Такси, только без водителя. Как развивается каршеринг в Украине
Десять років тому мало хто міг уявити, що в Києві можна буде просто посеред вулиці взяти автомобіль, електросамокат чи велосипед, розблокувати їх за допомогою смартфона, скористатися ними і залишити там, де зручно.
Зараз усе це вже працює в багатьох великих містах України. Фахівці пророкують шеринговій економіці велике майбутнє.
Якщо ринок електросамокатів та велосипедів розвивається стрімкими темпами не в останню чергу завдяки пандемії, то на ринку прокату автомобілів поки що кілька помітних гравців, і скористатися каршерингом можна лише в кількох містах.
Каршеринг суттєво відрізняється від традиційної оренди автомобілів, ринок якої в Україні значно розвиненіший.
У сервісі оренди потрібно спочатку підписати договір, внести заставу, а вже потім приїхати в офіс компанії і взяти автомобіль мінімум на добу.
У каршерингу автомобіль можна взяти в будь-якій точці міста, доїхати до місця призначення і запаркувати його там, заплативши лише за час користування та кілометраж. Як показує практика, це може бути дешевше, ніж поїздка в таксі.
Щоб узяти авто, потрібно завантажити застосунок та обрати найближчу вільну машину.
На відміну від багатьох європейських країн та США, де каршеринг доволі розвинений, в Україні скористатися цим сервісом можна лише в найбільших містах – Києві, Одесі, Дніпрі та Харкові.
Здебільшого в компаній немає конкурентів у своїх містах. Наприклад, Mobile Car працює лише в Одесі, де використовує винятково електромобілі. Аналогічні транспортні засоби пропонує AutoEnterprise, але тільки в Харкові.
Найбільшим гравцем на ринку каршерингу в Україні є Getmancar, який у 2018 році заснував Тарас Гетманський.
Компанія працює в Києві та Дніпрі. ЕП дізналася в засновника Getmancar, як влаштований цей бізнес в Україні, чому непросто заробляти на електрокарах та як будуть розвиватися такі сервіси в Україні.
Зараз у Getmancar близько 500 автомобілів і близько 160 тис зареєстрованих користувачів. Засновник сервісу зазначає, що цей ринок має великі перспективи росту.
"У Києві близько 350 автомобілів. Для заповнення ринку потрібно 3-3,5 тисячі. Уже є приклади у світі, де є 5-7 тисяч автомобілів на таку кількість населення, як у столиці України", – каже Гетманський.
Наскільки каршеринг дешевший за традиційне таксі, чому сервіси використовують електромобілі та в яких містах невдовзі з'явиться ця послуга?
Дорожче за власне авто, але дешевше за таксі
Вартість поїздки у Getmancar залежить від обраного тарифу (похвилинного, погодинного чи подобового) та запланованої дистанції пересування.
Один з найдешевших варіантів – Skoda Fabia – коштуватиме 1,2 грн за хв та 6 грн за км. Десятикілометрова поїздка тривалістю 20 хв буде коштувати 84 грн. У цю суму входять витрати на пальне та обслуговування.
Наприклад, аби проїхати на таксі з центру Києва ввечері 19 км, потрібно сплатити близько 340 грн. Каршеринг обійдеться майже вдвічі дешевше: 186 грн (114 грн за дистанцію і 72 грн за 60 хв експлуатації).
Автомобілі найдорожчого сегменту, наприклад Volkswagen Tiguan, коштуватимуть 2,5 грн за хв та 8 грн за км.
Поїздка за погодинним тарифом обійдеться від 90 грн за год і дає можливість їхати до 10 км без доплат за відстань. Обираючи авто бюджетного сегменту, поїздка тривалістю до години на відстань до 10 км завжди коштуватиме 90 грн.
Залишити автомобіль можна в спеціальних зонах. Це означає, що запаркуватися можна навіть біля під’їзду свого будинку, адже весь Київ, крім промзон, є суцільною зоною.
Якщо користувач хоче завершити поїздку за межами визначеної зони, можна скористатися послугою "передача". У такому випадку доки авто не забронює інший клієнт, з попереднього буде стягуватися плата 30 коп/хв (18 грн/год).
Якщо ж авто захоче забрати той же користувач, то період очікування буде перерахований по 1 грн/хв. Уночі, з 23:00 до 6:59, очікування безкоштовне.
Під час пандемії коронавірусу ринок каршерингу зростав. Особливо в умовах обмеження роботи громадського транспорту. Гетманський підкреслює, що кількість користувачів щороку подвоюється.
Послугами сервісу в основному користуються особи у віці до 35 років. 87% аудиторії – чоловіки, частка жінок за останній рік зросла на 10%.
"Як правило, це прогресивна молодь, люди, які працюють в ІТ або займаються інноваційним бізнесом, бізнесмени чи менеджери середньої або вищої ланок", – каже засновник Getmancar.
Принцип шерингової економіки – використовувати орендований автомобіль як альтернативу власному. Однак до цієї концепції в Україні ще далеко, і частка таких людей незначна.
"Є ті, хто вважають, що користуватися орендованою машиною – це круто. Є ті, хто використовують авто тимчасово і купуватимуть власне. Є ті, хто мають машину, але час від часу користуються каршерингом, щоб не купувати другу.
Ці патерни змінюються залежно від економічної ситуації та проникнення каршерингу", – пояснює Гетманський.
До 2020 року Getmancar розвивалася в основному завдяки власним інвестиціям. На той час у компанію інвестували близько 4 млн дол. Зараз, за словами Гетманського, ця сума перевищує 5 млн дол.
"В останній рік ми активно працюємо з приватними інвестиціями – людьми, які хочуть розміщувати в нас автомобілі і на цьому заробляти. За рік приватні інвестори вклали в компанію близько 1,5 млн дол", – підкреслює він.
