Энергетика Банковой. Зачем Офису президента единый трейдер электроэнергии

Энергетика Банковой. Зачем Офису президента единый трейдер электроэнергии

Продавать электроэнергию странам ЕС будет созданная по инициативе Офиса президента компания. Зачем государству еще один монополист, если генерирующие компании могут сами реализовывать электроэнергию соседним государствам? (укр)
Вторник, 30 августа 2022, 09:30 -
Колаж: Андрей Калистратенко

Публікація оновлена 2 вересня о 17:30

Чим займається влада напередодні найскладнішого опалювального сезону в історії на тлі подій на Запорізькій АЕС? Створює єдиного трейдера електроенергії, до роботи якого з перших днів виникає багато питань.

Попри запевнення профільного міністерства, що новий гравець буде "таким самим учасником ринку, як і всі решта", із самого початку він отримує ексклюзивні умови.

Починаючи від необмеженого доступу до державної електроенергії і закінчуючи сумнівними угодами про відтермінування платежів за ресурс.

Реклама:

Наступним кроком, кажуть учасники ринку, можуть стати незрозумілі експортні контракти з осіданням маржі на рахунках офшорних компаній. Усе це відбувається під наглядом представників Офісу президента.

Навіщо в найскладніші для країни часи створювати чергову державну монополію та якими можуть бути наслідки?

Енергетика Банкової

"Офіс президента та Кабінет міністрів керують енергетикою в ручному режимі, як трактором. Приємно чи неприємно про це чути, але так не має бути", – говорив рік тому відомий в енергетичному секторі бізнесмен Ігор Тинний.

Ці слова яскраво відображають нинішні реалії в енергетиці з невеликим уточненням: схоже, Офіс президента керує енергетикою власноруч без допомоги уряду чи профільного міністерства.

Якщо раніше це були лише слова окремих бізнесменів та чиновників, то недавно ці слова отримали документальне підтвердження.

8 серпня відбулося засідання "комітету з електроенергетики" за участю майже всіх керівників профільних відомств та компаній.

На засіданні були присутні міністр енергетики Герман Галущенко, віцепрезидент "Енергоатома" Якоб Хартмут, радниця прем'єра Наталія Бойко, голова НКРЕКП Костянтин Ущаповський, в. о. гендиректора АТ "Оператор ринку" Олександр Гавва, голова правління "Укренерго" Володимир Кудрицький, заступник гендиректора "Укргідроенерго" Богдан Сухецький, в. о. директора ДП "Гарантований покупець" Андрій Пилипенко, член дирекції "Центренерго" Олексій Кураков, керівник АТ "Енергетична компанія України" Віталій Бутенко.

Головував на зустрічі не прем’єр чи міністр енергетики, а заступник голови Офісу президента Андрія Єрмака Ростислав Шурма.

"Комітет" розглядав важливі питання не лише для галузі, а й для всієї країни. Наприклад, про двократне підвищення вартості електроенергії для бізнесу.

Це не єдиний випадок, коли Офіс президента виконує невластиві для нього функції. За словами співрозмовників ЕП в уряді, заступнику Єрмака належить ідея створення єдиного державного трейдера електроенергії.

"Придумав Шурма і попросив Бутенка розробити концепцію. Той намалював і презентував. Узяли в роботу", – зазначає один із співрозмовників ЕП.

Голова АТ "Енергетична компанія України" (ЕКУ) Віталій Бутенко – колишній топменеджер ДТЕК Ріната Ахметова, якого у 2021 році звільнили з групи через невдалі торгові операції з газом. Пізніше він створив компанію "ТЕТ-груп", яка фігурувала в "схемному" імпорті електроенергії в Україну з Білорусі.

Досвід та професійні якості Бутенка під сумнів ніхто не ставить, але як новій компанії вдалося швидко викинути з процесу імпорту в Україну електроенергії державний "Енергоатом" і включити в ланцюжок поставок дубайського посередника?

