ринку?

- Наша B2B-платформа – це цілий комплекс інтегрованих рішень: B2B-портал, СRM-система і контакт-центр, а також платформа управління клієнтськими завданнями і лояльністю. В комплексі це формує унікальну комбінацію рішень, яку важко порівняти з кимось. Відгуки наших клієнтів – це найкраще мірило якості наших впроваджень. Наш NPS-показник постійно зростає, а глибинні опитування клієнтів показують, що вони вважають нашу компанію однією з найрозвинутіших та інноваційних у нашій галузі.

- Які показники продажу ви отримуєте через ці канали і чи є цей напрямок прибутковим?

- Частка інтернет-замовлень постійно зростає, наразі це близько 10% від загальних каналів збуту. Якщо дивитись окремо, то в традиційному роздрібі ця доля значно більша.

- Які перспективи розвитку бачите?

Для нас це - стратегічний проєкт і ми бачимо за цим майбутнє. Наша кінцева ціль – побудова екосистеми і збереження лідерських позицій у виробництві, дистрибуції і продажу якісних алкогольних напоїв.

- Чи впливає війна на кількість замовлень і який саме алкоголь частіше замовляють українці?

- Вона не може не впливати. Відбулась внутрішня міграція і перерозподіл продажу між областями, якась частина клієнтів закрила свій бізнес. Але в цілому є позитивна динаміка. Бізнес і партнери, незважаючи на складнощі, продовжують працювати і замовляти продукцію.

Якщо казати про структуру продажів, то в класичній торгівлі клієнти купують міцніші напої нашого виробництва, на кшталт горілки і коньяку, в інтернет магазині – імпортні напої, на кшталт рому, віскі, а також тихого і ігристого вина.

- Розвиток імпорту до війни і зараз. Які відбулись зміни, які тренди спостерігаються, які складнощі існують?

- Бізнес-юніт "Баядера Еліт", в який виділено увесь імпортний бізнес компанії, відіграє надважливу роль. Як сьогодні, так і у наших подальших планах розвитку.

Його частка становить трохи менше 40% в загальній структурі продажів Bayadera Group, посідаючи другу сходинку internal ranking наших бізнесів, поруч із бізнесами локальної продукції і напрямом експорту.

Не дивлячись на, м’яко кажучи, турбулентні умови ведення бізнесу протягом останніх років, "Баядера Еліт" демонструє сталий тренд зростання. Це відображається не тільки на збільшенні обсягу бізнесу, продажів, а і в залученні нових брендів і нових "великих гравців" в імпортний портфель компанії.

Ключовий для нас тренд, який спостерігаємо останніми роками, – це зростання попиту на імпортну алкогольну продукцію. Зростання, що розпочалося ще до пандемії Covid-19, досягло піку, коли обсяг home consumption зріс у рази, і наразі продовжується, не дивлячись на ситуацію в країні і суттєве скорочення кількості споживачів.

По-перше, в силу ряду чинників, імпортна продукція у попередні роки стала доступнішою для споживача, і цінова різниця з локальною суттєво скоротилася. Promo pressure у цьому сегменті становить понад 90%. Виробники і дистриб'ютори активно промотують як імпортну продукцію, так і її відповідальне споживання.

По-друге, український споживач стає більш освіченим і вимогливим щодо якості продукції, подорожуючи, відвідуючи дегустації, обираючи для себе улюблені напої.

По-третє, українська ресторанна і барна культура останні роки активно розвивається, сприяючи розвитку культури споживання. Відповідно, глобальні світові тренди зростання популярності таких напоїв, як віскі, ром, джин, вино та напоїв ready-to-drink мають дзеркальне відображення і на нашому ринку.

Якщо казати про основні складнощі і обмежуючі фактори в імпортному бізнесі, перш за все йдеться про валютні ризики. Для нас, як для імпортера, важливо завжди забезпечувати стабільну і безризикову реалізацію фінансових зобов’язань перед міжнародними партнерами.

За різких девальваційних процесів наша можливість підвищувати ціну в ринок або забезпечити стабільність оплат наших клієнтів (операторів ринку) досить обмежена. Тому іноді нам доводиться купувати валюту у великих обсягах і за курсами, значно вищими за планові. Іноді це наближає фінансовий P&L нашого портфелю до мінімальних значень.