Електромобілі в каршерингу
Зараз уже ніхто не сумнівається, що майбутнє – за електромобілями. Це промовисто показують автогіганти, більшість з яких уже назвали дату завершення випуску традиційних авто.
BMW і Daimler навіть об’єдналися, щоб розвивати спільний сервіс каршерингу. Ставку в новому для себе напрямку вони роблять саме на електромобілі, розбудовуючи відповідну інфраструктуру.
В Україні використання електромобілів у каршерингу є локальною історією. Засновник Getmancar вважає, що цей напрямок бізнесу може бути прибутковим тільки для тих, хто має власні мережі зарядних станцій.
Власне, і одеський (Mobile Car) і харківський (AutoEnterprise) сервіси є насамперед операторами зарядних станцій.
"В електромобілів багато недоліків. Якщо говорити про економічну доцільність, то в їх використанні в каршерингу її немає. Якщо про екологічність, то треба розуміти, хто це готовий профінансувати: споживач, держава чи бізнес.
Якась частина споживачів, 5-10%, готова це купувати (переплачувати за екологічність – ЕП), інші будуть купувати найдешевше і найзручніше. Держава теж не готова це фінансувати. Вона навіть не дозволяє забезпечити швидке встановлення станцій, підключення до електроенергії", – пояснює Гетманський.
Каршеринг – це бізнес, вбудований в економічну політику конкретного міста. Він може розвиватися лише за відповідних умов, особливо коли йдеться про електромобілі.
"Перша причина – конструктивні функції і заряд батареї. Друга – питання зручності для клієнта, бо з’являється низка додаткових функцій, наприклад, поставити авто на зарядку. Якщо ми від цього звільнимо клієнта, то додаємо в логістиці: хтось повинен їхати та заряджати електромобіль. Це додаткові витрати.
Заохочення не означає, що клієнт це виконає. Якщо у нас зараз весь Київ є суцільною зоною, крім якихось промзон, де можна завершити поїздку, то електромобіль потрібно залишити біля зарядної станції", – зауважує засновник Getmancar.
З точки зору бізнесу амортизація електромобіля вища, ніж звичайного авто. Батарея зношується значно швидше, ніж інші вузли, а вона є однією з ключових у вартості цього виду транспорту.
Країни Євросоюзу підтримують розвиток електромобільного каршерингу та стимулюють такі компанії будувати зарядну інфраструктуру шляхом надання пільг.
"У них дороге паркування – 20 євро за годину. Для електромобілів каршерингу вони пропонують безкоштовну парковку, надають електрику, землю, частково звільняють від податків, частково або повністю відшкодовують відсотки за кредитами, у них дуже велика програма. Навіщо держава це робить? Задля екології", – каже Гетманський.
Український ринок без іноземних гравців
На українському ринку поки немає великих іноземних гравців. Навіть попри його стрімкий розвиток.
"Компанії з СНД чи азійські компанії можуть бути ближчими до нас. Якщо розглядати Європу, то йдеться насамперед про Східну Європу: Польщу, балтійські країни, але для цього повинні бути відповідні умови.
Наприклад, Bolt має плани виходу на український ринок, але вона чекає на відповідну політику міста. Хтось не заходить на наш ринок, бо це не ЄС, а отже, немає загальної кредитної політики.
Інші великі оператори, такі як спільний сервіс каршерингу BMW і Mercedes, що працює під брендом Now, думаю, не розглядає Україну для виходу на ринок", – вважає Гетманський.
Деяких інвесторів лякає нездатність правоохоронної системи захистити бізнес. Коли трапляються викрадення авто, то представникам компанії доводиться самостійно їхати до викрадачів і забирати машини.
Одна з таких історій трапилася за тиждень до зустрічі журналіста ЕП з власником Getmancar. Викрадений автомобіль компанії знайшли та забрали з подвір’я у селі в Карпатах.
У поліцію, звичайно, повідомляють про крадіжку, але сподіватися на допомогу, каже Гетманський, не доводиться. Поки бюрократична машина почне працювати, і справу передадуть в іншу область, машину розберуть і продадуть.
"Автомобілі крадуть радше в форматі класичної оренди. Я працюю у цій сфері з 2006 року, і в нас було три-чотири викрадення автомобілів за місяць. Зараз таких випадків значно менше", – каже Гетманський.
Автомобіль каршерингу завдяки яскравому маркуванню та можливості віддаленого доступу оператора викрасти складніше, тому такі випадки – рідкість.
Розвиток каршерингу
Засновник Getmancar планує розвивати сервіс в інших містах, але через дороге кредитування робитиме ставку на франшизу.
"Нам цікаво мати гарних локальних інвестиційних партнерів. У найближчій перспективі йдеться про Харків, Одесу, Львів, Івано-Франківськ, Запоріжжя", – каже Гетманський.
Вартість франшизи залежно від міста становитиме 2-10 тис дол.
"З франшизою ми віддаємо технічну підтримку, ІТ-продукт, страхування, юридичні послуги. 90% професій закриваємо на рівні центрального офісу. До розвитку на рівні 400-500 авто компанія отримуватиме 100% прибутку", – пояснює він.
Окупність залежно від моделі – від восьми місяців до чотирьох років. Підприємець каже, що ретельно підбирає партнерів, щоб вони були зацікавлені в розвитку цього бізнесу в регіоні.
"У нас ціль – іти по світу. Недавно я спілкувався з інвесторами з Таїланду щодо франшизи. Усе гарно, кошти в них є, але вони слабкі в операційних процесах. Я розумію, що це може бути бомба сповільненої дії: ми вийдемо на ринок, але модель не буде працювати", – пояснює Гетманський.