Мирный план для "Борисполя"
Український ринок авіаперевезень продовжує "штормити".
Після анексії Криму та початку українсько-російської війни це зовсім не дивно.
Бізнесмени та туристи відкладають або скасовують поїздки в Україну, побоюючись за свою безпеку.
Відтак, чимало авіакомпаній та аеропортів переглядають свої інвестиційні плани.
Утім, незважаючи на напружену ситуацію і прогнози щодо скорочення авіаперевезень в країні, ДП "Міжнародний аеропорт "Бориспіль" планує збільшити чистий прибуток у 2014 році на 30%.
Про це йдеться в фінансовому плані аеропорту, який є в розпорядженні ЕП.
Як зазначає прес-служба аеропорту, фінплан затвердили у Мінінфраструктури і погодили у Міндоходів, Мінекономрозвитку і Мінфіні. Уряд його ще не розглядав.
Фора від "банкрута"
Як відомо, у 2013 році пасажиропотік українських аеропортів виріс на 7% до 15,13 млн пасажирів. Вісім основних повітряних гаваней - "Бориспіль", "Дніпропетровськ", "Донецьк", "Київ" (Жуляни), "Львів", "Одеса", "Сімферополь" та "Харків" - у 2012 році забезпечили 98% авіаперевезень в Україні.
Досі в Україні налічувалося п'ять аеропортів з пасажиропотоком більше 1 млн осіб на рік. В тому числі - аеропорти Донецька та Сімферополя. Тепер їх буде три. Буде, якщо аеропорти "Київ" та "Одеса" зуміють зберегти отримані у 2013 році звання "мільйонників". Зараз передбачити це ніхто не візьметься.
Так зараз виглядає донецький аеропорт. Фото 62.ua |
"Бориспіль", на який припадає більше половини пасажирських перевезень в країні, у 2013 році зростання пасажиропотоку не показав.
Пасажиропотік українських аеропортів, 2013 рік
Аеропорт |
Пасажиропотік, млн |
Порівняно з 2012 роком, % |
ДП МА "Бориспіль" |
7,9 |
- 6,7 |
"Київ" (Жуляни) |
1,8 |
110,0 |
"Сімферополь" |
1,2 |
8,1 |
"Донецьк" |
1,1 |
11,0 |
"Одеса" |
1,1 |
17,8 |
"Львів" |
0,7 |
21,7 |
"Харків" |
0,6 |
20,7 |
Джерело: Кабмін
Утім, 2014 року, вважає нове керівництво МА "Бориспіль", усе буде інакше. Як відомо, Мінінфраструктури призначило директором компанії Сергія Гомболевського, колишнього заступника гендиректора аеропорту з виробництва. Судячи з презентації фінансового плану, наміри у підприємства амбітні.
Натисніть для збільшення |
Аеропорт планує, що через його двері у 2014 році пройде на 4,7% більше пасажирів, ніж у 2013 році. Також він сподівається обслужити більше рейсів - на 3%. Чистий прибуток у 2014 році повинен становити 165,5 млн грн, що майже на 40 млн грн більше, ніж компанія отримала у 2013 році.
"Зниження пасажиропотоку через "Бориспіль" у 2013 році було тимчасовим явищем, що не пов'язане із зниженням попиту на авіаційні перевезення. Фактором зниження було банкрутство авіакомпанії "Аеросвіт". Протягом року авіакомпанія МАУ частково компенсувала падіння", - зазначається у поясненні до фінплану.
Пасажиропотік авіакомпаній, тис осіб
Натисніть для збільшення |
Обидві компанії преса пов'язує з головою Дніпропетровської ОДА Ігорем Коломойським. Усі пам'ятають, як на початку 2013 року "Аеросвіт" зіпсував новорічні свята тисячам пасажирів, скасувавши 90% регулярних рейсів.
До того "Аероcвіт" обслуговував 80 міжнародних маршрутів 29 літаками і був найбільшим перевізником в країні. У 2012 році літаки компанії перевезли більше 3 млн людей - це 38% пасажиропотоку вітчизняних компаній.
Зараз від колишньої "якірної" компанії "Борисполя" нічого не лишилося. Хоча "Аеросвіт" офіційно ще не збанкрутував, з 5 березня 2013 року угоди з іншими перевізниками були розірвані, а сама компанія припинила операційну діяльність.
Переважна більшість маршрутів та активів "банкрута" відійшли МАУ. Тепер 50% пасажирів "Борисполя" обслуговують "Міжнародні авіалінії України".
Слід віддати належне Коломойському та його вмінню не лише вийти з тупикової ситуації, але й примножити свої активи. За розрахунками експертів, у руках дніпропетровського олігарха перебуває 80% авіаперевезень.
МАУ 2014 року передбачає зростання кількості пасажирів на 4%.
Чи не забагато оптимізму
Фінплан "Борисполя" невиправдано оптимістичний, зважаючи на такі показники: у березні кількість пасажирів впала на 4%, у квітні - на 16,3%, у травні - на 21,5%. Падіння триває, війна з Росією - теж. З фінплану ж випливає, ніби уже невдовзі Україну залишать бандитські формування, і в країні запанує мир.
У документі бракує аргументів щодо того, за рахунок яких факторів у 2014 році аеропорту вдасться уникнути негативної динаміки. Наводяться лише два чинники, які, на думку керівництва аеропорту, дозволяють говорити про зростання.
Перший - підвищення курсу долара: 60% доходів аеропорту прив'язані до американської валюти. Другий - збільшення доходу від неавіаційної діяльності.
"Бориспіль". Фото kbp.aero. Натисніть для збільшення |
Успіхи наразі скромні. Так, глобальну компанію у сфері роздрібної торгівлі Dufry International ltd аеропорт не допустив до участі у конкурсі на отримання права з управління магазинами безмитної торгівлі.
Причина - "класика" державних закупівель: відсутність трирічного досвіду роботи в Україні. У Держпідприємництва кажуть, що компанії, для яких прописувалися конкурсні вимоги, пов'язані з Леонідом Юрушевим.
Не менш заплутана ситуація з конкурсом на оренду сумнозвісних Sky Taxi, діяльність яких Мінінфраструктури зупинило у квітні через збитковість проекту.
Втім, головна проблема в іншому: усі найбільші українські аеропорти за підсумками п'яти місяців 2014 року не демонструють зростання.
За 2013 рік аеропорт "Київ" показав феноменальне зростання - більш ніж на 100%. Проте за перші п'ять місяців 2014 року обсяги перевезень упали на 23,7%. Це найгірший показник, якщо не враховувати аеропорти Сімферополя і Донецька.
Олексій Яковець, генеральний директор компанії "Майстер-авіа", яка є оператором "Києва", каже, що на 2014 рік планувалося зростання пасажиропотоку на 15%. Зараз розрахунки показують, що він скоротиться на 30%.
Звісно, треба враховувати, що в Жулянах чимало операторів виконують десятки рейсів у Росію та на схід України. Наприклад, російська компанія "Трансаеро" 35 разів на тиждень літала до Москви, Санкт-Петербурга, Єкатеринбурга та Уфи, а зараз - близько десяти, і тільки в Москву.
Втім, чимало літаків і далі літає з "Борисполя" за вказаними напрямками.
За даними 2013 року, 90% пасажирських перевезень були міжнародними, з них 17% - у Росію. У сегменті внутрішніх перевезень лідирують рейси у Сімферополь - 24%, Одесу - 19%, Донецьк - 18%.
Натисніть для збільшення |
Скасовуються рейси не лише за вказаними напрямками. Недавно стало відомо, що авіакомпанія Emirates з 1 серпня закриває щоденний рейс Київ-Дубай.
Дві біди: боржники та аванси
Стратегічні напрями розвитку аеропорту анітрохи не змінилися. Основна ідея - розвивати його як вузловий трансферний аеропорт.
