Король полуфабрикатов. Как "Галя" из Луцка стала "балуваною" и вышла на международную арену
Лише за чотири роки підприємець з Луцька Володимир Матвійчук створив одну з найбільших в Україні мереж закладів, що працюють за франшизою.
Заснована в розпал пандемії коронавірусу мережа магазинів з продажу заморожених напівфабрикатів "Галя балувана" за кілька років розрослася до понад 700 закладів.
Після того, як мережа покрила всі великі міста в Україні, підприємець почав експансію закордонних ринків.
Війна стала поштовхом до розвитку мережі за межами країни. Уже є понад 100 підприємців, які у 25 країнах відкрили заклади за франшизою "Галя балувана".
Щоправда, в експансії зовнішніх ринків є особливість: Матвійчук продає франшизи лише українцям і майже вдвічі дешевше, ніж для внутрішнього ринку.
Від першого закладу в Луцьку до 700 в усій Україні
До заснування мережі з продажу домашніх напівфабрикатів "Галя балувана" Володимир Матвійчук займався ресторанним та будівельним бізнесом у Луцьку.
Один з його пабів розташовувався неподалік стадіону "Авангард". Його відвідувачами зазвичай були футбольні фанати.
У 2018 році місцева футбольна команда "Волинь" вилетіла з Прем'єр-ліги, а на матчі нижчого дивізіону приходило відчутно менше вболівальників. Через це паб став збитковим і його довелося закрити.
"Це було моє приміщення, тож ми почали думати, що організувати на місці пабу. Моя дружина до цього замовляла домашні напівфабрикати в різних жінок і ми вирішили заснувати "бізнес під склом", де прямо в приміщенні виготовляли б їжу, заморожували її та продавали", – розповідає Матвійчук.
До відкриття магазину готувалися чотири місяці. Концепцію закладу та меню для страв розробив відомий луцький ресторатор Юрій Хазіпов, з яким підприємець співпрацював у ресторанному бізнесі.
Перший магазин відкрили в лютому 2019 року. У нього інвестували близько 35 тис євро.
"До нас почали їхати люди з усіх куточків Луцька. Були черги, ми не справлялися з кількістю покупців. Через місяць задумалися про відкриття другого закладу і кожні три-чотири місяці відкривали нові заклади", – каже підприємець.
Головна особливість формату "бізнес під склом" у тому, що їжу готують і заморожують одразу в закладі. За процесом можуть спостерігати відвідувачі.
Після відкриття п’ятого власного закладу він вирішив розширюватися не завдяки власним ресурсам, а шляхом реалізації права користування торговою маркою з можливістю використання рецептури. Тобто через франшизу.
Перші франшизи Матвійчук продавав своїм друзям та знайомим. Так відкрилися заклади у Львові та інших містах заходу України. Далі почали відкриватися магазини в Києві, а згодом – на сході та півдні.
Лише за перший рік за франшизою відкрилися близько 300 магазинів. Це був другий результат на ринку після франшизи "Нової пошти".
За кілька років мережа покрила всю Україну. Вартість відкриття одного закладу з виробництвом за франшизою коштує близько 40 тис євро.
Термін окупності магазину, за словами підприємця, становить близько 12 місяців. Тож багато тих, з ким підписувалися договори франшизи, через деякий час відкривали кілька інших закладів у своїх містах.
Зараз підприємець має 13 власних магазинів та 250 партнерів, які за франшизою відкрили близько 700 закладів у всіх областях України. Після досягнення цієї позначки франшиз у країні більше не продають.
"Ми повністю покрили Україну, не тримаємо фокус на масштабування в Україні і не залучаємо партнерів", – каже Матвійчук.
Вплив війни
За словами підприємця, війна не вплинула ні на прибутки, ні на розвиток бізнесу. Він додає, що жоден магазин в Україні не закрився через збитковість.
"Це бізнес, пов’язаний з виробництвом продуктів – базовою потребою людей, тож ця ніша не зазнала падіння. У нас одна проблема закриттів: тимчасово окуповані території та розгромлені магазини у зв’язку з російською агресією", – пояснює Матвійчук.
Близько 50 магазинів залишилися на тимчасово окупованих територіях. Частина підприємців з цих територій вивезли обладнання в інші області, де відновили бізнес.
Проблем з логістикою після початку великої війни теж не було, бо кожен підприємець, який відкрив заклад за франшизою, працює з місцевими постачальниками.
"У нас не було проблем з постачанням сировини. Ми переробляємо багато м’ясної, сирної продукції, овочів та фруктів. Мережа має багато локальних постачальників. Ми розв’язали руки партнерам і вони можуть самі вибирати постачальників", – зазначає власник франшизи.
Галя за кордоном – лише українцям
У 2020 році Матвійчук почав придивлятися до інших країн. Перші закордонні заклади за франшизою почали відкриватися на початку 2022 року під брендом MULTI COOK. Найбільший поштовх до їх відкриття зробила війна.
"Багато людей, з якими я контактував щодо відкриття "Галі балуваної" в Україні, виїхали за кордон. Вони питали, чи не плануємо ми вихід на закордонні ринки. Так з’явилася думка масштабуватися на весь світ", – розповідає підприємець.
Зараз мережа має понад 100 партнерів у 25 країнах, багато закладів – на різних стадіях відкриття. В основному, це країни ЄС, але є два партнери в США та чотири – у Канаді.
Абсолютний лідер за кількістю відкритих закладів – Польща, де є вже близько 50 партнерів.
"Польща – найпростіша країна для ведення бізнесу для українців. У Польщі ухвалили низку законодавчих актів, які зрівняли в правах українських та польських бізнесменів. Ми надаємо партнерам повний юридичний супровід.
Перебуваючи в Україні, можна зареєструвати фірму в Польщі, стати на облік в офісі, відкрити рахунок у банку, виготовити електронний підпис", – пояснює Матвійчук.
За кордон підприємець принципово продає франшизи лише українцям. Це або ті, які довго живуть за межами України, або ті, які виїхали через війну.
"Ми маємо таку місію: довести світу, що українці – це не тільки заробітчани й різноробочі. Ми хочемо показати, що українці можуть бути талановитими бізнесменами. Тому ми зробили умови франшизи мінімальними.
Нам покривають лише певні витрати на масштабування (доступ до комерційної таємниці з детальним описом усіх аспектів ведення бізнесу, технологічні карти, консультації, навчання персоналу)", – пояснює засновник мережі.
Вартість франшизи за кордоном дешевша. В Україні вона коштувала 9 тис дол, за кордоном – 5 тис євро. Це так званий паушальний внесок, а за кожен наступний магазин партнер платить 1 тис євро. Щомісячне роялті – 100 євро.
Серед тих, хто організував бізнеси за франшизами за кордоном, десять людей є іноземцями. Вони інвестори, а власниками бізнесів все одно є українці.
"Зазвичай наш партнер-українець презентує проєкт своїм знайомим за кордоном, бере на себе повну відповідальність за ведення бізнесу та операційну діяльність, а іноземець виступає інвестором проєкту. Таких кейсів десять. Коли іноземці звертаються напряму, ми відмовляємо", – каже Матвійчук.
Меню закладів у різних країнах не змінюють, але деякі страви адаптують до вимог певної культури. Розробка нової страви в замороженому вигляді коштує близько 1 тис євро.
У меню понад 600 позицій. Це страви української кухні, страви інших народів, ресторанні страви, страви Sous Vide (повільне приготування у вакуумі), кондитерські вироби, соуси, джеми, морозиво.
"Ми не зациклюємося на пельменях, варениках і голубцях. Це бізнес з виготовлення домашньої замороженої їжі. Це як кухня, де можна приготувати і соуси, і щось солодке. Ми допомагаємо створити технологію, щоб цю їжу можна було легко розморозити і швидко приготувати", – розповідає Матвійчук.
У Луцьку є експериментальна кухня з технологами, які розробляють страви, тестують та адаптують до нових ринків традиційні страви.
Прогнозована окупність закладів невеликого формату за кордоном – шість-вісім місяців. Це майже вдвічі швидше, ніж в Україні до війни. Це пов’язано з вищою купівельною спроможністю жителів ЄС.
Крім того, ніша замороженої їжі у світі показує щорічний приріст на 20-30%.
"Ми мріємо створити нашим партнерам такі умови, щоб вони могли організувати бізнес, масштабувати його, вийти з операційної діяльності та інвестувати з цього бізнесу в Україну після нашої перемоги", – каже засновник "Галі балуваної".