Издевательство мировых масштабов. Пять шагов Илона Маска, за которые его ненавидят пользователи Twitter
Минуло п'ять місяців з моменту, коли Ілон Маск став гендиректором Twitter. За цей час світогляд користувачів, що любили соцмережу та звикли до дружньої атмосфери всередині ком’юніті, перекинувся догори дригом.
За перші місяці головування Маска у Twitter сталися масштабні збої: не працювали посилання на сайти, юзери не могли твітити та підписуватися на акаунти. Згодом користувачі почали скаржитися, що мережа пропонує їм твіти Маска.
Аудиторія почала залишати Twitter та мігрувати на альтернативні платформи: Mastodon (сюди перейшло понад 230 тис користувачів Twitter), Reddit, Tumblr, Discord.
Проте Маск продовжує погіршувати ситуацію, публічно висміюючи звільнених співробітників Twitter, змінюючи модераційну політику та позбавляючи соцмережу ключових рекламодавців.
Нова модераційна політика Маска спричинила вихід з Twitter провідних рекламодавців
Остаточне поглинання Маском Twitter відбулося 27 жовтня 2022 року. Сума угоди становила 44 млрд дол.
Після придбання соцмережі Маск ініціював нову цифрову та модераційну політику у Twitter. Зокрема, користувачі негативно сприйняли сумнозвісні заходи щодо синьої галочки.
До поглинання синю галочку отримували акаунти відомих осіб і компаній. Серед них – політики, зірки та селебріті, великі бренди, технологічні компанії, світові медіа. Чисельність акаунтів із синьою галочкою перевищувала 400 тис.
На посту гендиректора Twitter Маск скасував попередню систему.
Тепер цю позначку може мати кожен за 8 дол підписки. Саму систему Маск висміяв, оголосивши, що це нагадує феодальний "світ лордів та селян" на сучасний лад, проти якого громадяни Сполучених Штатів колись повстали.
Маск певен: надавши усім людям можливість отримати галочку, він зрівняє їх у правах та побудує "світ добра". Він запевняє, що залучить до Twitter 80% людства, збільшивши кількість користувачів до понад 6 млрд. Зараз їх 238 млн.
Утім, рекламодавці та автори цифрового контенту не в захваті від модерації Маска.
Зміна політики щодо синьої галочки спричинила появу численних ботів та спам-акаунтів. Вони поширюють хейт-контент, що містить заклики до насильства, расову та гендерну дискримінацію.
Рекламодавці не бажають розміщувати рекламу в такому агресивному онлайн-просторі, яким став Twitter.
Майже половина від 1 тис провідних брендів-рекламодавців припинила показ реклами у Twitter. Серед них – Coca-Cola, Jeep, Merck та Unilever.
До поглинання Twitter на рекламу припадали 90% прибутку соцмережі. Однак Маск є жорстким противником реклами та піару і прагне змінити бізнес-модель "синьої пташки". Вона, мовляв, більше не має орієнтуватися на рекламу.
Деякі інвестори, серед яких, наприклад, Бен Горовіц, підтримують гендиректора Twitter. На їх думку, фокус соцмережі на рекламі спричинив усі проблеми з ботами та спамними акаунтами.
Протягом багатьох років керівництво Twitter намагалося зробити соцмережу найкращою платформою для реклами, яка б забезпечувала прогнозовані продажі для брендів.
У березні 2022 року компанія створила Twitter Shops – платформу для здійсненя покупок, на якій рекламодавці в США могли рекламувати найкращі товари. Twitter також конкурував з Facebook, Google та Amazon.
На зміну бізнес-моделі, каже Маск, можуть знадобитися рік чи два, але чи вдасться утримати наявних користувачів?
Знущання над звільненими співробітниками Twitter
Маск одним з перших запустив флешмоб масових звільнень співробітників серед CEO технологічних компаній. На початку листопада 2022 року він скоротив близько 7 500 людей.
Звільнення торкнулися топменеджменту Twitter, контрактників, що відповідали за модерацію контенту, інженерів дата-центрів, співробітників відділів маркетингу, продажів та розробки.
За даними New York Times, у цей період новий гендиректор Twitter звільняв людей, не згодних з його новаціями.
Так звільнили розробника Еріка Фронхьофера. Перед цим Маск твітнув, що вибачається за повільну роботу мережі, і запропонував Фронхьоферу виправити помилку. Розробник відповів, що не бачить особливих проблем у роботі Twitter.
Уже наступного понеділка Маск його звільнив.
Інший прикрий випадок стався з дизайнером Twitter Харальдуром Торлейфссоном, уродженцем Ісландії. Торлейфссон має інвалідність та пересувається в інвалідному візку. Він повільно втрачає силу у верхній частині тіла та руках.
Харальдур потрапив під скорочення в лютому 2023 року та звинуватив Маска в тому, що той не інформує співробітників про звільнення.
"Шановний Ілоне Маску, девʼять днів назад я втратив доступ до свого комп’ютера. Те саме сталося і з 200-ма іншими моїми колегами. Однак керівник мого відділу не дав жодного коментаря, чи продовжую я працювати у Twitter досі. Ви не відповіли на мої імейли. Якщо мій твіт набере достатньо ретвітів, можливо, ви відповісте мені тут?".
Маск відписав: "Яку роботу ти виконував?". Торлейфссон відповів, що працював дизайнером та робив креативи у Figma.
Тоді Маск почав знущатися над колишнім співробітником. Він запостив смайли та почав вимагати показати йому дизайн. Цього Харальдур зробити не міг, бо втратив доступ до комп’ютера.
Після цього Маск поширив культову сцену з фільму "Офісний простір", під час якої два менеджери звільняють співробітника і питають перед цим: "Що ти тут робиш?".
Усе закінчилося тим, що Маск почав висміювати інвалідність Торлейфссона, ставлячи під сумнів його продуктивність та навички соціалізації.
Імовірно, юристи Маска втрутилися в публічний скандал і порадили підприємцю змінити тональність, тому пізніше Маск спробував виправдатися: "Я неправильно зрозумів ситуацію і хотів би вибачитися перед Халлі".
Twitter стає Titter: Маск шкодить бренду та ігнорує зв'язки з громадськістю
Нехтування Маском репутацією та позиціонуванням Twitter призводить до втрати лояльних користувачів соцмережі. Однак Маск ніколи не переймався піаром та маркетингом.
У 2020 році підприємець розпустив PR-відділ Tesla. Технокороль пояснив це тим, що не вірить у маніпуляцію суспільною думкою. PR Week назвав такий крок "драматичним рішенням з довгостроковими наслідками".
Гендиректор Twitter відкрито нехтує цінністю бренду. У квітні 2023 року стало відомо, що логотип компанії на штаб-квартирі в Сан-Франциско втратив літеру W. Twitter став Titter. Тролі сміялися, а відданих користувачів це засмутило.
Маск так пояснив зникнення W з назви Twitter: "Власник будівлі, де розташована наша штаб-квартира, заявив, що ми не можемо підписувати документи без літери W. Тому ми її зафарбували. Проблему вирішено!".
Крім того, Techcrunch повідомив, що Twitter як компанія більше не існує. Її поглинула X Holdings Corp, яку підприємець розглядає як майбутню материнську компанію для своїх Neuralink, SpaceX, Tesla та The Boring Company.
Факт поглинання став відомий під час розгляду судової справи Лори Лумер. Вона подала позов проти Twitter за блокування її акаунту і звинуватила соцмережу "в порушенні федеральних законів про рекет".
"Twitter Inc. був об’єднаний з X Corp. та більше не існує", – ідеться в позові.
Маск та керівництво Twitter не робило жодних заяв з приводу поглинання Twitter холдингом.
Багато юзерів пам’ятають Twitter з 2006 року і були лояльними до бренду понад 16 років. Проте за кілька місяців Twitter почав втрачати фундаментальні брендові переваги – комунікацію та особливий вайб, за які його любили і впізнавали.
Публічні антиукраїнські твіти та розблокування російських пропагандистів
Twitter – єдина технологічна компанія поміж інших технологічних лідерів, яка не блокує російські пропагандистські акаунти, профілі політиків, військових злочинців та їх агресивний контент.
Ця політика йде від самого Маска, який час від часу постить антиукраїнські твіти. На його думку, люди мають самі вирішувати, який контент їм дивитися.
Зокрема, 3 жовтня 2022 року Маск запропонував користувачам соцмережі вирішити, чи має Україна капітулювати.
"Мир між Україною та Росією:
– Повторні вибори в анексованих регіонах під наглядом ООН. Росія йде, якщо на те буде воля народу;
– Крим формально входить до складу росії, як це було з 1783 року (до помилки Хрущова);
– Водопостачання Криму забезпечено;
– Україна зберігає нейтралітет".
Як можна побачити з результатів псевдоопитування, 62,5% юзерів не підтримали цей план.
10 квітня 2023 року Twitter розблокував акаунт Дмитра Медведєва, який до цього написав, що Україна зникне, адже нікому не потрібна. Коли користувачі почали оскаржувати рішення Маска, підприємець відповів так.
"Мені сказали, що Путін назвав мене військовим злочинцем за допомогу Україні, тому він мені не найкращий друг. Усі новини є певною мірою пропагандою. Нехай люди самі вирішують".
Журналісти видання The Telegraph повідомили, що Twitter вніс до рекомендацій акаунти російських посадовців. Крім того, позначка Stay informed більше не з'являється на дописах медіа РФ та Китаю.
Хейт, гендерна дискримінація та расизм у Twitter
За даними New York Times, після приходу Маска у Twitter кількість образ афроамериканців у мережі зросла в 3 876 разів на день, гомосексуалів – у 3 964 рази на день, а кількість антисемітських постів збільшилася на 61% за два тижні.
У Twitter знов вигулькнули акаунти ІДІЛ та QAnon (ультраправа спільнота прибічників теорії змови в Штатах).
Виконавчий директор Центру протидії цифрової ненависті Імран Ахмед написав: "Маск подає сигнал усім расистам, женоненависникам та гомофобам, що вони можуть повертатися у Twitter і спокійно провадити свій бізнес".
На критику Маск заявив, що він є "абсолютистом свободи слова". Однак наразі Twitter ототожнюється в багатьох юзерів не з вільним ком’юніті, а з неконтрольованим звалищем спаму та підозрілих новин.