Бытовая техника: владеть или арендовать?
Українцям все частіше пропонують побутову техніку напрокат.
Вслід за активізацією вторинного ринку техніки і ростом пропозицій від приватних осіб в країні з'являються компанії, які спеціалізуються на цьому виді діяльності.
Найбільшою складністю для піонерів цієї ніші стануть комунікація з клієнтами та конкуренція з вторинним ринком.
Головним же тестом стане відповідь на питання у свідомості споживача про те, що краще - "володіти" чи "орендувати".
Криза - не перешкода
Ринок побутової техніки та електроніки, як і багато інших ринків в Україні, переживає нелегкі часи. Девальвація національної валюти та стагнація доходів населення позначилися на попиті.
Самооцінка фінансових можливостей у першому кварталі 2015 року зазнала значних змін. Про це свідчать дані дослідження компанії TNS на базі проекту MMI. Експерти щоквартально опитували 5 тис городян віком від 12 до 65 років.
Джерело: TNS Ukraine. Натисніть для збільшення |
На переконання фахівців, попит на побутову техніку буде скорочуватися. Це пов'язано з тим, що роздрібні мережі досі допродають певну кількість товару, закупленого при нижчому курсі. Тому вартість побутової техніки та електроніки ще має потенціал до зростання, а попит - до подальшого зниження.
Частково і через це, що на цьому ринку з'являються нові послуги, які можуть впливати на попит. Йдеться про оренду та лізинг побутової техніки.
Так, за даними прес-служби торговельного інтернет-майданчика Olx.ua, у травні порівняно з лютим 2015 року кількість оголошень з пропозиціями оренди побутової техніки збільшилася на 64%.
"В оренду здають проектори, відео- та аудіообладнання, ігрові приставки, каво-машини. Є також пропозиції з оренди побутової техніки: холодильників, мікрохвильових печей, пральних машин, соковижималок", - повідомили в компанії.
Також з'являються спеціалізовані фірми з оренди. В одній з них кажуть, що рушійною силою формування попиту є не економічна криза, а європейська система цінностей. На їх переконання, в Україні з'явилося нове покоління споживачів, які хочуть більшої свободи дій та раціоналізації покупок.
Фото unian.net |
"Економічна криза навчила споживачів бути більш уважними до своїх витрат і заощаджень. Не купувати того, що необхідно тимчасово, не вступати в довгострокові зобов'язання перед банками, тестувати техніку перед її купівлею", - відзначає генеральний директор компанії Domfort Олексій Юзвяк.
За його словами, це люди у віці 25-35 років, які орієнтовані на гнучкість і мобільність. Тому вони відмовляються від довгострокових банківських кредитів і купівлі власної нерухомості та побутової техніки, надаючи перевагу оренді.
Компанія пропонує продукт, дещо складніший за оренду. Він є гібридом оренди, лізингу та try&buy - спробуйте і купіть. Клієнт на умовах щомісячної орендної плати отримує нову техніку, маючи можливість повернути її, отримати в подарунок після довгострокової оренди або купити за вигідною ціною в процесі використання.
Хто всі ці люди
Як вважають у Domfort, є чотири групи споживачів таких послуг: ресторанний і торговельний бізнеси, приватні особи після оновлення квартири, фізособи з форс-мажорами і прихильники спорту вдома. Потенціал проникнення такої послуги в п'ятирічній перспективі фірма оцінює на рівні 13-15% від кількості сімей.
"Найбільша частка споживачів послуг компанії Domfort - 35% - припадає на підприємців. Прораховуючи всі "за" та "проти", вони роблять висновок, що нема сенсу заморожувати гроші в обладнанні. Оренда - це можливість мінімізувати ризики на випадок, якщо бізнес виявиться неефективним", - говорить Юзвяк.
Джерело: Domfort |
На думку директора кейтерингової компанії "Корделія" Владислава Булочкіна, цей сегмент найбільш привабливий. "У нас свій кейтеринг, і в період, коли в нас нема заходів, ми здаємо техніку в оренду своїм партнерам", - розповідає він.
Також цікавляться орендою обладнання люди, які оновили свої помешкання. "Нова квартира або стара після ремонту - це ще 25% наших клієнтів. Головне - суттєві зміни і бажання зробити побут комфортним. Гроші йдуть на ремонт і меблі, а техніку наші клієнти беруть в оренду з правом викупу", - розповідає Юзвяк.
На переконання Булочкіна, цей сегмент в Україні нерентабельний. "Фізособи хочуть отримати економну пропозицію. Гарний холодильник, що був у вжитку, окупиться через десять років. В чому сенс такого бізнесу?" - питає він.
Ще одна група споживачів послуг у Domfort - 20% - клієнти з форс-мажорами. Йдеться про тимчасову заміну техніки, яка вийшла з ладу. На думку представників інших компаній, у цьому випадку рентабельність бізнесу буде мінімальною.
Між тим, як в будь-який кризовий період, попит переміщується у більш низький ціновий сегмент, зокрема, на вторинний ринок. Саме він може складати непряму конкуренцію цій послузі. "На ринку є велика пропозиція техніки, що була у вжитку. Люди часто віддають перевагу їй, а не оренді", - вважає Булочкін.
Фото unian.net |
У Domfort не вважають вторинний ринок або приватних фізосіб конкурентами, бо вони, кажуть там, не можуть забезпечувати високий рівень сервісу.
Однак головне питання - чи затребувана ця послуга взагалі. Експерти ринку кажуть, що вона подібна до купівлі товарів на виплат. Цей продукт не викликає у споживачів особливого відторгнення, тому базова гіпотеза про свободу від кредитів може спрацювати у вузькому сегменті споживачів.
"Такий продукт, на перший погляд, є аналогом фінансового лізингу, а за ризикованістю порівнюваний з беззаставним кредитуванням", - говорить керівник відділу фінансових досліджень компанії GfK Ukraine Дмитро Яблоновський.
За його словами ритейлери, як правило, пропонують купівлю на виплат, яка часто сприймається як безпроцентна. "Моя гіпотеза така: навіть споживачі, яким не подобаються кредити, не мають бар'єрів щодо цього продукту", - додає він.
На думку ж Булочкіна, раніше пункти прокату користувалися попитом, бо випускалося небагато продукції. Щоб купити холодильник, необхідно було стояти у черзі, і коштував він дорого. "Зараз ввозиться багато техніки, що була у вжитку, радянська техніка все ще працює, і ринок насичений", - стверджує він.
Тому пропозиція такої послуги в сегменті фізичних осіб буде нагадувати тест споживчої поведінки - наскільки популярними можуть бути в Україні західні теорії.