Нічим, окрім вродженого таланту трейдера та бездоганних комунікаційних здібностей, такий успіх пояснити не можна. Проте білоруський імпорт – уже історія.

Набагато важливіше, щоб єдиний державний трейдер, який очолив Бутенко, проводив усі операції в прозорий та ринковий спосіб. Принаймні міністр енергетики Галущенко запевняв, що так воно і буде.

"Не йдеться про монополію, якісь спеціальні правила або ексклюзивні винятки для держави – правила залишаться для всіх однакові", – переконував міністр.

Правда, він говорив це тоді, коли ідея створення єдиного державного трейдера лише розроблялася. Тепер же до нового гравця на ринку електроенергетики виникли питання.

Новий гравець для експорту в ЄС

Після синхронізації української енергосистеми з енергосистемою ЄС стало зрозуміло, що надходження від продажу електроенергії за кордон можуть сягати мільярдів доларів.

Ці кошти здатні перекрити доходи від транзиту російського газу, який Україна гарантовано втратить.

Вартість електроенергії на "ринку на добу наперед" (РДН) у Румунії, Угорщині та Словаччині становить 650 євро за МВт-год, тоді як в Україні – 84 євро за МВт-год.

Довідка. Під час експорту електроенергії за умови жорсткої конкуренції велика частка прибутку повинна залишатися в державній компанії "Укренерго", яка продає на аукціонах право доступу до міждержавного перетину.

Крім того, уряд зобов'язав експортерів переказувати 80% доходу для забезпечення низьких цін на електроенергію для побутових споживачів.

Навіть попри це експортні контракти можуть забезпечити єдиному трейдеру великі прибутки і за певних обставин негативно вплинути на надходження "Укренерго".

Енергосистема країни зазнала втрат, але в планах – збільшення експорту в ЄС. Як це можливо?

Розуміли це й українські чиновники, тому підготовка до експорту через єдиного трейдера почалася ще до початку комерційного обміну електроенергією між Україною та ЄС.

Для цього не створювали спеціальну компанію, а використали АТ "Енергетична компанія України", яке працює з 2004 року. Імовірно – щоб зекономити час.

"Початок активної комерційної діяльності в стислий термін є пріоритетом для менеджменту", – пояснив Бутенко.

Запустити процес вдалося швидко. 5 липня компанія отримала ліцензії на постачання електроенергії та газу, наприкінці місяця стала учасником ринку електроенергії, через три тижні почала поставляти електроенергію на внутрішній ринок.

Тоді ж компанія вперше прийшла на аукціон "Укренерго" з купівлі доступу до міждержавного перетину й отримала контроль над половиною експорту електроенергії.

Уже на цьому етапі виникають питання до обіцянки профільного міністерства, що трейдер "буде таким самим учасником ринку, як будь-який інший". Далі цих питань стало більше.

Ексклюзивний трейдер

Одна з головних переваг державного трейдера – необмежений доступ до ресурсу державної генерації. У першу чергу – до електроенергії "Енергоатома". Утім, як виявилося пізніше, це не єдиний привілей "Енергетичної компанії України".

"Цей трейдер діє не на ринкових умовах, для нього постійно щось придумують. Коли таке відбувається, це нічого спільного з рівними умовами не має", – говорить співрозмовник ЕП в уряді.

Для старту роботи ЕКУ закупила значний обсяг електроенергії в "Енергоатома". Пізніше, за даними джерел ЕП, трейдер звернувся до держкомпанії з проханням підписати додаткову угоду, у якій попросив закріпити можливість відтермінування оплати на 90 днів.

"Чому це раптом? Якщо цей трейдер просить таке відтермінування, то він ніякий не трейдер. Це означає, що він просто став прокладкою. На таких умовах з радістю працюватиме будь-яка компанія. Що це, як не ексклюзивні умови?" – обурюється представник однієї з компаній-учасників енергоринку.

І транзит російського газу не потрібен. Україна зароблятиме мільярди доларів на експорті електроенергії. Як це буде?

Погоджується з ним і один з народних депутатів.

"На таке відтермінування буде стояти черга охочих. Три місяці – перша ознака, що це "схемна" історія, а не ринковий трейдер.

Коли "Енергоатом" одному покупцю дає такі умови, а іншому – ні, це зловживання монопольним становищем. Чому дав? За хабар чи ні? Мають бути одні правила для всіх", – обурюється він.

У майбутньому можуть виникнути питання до законності цієї угоди. За даними джерел ЕП, директор "Енергоатом-трейдингу" Катерина Данілкова не підписала додаток до згаданої угоди, через що втратила посаду.

Замість неї "Енергоатом-трейдинг" очолив представник ЗАЕС Володимир Маткін, якого співрозмовники ЕП називають "людиною міністра енергетики Германа Галущенка".

В ЕКУ повідомили, що ресурс "Енергоатома", яким забезпечується експорт, закупили на ринкових умовах через "Українську енергетичну біржу", а експортні контракти укладені з  найбільшими європейськими енерготрейдерами.

"Вихід на енергетичний ринок України державного трейдера повинен змінити парадигму конкуренції в енергетиці країни. Тепер держава стає активним гравцем і маркетмейкером. І не лише в Україні, а й в сусідніх країнах", зазначили в компанії.

Питання до нової компанії

З перших днів до ЕКУ виникають принаймні три великі питання, однозначної відповіді на які поки немає. Тим більше, що слова влади про "рівні правила для всіх гравців" залишаються лише словами.

Перше питання – чи потрібна така компанія. Чому державні виробники електроенергії не можуть самі експортувати власний ресурс? "Енергоатом" та "Укргідроенерго" це вже робили.

"Є "Енергоатом-трейдинг", де працюють понад 100 людей. Це штат великого європейського трейдера. Що ці люди робитимуть, якщо вони не зможуть торгувати з ЄС?" – запитує один з учасників ринку.

Друге питання – чи не постраждає конкуренція.

"Якщо трейдер на ексклюзивних умовах викуповуватиме державну електроенергію, то на торги за перетин приходитимуть ЕКУ, ДТЕК та ще кілька компаній. Через це є ризик, що конкуренція на аукціонах впаде, а разом з нею – доходи "Укренерго", – каже менеджер однієї з державних компаній.

Як відомо, за неповні два місяці "Укренерго" отримала від експорту понад 2,5 млрд грн.

Можуть виникнути питання і в європейських партнерів, оскільки їх ключова вимога – прозорі та конкурентні правила для всіх гравців ринку.

Росіяни хочуть відключити Запорізьку АЕС від України. Чи можливо це та якими можуть бути наслідки?

Третє і ключове – корупційні ризики.

"Усім обіцяли, що це буде ринкова історія. Судячи з того, як усе починається, наступним кроком може стати поява якихось незрозумілих експортних контрактів, особливо враховуючи "дубайський досвід" імпорту з Білорусі.

Де гарантія, що не буде змови із словацьким чи румунським трейдером? При ціні в Румунії 700 євро за МВт-год чи не запропонує державний трейдер своєму контрагенту купити електроенергію на 50 євро дешевше, а частину різниці переказати "офшорці" за "інформаційно-консультаційні послуги?" – запитує високопоставлений співрозмовник в уряді.

Не манш важливе питання – навіщо взагалі потрібен цей трейдер у час, коли увага світу прикута до подій на Запорізькій АЕС. Потенційна втрата станції означатиме мінус 6 тис МВт потужності для енергосистеми країни.

За негативного сценарію взимку Україна може забути про експорт та мільярдні надходження. Навпаки – тоді доведеться шукати кошти для імпорту електроенергії.

Публікація доповнена позицією АТ "Енергетична компанія України".

Реклама: