Какой госбюджет приняли вслепую
Держбюджет-2014 прийнято - за основу і в цілому. Менше двох діб знадобилося "регіоналам", щоб домогтися схвалення документа.
Напередодні, в середу, комітет Верховної ради зібрався ближче до півночі і ухвалив рішення рекомендувати законопроект про бюджет до прийняття.
Уже наступного дня в ситуації повного безладу, коли спікер Володимир Рибак був заблокований у своїй приймальні, і в залі панував цілковитий хаос, документ було прийнято за скороченою процедурою.
Це стало можливим завдяки появі в залі першого віце-спікера Ігора Калєтніка, якого перед цим опозиція теж блокувала у його кабінеті.
Втім, саме Калєтнік відкрив засідання. Він заявив, що через дії опозиції голосування за бюджет відбудеться без обговорення.
"Депутати від опозиції унеможливлюють розгляд проекту бюджету згідно з регламентом і перешкоджають розгляду питання, блокують трибуну, перешкоджають роботі головуючого на пленарному засіданні, а також голосуванню інших депутатів. Доповідати та обговорювати бюджет в таких умовах неможливо, тому будемо приймати бюджет без обговорення", - зазначив він.
Незважаючи на блокування трибуни, голосування відбулося. Одне з небагатьох голосувань в той день, яке здійснювалося через електронну систему "Рада".
"За" проголосувало 249 депутатів - Партія регіонів, комуністи і частина позафракційних. Серед останніх виявився, зокрема, і Олесь Доній, який пояснив своє рішення тим, що прохання нардепа про виділення 30 млн грн на його округ було враховано у законопроекті.
Джерело: сайт Верховної ради |
В середу, під час розгляду проекту держбюджету у профільному комітеті, більшість опозиційних депутатів виявилися "відрізаними" від цього процесу. Заплановане на 16 годину засідання почалося тільки о 21.45.
Перед цим, за словами члена бюджетного комітету Олександра Чорноволенка з фракції "Батьківщина", в кабінеті комітетського голови Євгена Геллера проходив розгляд поправок до держбюджету від "регіоналів".
Вже опівночі за присутності 33 членів бюджетного комітету почалася офіційна - формальна частина заходу, на якій менш ніж за дві години було ухвалене рішення про рекомендацію прийняти проект бюджету з пропозиціями комітету.
Ухвалені комітетом правки у підсумку були враховані в прийнятому Радою законопроекті без обговорення і лягли в основу без п'яти хвилин закону про державний бюджет-2014.
З усіма рекомендаціями комітету, які були включені у законопроект до голосування, можна ознайомитися у "висновку комітету", опублікованому на сайті Верховної ради. Власне, вони і дають зрозуміти, що нового з'явилося у кошторисі країни на 2014 рік.
Отже, доходи бюджету було збільшено незначно - з 392,4 млрд гривень до 392,6 млрд гривень, а за загальним фондом навіть знижено з 347,5 млрд гривень до 342,7 млрд гривень.
Водночас, показник видатків і надання кредитів зріс на 15 млрд гривень - до 471,3 млрд гривень, зокрема за загальним фондом - на 6,9 млрд гривень, до 409,4 млрд гривень.
Зміни торкнулися граничного обсягу державного боргу - збільшено на 4,4 млрд грн до 584,5 млрд грн.
Основні соціальні параметри - прожитковий мінімум, мінімальна зарплата - без змін, як і в попередній версії проекту бюджету.
Обсяг державних гарантій, як і в попередньому проекті, становить 50 млрд грн. Порядок залучення кредитів під держгарантії у 2014 році та умови їх надання так само буде встановлювати уряд.
Зокрема, держгарантії будуть надаватися рішенням Кабміну для сплати за кредитами підприємств держсектора, в тому числі Державного агентства автомобільних доріг, Аграрного фонду та на інвестпроект "Створення космічного ракетного комплексу "Циклон-4".
Володимир Рибак. Фото УП |
Ці підприємства, як, власне, і розпорядники коштів, звільняються від зобов'язання надавати майнове або інше забезпечення виконання зобов'язань за наданими у 2014 році державними гарантіями.
У документі з'явилася стаття №23, яка передбачає надання можливості Кабміну у 2014 році додатково випустити облігації внутрішньої держпозики на 200 млн грн для поповнення статутного капіталу "Державного земельного банку".
Поряд з цим до документа були внесені зміни, що стосуються джерел надходжень до загального і спеціального фондів держбюджету. Змін зазнали й окремі статті доходів та витрат держбюджету з відповідним коригуванням підсумкових показників.
Як і очікувалося, найбільше змінилалася витратна частина бюджету - більше сотні переписаних позицій. Отже, що порекомендував Раді бюджетний комітет, і за що проголосувала більшість?
1. Було збільшено видатки на "обслуговування та організаційне і матеріально-технічне забезпечення діяльності президента" на 32 млн грн. Таким чином, ця стаття видатків зросла до 314 млн грн. У 2012 році на потреби президента було витрачено 302 млн грн.
Тож обслуговування Віктора Януковича для платників податків подорожчає на 12 млн грн.
2. Зросли видатки у проголосованому бюджеті і на забезпечення перевезень вищих посадових осіб авіаційним транспортом - на 20 млн грн. Загальна сума витрат у 2014 році за цією статтею - 208 млн грн. У 2013 році - 188 млн грн. Тут теж без економії.
3. Не поскупилися депутати і на охорону держорганів та посадових осіб. Ця стаття після виходу документа з комітету подорожчала також на 20 млн грн. Загальна сума на рік становить 357,5 млн грн. У 2012 році було 315,2 млн грн.
Зараз владі не до жартів, і на охороні вони не заощаджують. Власне, як і на "силовиках".
4. Ще на 280 млн грн зросли видатки Міністерства внутрішніх справ - до 18,664 млрд грн. У 2013 році було 16,06 млрд грн. Зокрема, в прийнятому документі з'явилася нова бюджетна програма "Розвиток Державної прикордонної служби", яка, на думку депутатів, потребує таких значних вливань.
Як відомо, прикордонна і міграційна служби входять до структури МВС. Ще напередодні заступник голови бюджетного комітету Верховної ради Оксана Калєтнік запевняла, що не варто спекулювати на темі фінансування МВС, тому що 2014 року до нього приєдналися дві служби.
Фото УП |
Треба розуміти, ці кошти виділені теж суто для того, щоб не переобтяжувати міліцію зайвими витратами.
5. Служба безпеки не відстає. "Чекістам" депутати збільшили видатки на 130 млн грн: 90 млн грн - на забезпечення заходів і функціонування, 40 млн грн - на будівництво житла для військовослужбовців СБУ. Річна цифра витрат на агентів безпеки таким чином зросла до 3,584 млрд грн. У 2013 році було 3,452 млрд грн. Динаміка зростання не порушується.
6. Як же без "подачки" для відданих владі судів. На "здійснення правосуддя" Верховному суду в комітеті додали 10 млн грн, довівши загальну суму видатків Верховного суду до 115,4 млн грн. Це на 10 млн грн більше, ніж 2013 року. Дрібничка, а суддям приємно.
7. На 100 млн грн зросли видатки порівняно з початковим проектом бюджету на телерадіопрограми для державних потреб. Річна сума витрат на відповідні цілі тепер становитиме 786 млн грн - на 33 млн грн більше, ніж у 2013 році.
8. Збільшили витрати депутати у фінальній версії бюджету і на потреби закордонних дипломатичних установ - на 90 млн грн до 902,2 млн грн. Це на 48 млн грн більше порівняно з 2013 роком.
9. Так само не зовсім зрозуміло, навіщо бюджетний комітет збільшив видатки на забезпечення міжнародного іміджу України - на 2 млн грн до 3,2 млн грн, і на формування позитивного інвестиційного іміджу - на 9,7 млн грн до 45,5 млн грн. Тут, напевно, можна було зекономити: імідж держави ця влада уже навряд чи відновить.
10. На 17,5 млн грн подорожчає і утримання Держстату, публікація даних якого з кожним роком все більше нагадує прогноз погоди на рік. У 2014 році ця установа коштуватиме українцям 664 млн грн. Проте це не так і погано: у 2013 році Держстат "освоїв" 1,312 млрд грн.
11. Не обійшлося без подарунків для східних областей.
Бюджетний комітет так постарався, що у кошторисі країни з'явилося кілька нових програм: будівництво медичного досліджувального центру в Донецькій області - 70 млн грн, будівництво сучасної регіональної лікарні швидкої меддопомоги в Донецьку - 50 млн грн, субвенція міському бюджету Донецька на погашення частини кредиту за оновлення парку автобусів та тролейбусів у рамках "Євро-2012" - 110 млн грн.
Особливо вражає нова програма щодо надання субвенції Луганській області на реконструкцію та будівництво споруд Луганського обласного фізкультурно-оздоровчого центру "Авангард" у Луганську - 110 млн грн.
Дивним чином адреса і назва цього центру збігається з адресою і назвою стадіону луганського футбольного клубу "Заря". Його власником, за інформацією ЗМІ, з 2009 року є голова бюджетного комітету Євген Геллер.
Євген Геллер. Фото ЕП |
12. Щодо галузевих програм, то безпрецедентна сума витрат була вписана депутатами комітету у бюджет на вугле- та торфодобувну промисловість. На реструктуризацію галузі - 185 млн грн, на заходи з охорони праці - 65 млн грн, на нову програму підтримки будівництва вугле- і торфодобувних підприємств та їх переоснащення - 364,3 млн грн.
13. Останнім в "хіт-параді" витрат, затверджених бюджетним комітетом, стало фінансування програми підтримки створення оптових ринків сільгосппродукції - 200 млн грн. Недавно, як відомо, у Києві вже згорів ринок, збудований за цією програмою - "Столичний". Мигцем згорів.
Ця чортова дюжина правок - це додаткові витрати майже на 1,9 млрд грн. Ймовірно, будівництво лікарень - це правильно, але чому тільки в одній області? Без інших позицій видатків країна цілком могла би прожити.
Зрештою, серед змін, які з'явилися у бюджеті-2014 після обробки проекту у профільному комітеті, є і чимало позитивних кроків.
1. Загальне фінансування збройних сил за лінією загального фонду було збільшено на 530 млн грн до 14,058 млрд грн. Ще 1,031 млрд грн передбачено за лінією спеціального фонду.
2. Удвічі, до 100 млн грн, збільшено бюджетне фінансування за програмою "Доступне житло", яка передбачає компенсацію державою 30% вартості квартир.
3. Поява нових бюджетних програм щодо фінансування місцевих бюджетів для сніданків школярів - 607 млн грн, реалізації проектів з оснащення медичних закладів високотехнологічним обладнанням - 140 млн грн, забезпечення житлом інвалідів, чорнобильців і звільнених військовослужбовців - 300 млн грн.
4. Збільшення видатків на реабілітацію дітей з ДЦП - на 48 млн грн.
5. Збільшення видатків на "соціальну, трудову та професійну реабілітацію інвалідів" - на 300 млн грн.
6. Поява нової бюджетної програми щодо модернізації та заміни ліфтів у житлових будинках - 200 млн грн - та реконструкції і будівництва зовнішнього освітлення вулиць із застосуванням енергозберігаючих технологій - 100 млн грн.
І це ще не всі позитивні правки. Утім, кошти поки що до адресатів не дійшли.