Правительство блокирует биоэтанол
Звичай української влади прикривати корпоративні інтереси гармонізацією з європейським законодавством неможливо викоренити.
Схоже, одна з таких спроб або зазнає поразки, або призведе до неочікуваних наслідків.
Інноваційна норма про додавання 5% біоетанолу в бензин - яскрава тому ілюстрація.
Історія питання
Півтора року тому Верховна рада прийняла законопроект "Про внесення змін до деяких законів щодо виробництва та використання моторних видів палива з вмістом біокомпонентів". Цей документ передбачає, що з 1 січня 2014 року до кожного літра бензину необхідно додавати не менше 5% біоетанолу.
Мотивація була така: Україна не має покладів нафти, її переробка - у кризовому стані, значна частка нафтопродуктів імпортується, тому слід поступово позбуватися цього ярма і використовувати пальне, яке виробляється з відновлюваних джерел.
Аграрний міністр Микола Присяжнюк заявляв про можливості виробництва в Україні 4 млн тонн біоетанолу на рік. Основними постачальниками повинні були стати підприємства об'єднання "Укрспирт" та цукрові заводи. За версією міністра виробництво цукру знижується, тому треба рятувати село і дати йому роботу.
Згадали ініціатори новації директиву Європейського парламенту №2003/30/ЄС від 8 травня 2003 року про сприяння використанню біопалива та інших видів відновлюваного палива для транспорту. Акт передбачає використання 10-відсоткової частки енергії з відновлюваних джерел на транспорті до 2020 року.
Здавалося б, все чудово: селяни і виробники спирту мають роботу, Україна звільняється від нафтової залежності, а закордонні виробники викачують з країни менше грошей.
Однак вже тоді Головне науково-експертне управління парламенту звертало увагу на те, що європейське законодавство не містить вимог щодо повного переведення внутрішнього ринку автомобільного пального на сумішеве пальне.
Директива Європейського парламенту 2009/28/ЄС від 23 квітня 2009 року, правонаступниця попередньої директиви, внесла до неї такі уточнення.
1. Оптимальний метод збільшення частки біопалива на національному ринку та ринках співтовариства залежить від наявності ресурсів та сировини.
2. Національні стратегії, спрямовані на сприяння використанню біопалива, не повинні забороняти вільний рух звичайного пального.
Головне науково-експертне управління парламенту пропонувало встановити відповідні вимоги щодо вмісту біоетанолу і в Україні. Однак ці зауваження не були враховані. В результаті, з 1 січня 2014 року до кожного літра бензину необхідно буде додавати не менше 5% біоетанолу.
Фото wikipedia.org |
Oops! I did it again!
З часу прийняття згаданого закону учасники ринку та експерти порушували питання, пов'язані з використанням біоетанолу, на галузевих конференціях. Говорили про властивості біоетанолу, його гігроскопічність, необхідність розробки стандартів і вимог до якості подібних продуктів.
Час йшов, і цю тему згадували лише у зв'язку з планами "Укрспирту" отримати гроші з держбюджету на модернізацію потужностей. Нарешті наприкінці літа 2013 року питання біоетанолу розглянула урядова Експертно-аналітична група.
Несподівано виявилося, що група Міненерговугілля, яка повинна була займатися питаннями додавання біоетанолу, припинила свою роботу.
Після цього з'явилося кілька законопроектів стосовно додавання біоетанолу.
Завод з виробництва етанолу, штат Айова, США. Фото wikipedia.org |
Перший - з пропозицією відстрочити набрання чинності нормою з 1 січня 2014 року, другий - з ідеєю взагалі все скасувати, третій запропонував маркувати сумішеві бензини, четвертий - додавати біоетанол лише на НПЗ.
Великі ритейлери звернулися до віце-прем'єра Юрія Бойка з проханням відстрочити чи скасувати норми, які повинні набрати чинності з 1 січня 2014 року.
Невеличкі застереження
Компанії, які торгують нафтопродуктами, потрапили в цікаву ситуацію. Для отримання бензину з 5% біоетанолу необхідні три сировинні складові: біоетанол, стабілізатори для підтримки однорідності суміші та бензин. Однак бензин мусить бути не простий, а призначений для подібного змішування.
Додавання біоетанолу підвищуватиме октанове число бензину, тому змішування, наприклад, 92-го бензину із спиртом дасть 94-й чи 96-й бензини.
Формально з 1 січня 2014 року в Україну не можна ввозити звичайний товарний бензин. Натомість потрібно імпортувати так званий євробоб - напівфабрикат, призначений для подальшого змішування з біоетанолом. В Україні він не виробляється. За яким держстандартом його можна розмитнити - незрозуміло.
Начальник випробного центру пально-мастильних матеріалів концерну "Галнафтогаз" Алла Сидорович розповіла, що її компанія зверталася до постачальників євробобу і стабілізаторів, але їм потрібні характеристики товару. Вони в Україні досі не визначені, тому поставити на АЗС новий бензин буде складно.
Заправна станція в Бразилії, де продають етанол. Фото wikipedia.org |
Так само невизначеними залишаються характеристики готових біобензинів. Проблему прогалин стандартів добре демонструє лист УкрНДІ МАСМА.
Ще одна проблема - сам біоетанол, який повинен прогодувати спиртовиків та цукровиків. Тут думки учасників ринку розходяться.
Найбільші ритейлери стверджують, що в Україні виробляється недостатньо біоетанолу і його доведеться імпортувати. На думку ж керівника департаменту біотехнологій компанії "Техінсервіс" Олега Галузинського, українські виробники здатні запропонувати необхідні обсяги біоетанолу.
Проте даний потенціал ще не реалізовано. За даними Мінагропроду, наразі ринок може розраховувати максимум на 133 тис тонн біоетанолу. Виробляти 320 тис тонн продукту він зможе лише найближчими роками.
Тимчасом біоетанол доведеться імпортувати. По-перше, це суперечить початковим намірам боротися з імпортною залежністю, а по-друге, імпорт - це надто дорого.
"Акцизний податок на ввезення імпортованого біоетанолу в шість разів перевищує вартість спирту. Це призведе до збільшення ціни на бензин більш ніж на 2,5 грн за літр", - говорить генеральний директор компанії WOG Сергій Корецький.
Фото tsn.ua |
Ще один аспект - оподаткування бензинів з додаванням біоетанолу. Експерти і учасники ринку розповідають про додаткові податки, які начебто необхідно буде сплатити. Визначеності нема і в цьому питанні.
За версією заступника директора НТЦ "Псіхея" Геннадія Рябцева, додавання біоетанолу - це виробнича операція, яка повинна обкладатися ПДВ. У прес-службі ж столичної мережі АЗС "Кло" повідомили, що сплачувати ПДВ повторно не потрібно. У Міністерстві доходів і зборів у притаманній їм манері повідомили наступне.
Корецький переконаний, що необхідно сплачувати й акцизний податок: "Процес додавання біоетанолу суттєво змінює фізико-хімічні показники бензину, тож за законом це виробництво. Отриманий сумішевий продукт підлягає додатковому обкладанню акцизним податком, що збільшує його вартість ще на 2,3 грн за літр".
Отже, питань вистачає і без заглиблення у теми про технічні характеристики двигунів і середній вік автопарку України.
Стан боєготовності мереж
Представники мереж АЗС по-різному оцінюють свою готовність до набрання чинності нововведеннями з 1 січня 2014 року.
"Ми повністю готові до введення норми з додавання біоетанолу в пальне. Ми зможемо забезпечити наших клієнтів якісним пальним. Витрати на підготовку та модернізацію обладнання не настільки значні, щоби впливати на роздрібну ціну цього пального", - повідомили у прес-службі столичної мережі АЗС "Кло".
Інша точка зору - у мережі WOG. "На підприємствах відсутня можливість змішування та зберігання біоетанолу і сумішевих бензинів. Ці операції повинні здійснюватися під "азотною подушкою", а таку можливість мають лише НПЗ повного циклу. Обладнання для однієї нафтобази коштуватиме не менше 3 млн дол", - каже Корецький.
"Тільки отримавши регламенти і стандарти, учасники ринку розумітимуть, як їм слід готуватися до переходу на пальне з біоетанолом. Щоб переобладнати свої потужності, їм знадобиться щонайменше півтора року", - говорить віце-президент концерну "Галнафтогаз", мережа АЗК "Окко", Юрій Кучабський.
Фото autoweek.com.ua |
Загалом гравці ринку не наполягають на скасуванні прийнятих норм. Вони готові до відстрочки заради підготовки нормативної бази та інфраструктури.
Аналітик консалтингової компанії UPECO Олександр Сіренко припускає, що оператори пручаються, бо не бачать в цьому вигоди. "Можу припустити, що вони не хочуть вкладати в підготовку інфраструктури. Для початку їм доведеться прочистити всі заправки, бензовози та нафтобази", - зазначає експерт.
На думку Рябцева, актуальним залишається питання відповідальності за продукт.
"Мережі не хочуть відповідати за якість суміші, а за законом вони повинні нести повну відповідальність за якість пального. Спиртозаводи не розуміють, що їм також доведеться нести частину відповідальності. Хто визначатиме якісні характеристики? В Україні лише десять авторитетних лабораторій", - говорить він.
Схоже, не хочуть брати на себе відповідальність і урядовці. Наразі відома позиція МЕРТ, яке підтримує відстрочення запровадження норми про додавання біоетанолу.
18 жовтня Міненерговугілля написало уряду лист, у якому виклало мотиви відстрочення новації і запропонувало допрацювати законопроект №3146. За оцінками міністерства для підготовки нормативно-правової бази знадобиться два роки.
Схоже, гравці ринку пального зможуть перевести подих. Селяни і спиртовики почекають?