Чи не розгубить "Енергоатом" гроші від підвищення тарифу на електроенергію?
Weekly charts

Чи не розгубить "Енергоатом" гроші від підвищення тарифу на електроенергію?

З червня вартість електроенергії для населення зросла на 64%. Від підвищення ціни виграє "Енергоатом", який отримає додаткові десятки мільярдів гривень. Чи якісно компанія ними розпорядиться?
П'ятниця, 14 червня 2024, 15:00 -

У травні уряд вирішив підвищити вартість електроенергії для населення на 64%. З червня домогосподарства платитимуть за 1 кВт-год 4,32 грн. Навіть попри це тариф для населення залишається пільговим, тобто різницю між ринковою ціною і сплаченою громадянами дотують дві державні компанії – "Енергоатом" та "Укргідроенерго".

За підрахунками керівника ГО "Асоціація енергоефективності та енергозбереження" Олександра Візіра, підвищення тарифу до 5 грн за кВт-год дозволило б "Енергоатому" та "Укргідроенерго" отримати близько 87 млрд грн у пропорції 85% та 15% відповідно. Чи здатні ці компанії, у першу чергу "Енергоатом", ефективно розпорядитися цими грошима?

Згідно з публічними даними модуля аналітики "Прозорро", у 2023-2024 роках "Енергоатом" провів закупівлі товарів та послуг на 29 млрд грн. Більшу частину – не конкурентно.

Скільки коштує деревина для фортифікацій? Розповідаємо на прикладі закупівель на Харківщині

Найбільший лот компанії майже на 16,4 млрд грн – це придбання обладнання для ядерної установки АР1000 в американської Westinghouse Electric. Ще на 2,5 млрд грн закуплені послуги транспортування уранового концентрату в канадської Cameco Corporation.

Реклама:

Однак суттєву частину бюджету компанія повинна витрачати відкрито через "Прозорро". В основному йдеться про звичайні товари, послуги та роботи. За останні півтора року вона провела 335 конкурентних торгів очікуваною вартістю 5,5 млрд грн.

Редактор видання "Наші гроші" Юрій Ніколов вважає закупівлі атомників корупційними. Рік тому виявилося, що "Енергоатом" витратив мільйони на закупівлю мішків типу біг-беги в рази дорожче, ніж інші замовники в "Прозорро". З того часу стало тільки гірше.

"Укргідроенерго" теж важко назвати взірцем прозорості. Так, у червні компанія замовила облаштування протидронового захисту та відновлення об’єктів ГЕС на 10,39 млрд грн. "Фактично в усіх великих підрядах кошториси "Укргідроенерго" приховані, що тільки додає підозр стосовно "розпилу", – пише Ніколов.

Попри це закупівлі "Енергоатома" мають гірші показники, ніж у колег на ринку, і це відбувається не просто так. Бізнес менше довіряє цій компанії. Конкуренція на її відкритих торгах становить 1,6 учасника проти 1,9 в "Укренерго", а кількість дискваліфікацій – у середньому в 17% тендерів проти 12%. В "Укренерго" кількість лотів з одним учасником становить 36%, в "Енергоатомі" – 48%.

Одна з причин – "Енергоатом" у договорах прописує набагато більші відстрочки платежу, ніж зазвичай виставляють на "Прозорро" інші закупівельники. При середньому на майданчику показнику 20 днів (в "Укренерго" – 15 днів) "Енергоатом" обіцяє постачальникам розрахуватися в середньому за 87 днів.

Строки оплати за поставлений товар – один із факторів, який може відлякувати потенційних постачальників. Оплата за умовами контрактів завжди прописана як "упродовж" певного періоду і залежить від доброї волі замовника. У результаті в звичайного постачальника "Енергоатома" у 2024 році було в середньому лише пʼять інших замовників у "Прозорро", тоді як в "Укренерго" чи "Укргідроенерго" – понад десять.

"Золотий стандарт" Терехова: як близька до родини мера Харкова фірма заробляє на ринку пального

Щоб зробити ці висновки ще більш переконливими, ЕП побудувала статистичну модель, де аналізувала товар, який купується, щомісяця, з року в рік. Як приклад – закупівля автомобільного пального з одними і тими самими умовами договору та конкуренцією, на ту ж суму і використовуючи ті ж процедури.

Виявилося, що розрив у закупівлях "Енергоатома" на 4,8% більший (від 6,9% до 2,7%) порівняно з тими самими закупівлями "Укренерго" чи "Укргідроенерго". Якщо перекласти цю цифру на мову грошей, то "Енергоатом" додатково втрачає на закупівлях від 1 млрд грн до 1,5 млрд грн.

Реклама: