От кнопок для телевизоров до 70% всех iPhone: как тайваньская Foxconn покорила мир
На тлі технологічної і торгової війн між США та Китаєм і погрозами Сі силою повернути Тайвань під свій вплив значення передових тайванських виробників зростає. TSMC давно є лідером на ринку напівпровідників, а Foxconn, ставши контрактним виробником для Apple, утримує статус найбільшого гравця на ринку споживчої електроніки.
Засновник Foxconn Террі Гоу, озброївшись американськими методами ведення бізнесу, ідеально використав попит західних корпорацій на дешеву робочу силу в Азії і зробив свою компанію прикладом ідеального аутсорсингу.
Цього Foxconn досягла переважно завдяки своїм заводам на материковому Китаї. Тепер же, коли є загроза вторгнення Пекіна, компанія, як і її партнери TSMC та Pegatron, розглядає варіанти перенесення штаб-квартир з Китаю та розширює діяльність у Південно-Східній Азії, Індії, Мексиці, США та ЄС. Особлива увага приділяється Індії.
Від виробника пластику до техногіганта
Історію Hon Hai Precision Industry (торгова назва Foxconn) слід почати з її засновника Террі Гоу (справжнє ім'я – Го Таймін). Його батько, китаєць, через політичні причини втік до Тайваню, де і народився Террі. Відучившись у коледжі, майбутній підприємець пішов працювати дрібним клерком. Наприкінці 1960-х він вирушив до США, де цікавився комп'ютерами та американським підходом до ведення бізнесу.
У 1974 році Гоу повернувся додому, позичив у батьків 7,5 тис дол і разом з братом відкрив компанію Hon-Hai, яка виробляла компоненти з пластмаси. Там працювали десять осіб, які виготовляли пластикові кнопки для телевізорів (одним з перших замовників став Philips).
Гоу досліджував ринок і зрозумів, що процедура лиття пластику потребує вдосконалення. Він побудував завод, на якому були встановлені більш точні пластикові форми. Клієнти високо оцінили якість готової продукції.
За легендою, тоді Террі випадково зустрівся з президентом Тайваню Цзяном Цзинго, який мріяв про об'єднання Китаю. Гоу запропонував варіант економічного возз'єднання: якщо тайванський бізнесмен відкриє кілька заводів у Китаї, то це об'єднає дві частини одного народу. Вважається, що саме так Hon-Hai отримала інвестиції та можливість відкрити заводи і в Тайвані, і на материковому Китаї.
Батько чипів: як засновник TSMC вивів Тайвань на технологічну мапу світу
Прорив стався у 1980 році, коли американська компанія Atari замовила 2 600 пластикових роз'ємів для кабелю свого джойстика. Гоу вирушив до США, де ходив по офісах великих брендів і пропонував послуги Hon-Hai.
Додому він повернувся з великим списком клієнтів. Компанії замовляли роз'єми для материнських плат, корпуси та інші деталі. Це збільшило доходи компанії і переконало Террі в тому, що аутсорсингове виробництво – прибутковий бізнес. Тоді ж він змінив назву фірми на зручне для іноземців слово Foxconn.
Наступний крок – відкриття у 1983 році першої фабрики в Тайбеї. Обсяги замовлень зростали, що дало змогу Foxconn задуматися про роботу в країнах з достатньою робочою силою. Першим став Китай, куди бренд зайшов у 1988 році.
Після виходу на Тайванську біржу у 1991 році Террі почав думати про ринки Японії та США. Для цього підприємець використав перевірений у КНР метод: відкриття дослідницьких центрів та виробництв. Компанії більше довіряли бренду, безпосередньо спілкуючись з розробниками. Крім того, Террі брався виконувати будь-які замовлення.
Гоу швидко підхоплював тренди. Foxconn стала одним з учасників комп’ютерної революції в США, модернізуючи різні деталі. До кінця 1990-х бренд запатентував понад 2 тис винаходів, завдяки чому увійшов до списку найбільш інноваційних компаній світу.
Одне з головних відкриттів, яке приписують бренду, – напівзібрані комп'ютери Barebone – спричинило хвилю замовлень від корпорацій на кшталт IBM і дало змогу гігантові зміцнити свої позиції. Крім того, Foxconn займала лідерські позиції на ринку виробників роз'ємів. У 2001 році вона мала 4,4 млрд дол доходу і стала найбільшою приватною технологічною компанією Тайваню.
За наступні чотири роки доходи зросли до 28 млрд дол і Foxconn випередила Flextronics, ставши найбільшим у світі постачальником послуг у секторі споживчої електроніки. Зрештою, у 2006 році компанія взялася за збирання iPhone. У міру зростання впливу Apple підвищувалися й доходи Foxconn. На думку аналітиків, Apple не змогла б досягти свого нинішнього рівня, якби Foxconn не була настільки оперативним та якісним постачальником.
Apple – не єдиний клієнт Foxconn. Кожен гаджет у світі від Microsoft, Sony, IBM, Nvidia чи Tesla вироблений на заводах тайванської компанії або там була створена якась його деталь. Засновника Foxconn охрестили "богом аутсорсингу".
Доленосна співпраця з Apple
Аутсорсинг став наріжним каменем сучасних бізнес-операцій, дозволяючи компаніям ефективно масштабувати виробництво та впроваджувати інновації. Альянс Apple із Foxconn Technology Group – один з прикладів ефективного аутсорсингу. Американський технологічний гігант давно покладається на аутсорсинг у виробництві iPhone, iPad та MacBook. З 2006 року Apple довірила виробництво і Foxconn, та збирає близько 70% усіх iPhone.
Foxconn спеціалізується на великосерійному виробництві, маючи розгалужену мережу заводів у Китаї та інших країнах. Використовуючи досвід та інфраструктуру партнера, Apple швидко масштабує виробництво, щоб задовольняти попит і при цьому зберігати стандарти якості. Угода дозволяє Apple зосередитися на компетенціях у дизайні, маркетингу та розробці програмного забезпечення, а Foxconn займається складним процесом виробництва.
Ще один важливий фактор – економічна ефективність. Аутсорсинг виробництва в Foxconn дозволяє Apple отримати вигоду від зниження витрат на робочу силу та від економії завдяки масштабу. Ця співпраця дозволяє Apple оптимізувати структуру витрат і максимізувати прибутковість на конкурентному ринку.
Крім класичного аутсорсингу, Apple та Foxconn розвинули стратегічне партнерство. Їх співпраця давно виходить за рамки виробництва і містить спільні інвестиції в дослідження та розробки, ініціативи із сталого розвитку та програми розвитку робочої сили. Однак партнерство стикається і з викликами. Історії про порушення трудових прав, велику кількість понаднормових робіт і самогубства працівників викликали критику з боку захисників трудових прав та ЗМІ.
Перенесення потужностей до Індії та інших країн
В останні роки тайванська компанія стала улюбленцем індійських ЗМІ та посадовців. Це не дивно, адже, пообіцявши перенести значну частину виробництва для Apple з Китаю до Індії, гігант робить конкретні кроки. Так, до кінця 2024 року Foxconn розпочне виробництво AirPods на заводі в Хайдарабаді.
Загалом компанія має в Індії 30 заводів, на які припадають 10 млрд дол її річного доходу. Звісно, це лише 4,6% від виручки за 2023 рік, але у 2022 році ця цифра становила лише 2%.
Чому Foxconn розширює виробництво в Індії? Причини очевидні: компанія страхується від можливого китайського вторгнення на Тайвань і геополітичної напруженості між Пекіном та Вашингтоном, а також використовує індійську робочу силу та податкові пільги уряду Делі, який хоче перетворити країну на нову глобальну виробничу базу.
Менше слів, більше Делі: як Індія прагне забрати в Китаю статус "фабрики світу"
Проте, як з’ясували тайванські ЗМІ, причина ще й у тому, що компанія хоче змінити бізнес-стратегію. Класичне складання смартфонів відходитиме на задній план і тепер у фокусі – електромобілі та сервери штучного інтелекту (ШІ). Для цього в китайському Чженчжоу, де розташований найбільший завод із складання iPhone, Foxconn створила нову дочірню компанію, яка зосередиться на цих двох секторах, а також на робототехніці.
"Не дивно, що Foxconn вирішила перенести всю чорнову роботу до Індії, аби звільнити простір та ресурси для нових перспективних напрямів. Голова правління компанії Лю Янг-Вей уже говорив про плани з постачання акумуляторів для електромобілів у США, Індію та Індонезію", – пише DigiTimes Asia.
Також Foxconn, як і інші тайванські виробники, прискорює інвестування та нарощує виробничі потужності в Мексиці, прагнучи задовольнити підвищений попит на електромобілі та сервери в Північній Америці.
Ставка на електромобілі
Для нарощування своєї присутності на ринку електрокарів тайванська група почала з того, що у 2020 році за 280 млн дол придбала старий завод General Motors в Огайо та запросила колишнього керівника Nissan Джуна Секі. Перед ним поставили більш ніж амбітну мету: захопити цей ринок.
