Миллиард доларов за стартап из Киева: как Grammarly стал "единорогом" и почему он не продается
У жовтні 2019 року стартап Grammarly, створений трьома українцями в Києві, був оцінений понад 1 млрд дол.
Це сталося після того, як він залучив 90 млн дол інвестицій. При цьому Grammarly вже отримував інвестиції на 110 млн дол у 2017 році. Таким чином, за останні два роки інвестори вклали 200 млн дол в онлайн-сервіс, який допомагає в написанні текстів англійською мовою.
Такі темпи і суми залучення капіталу свідчать про надзвичайну ефективність бізнес-моделі і технологій, що створили засновники Grammarly.
ЕП зв'язалася із співзасновником проєкту Дмитром Лідером, щоб з’ясувати, як стартап витратить залучені 90 млн дол, на що пішли раніше отримані 110 млн дол, як вплине на майбутнє компанії мільярдна оцінка, чи втрачає стартап частку ринку під натиском Google та Facebook, і над чим він зараз працює.
Хто, як і чому створив Grammarly
Стартап створили троє киян: Олексій Шевченко, Максим Литвин та Дмитро Лідер. Усе почалося з ідеї Шевченка й Литвина розробити онлайн-сервіс, який би перевіряв твори і реферати студентів на плагіат.
На початку 2000-х років співзасновники навчалися в Міжнародному християнському університеті і бачили, як студенти іноді завантажують чужі твори і видають за свої. Викладачі часто про це навіть не здогадувалися. Варто зазначити, що викладання в університеті велося повністю англійською мовою.
Так у 2004 році Шевченко і Литвин створили сервіс MyDropbox, який перевіряв твори на плагіат. Він привернув увагу багатьох світових університетів. У 2007 році сервісом на платній основі користувалися 800 навчальних закладів і 2 млн студентів. Усі роботи студентів обов'язково "проганяли" через MyDropbox.
У 2007 році технологію придбала компанія Blackboard, яка на той час була світовим лідером серед освітніх платформ. Згідно з умовами угоди Максим Литвин повинен був два роки пропрацювати у компанії та забезпечити інтеграцію систем, а Олексій Шевченко не мав у цей час займатися схожим за концепцією бізнесом.
Одна з умов угоди забороняла Шевченку і Литвину створювати аналогічний сервіс протягом двох років.
Перечекавши цей термін, Шевченко, Литвин і Лідер у 2009 році заснували Grammarly. Стартовим капіталом стали гроші від продажу MyDropbox.
З чаcом вони зрозуміли, що процес продажів університетам часто відбувається занадто довго, і вирішили продавати продукт індивідуальним клієнтам.
Їньою ідеєю було створення сервісу який допомагатиме спілкуватися англійською мовою ефективніше, де б ця комунікація не відбувалася — від професійного до повсякденного листування.
Протягом наступних десяти років стартап Grammarly постійно розширював можливості свого онлайн-сервісу. Нині він працює на основі штучного інтелекту і здатен аналізувати складні аспекти мови та спілкування.
Як це працює
Grammarly використовує ШІ для аналізу тексту англійською мовою і пропонує зміни з метою усунення помилок і поліпшення якості. Поради сервісу згруповані в чотири категорії: правильність (граматичні, орфографічні, пунктуаційні помилки), чіткість (лаконічність і зрозумілість), захопливість (словниковий запас і різноманітність), тон (формальність, ввічливість, упевненість).
Інструмент пропонує інтуїтивно зрозумілий інтерфейс в реальному часі за допомогою браузерного розширення, веб-редактора, надбудови для Microsoft Office, додатки для робочого столу і мобільних клавіатур.
У тестовій безкоштовній веб-версії Grammarly знайшов дві помилки у тексті новини "Український стартап Grammarly оцінили у понад 1 мільярд доларів", перекладеному на англійську за допомогою онлайн-перекладача Google.
Якість виправленого тексту ШІ Grammarly оцінив 73-ма балами із 100. Для порівняння: текст журналіста Business Insider про те, що в березні 2020 року Huawei презентує свій флагман Grammarly оцінив 99-ма балами.
На що стартап витратить 90 млн дол
Дмитро Лідер каже, що новий раунд інвестицій дає можливість заручитися підтримкою інвесторів та отримати переваги від їхніх порад та зв'язків.
Також це дозволяє продовжувати розбудовувати бренд і залучати таланти, необхідні для прискорення розвитку продукту та збільшення кількості користувачів сервісу.