Реконструкція терміналу D, призначеного для обслуговування міжнародних та внутрішніх ліній "під одним дахом", є також частиною загальної концепції вузлового аеропорту. Роботи з реалізації проекту ще тривають.
Інший напрямок - залучення малобюджетних перевізників. Тут "Бориспіль" нічим не може похвалитися. Залучити low cost не виходило навіть у спокійний час. Навіть утримати існуючих аеропорту не вдалося. Як відомо, у 2011 році компанія Wizz Air, не задоволена зборами у "Борисполі", переїхала у "Київ".
Що ще варте уваги у фінплані?
По-перше, план інвестицій аеропорту на 2014 рік сягає 661,5 млн грн. Найбільш дорогий проект - будівництво паркінгу вартістю 230 млн грн.
Виходячи з плану інвестицій, "Бориспіль" також хоче почати будівництво пунктів "Єдиного в'їзду та виїзду транспортних засобів". Як зазначає прес-служба - "з метою підвищення дисципліни сплати збору за паркування". Проект ще не почався, бо фінансовий план знаходиться на затвердженні.
Натисніть для збільшення |
Натисніть для збільшення |
Амбіційний інвестиційний план передбачається реалізувати переважно за рахунок власних коштів. Мова йде про 386 млн грн, це 58% від загального обсягу капітальних вкладень. Ще 275 млн грн "Бориспіль" планує залучити.
По-друге, на початку 2014 року заборгованість аеропорту становила майже 3,5 млрд грн. З них 1,7 млрд грн - це японський кредит, який погашається протягом 2015-2035 років. Усе інше - позики державних банків за винятком кредиту на 49,7 млн грн від "ОТР-лізингу" на закупівлю 110 авто Hyundai Sonatа для таксопарку.
Весь борг, крім японського кредиту, аеропорт у 2014 році планує рефінансувати.
Натисніть для збільшення |
По-третє, витрати зростають на 207 млн грн. Це пов'язано з відображенням збитку від переоцінки боргу за валютними позиками на 200 млн грн.
Найбільша стаття витрат "Борисполя" - це витрати на персонал, які у 2014 році зростають до 392 млн грн. При цьому чисельність персоналу у 2014 році аеропорт хоче скоротити більш ніж на 400 осіб до 4 446 працівників.
Як пояснили речники аеропорту, йдеться про служби таксі та внутрішньої безпеки. Основні функції останньої покладено на службу авіаційної безпеки та інші підрозділи аеропорту.
Також передбачається підвищити зарплати на 8,5%. У прес-службі зазначили, що це результат підвищенням зарплат для працівників служби авіаційної безпеки. Буцімто протягом тривалого часу їх не переглядали.
По-четверте, компанії МАУ та уже похований "Аеросвіт" на 19 червня 2014 року мали прострочену заборгованість за обслуговування рейсів перед ДП на загальну суму 216 млн грн. Зокрема, борг МАУ становив 150 млн грн.
Недавно про це на своїй сторінці у Facebook згадував заступник міністра інфраструктури Андрій Бондаренко. Згадував у доволі різкій формі.
Питання погашення цього боргу вирішується у суді.
Щодо заборгованості "Аеросвіту", яка сягає 73 млн грн, є рішення суду. "Накази Господарського суду Київської області передано до органів Державної виконавчої служби для виконання", - зазначає прес-служба "Борисполя". Однак отримати гроші, швидше за все, буде складно, хоча боржника знають усі.
Компанія МАУ на питання ЕП щодо заборгованості не відповіла.
По-п'яте, використовують "Бориспіль" не лише компанії, які пов'язують з Коломойським, а й держава. З коментарів до фінплану виходить, що на 1 червня "Бориспіль" має переплату з податку на прибуток у розмірі 108 млн грн. Аеропорт платив наперед навіть податки на заробітну плату - 11,4 млн грн.
Для порівняння: за планом податок на прибуток у 2014 році не перевищить і 46 млн грн. Як відомо, авансові платежі у 2013 році були одним з найулюбленіших способів Міндоходів для "малювання" надходжень до бюджету.