На початку 2021 року Foxconn створила спільне підприємство з китайським Zhejiang Geely Holding Group, а згодом представила концепти електрокарів. У жовтні 2021-го презентували прототипи Model E (седан), Model C (семимісний кросовер), Model T (автобус), Model B (кросовер), Model V (пікап), Model N (вантажний фургон). Моделі створювали італійська дизайнерська компанія Pininfarina та американський напівпровідниковий гігант Nvidia.
У жовтні 2023 року Foxconn оголосила, що Model N і Model B переходять на стадію виробництва. Їх виготовлятиме Foxtron – спільне підприємство Foxconn і тайванської Yulon Motor, яка збирає авто для Nissan та Mitsubishi. Очікується, що Model С коштуватиме до 35,7 тис дол – менше, ніж базова версія Tesla Model 3.
Швидкий, потужний, дорогий. Що не так з Cybertruck Ілона Маска?
У 2024 році Foxconn Technology Group cтворила ще одну компанію – Foxconn New Energy Automobile Industry Development, яка розроблятиме і вироблятиме електромобілі та компоненти до них. Також, за словами Секі, компанія веде переговори з 14 потенційними клієнтами щодо укладення контрактів на виробництво електрокарів.
За підсумками 2022 року дохід компанії від компонентів для електромобілів сягнув 20 млрд тайванських доларів. У 2023-2024 роках очікується зростання до 100 млрд.
Foxconn ставить за мету до 2026 року отримувати 36 млрд дол доходу від напряму електромобілів і зайняти 5% світового ринку. Для цього компанія підходить до автомобільної індустрії так само, як і до виробництва смартфонів: поки не планує продавати електромобілі під брендами Foxconn чи Foxtron.
Перша модель електромобіля N7 продається в Азії за 31 тис дол під брендом Luxgen компанії-партнера Yulon. N7 – це брендована версія кросовера, який представили під назвою Model C.
Група співпрацює і з іншими автовиробниками. Недавно Foxconn та Stellantis оголосили про створення спільного підприємства SiliconAuto, яке розроблятиме і вироблятиме чипи для електромобілів. Крім того, тайванський гігант завершує роботу над угодою про купівлю частини акцій "дочки" німецького постачальника автозапчастин ZF.
Падіння попиту на споживчу електроніку на тлі високої інфляції та уповільнення росту світової економіки – ще одна причина диверсифікації бізнесу Foxconn за межами Китаю.
За словами голови Foxconn Лю Янг-Вея, розширення виробничих потужностей у США, В’єтнамі, Індії та Мексиці необхідне "у відповідь на коригування клієнтів і ланцюжка поставок". У 2023 році він говорив, що 70% доходів компанії припадають на китайську продукцію, але "в майбутньому частка майданчиків в інших країнах збільшуватиметься".
"Фабрики ШІ" з Nvidia
Компанія приділяє увагу й ринку ШІ, який стрімко розвивається. За словами Лю Янг-Вея, у 2023 році Foxconn мала 40-відсоткову частку на світовому ринку ШІ-серверів. Зараз разом з місцевими партнерами компанія будує в Індії завод з виробництва передових мікросхем.
Ще одним кроком у розвитку ШІ-напрямку стала домовленість з Nvidia щодо будівництва центру обробки даних нового типу з використанням чипів і програмного забезпечення Nvidia для низки додатків, включаючи безпілотне водіння автомобілів.
Мікросхеми на трильйон: як Nvidia стала головним виробником "заліза" для штучного інтелекту
На щорічній виставці технологій Foxconn у Тайбеї в жовтні 2023 року Лю Янг-Вей та гендиректор Nvidia Дженсен Хуанг оголосили, що їхні компанії будуватимуть "фабрики штучного інтелекту" разом.
"Зʼявився новий тип виробництва – виробництво інтелекту. Центри обробки даних, які його виробляють, є фабриками штучного інтелекту", – сказав тоді Хуанг.
Фінансові результати
Завдяки продажам обладнання для ШІ Foxconn прозвітувала про значне зростання прибутку протягом двох кварталів. Чистий прибуток групи за останній квартал зріс на 33% в річному вимірі до 1,7 млрд дол.
За словами аналітика Bloomberg Intelligence Робера Ліа, бізнес Foxconn продемонстрував послідовне відновлення після відносно слабкого 2023 року, переважно – завдяки сегменту, орієнтованому на ШІ. 2024 рік має стати набагато кращим, оскільки клієнти компанії почнуть купувати більше, прогнозує експерт.
Завдяки підвищенню попиту на обладнання для ШІ зростають і акції Foxconn – на 50% з початку 2024 року. Як прогнозує JP Morgan, зростання триватиме, чому сприяють позитивні новини. За даними компанії, її дохід у квітні сягнув рекордних 15,8 млрд дол.
Протести і самогубства на заводах
У жовтні 2022 року сотні робітників на головному заводі Foxconn у Чженчжоу зіткнулися з поліцією. Працівники заводу, де знову спалахнув COVID, скаржилися на тяжкі умови праці і відсутність обіцяних надбавок за ризик. Багато робітників розбіглися по домівках, що широко висвітлювалося в соцмережах. Пізніше Foxconn сплатила протестувальникам компенсацію, щоб вони звільнилися і назавжди покинули завод.
Відтоді компанія запровадила на заводі роботу за замкнутим циклом. Вона ізолювала працівників від решти міста у зв'язку із спалахом коронавірусу і найняла нових робітників, пообіцявши великі премії.
Foxconn і раніше звинувачували в жорстокому поводженні з робітниками. Зокрема, у 2010 році компанію накрила хвиля самогубств. Правозахисники фіксували заниження зарплат та примушування до понаднормової роботи. Після численних розслідувань компанія визнала, що у 2012 році найняла на одну із фабрик 14-річних підлітків.
Крім того, New York Times писала, що в трикімнатних квартирах для персоналу можуть проживати до 20 робітників. "Якщо ви купуєте продукцію Apple, ви підтримуєте рабську працю", – часто пишуть ЗМІ.
Аби зекономити, корпорація будує заводи в регіонах з низькою вартістю робочої сили та пільговим податковим режимом: у Китаї, Індії, В'єтнамі, Бразилії, Чехії. Наприклад, щоб знайти працівників у Чехії, які відповідають її вимогам, Foxconn наймає молодих робітників із Словаччини та Польщі, а також румунських пенсіонерів.
Робочу культуру на заводах Foxconn описують як авторитарну. Кожен працівник вивчає філософію роботи Гоу: "Успішні люди знаходять спосіб. Невдахи знаходять виправдання".
Робочий день звичайного працівника триває щонайменше 10 год, а в пікові сезони – 12. Foxconn запевняє, що понаднормова робота добровільна, але, за словами працівників, якщо цього не виконувати, то компанія не виплатить усю зарплату – 400-700 дол на місяць залежно від рівня кваліфікації.
Робітники з бідних китайських сіл, не маючи альтернативи, погоджуються на такі жорсткі умови, описуючи їх так: "Нема понаднормової роботи – нема підвищення зарплати".
Після серії публікацій у Foxconn поспішили запевнити, що намагаються вирішувати проблеми в міру їх виникнення. Проте нові звіти правозахисників свідчать, що компанії ще є над чим працювати.
Невдалий похід у політику засновника Foxconn
Вивівши своє дітище на світовий рівень, Террі Гоу, власник понад 10 млрд дол, у 2019 році покинув керівні посади в компанії, але залишився головним акціонером. 68-річний Гоу тоді заявив, що хоче дати дорогу молодим.
Проте, як виявилося згодом, Террі зробив це заради політичної кар’єри. У серпні 2023 року він оголосив про намір балотуватися в президенти Тайваню в статусі незалежного кандидата. Гоу заявив, що хоче об'єднати опозицію і не допустити перетворення Тайваню на "наступну Україну".
Він звинуватив правлячу партію в тому, що вона поставила Тайвань під загрозу війни з Китаєм. Мільярдер пообіцяв принести "50 років миру в Тайванську протоку". Проте, попри масштабну рекламну кампанію, опитування показували, що бізнесмен найменш популярний з чотирьох кандидатів і значно поступався Лаю Цінде, який і виграв вибори.
"Його опустили на землю". Як Джек Ма створив Alibaba і чому посварився з китайським режимом
На тлі заяв Гоу Пекін у жовтні 2023 року почав масові податкові перевірки заводів Foxconn, після чого продажі компанії впали на 5%. ЗМІ спершу пов’язали цей тиск з політичними амбіціями Гоу, проте, як виявилося, причиною дій Пекіна стали плани Foxconn диверсифікувати виробництво за межами Китаю.
Висуваючи свою кандидатуру, Гоу обіцяв, що "не піддасться на погрози Китаю". Бізнесмен наголосив, що в нього немає "особистих активів" у країні і що він не отримує вказівок від влади КНР. Мільярдер заявив, що Китай навряд чи наважиться конфіскувати активи Foxconn, оскільки тоді Пекіну доведеться пояснювати перебої з поставками головним клієнтам компанії: Apple, Tesla, Amazon та Nvidia.
Згодом Гоу вийшов з президентської гонки. "Ті, хто досягають великих цілей, можуть ігнорувати похвалу або критику. Народ може забути Террі Гоу, але для майбутнього республіки я вирішую пожертвувати собою заради загального блага. Це моя максимальна відданість Батьківщині", – заявив він. Очевидно, на таке рішення вплинули низькі шанси на перемогу.