Стартап став прибутковим на другий рік існування, у 2011 році, і залишається таким досі. Щоденно сервісом користуються 20 млн "юзерів". Серед корпоративних клієнтів — 2 тис компаній.
Отримані в ході першого раунду 110 млн дол стартап використав, насамперед, для розширення обсягу рекомендацій та поглиблення функціоналу сервісу та його охоплення.
""З часу першого раунду інвестицій ми збільшили кількість користувачів більш як утричі — сьогодні це понад 20 мільйонів людей щодня — та суттєво розширили обсяг рекомендацій, які надає Grammarly", — зазначив Лідер.
"Поради сервісу вийшли далеко за межі виправлення граматики і допомагають поліпшити чіткість, захопливість і тон письма, — розповідає він. — Рекомендації Grammarly також допомагають зробити текст більш послідовним та лаконічним, урізноманітнити набір слів та поліпшити інклюзивність мови.
Ми випустили мобільні клавіатури для iOS та Android і додали до них функцію добору синонімів, завдяки якій обирати потрібні слова тепер можна на ходу. У вересні 2019 року ми представили детектор тону, який дозволяє переконатися, що повідомлення буде сприйматися саме так, як планували автори".
У Grammarly працюють понад 250 членів команди в офісах у Києві, Сан-Франциско, Нью-Йорка та Ванкувера. В українському офісі, який зараз найбільший, працює понад 140 людей. Стартап активно зростає. Невдовзі він відкриє другий офіс у Києві площею 1 300 кв м, де в майбутньому зможуть розміститися 130 людей.
Мільярдна оцінка і можливість "екзиту"
Лідер підтверджує, що Grammarly був оцінений більш ніж 1 млрд дол. За його словами, така оцінка підкріплює довгострокові плани компанії з розвитку.
Як відомо, кінцева мета засновників більшості успішних стартапів полягає у вигідному "екзиті", тобто виході засновників з бізнесу в обмін на прийнятну грошову суму, запропоновану великим гравцем. У випадку з Grammarly таким покупцем можуть бути Facebook, Google або Apple.
Однак Лідер запевняє, що засновники не розглядають продаж компанії як мету її діяльності. За його словами, великою рідкістю і цінністю є можливість побудувати інституцію з розвитку технологічного продукту, яка суттєво і позитивно впливає на якість комунікації у світі і життя людей.
Він відмовився коментувати питання щодо того, скільки разів засновникам надходили пропозиції продати стартап і які суми пропонувалися.
Чим Grammarly відрізняється від сервісів правопису Google і Facebook
Співзасновник стартапу Лідер каже, що на початку шляху Grammarly зосереджувався на формальній якості текстів — орфографії, пунктуації та граматиці (наразі це роблять сервіси правопису Google та Facebook. — ЕП). Зараз сервіс Grammarly вийшов за межі таких виправлень, переконує він.
"Крім правильності тексту, ми даємо поради щодо його чіткості, захопливості і тону. Чіткість висловлювань не менш важлива за грамотність, адже навіть граматично правильне речення може бути надто складним для сприйняття.
Одноманітність і повтори роблять навіть інформативний текст нудним, тому ми радимо, як можна покращити його захопливість, наприклад, урізноманітнити лексику чи замінити повторювані терміни синонімами", — розповідає Лідер.
"Визначити тон на письмі набагато складніше, ніж в усному мовленні, адже у вас немає невербальних підказок. Правильно обраний тон незамінний для побудови та підтримки відносин — і особистих, і професійних.
Grammarly дозволяє обрати мету повідомлення на початку його створення та показує рекомендації відповідно до неї. Завдяки детектору тону можна визначити, як ваше повідомлення імовірно сприйматиме читач", — каже Лідер.
Тобто український стартап пішов набагато далі світових інтернет-гігантів у сфері допомоги під час написання англомовних текстів.
Над чим працює стартап
Наразі команда Grammarly працює над досягненням двох цілей. Перша — розширити охоплення продукту, аби він був доступний всюди, де може відбуватися письмова комунікація англійською. Друга — удосконалити його функціонал, тобто збільшити обсяг рекомендацій, які він надає.
"Серед планів — розвиток продукту для підтримки потреб корпоративних клієнтів. Ми розуміємо, що письмове спілкування у професійній сфері є одним із найскладніших видів комунікації. Ми прагнемо допомагати нашим клієнтам уникати непорозумінь у робочому середовищі", — підсумовує Лідер.