Мир Organic: все, что нужно знать об органических продуктах и бизнесе на них

Мир Organic: все, что нужно знать об органических продуктах и бизнесе на них

Что же такое органик, как его выращивать, проходить сертификацию, куда продавать и кем представлен украинский рынок. Реальный опыт. (укр)
Пятница, 18 декабря 2020, 13:30 -
ua.depositphotos.com

Що таке органічні продукти, навіть зараз розуміють не всі споживачі, а щодо їх впливу на організм ходять легенди. Одні вважають "органік" черговою модою, інші впевнені в користі цих продуктів.

Чи справді вони корисні? Що потрібно для їх вирощування і чому це непроста справа?

ЕП детально пояснює, що таке "органічний" бізнес, як проходити сертифікацію, якою може бути рентабельність для виробників такої продукції та що вирощувати зараз, аби бути в тренді на світовому ринку.

Що таке органік

Картопля чи молоко від "бабусь" – це не органік. Локальні фермерські продукти – теж.

Реклама:

Органічний продукт – це той, при вирощуванні якого не використовують отрутохімікати, синтетичні мінеральні добрива, генетично-модифіковані організми. У тваринництві не застосовують гормони, стимулятори росту, антибіотики.

Усі умови, яким повинні відповідати органічне виробництво і продукти, описані в законі №2496-VIII. Те, що вони дотримані, може підтвердити лише сертифікат. Без нього наносити логотип та позиціонувати продукт як органічний не можна.

Органічне виробництво мінімально впливає на природу. Усе росте й розвивається в умовах, максимально наближених до природних.

Тобто organic – це не про пряму користь для здоров'я, це більше про збереження природи й розумне господарювання.

Утім, у світі досі не прописані вимоги до пакування органічної продукції, тому екотовари іноді пакують у пакети-шуршики чи іншу тару, яку складно переробити.

За чиїми правилами грає український ринок

В Україні для сертифікації донедавна використовували європейське законодавство. Хоча український закон вже є, наразі прописують механізм його дії та гармонізують його норми з європейськими практиками.

Постанова Кабміну №970 від 2019 року затверджує порядок органічного виробництва та обігу продукції, а №1032 – сертифікації.

Як маркують органічні продукти

Офіційний європейський логотип органічних продуктів харчування – це знак "Євролисток" (12 зірок на зеленому фоні). У 2019 році розробили український логотип. Використовувати його почнуть з лютого 2021 року.

 

Як отримати сертифікат органік

В Україні 18 органів сертифікації акредитовані на міжнародному рівні та включені до офіційного переліку органів сертифікації в органічній сфері. Серед них – ТОВ "Органік стандарт".

Директор компанії Сергій Галашевський розповів, як відбувається процедура сертифікації.

Спочатку підприємство подає заявку. Потім підписує договір з органом сертифікації та готується до інспекції.

Далі найскладніший етап – перевірка. Інспектор виїжджає на виробництво. Перевіряє, яке насіння використовує фермер, чим удобрює землю, як береже ґрунти, як і де зберігає продукт. Результат – сертифікат або відмова в його видачі.

"Вартість сертифікату розраховують індивідуально. Вона залежить від багатьох критеріїв, стандартів, категорій діяльності, кількості потужностей виробництва", – пояснив Галашевський.

Сертифікат видають на рік. Компанія проводить анонсовані та раптові перевірки органічного виробника, а також веде дистанційний моніторинг упродовж року.

На сайті є реєстр операторів, у якому можна перевірити компанію за номером сертифікату.

Що органічного вирощують в Україні

Зерно, молочні продукти, крупи, м'ясо, фрукти та овочі – у лідерах. Однак асортимент у магазинах досі неповний.

На полицях, крім перерахованого, є яйця, борошно, макарони, олія, соки, трав'яні чаї, шоколад, мед, спеції, консервовані продукти (ягідні пасти, джеми, сиропи), напівфабрикати, снеки.

Де продають

Розвиток внутрішнього ринку органічних продуктів гальмує низька купівельна спроможність та необізнаність населення.

У ЄС з цим працюють на рівні держави. У 2021 році там планують виділити 40 млн євро на популяризацію органічного виробництва, у тому числі на кампанії щодо підвищення обізнаності споживачів.

 

В Україні ж органічні ферми відкривають, аби відправляти продукцію на експорт.

 
джерело: organicukraine.org.ua
 
натиснути для збільшення
натисніть для збільшення

"За підсумками 2019 року Україна посіла загальне друге місце серед усіх країн за обсягами поставок органічної продукції в ЄС, але за вартістю ми не ввійшли навіть у десятку. Одна з причин – Україна експортує переважно сировину та продукцію без доданої вартості", – пояснив Галашевський.

Скільки органік-виробників в Україні

 
Джерело: organicukraine.org.ua

За даними моніторингу Мінекономіки, наприкінці 2019 року в Україні було 617 органік-виробників, з них 470 – сільгоспвиробники. У листопаді 2020 року зафіксовано 722 оператори органічного ринку.

Площа земель з органічним статусом – 384,5 тис га та майже 84 тис га – із статусом перехідного періоду.

 
Натиснути для збільшення

Реальний досвід

ЕП поспілкувалася з трьома органічними виробниками, щоб зрозуміти, як вони працюють, скільки їм "коштує" бути органічними, чи складно проходити сертифікацію та наскільки собівартість органічного продукту більша від традиційного.

Забігаючи наперед: більшість з них наголошують, що рентабельніше робити продукт з доданою вартістю, а не бути сировинним придатком, і всі налаштовані на продажі за кордон.

Вирощування лохини: ТОВ "Органічний сад"

 

Компанія працює з 2017 року. На Львівщині вирощує лохину під торговою маркою Stynava Organic Garden. Для цього орендувала 48 га землі. Наразі лохина росте на 12 га, є підготовлена ділянка на 6 га. Решту площі треба розліснювати.

"Ми єдині в Україні маємо промислову плантацію органічної лохини в Карпатах. Процес сертифікації органічного виробництва почали одразу після набуття земельних прав. Ця ділянка не використовувалася для конвенційного сільського господарства, тому ми обминаємо процедуру переходу від інтенсивного до органічного господарювання.

Цей період може тривати п'ять років. За правилами, спочатку треба сертифікувати поле і тільки потім, за умови дотримання органічних стандартів, отримати сертифікат на вирощену продукцію", – розповів директор виробництва Богдан Боднар.

У 2020 році вартість сертифікації становила понад 22 тис грн. На кожен новий врожай потрібен окремий сертифікат.

Інспектори перевіряють документацію підприємства та дотримання інструкцій з ведення органічного виробництва: правильне застосування дозволених засобів захисту та живлення рослин, збереження екосистеми, дії для відновлення родючості ґрунту та природних ресурсів, запобігання ерозії.

"Собівартість ягоди формує агротехніка – ціна засобів захисту рослин та живлення – і вартість людських ресурсів. Ціни на дані ресурси у двох варіантах (при органічному і традиційному вирощуванні. – ЕП) майже однакові.

Єдине – в органіці засоби захисту та живлення застосовують частіше. Це, на мій погляд, здорожчує кінцевий продукт приблизно на 20%", – поділився підприємець.

У 2020 році ТОВ "Органічний сад" отримало перший урожай. Усю ягоду продали в Україні. На закордонні ринки планують вийти за два роки самостійно або шляхом кооперації з іншими виробниками, щоб сформувати відповідну партію ягід.

Виробник молочної продукції та м'яса ПрАТ "Етнопродукт"

 

Це українсько-швейцарське аграрне підприємство із замкнутим циклом виробництва органічної сільгосппродукції. Ферма та земля розташовані на Чернігівщині.

За словами члена наглядової ради підприємства Андрія Ніколаюка, усі поля відповідають вимогам органічного виробництва.

Перший органічний сертифікат отримали в кінці 2010 року. Наразі виготовляють тільки органічні молочні продукти. Планують розширювати асортимент.

Ціни порівнювати складно, оскільки понад 50% молока виробляють домогосподарства. За приблизними підрахунками, різниця в ціні становить близько 20%.

"Раніше основну кількість виробленого на полях ми експортували на вимогливі ринки Західної Європи. Серед клієнтів були світові виробники продуктів дитячого харчування, чим ми дуже пишаємося.

Наше зерно проходило кошерну сертифікацію, ми багато експортували в Ізраїль. Два роки тому вирішили переформатувати діяльність на виробництво продуктів з доданою вартістю і зараз над цим працюємо", – розповів Ніколаюк.

Овочі і трави від ТОВ "Органік експерт"

 

Підприємство на Київщині вирощує ревінь, огірки, картоплю, спаржеву квасолю, цукрову кукурудзу, патисони, цукіні, кабачки, гарбузи, зелень та лікарські трави під торговою маркою "Осьо – органічні продукти".

Усю продукцію збувають в Україні. У 2021 році планують експортувати суперфуд ревінь.

"Пройти сертифікацію складно, але складніше відповідати стандарту та дотримуватися вимог. Вартість сертифікації – від 25 тис грн щорічно залежно від обсягів та виду діяльності", – розповіла керівна партнерка компанії Юлія Ворощук.

За її словами, органічна продукція інколи дорожча на 70%, іноді – на 10%. Буває, що вона коштує стільки ж, як і товари традиційного сільського господарства. Усе залежить від стану ринку.

"Найдорожче – це праця людей, потім ідуть насіння, саджанці, компости, технічні знаряддя. Усе, що вирощуємо, продаємо, але рентабельність залежить від ринку. Вигідніше продукт переробити і продавати з доданою вартістю.

Якщо працювати як сировинний придаток, то це ненадовго, бізнес потребуватиме постійних інвестицій.

Ми заморозили ревінь і почали робити власні крафтові джеми, соуси та консервацію – поки що як пілотний проєкт. У 2021 році плануємо розширювати виробництво та вдосконалювати смаколики", – поділилася Ворощук.

Які органічні продукти перспективні для експорту

Консультантка з міжнародної торгівлі органічною продукцією, голова правління ГС "Український органічний кластер" Марія Махновець розповіла про пріоритетні напрямки органічного виробництва.

Вона відзначила перспективи плодоовочевого сектору. Компанії експортують свіжі та заморожені продукти, концентрати.

"Не можу сказати, що бачу велику перспективу для готових органічних харчових продуктів без підтримки держави. На жаль, ми дуже довго обговорюємо експорт таких продуктів, але не експортуємо. Тимчасом кількість конкурентів постійно зростає.

Зараз, під час пандемії, спостерігається тенденція до стимулювання країнами споживання локально вироблених продуктів, руйнування звичних ланцюгів постачання та зменшення витрат на логістику", – пояснила вона.

Для українського експорту цікаві ЄС, США, Канада, країни Скандинавії, Китай, В'єтнам, Індія, Японія, Південна Корея, Китай, країни Близького Сходу, Ізраїль, Австралія та Нова Зеландія.

Утім, є органік-сектори, які в Україні ще не почали освоювати. Це інгредієнти для виробництва харчових продуктів та косметики, харчові добавки, органічний текстиль.

"Ці напрямки потребують більшої уваги, треба вміти працювати глобально. Це не тільки експорт та запровадження інновацій, а й імпорт для переробки та виробництва. Для таких стартапів потрібний сприятливий бізнес-клімат", – додала Махновець.

2 грудня президент підписав зміни до закону про підтримку сільського господарства (законопроєкт №3295), який, зокрема, передбачає підтримку органічних виробників через бюджетні субсидії.

Повертати планують до 30% вартості витрат на сертифікацію. Стільки ж відсотків витрат – на придбання дозволених засобів захисту рослин, добрив, насіння та кормів.

У ЄС рух у бік споживання органічних продуктів підкріплений Європейською зеленою угодою через стратегічні сільгосппрограми "Від ферми до виделки" та "Біорізноманіття".

Чи корисні органічні продукти

"Одне з досліджень доводить, що органічні продукти корисніші, смачніші і безпечніші. Утім, вивчення продуктів показало, що суттєвої різниці немає", – пояснила лікарка Клініки дієтології Самойленко Діана Зубач і навела факти з досліджень.

Антиоксиданти та цинк, вітамін С і залізо. Одні дослідження доводять, що рівень антиоксидантів у таких продуктах на 70% вищий, ніж у традиційних, інші показали менші результати.

"Причина в тому, що при вирощуванні органічних продуктів не застосовують пестициди, тому органічні рослини продукують більше власних захисних сполук, які називають антиоксидантами", – пояснює дієтологиня.

Нітрати. Дослідження показало, що їх на 30% менше, ніж у традиційних аналогах.

Омега-3 жирні кислоти, залізо та вітамін D в молочних продуктах. Більший вміст цих елементів пояснюють вільним вигулом тварин та якістю кормів. Однак органічне молоко може містити менше селену і йоду, а ці два мінерали важливі для щитовидної залози.

Вміст кадмію на 48% нижчий, ніж в неорганічних продуктах. Однак, за словами дієтологині, кадмій у неорганіці нижчий від межі безпеки.

Бактерії. М'ясо, яке вирощують традиційно, може містити більше бактерій, стійких до антибіотиків, проте ризик бактеріального зараження при вживанні органічних продуктів такий же.

"Кілька досліджень доводять, що органічні продукти містять більше поживних речовин. Проте огляд 233 досліджень показав: немає переконливих доказів, що органічні продукти більш поживні, ніж звичайні.

Також немає достатніх доказів, щоб рекомендувати органічні продукти замість традиційних та стверджувати, що органічні продукти корисніші, ніж звичайні", – підсумувала вона.

Зубач зазначає, що на результати досліджень впливають багато факторів, які неможливо передбачити, наприклад, якість ґрунту, умови зберігання і навіть генетика тварин.

Наталія Найдюк, журналістка

Фото на головній: ua.depositphotos.com

Реклама: