Прислушается ли правительство к советам МВФ
В Україні почала роботу технічна місія Міжнародного валютного фонду.
Вона триватиме з 24 червня до 4 липня.
Завдання "десанту" з МВФ - перевірити, як український уряд виконує умови співпраці.
За підсумками роботи ревізорів буде прийняте рішення, чи виділяти Україні другий кредитний транш за програмою stand-by.
Очікується, що до кінця липня експерти місії представлять оціночний звіт на засіданні Ради директорів фонду, і вже за результатами засідання Київ отримає або не отримає кредитний транш.
Як відомо, програма кредитування була схвалена МВФ 1 травня 2014 року. Загальна сума позики становить 17 млрд дол.
7 травня Україна отримала перший транш - 3,19 млрд дол. У липні уряд розраховує на виділення другого траншу - 1,4 млрд дол.
№ траншу |
Час надання |
Сума, млрд SDR |
Сума, млрд дол |
1 |
Травень 2014 |
2,058 |
3,189 |
2 |
Липень 2014 |
914,7 |
1,417 |
3 |
Вересень 2014 |
914,7 |
1,417 |
4 |
Грудень 2014 |
914,7 |
1,417 |
5 |
Березень 2015 |
1,372 |
2,126 |
6 |
Червень 2015 |
1,372 |
2,126 |
7 |
Вересень 2015 |
1,372 |
2,126 |
8 |
Грудень 2015 |
1,372 |
2,126 |
9 |
Березень 2016 |
686,000 |
1,063 |
Разом |
10,976 |
17,008 |
Що саме цікавитиме місію? У Міністерстві фінансів кажуть, що це буде "перевірка виконання структурних маяків". Як зазначає прес-служба відомства, особливу увагу місія приділить питанню виконання бюджету. Буде аналізуватися поточний стан за перші п'ять місяців 2014 року і перспектива виконання до кінця року.
Сторони також обміркують варіанти затягування пасків, які фонд пропонував раніше. ЕП отримала документ з рекомендаціями технічної місії МВФ, яка працювала у Києві з 28 квітня по 13 травня 2014 року. Його назва промовиста: "Варіанти раціоналізації видатків бюджету у короткостроковій перспективі".
Там фахівці фонду прописали своє бачення "раціоналізації" видатків країни на 2014 рік. Список містить чимало болючих для уряду питань.
Як стало відомо ЕП, на одному з останніх засідань Кабміну урядовцям доручили повторно опрацювати цей звіт начебто для його додаткового обговорення з представниками нинішньої місії фонду.
Виходячи із змісту документів, які є у розпорядженні ЕП, амбітні плани фонду щодо України на 2014-2016 роки виглядають так: зменшити дефіцит бюджету за цей період до 4,4% ВВП. Зокрема, "дірка" у державному секторі повинна зменшитися у 2016 році до 3,1% ВВП, а дефіцит "Нафтогазу" - до 1,3% ВВП.
Що рекомендує фонд? Ще раз переглянути низку видатків, які, на думку експертів МВФ, є ірраціональними. Для кожного випадку вони пропонують свій план дій.
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
||||
Натисніть для збільшення |
Державний сектор
Міжнародні кредитори вказують на дві проблеми.
Перша - видатки на зарплати у державному секторі щодо ВВП України чи не найбільші у регіоні.
Частково це пояснюється тим, що в Україні багато бюджетників надають послуги населенню з охорони здоров'я та освіти, які в інших країнах часто здійснює приватний сектор. Загалом на зарплати працівникам бюджетної сфери у 2014 році передбачено 133 млрд грн.
Друга - високий рівень зайнятості і оплати праці у небюджетних державних підприємствах. У фонді відзначають, що середня зарплата на українських державних підприємствах вища за зарплати у приватному секторі.
Як відомо, галузеві міністерства і Кабмін відповідають за затвердження річних і квартальних фінпланів ДП, однак на фонд зарплат вони не впливають.
Вони можуть лише обмежити рівень компенсацій вищому керівництву. При цьому рішення стосовно зарплат інших працівників приймаються на рівні самого підприємства, тож імпровізувати тут можна до скону.
Крім того, у державних компаніях часто спостерігається суттєва різниця між фактично поданими відомостями і фінансовими планами. Проте на такі "пустощі" керівників міністерства звертають увагу нечасто.
