Новые небесные правила
Серед розмов про реформи та відкриття ринків недавно затверджені правила про експлуатацію авіаліній для українських авіаперевізників - це крок назад.
Ці правила створюють низку перешкод.
Будь-яка авіакомпанія, яка виявить бажання обслуговувати міжнародні рейси з України, повинна запропонувати послуги на внутрішньому українському ринку.
Це разом з низкою інших правил ставить "Міжнародні авіалінії України" - МАУ - у більш вигідне становище порівняно з іншими авіакомпаніями, а монополія на цьому ринку, як відомо, не приносить жодної користі для пасажирів.
Крім того, ці правила також можуть зашкодити МАУ конкурувати з іноземними авіакомпаніями. Нові правила сигналізують, що українська влада не зацікавлена у реформуванні економіки та створенні належного конкурентного середовища.
Оскільки Україна офіційно оголосила про намір зблизитися з Європейським союзом з кінцевою метою вступу до організації, доцільно надати коротку характеристику європейського ринку авіаперевезень.
З 1995 року авіаційний ринок ЄС повністю відкритий для конкуренції: будь-яка авіакомпанія ЄС може здійснювати перельоти між будь-якими двома аеропортами у межах союзу за умови дотримання стандартів авіаційної безпеки.
Це призвело до неймовірного зростання авіаподорожей серед населення та появи бюджетних перевізників. Польоти стали доступними для мільйонів людей, змусивши великі компанії стати більш конкурентоспроможними або "вийти з гри".
Коли країни Східної Європи приєдналися до ЄС, їх авіаринок став невід'ємною частиною широкого ринку Євросоюзу. Лібералізація цього сегмента привела до виживання конкурентоспроможних компаній та занепаду неконкурентоспроможних.
З одного боку, угорська Malev Hungarian Airlines збанкрутувала, а польська LOT та чеська Czech Airlines борються за виживання.
З іншого боку, у Східній Європі з'явилося багато нових авіаперевізників, наприклад, угорська WizzAir. Вона тала однією з провідних бюджетних та доступних широкому загалу авіакомпаній Європи.
Фото УП |
Авіаринок України в останнє десятиліття розвивається повільно, але стабільно, незважаючи на фінансову кризу і банкрутство "Аеросвіту".
Міжнародна організація цивільної авіації - ІКАО - недавно включила Україну у 40 найкращих держав світу за індексом повітряно-транспортного сполучення з іншими країнами. "Міжнародний аеропорт Бориспіль" розвивається як транзитний вузол - хаб - маленького розміру між ринками Європи та Азії, Європи та Близького Сходу.
Розвиваються деякі регіональні аеропорти, пов'язані з найбільшими світовими центрами - Віднем, Мюнхеном та Стамбулом.
На жаль, нові правила шкодять українським перевізникам.
Вони перешкоджають доступу на ринок новим та існуючим компаніям. За цими правилами, перш ніж отримати право на експлуатацію повітряних ліній для виконання міжнародних повітряних перевезень, нові авіакомпанії повинні спочатку виконувати регулярні авіаперевезення на внутрішньому ринку України.
Деяким існуючим перевізникам, які бажають розширити міжнародну мережу, доведеться збільшити кількість внутрішніх перевезень. Відтак, авіакомпанії будуть змушені субсидувати збиткові внутрішні авіаперевезення за рахунок міжнародних.
Крім того, вимога збільшити кількість внутрішніх перевезень може виявитися для українських авіаперевізників нездоланною перешкодою. Потенційно збільшуючи їх експлуатаційні витрати, уряд робить їм ведмежу послугу.
Більше того, агресія з боку Росії призвела до закриття найбільших і, мабуть, найбільш прибуткових вітчизняних рейсів Київ-Сімферополь і Київ-Донецьк.
Фото УП |
Безперечно, Кабмін зацікавлений у розвитку вітчизняної авіаційної індустрії. У той же час, запроваджувати правила, які не несуть жодної користі, - погана ідея.
Конкуренція спрацьовує лише тоді, коли компанії можуть вільно обирати ринки. Зараз внутрішній ринок дещо обмежений. З розвитком економіки країни вітчизняний авіаційний ринок буде лише зростати, проте подібні урядові постанови ніяк не можуть спричинити або прискорити цей розвиток.
Уряди деяких країн ЄС підтримують свої авіакомпанії. За допомогою програм "Зобов'язання з обслуговування населення" вони субсидують авіаперевезення на острови або до малих і віддалених районів, які б інакше були відрізані від світу. Пояснити доцільність такого субсидування в Україні було б важко.
Отже, нові авіаційні правила про надання та анулювання прав на експлуатацію авіаліній для українських перевізників обмежать конкуренцію на міжнародних рейсах, спотворять внутрішній ринок, і, можливо, погіршать конкурентоспроможність авіакомпаній України.
Крім того, такі дії посилають сигнал країнам Заходу: український уряд не бажає втілювати реформи та лібералізувати ринок. Ці правила слід скасувати.
Володимир Білоткач, член редколегії VoxUkraine, старший викладач економіки, Ньюкаслського університету, співредактор журналу Journal of Air Transport Management
Поки матеріал готувався до публікації, стало відомо, що Мін'юст призупинив дію наказу Державіаслужби про запровадження нових авіаційних правил.