Але бездоганна репутація і безпека бізнесу – наш ключовий пріоритет, тому співпрацюючи з BAYADERA GROUP, наші партнери впевнені в тому, що всі зобов’язання з нашого боку завжди будуть виконані. Не дивлячись ні на що.

Крім цього, існує безліч інших чинників, які слід також відмітити: ситуація із доступністю і вартістю запозиченого капіталу, зростаючий тиск з боку ряду ритейлерів (що прагнуть перерозподілу загальної ринкової маржі на свою користь і здійснюють розвиток власних мереж фактично за рахунок постачальників), лімітована доступність продукції з боку партнерів, викликана глобальними логістичними і виробничими складнощами, неврожаями тощо, пріоритет розподілу виробниками квот на користь більш маржинальних ринків, ускладнена логістична модель для українського ринку, що зазнала суттєвих змін ще під час Covid-19, а особливо з початком активної фази збройної агресії рф, постійний тиск з боку контролюючих і фіскальних органів та багато інших.

Варто відмітити, що в нас багато банків-партнерів, які підтримували нас впродовж 2022 року, за що ми їм щиро вдячні.

- Назвіть ключові цифри для наочності.

- Загальний обсяг ринку українського ринку алкоголю, за наявними даними становив 492,4 млн літрів. З них частка локальної продукції становила 74%, імпортної – 26%.

В сегменті продукції українського виробництва домінують горілка (65%), тихі вина (16%) та бренді (8%). Серед ринку імпортної продукції основні категорії – це тихе вино (39%), ігристе вино (25%), горілка (11%), віскі (8%) та бренді (5%).

У період з 2019 по 2021 рік ринок алкоголю в Україні демонстрував повільне, але стабільне зростання. Воно було зумовлене, зокрема, зростанням популярності імпортних алкогольних напоїв, які в 2021 році збільшилися на 50% в порівнянні з 2019 роком.

Однак війна мала сильний вплив та повністю змінила структуру ринку. Загальні продажі у 2022 році впали на 36%, а продажі імпортних напоїв впали ще більше – на 57%. Насамперед, сильно впала категорія тихого та ігристого вина (на 53%), в той час як продажі горілки впали лише на 28%. Основним фактором є те, що багато жінок виїхали з України під час війни, а жінки традиційно є більшими споживачами вина, ніж чоловіки.

Нові ринки

- Чи всі ваші міжнародні партнери залишили ринок росії в знак протесту?

- Так! З першого дня активної фази збройної агресії рф проти України, принципова позиція акціонерів і Ради директорів BAYADERA GROUP була: продовжувати вести бізнес з компаніями, що оголосили намір піти з російського ринку.

Протягом перших днів війни ми звернулися безпосередньо до всіх наших міжнародних партнерів із відповідним запитом офіційно озвучити їхню позицію і action plan щодо цього питання.

І всі вони ухвалили єдино правильне рішення і вже протягом декількох тижнів ми мали консолідовану позицію у вигляді індивідуальних та публічних стейтментів щодо намірів зупинити бізнес в рф та піти з ринку. Мова йде про таких світових лідерів індустрії, як Diageo, Moet Hennessy, Mast Jägermeister, Remy Cointreau, Anora Group, Peter Mertes та багатьох інших.

Крім безпосередньо рішень про зупинку бізнесу, наші партнери надали широкий спектр допомоги у найскладніші часи, як команді Bayadera Group, так і індустрії в цілому, реалізувавши (і продовжуючи реалізовувати) ряд відповідних соціальних і галузевих проектів підтримки.

Окремо хотів би підкреслити, що, на жаль, далеко не всі світові гравці ілкогольної індустрії ухвалили відповідальне рішення, і, станом на сьогодні, продовжують робити bloody money в росії, спонсоруючи агресію, і при цьому продовжуючи продавати свою продукцію на українському ринку. Ви можете знайти відповідну інформацію про такі компанії у відкритих джерелах і численних журналістських розслідуваннях (мова йде в першу чергу про Bacardi Martini, яку НАЗК офіційно включила в перелік спонсорів війни, а також, такі компанії як Campari Group, і до недавнього часу, Pernod Ricard, яка зупинила бізнес у рф лише нещодавно після низки гучних міжнародних скандалів – ред).

І нашій компанії, і мені особисто досить важко зрозуміти як споживачів, що продовжують купувати їхню продукцію, так і рітейлерів, що досі не відреагували на це відповідним бойкотом.