Середньомісячні зарплати у державному і приватному секторах, 2013 рік, грн
Приватний |
Державний, бюджетний |
Державний, ДП |
|
Сільське господарство |
2,339 |
2,374 |
2,696 |
Будівництво |
2,701 |
3,674 |
2,745 |
Транспорт |
3,590 |
3,375 |
3,761 |
Поштові послуги |
1,910 |
6,316 |
не стосується |
Переробка продуктів |
2,239 |
2,769 |
3,866 |
Інформаційні технології |
4,674 |
3,423 |
5,067 |
Наука |
5,105 |
3,160 |
3,686 |
Оборона |
4,134 |
3,654 |
5,079 |
Освіта |
3,573 |
2,647 |
3,879 |
Охорона здоров'я |
2,455 |
2,384 |
2,632 |
Спорт |
5,820 |
2,657 |
6,678 |
Джерело: Держстат, Мінекономрозвитку
Що пропонує МВФ. Заморозити у 2014 році ріст зарплат і кількість працюючих у бюджетній сфері і не змінювати протягом 2015-2016 років фонд оплати праці та рівень зайнятості. Кабміну також пропонують розглянути можливість скорочення працівників бюджетної сфери у 2015 році на 10%.
Позиція Мінфіну. У відомстві не підтримують сценарій із скороченням працівників у 2015 році. Аргумент такий: 10% - це 422 тис бюджетників, яким треба виплатити 1,5 млрд грн вихідної допомоги. Інші пропозиції урядовці готові розглядати.
Зайнятість у державному секторі, 2006-2014 роки, тис осіб
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
2014* |
|
Уряд |
4,400 |
4,414 |
4,426 |
4,414 |
4,393 |
4,352 |
4,321 |
4,282 |
4,224 |
Посадовці |
3,449 |
3,463 |
3,477 |
3,465 |
3,460 |
3,431 |
3,416 |
3,378 |
3,320 |
Медицина |
1,147 |
1,147 |
1,148 |
1,144 |
1,142 |
1,125 |
1,113 |
1,091 |
1,046 |
Освіта |
1,644 |
1,652 |
1,657 |
1,649 |
1,648 |
1,641 |
1,644 |
1,637 |
1,637 |
Інше |
658 |
664 |
672 |
671 |
671 |
665 |
659 |
650 |
637 |
Держслужбовці |
951 |
951 |
950 |
949 |
933 |
921 |
905 |
905 |
904 |
Держпідприємства |
- |
- |
- |
- |
- |
2,374 |
2,255 |
2,121 |
- |
* - прогноз
Джерело: Мінфін, Мінекономрозвитку
Освіта
Прийнято вважати, що українські освітяни ледь виживають, однак у МВФ з цього приводу інша думка. Експерти фонду виділяють три освітні проблеми.
Перша - це стрімке зростання видатків на освіту порівняно з іншими країнами. Фахівці підкреслюють, що у групі з 21 країни Україна знаходиться на третьому місці за рівнем державних витрат на освіту після Молдови та Киргизстану.
У Мінфіні, правда, стверджують, що видатки загального фонду на освіту у 2009 році становили 6,2% ВВП, а у 2014 році - 5,9% ВВП.
Друга - високий рівень зайнятості і суттєве зростання зарплат освітян протягом останніх десяти років. Крім того, багато викладачів продовжують працювати після досягнення пенсійного віку, отримуючи і зарплату, і пенсію.
У фонді вирахували, що співвідношення середньої зарплати до подушного ВВП збільшилося з 1,2 у 2000 році до 1,4 у 2013 році. Це 17-відсоткове зростання. Хоча якщо порівняти фактичну зарплату українських освітян із заробітком їх колег з Польщі або Естонії, аргументи МВФ здаються менш вагомими.
Середня зарплата вчителя, євро
Нідерланди |
2 500 |
Хорватія |
1 000 |
Естонія |
800 |
Польща |
800 |
Україна |
146 |
Джерело: Мінфін
Третя - надто широка мережа освітніх закладів і безплатне харчування учнів перших-четвертих класів, яке надається усім без винятку.
Що пропонує МВФ. Заморожування зростання зарплат, консолідація шкіл і збільшення наповнення класів, зниження рівня зайнятості за рахунок атестації викладачів та обов'язкового виходу на пенсію за віком, адресне харчування.
Позиція Мінфіну. Мінфін погоджуються лише з оптимізацією мережі шкіл.
Охорона здоров'я
Про медиків у МВФ теж не особливо турбуються. Представники місії зауважують, що рівень витрат України на охорону здоров'я в цілому схожий на показники в інших країнах, однак результати роботи сектора чомусь набагато гірші.
Причину такого стану галузі експерти вбачають у надто великій мережі лікарень і нераціональному виділенні коштів. Зокрема, наголошується на розривах між виділенням коштів на різні види медичної допомоги і реальними потребами людей.
У звіті також підкреслюється, що державні видатки на систему охорони здоров'я повністю поглинаються поточним обсягом виплат, здебільшого зарплат. Так, поточні виплати сягають 93% державних витрат, з них на зарплати йде 60%.
Частка капітальних витрат низька. У 2009 році вона становила 10%, у 2013 році - знизилася до 6,3%. Через це обладнання лікарень часто застаріле.
Що пропонує МВФ. Зменшити кількість лікарень.Дозволити застосування механізмів часткової оплати послуг лікарів і медичних закладів за рахунок пацієнтів. Запровадити ефективні процедури звітів і перевірок.
Позиція Мінфіну. Всі пропозиції підтримуються. Лише стосовно скорочення лікарень у міністерстві заявили, що рекомендація буде підтримана за умови збереження належного обсягу надання медичної допомоги.
Міністр охорони здоров’я Олег Мусій (праворуч) у Харкові. Фото moz.gov.ua |
Державні пенсії
У цьому секторі проблем не менше. У фонді наголошують, що в України один з найвищих рівнів пенсійних видатків до ВВП у регіоні центрально-східної Європи.
"Суттєве збільшення витрат за останнє десятиліття свідчить про щедрі ситуативні коригування пенсійних виплат. Разом з низьким віком виходу на пенсію і системою "спеціальних пенсій" це призвело до такого результату", - йдеться у звіті фонду.
Що пропонує МВФ. Заборонити будь-які ситуативні коригування. Підвищити пенсійний вікдля чоловіків у загальній системі пенсій. Знизити виплати працюючим пенсіонерам. Знизити поріг оподаткування пенсій.
Щодо останньої ініціативи, то уже з 1 липня 2014 року запроваджується оподаткування пенсій, що перевищують 10 тис грн. Однак у фонді вважають такий захід неефективним. По-перше, дуже мало пенсій сягають такого рівня. По-друге, оподаткуванню підлягає лише сума понад 10 тис грн.
Фонд вимагає від уряду більш фундаментальних реформ. Мова йде про зниження коефіцієнта залежності при розрахунку пенсій, зниження ставки внеску до ПФ і реструктуризацію більшості або всіх режимів нарахування спеціальних пенсій.
Такі заходи, за розрахунками експертів МВФ, можуть зекономити 1,4-3,3% ВВП залежно від обсягу застосування.
Позиція Мінфіну. Майже наведені рекомендації відомство не підтримує. В уряді пояснюють, що середня тривалість життя українських чоловіків значно нижча за європейську, а пенсіонери працюють через низький розмір пенсій.
Середній розмір пенсій, 2013 рік, дол
Німеччина |
1 200 |
Великобританія |
700 |
Польща |
380 |
Болгарія |
280 |
Україна |
127 |
Джерело: Мінфін
Міністр соціальної політики Людмила Денісова. Фото kmu.gov.ua |
Соціальна допомога
У цьому секторі теж високий рівень видатків. За підрахунками фонду, у 2013 році видатки на соціальну допомогу в Україні становили близько 3,5% ВВП. У звіті МВФ наголошується, що це наслідок масштабних програм трансфертів, включаючи різні "пільги" та виплати на дітей.
"В результаті значна частка коштів соціальної допомоги перетікає більш заможним верствам населення", - зазначають економісти фонду.
Що пропонує МВФ. У фонді впевнені, що досягти суттєвого заощадження коштів і покращення їх цільового призначення можна через розширення можливостей перевірки доходів українців. "Це необхідно для більш прогресивного призначення соціальної допомоги", - наголошується у звіті.
Позиція Мінфіну. У міністерстві не розуміють, які види допомоги можна буде надавати з урахуванням доходів, і як це дозволить заощадити бюджетні кошти. Чекають висновків щодо цих рекомендацій від Міністерства соціальної політики.
* * *
Зрештою, що таке рекомендації? Це експертні поради, як допомагають швидко і ефективно досягти бажаного результату. Це зовсім не вимоги. Часто сплутування вимог і рекомендацій стає підґрунтям для народження страхів про кредити МВФ. Хоча вимог, на відміну від порад, не так вже багато, і вони традиційні.
Це, зокрема, стабілізація фінансового сектора і наведення порядку у валютно-курсовій політиці, скорочення витрат і дефіциту бюджету до 3-4% ВВП, коригування тарифів на енергоносії або перехід до адресного субсидування.
Отже, це лише поради, але до деяких з них уряд дослухається. Якісь з них можуть бути прийняті, якщо інших шляхів збалансування бюджету в урядовців не буде.