Хлопнули дверью. Какие западные компании уже продали бизнес в России
Відколи Росія напала на Україну світовий бізнес розділився. Одні компанії вирішили покинути територію країни-агресора, а інші побачили в цьому вікно можливостей.
Наразі з понад тисячу найбільших світових корпорацій, які працюють в РФ і сплачують там податки, за девʼять місяців війни залишили російський ринок близько 140, підрахували в проєкті "Самосанкції" від KSE Institute.
Загальна виручка російських представництв цих компаній у 2021 році сягала 36 млрд дол. Хто вони?
Представники мас-маркету на зразок McDonald’s найбільш активно йдуть з РФ і про них більше пишуть ЗМІ.
Проте з точки зору довгострокових наслідків важливішим є вихід з російського ринку важкої промисловості – бізнесів, від яких залежать інші сектори економіки країни-агресора.
Найбільшою серед таких корпорацій стала французька Renault. У травні вона продала штаб-квартиру, завод у Москві та частку в заводі в Тольятті ("АвтоВАЗ") структурам російської держкорпорації "Ростех".
Сума угоди була символічною – 1 руб з правом зворотного викупу. Російський сегмент корпорації генерував майже 6 млрд дол виручки.
У листопаді до французів приєдналися їх японські колеги з Nissan. Зупинений у березні завод у Санкт-Петербурзі (ТОВ "Ниссан мэнуфэкчуринг рус") купив російський державний інститут НАМИ.
За інформацією Reuters, сума угоди становила 1 євро. Імовірно, так само з правом повторного викупу через кілька років.
Асоційовані з Volkswagen компанії MAN Truck&Bus SE та Scania AB, за даними джерел ЕП, закрили угоди кілька днів тому. 13-14 грудня активи (ТОВ "МАН трак энд бас рус" і ТОВ "Скания-Русь) продали новим російським власникам.
Наступним автомобільним концерном, який піде з Росії, швидше за все, стане Volkswagen. Він веде перемовини про продаж заводу в РФ ексгендиректору виробника запчастин Magna Зігфріду Вольфу.
8 грудня угоду з продажу ключових активів закрила шведська Volvo Group. У неї ще залишилося в Росії ТОВ "Ферронордик машины", яке займається промисловими машинами, але його продаж – теж питання часу.
Ідуть не лише автовиробники. Помітною подією став продаж заводів німецької Siemens, компанії, яка понад сто років тому поспіхом залишала простори радянської Росії.
У жовтні і листопаді німці завершили угоду щодо чотирьох заводів (ТОВ "Сименс энергетика трансформаторы", ТОВ "Сименс технологии газовых турбин" і ТОВ "Сименс трансформаторы"). Одним з покупців стали структури "Інтер РАО".
Німці поки що зберігають контроль над торговим підрозділом (ТОВ "Сименс") і ще кількома активами, якими володіють інші незалежні підрозділи, наприклад, Siemens Healthineers.
Ще однієї втрати зазнав енергетичний сегмент. З Росії пішов нафтосервісний гігант Baker Hughes, який продав пів дюжини своїх активів російському менеджменту.
Ця угода демонструє, як російська влада намагається пом'якшити вихід з країни технологічних велетнів. Угоду погодила влада, оскільки ці активи російський уряд раніше визнав стратегічними.
Чи вийде зробити вихід з РФ великих компаній безболісним, невідомо. Західні автогіганти, які не продали заводи, в умовах санкцій та логістичних труднощів вимушено зупинили роботу.
Подальша їх доля туманна. Так, у листопаді на заводі в Москві, який ще недавно належав Renault, почали збирати китайські автомобілі, які маскують під російські.
"Частини двигуна від китайської компанії JAC, чий дизайн, інженерія і платформа використовуються для відродження "Москвича" радянських часів, були помітні під час перезапуску бренду минулого місяця", – пише Reuters.
Цей процес може стати лавиноподібним. У черзі на вихід на різних стадіях перебувають сотні компаній: від пошуку покупця до закриття угод. За підрахунками KSE Institute, їх загальна виручка становила 87 млрд дол.
За останні кілька місяців телеком-гігант VEON заявив, що продасть російські підрозділи за 2,1 млрд дол, телекомунікаційні компанії Ericsson та Nokia працюють до кінця 2022 року і після цього обіцяють остаточно піти.
Звісно, продаж активів – це не закриття бізнесу, але довгострокові наслідки для РФ будуть негативними. Передусім це стосується промислових і технологічних секторів.
Західні компанії, крім культури бізнесу, давали російському ринку передові технології. Без них такі компанії занепадатимуть.
Зокрема, Ericsson та Nokia побудували в РФ весь мобільний зв’язок. Без них, очікують аналітики, якість сервісу поступово відкотиться в 1990-ті роки.
Утім, багато транснаціональних корпорацій залишається в Росії або вичікує. Серед них – Procter&Gamble, Nestlé, Leroy Merlin, Auchan.
Вони мають однакове виправдання: необхідність надавати росіянам доступ до харчів, ліків чи послуг. Потрібно далі тиснути на такі компанії, не залишаючи їм можливість всидіти на двох стільцях.
Олексій Грибановський, для ЕП