Дороги позора. Как прокатиться с ветерком из Львова в Луцк
ЕП продовжує досліджувати найбільш незручні українські дороги, які знаходяться у ганебному стані, і які в першу чергу потребують ремонту.
Ціль видання - дізнатися, чи можна з цими дорогами щось зробити у короткостроковій або середньостроковій перспективах, чи просувається ремонт, і як залучити фінансування.
Раніше ЕП детально описала, що відбувається з трасою "Одеса-Рені", яка знаходиться на півдні України, які шанси на якісний ремонт дороги.
Другий об'єкт дослідження - у західній Україні. Це траса Н-17 "Львів-Луцьк".
За даними "Укравтодору" у серпні 2015 року ямами було уражено більше 60 км покриття. Тобто половина траси була непридатною для користування. Особливо небезпечна дорога - у Львівській області.
Ось такі коментарі можна було зустріти на сайті автокористувачів стосовно цього шляху до літа 2015 року.
Проте недавно ситуація почала змінюватися на краще. Ймовірно, не останню роль відіграв негативний досвід міністра інфраструктури Андрія Пивоварського, який раніше уже пересувався трасою Н-11.
"Востаннє частину Радехів-Львів ремонтували у 1970-ті роки. Чотири роки тому мені особисто переїзд по цьому відрізку коштував нової літньої гуми та двох дисків… Середня швидкість була не більше 25 км на годину", - писав у листопаді 2015 року в Facebook Пивоварський.
UKR/ENG. Сьогодні під час робочої поїздки до Львова та Львівської області проїхав по дорозі Червоноград-Радехів та Радех...
Опубліковано Андрієм Пивоварським - Andrii Pyvovarskyi 9 листопад 2015 р.
Проект ремонту цієї дороги короткотривалий - менше, ніж півтора року. Він передбачає два етапи ремонту, які поділяються відповідно до сфер впливу облдержадміністрацій. Львівська ОДА ремонтує і відповідає за ділянку у своїй області, Волинська ОДА - у своїй.
Як зазначають в Службі автомобільних доріг, проект не передбачає капітального ремонту. Проводитимуться лише роботи з поточного середнього ремонту, проте за переконанням експертів цього цілком достатньо для нормалізації руху.
Як ремонтують дорогу
Експерти додають, що термін експлуатації дороги після такого ремонту - п'ять-десять років. Проте є нюанс: в Україні всі їздять з перевантаженням, а відповідно до закону при такому виді ремонту основа дорожнього полотна не підсилюється.
Львівщина
Ремонт цього відрізка заплановано провести упродовж 2015-2016 років. До кінця 2015 року було виконано близько 25% робіт. Після поїздки голови львівської ОДА Олега Синютки та Андрія Пивоварського на об'єкт чиновники відзвітували, що 30 км проблемної траси вже відремонтовані.
Ця дорога - одна з чотирьох, які ремонтуються за новою програмою.
Законопроект від 3 вересня 2015 року дозволив провести експерименти в Одеській, Волинській, Львівській та Чернівецькій областях щодо фінансового забезпечення реконструкції та поточного ремонту доріг загального користування державного значення коштом надприбутків митниць.
За такою ж схемою іде ремонт траси Одеса-Рені.
Раніше Синютка заявляв, що на ремонт цієї дороги планується залучити європейські гроші. "Тривають переговори з Європейським інвестиційним банком про виділення коштів на ремонт дороги", - писав він.
Потім вирішили обійтися власними грішми. Прес-служба ОДА повідомила, що проект не передбачає співпрацю з іноземними компаніями чи інвесторами.
Перші результати "митного" експерименту з'явилися вже у вересні 2015 року. Митниця перевиконала план надходжень на 78,1 млн грн. Половина цих платежів - майже 40 млн грн - повинна піти на ремонт дороги Львів-Радехів-Луцьк.
На повний ремонт ділянки потрібно 282,4 млн грн. З них за рахунок надходжень з митниці планується отримати 180 млн грн. Ще 100 млн грн - з держбюджету.
Проте є суттєва відмінність від одеського проекту. Львівські чиновники не стали застосовувати схему розподілу траси на ділянки, за кожною з яких проводиться окремий тендер. Вони оголосили загальний тендер, який виграла одна з улюблених компаній львівської ОДА - ТзОВ "ОНУР конструкціон інтернешнл".
Волинь
Ситуація на волинській частині траси інша, ніж на львівській. Тут чиновники запланували не тільки поточний ремонт дорожнього полотна, а й повне оновлення інфраструктури - розмітки, освітлення, придорожніх об'єктів.
Волинський проект суттєво дорожчий, ніж львівський. За попередніми даними загальний бюджет проекту реконструкції та будівництва - 485 млн грн, що майже вдвічі дорожче за львівський проект.
Волинську ділянку фінансуватимуть за рахунок двох основних джерел. Перше - надходження з митниці, друге - залучення коштів з бюджетів міст і селищ, через які проходить траса. Кошти з другого джерела планують витрачати на побудову придорожньої інфраструктури.
Є ще одна відмінність: чиновники з Луцька взяли до уваги досвід одеських колег і розбили підконтрольну ділянку на окремі частини. На ремонт кожної з них оголошуватимуть окремі тендери.
Конкурси на проведення робіт на двох перших частинах вже оголошені, проте переможці щеі не визначені. Мета такого кроку очевидна: запобігання корупційним схемам, які можливі при проведенні загального тендеру.
Також у Службі автомобільних доріг Волинської області зазначають, що компанія, яка будує весь львівський відрізок, на волинський конкурс не подавалася. Сама турецька будівельна компанія обумовлює це тим, що їй це логістично невигідно.
Наразі відремонтовано близько 35 км дороги Н-17, і відгуки на сайтах автомобілістів кажуть про суттєве покращення стану дороги.
Вся дорога Львів-Радехів-Луцьк повинна бути здана в експлуатацію до кінця 2016 року. Всього на ремонт планується витратити близько 770 млн грн.