- Як вплинула велика війна на експорт продукції? Чи стали для вас викликом логістичні питання?

- До повномасштабного вторгнення росії компанія постачала продукцію у понад 35 країн, зокрема в країни Балтії, Польщу, Італію, Німеччину, Болгарію, Молдову, Грузію, Казахстан, Тайвань, Туреччину, Ізраїль, ОАЕ, в африканські країни та США. Після 24 лютого 2022 року BAYADERA GROUP припинила відвантаження до білорусі, водночас почала співпрацю з новими ринками та новими дистибуторами. Зараз експортуємо продукцію до 33-х країн світу.

Горілка Oxygen

- Експортери приносять Україні валютну виручку. До великої війни частину доходу BAYADERA GROUP приносили зарубіжні ринки. Яка цифра сьогодні?

- Торік BAYADERA GROUP вдалося втримати експорт. Продажі склали 200 мільйонів гривень. Загалом компанія змогла відновити експортний напрямок і увійшла до ТОП-2 експортерів горілки України з часткою 23%.

Національна горілчана компанія

- В яких країнах BAYADERA GROUP почала співробітництво з новими дистрибʼюторами? Які нові ринки вважаєте перспективними?

- По новим дистриб’юторам: Польща, Німеччина, Ісландія, Швеція, Італія та Канада. Для нас перспективними ринками є країни ЄС, зокрема Велика Британія, Німеччина, Польща, Франція, Фінляндія, країни Балтії.

- Як вина KOBLEVO з'явилися на полицях магазинів у Швеції?

- З початком повномасштабної війни зацікавленість в продукції з України зросла в багатьох країна Європи, в Скандинавії зокрема. Це допомогло нашому партнеру в просуванні продукції, хоча контракт підписали ще до початку активної фази війни.

- Чи були якісь перепони в співпраці?

- Я би назвав це сумнівами з боку партнера в потенціалі нашої продукції на ринку Швеції. Але як виявилось, попит є, і, сподіваємося, буде тільки зростати. Одним з технічних моментів було визначення точної міцності напою згідно із законодавством ЄС, з чим виноробня KOBLEVO успішно впоралась. В Україні міцність вказується у вигляді діапазону (напр. 9-12%).

Виноробня KOBLEVO

В 2023 році ми плануємо посилити співпрацю з країнами Азії. Мова йде про ліцензійний розлив двох брендів горілок: HLIBNY DAR та "Козацька Рада".

Запуск локальних ліцензійних розливів – це новий тренд для багатьох українських виробників в країнах Центральної Азії та Кавказу. Це вирішує проблему складної, дорогої логістики та допомагає уникнути сплати додаткових податків на імпорт.

Розглядаємо можливість перезапуску брендів тихого та ігристого вина в Казахстані. Окрім того, ринок Японії цікавиться нашою продукцією, горілчаною та вино-коньячною.

- Які напої найзатребуваніші серед іноземних споживачів?

Щодо Центральної Азії та Кавказу, то це країни класичної, білої горілки. Але у кожного ринку є своя специфіка. У Вірменії, наприклад, ринок горілки зсунувся в сторону локальних фруктових дистилятів через те, що акциз значно дешевший і полична ціна привабливіша. В Грузії та Азербайджані потроху росте кольоровий міцний алкоголь.

Глобальний тренд – суттєво зросло споживання ready-to-drink (Captain Morgan Cola, Gordon’s Gin Tonic, Riga Black Balsam Spritz Cocktail, Koskenkorva Village Mojito Cocktail тощо). Особливо це відчувається в країнах Азії. Країнам південно-східної Азії притаманні ром, бренді, вина, місцеві дистиляти.

- Криза – це час для нових можливостей. Із початком війни західні країни запровадили санкції на імпорт російської горілки. Чи вдалося вам замістити цю продукцію продукцією українського виробництва?

- Прихильники російських брендів за кордоном перейшли на споживання світових торгових марок, бо їх просто придбати в будь якому магазині.

Проте, з’явився тренд на українські бренди,  вони стали більш впізнаваними, є лояльність і розуміння, що ми окрема унікальна країна, з давньою історією і культурою. Ми вміємо обробляти нашу землю та виробляти найкращі продукти за традиціями багатьох поколінь. Тож ми докладаємо зусиль, беручи участь у різноманітних виставках, де знайомимо споживача за кордоном з українськими напоями.

Наша горілка HLIBNY DAR визнана горілкою №5 у світі згідно з американським рейтингом The Millionaires‘ Club The Vodka List 2023 by Drinks International та британським рейтингом The Brand Champions 2023 by The Spirits Business. Таке визнання дає нам привід пишатися своїм продуктом.

- До 2022 року у вас були активи в білорусі. Що з ними зараз?

- Активів ніяких не було, це був лише ліцензійний розлив. Ліцензію на розлив горілки HLIBNY DAR в Білорусі було одразу відкликано на початку повномасштабного вторгнення. Тож виробництво і продаж наших ТМ в цій країні відсутнє, а менеджмент повернувся в Україну.

Як не дати патріотизму перетворитись в "байрактарщину"

- Комендантська година та часові обмеження на продаж алкогольних напоїв суттєво звузили вікно для здійснення покупок споживачами. Як виробники реагують на обмеження? Можливо ведеться діалог з владою щодо пом'якшення обмежень?

- На це рішення ми ніяк не могли вплинути. Ключову роль відіграло недоотримання податків в держбюджет, а алкогольна галузь – бюджетоутворююча. Саме це і спонукало владу скасувати мораторій на продаж алкоголю. Все, що стосується часових обмежень на продаж – це про відповідальне споживання. Тут ми солідарні з владою.За час війни, включно із липнем 2023, компанія сплатила понад 5 млрд гривень податків до держбюджету.

- Багато хто з керівників FMCG-компаній принципово не споживають продукцію конкурентів. Як щодо вас? Порівнюєте смак продукції конкурентів зі своєю?

- Без конкурентів неможливий успішний бізнес. Ми з повагою ставимося до чесної конкуренції і звичайно стежимо за їх поведінкою та новинками. Я особисто разом із командою дегустуємо все, що потрапляє на ринок алкогольних напоїв. Але надаю перевагу власним продуктам (посміхається – ред).

- У 2022 році BAYADERA GROUP оновила лінійки брендів, представивши патріотичні позиції. Якою була реакція споживачів?

- Цей тренд виник і тривав впродовж 2022 року як гордість за Україну і як атрибутика перемоги. Ми не оминули увагою цей тренд і випустили патріотичні позиції. Вважаємо цей крок доцільним і своєчасним. Ми одразу розуміли, що це будуть лімітовані позиції на певний час.

Обираючи назви таких напоїв ми дотримувались поняття етичності. Крім того, ми пішли далі і завдяки патріотиці з‘явилась автентична лінійка вин KOBLEVO, що вирізняється дизайном етикетки із зображенням унікального Самчиківського розпису, який сягає глибини народної пам’яті. Ми пишаємося можливістю долучитися до популяризації українського мистецтва, нести соціально-відповідальну місію та довести, що українське вино KOBLEVO – це також витвір мистецтва.

Наразі автентична серія налічує 4 позиції українського вина: "Стефанія", "Мрія", "Моя Червона Калина" та "Вільна Пташка". Кожна позиція вина – це ще один візерунок, ще одна частинка нашої історії.

Що у 2022 році сприймалося позитивно, тепер переросло в поняття "байрактарщина". Бо деякі виробники загралися і об‘єктивно перестали відчувати реальність в гонитві за прибутками. Люди ж натомість перенапружені війною і хочуть спокійного, домашнього, без нагадувань і асоціацій про війну, хоча б в продуктах харчування і напоях.

- Як змінилася площа виноградників у власності Bayadera Group? Чи багато знаходяться на тимчасово окупованих територіях?

- За час війни постраждав наш Миколаївський коньячний завод, на жаль є і загиблі. Виноградники на Миколаївщині вціліли, загальна площа усіх угідь майже не змінилась і становить близько 2 тисяч гектарів.

Миколаївський коньячний завод

- За оцінками, близько половини ринку міцних алкогольних напоїв знаходиться в тіні. Як побороти це явище?

- Алкогольна галузь є однією з найбільших, де держава втрачає від сірих схем у воєнний час. У алкогольній продукції тіньова частка становила 36% у 2022 році. Втрати держави від ненадходження податків оцінюються в 9 млрд грн на рік.

Це явище можливо побороти наступним чином. Перше – підняття мінімальних роздрібних цін на алкоголь. Головна мета мінімальних роздрібних цін – наповнити держбюджет та дати можливість легальним виробникам конкурувати з контрафактними постачальниками. В цьому питанні має бути не тільки галузевий, а і державний підхід. 5% від роздрібної ціни алкоголю становить податок. Чим вище мінімальна ціна, тим більше сума від цього податку потрапляє в бюджет. Це важливо розуміти, особливо, коли є необхідність в додаткових надходженнях до бюджету для фінансування країни під час війни.

Друге – фокус на боротьбі з нелегальним продажем алкоголю – контрабандою та підробками. Основними місцями поширення контрабанди є стихійні ринки та інтернет, а також частково навіть HoReCa (громадське харчування і готельне господарство – ред). На рівні держави повинні впроваджуватись комплексні механізми детінізації ринку.

- Алкоголь – це підакцизний товар, а акциз, як відомо, – це податок на шкідливість. Які програми, розраховані на зменшення споживання алкоголю, ви впроваджуєте?

- Суспільство має ростити свідоме покоління споживачів. Починаючи з родини, школи і до повноліття. Провідну роль повинна відігравати держава, розповсюджуючи пояснювальну літературу тощо. Зі свого боку, як відповідальний виробник, ми дотримуємося закону про рекламу і сплачуємо високі податки.

- У світі шириться тренд на відповідальне споживання. Покупці надають перевагу брендам, які ведуть етичний бізнес і піклуються про суспільство. Чи спостерігаєте такі тенденції в Україні?

- Алкогольна галузь – це якраз бізнес на межі етичності. Помірне вживання алкоголю не шкодить, зловживання - викликає залежність. Ми за відповідальне споживання та культуру вживання напоїв, про це комунікують усі наші бренди на сторінках у соцмережах та в YouTube. В усьому потрібно знати міру.

Також ми відслідковуємо тенденції споживачів і переглядаємо стратегію виробництва з використанням екологічних комплектуючих, збереження водних ресурсів та програми з переробки складових.

- Які у вас очікування щодо перспектив компанії і галузі в цілому?

- У 2022 році основна проблема полягала в дефіциті продукції через брак комплектуючих. Порушились логістичні та виробничі ланцюги. Ми були вимушені адаптуватися в ціні, бо було невідомо, чи буде вироблена нова продукція. Тим більше, вартість змінювалась кожні два тижні. В таких умовах, коли основні конкуренти не дорожчали, нам потрібно було тримати частку ринку, зберегти колектив, фінансові показники і зберегти бізнес як такий. Дякуючи команді, ми це пройшли.

В 2023 році ми відчули суттєве відновлення на ринку, повертаються маленькі дистриб'ютори. З‘являється продукція, яка зникла з полиць у 2022 році і посилюється конкуренція, як і до великої війни. Друга половина цього року буде ще агресивнішою в конкурентному полі.

Тим не менше, є ризики невеликого зменшення обсягів продажів відповідно до скорочення населення.

HoReCa переживає не найкращі часи, але ліпші, ніж в період ковіду. Повільно, але цей напрямок також відновлює свої об‘єми, запрацювали ресторани, бари, літні тераси, бази відпочинку, заміські комплекси. Свою долю в об‘ємах вона має.

Продажі в торговельних мережах і торгових точках – це наш основний напрямок продажів. Завдяки цьому ми маємо стабільну частку ринку, лідерство, розвиток своїх брендів. Навіть у 2022 році ми утримали частку ринку в горілці 30% (в натуральних одиницях). Цей рік точно не стане винятком.

До речі, продовжується тенденція розвитку магазинів біля дому. Ми фокусуємо увагу на національних та локальних мережах, які також щільно конкурують між собою.

- Попереду на Україну чекають відбудова та відновлення економіки. Яка роль великого бізнесу має бути в цьому процесі?

- Без участі великого бізнесу у цьому процесі перспектив небагато. Бо саме на таких приватних компаніях, які розвиваються разом з економікою країни, лежить відповідальність і очікується основна участь у відновленні.

Досвід підприємців, їхня експертиза і доступ до ресурсів дозволять пришвидшити процеси, зробити їх простішими і ефективнішими. Наша компанія має щодо цього активну позицію і обов‘язково долучиться.

https://bayaderagroup.com/uk/

https://bayadera.ua/

Надмірне споживання алкоголю шкідливе для вашого здоров'я