Очереди на заправках и бензин по 60 гривень: когда закончится дефицит
В Україні паливна криза. Третій тиждень мільйони українських автомобілістів ледь не щодня стоять по кілька годин в чергах на АЗС, аби придбати 10-20 літрів дефіцитного бензину чи "дизелю".
Упоратися з кризою на державному поки що не вдається. Попри обіцянку уряду розв'язати проблему дефіциту пального за тиждень, нафтопродуктів на заправних станціях за більш ніж десять днів більше не стало.
Хоча вартість пального офіційно регулює Міністерство економіки, черги на АЗС досі вимірюються сотнями метрів, а ціни на окремих станціях сягають 60 грн за літр.
Що зробила влада для подолання кризи, коли зникнуть черги на АЗС та скільки коштуватиме пальне?
Чому не зник дефіцит?
Квітнева заява віцепрем'єрки Юлії Свириденко про подолання паливної кризи "за тиждень" була занадто оптимістичною.
Під час війни Україна втратила російський та білоруський ресурси, країна-агресор заблокувала морські порти, зруйнувала Кременчуцький НПЗ та близько 15 нафтобаз, тому Києву довелося швидко налагоджувати постачання з ЄС.
Учасники ринку прогнозували, що ситуація стабілізується через місяць. Песимісти говорили, що криза триватиме три місяці.
Що змінилося за останній тиждень?
За словами Свириденко, спілкування з операторами ринку відбувається щодня, і ситуація потроху стабілізується.
Учасники ринку підтверджують прогрес. "Величезна кількість проблем вирішена. За тиждень зроблено стільки, скільки не було зроблено за весь період", – каже директор групи компаній Prime Дмитро Льоушкін.
Які рішення були ухвалені?
По-перше, скасовані дозволи на виїзд бензовозів за кордон.
"Тепер бензовози можуть виїжджати, не витрачаючи час на оформлення дозволів на виконання комерційних перевезень вантажів територіями інших держав", – повідомив заступник міністра інфраструктури Мустафа Найєм.
По-друге, задля зменшення черг на кордоні та пришвидшення поставок пального уряд зменшив кількість пунктів пропуску для "євроблях" із семи до трьох.
Крім того, Свириденко заявила про рішення, яке дозволить суттєво збільшити постачання пального в Україну через Польщу. Ідеться про понад 200 тис тонн нафтопродуктів щомісячно замість нинішніх 60 тис тонн.
Мінекономіки також підвищило граничну надбавку і ціни на бензин та дизельне пальне, чого вимагали трейдери. Станціям дозволили продавати звичайний бензин не дорожче 37,69 грн за літр, звичайний дизель – 42,63 грн за літр.
Чому ціни на АЗС набагато вищі?
Користуючись ажіотажем, окремі АЗС вирішили не зважати на державне регулювання цін і продають пальне за спекулятивними цінами. Є кілька категорій таких заправників, каже директор "Консалтингової групи А-95" Сергій Куюн.
Перша – несистемні АЗС. Це невеликі мережі, які відкрито торгують пальним за завищеними цінами – 53-60 грн за літр.
Друга – станції, які маскують торгівлю за цінами, що значно перевищують регульовані державою. Вони або тримають "нулі" на стелах, продаючи пальне в гурті, де ціна не регулюється, або реалізують нафтопродукти приховано.
"У таких мережах на касі вам запропонують купити пальне через додаток або прямо на місці за готівку по 50-60 гривень за літр", – каже Куюн.
Чи буде пальне в травні?
За словами Свириденко, на травень учасники ринку законтрактували купівлю 72 тис тонн бензину та 252 тис тонн дизельного пального.
"При нормальному споживанні в травні нам необхідно 96 тисяч тонн бензину та 256 тисяч тонн "дизелю". Тобто необхідний ресурс у Європі (у ЄС – ЕП) законтрактований. Є логістичні питання, які ми вирішуємо в щоденному режимі", – заявила віцепрем’єрка.
Вона відзначає, що внаслідок дефіциту серед населення спостерігаються паніка та ажіотажний попит, через що споживання бензину зросло на 12%, а дизпального – на 27%.
Коли зникнуть черги?
Прогрес у питанні наповнення ринку ресурсом є, але черги швидко не зникнуть, у тому числі – через психологічний фактор.
На відміну від учасників ринку, представники влади оптимістичніші щодо термінів подолання кризи.
Голова парламентського комітету з ПЕК Андрій Герус заявив, що ситуація з дефіцитом покращиться в середині травня. Експерти та учасники ринку прогнозують, що перебої з постачаннями нафтопродуктів можуть тривати до кінця червня.
Що буде з цінами?
Представники влади заявляють, що від державного регулювання цін на пальне відмовлятися не будуть. За розрахунками Куюна, нинішня формула дозволяє працювати з нормативним прибутком.
Однак важливо навести лад і змусити всіх учасників ринку продавати пальне за "державними" цінами.
"Якщо зупинити порушення, то гуртом купували б менше, і нафтопродукти йшли б на АЗС та продавалися населенню за регульованими цінами. Тоді не було б такого тиску на тих, хто дотримується правил, і не було б таких черг.
Чому ніхто не контролює дотримання граничних цін? У чому сенс держрегулювання, якщо його ніхто не дотримується і ніхто нікого не карає за порушення?" – обурюється Куюн.