Провода против кирпича
Все більша частка ринку побутової техніки та електроніки мігрує із звичайних полиць до електронних каталогів інтернет-магазинів.
За словами учасників ринку, цей сегмент зростає навіть швидше за офлайн-сегмент.
До того ж середній чек в інтернет-магазинах вищий на 15-20%.
Тому найбільші мережі побутової техніки та електроніки поступово нарощують власну присутність у віртуальному просторі, бажаючи наздогнати відомих хедлайнерів.
Добре, що в першій десятці ще достатньо вільних місць.
За даними дослідницької компанії Gfk Ukraine, у другому кварталі 2013 року ринок побутової техніки та електроніки виріс на 13% і становив у грошовому виразі близько 9,8 млрд грн. При цьому гравці ринку відзначають, що ринок e-commerce зростає швидшими темпами, ніж весь ринок загалом.
"За підсумками 2012 року загальний ринок зріс на 1%. При цьому сегмент інтернет-торгівлі виріс на 11%. Я вважаю, що поточний тренд збережеться", - відзначає керівник проектів 5ok.com.ua та foxtrot.com.ua Сергій Єрошов.
На думку експерта, випереджаюче зростання онлайн-торгівлі побутовою технікою та електронікою в інтернеті відбувається за рахунок збільшення кількості користувачів інтернету, що і забезпечує приплив нових споживачів.
У мережі Comfy схильні пояснювати випереджаючі темпи зростання онлайну суто новизною даного ринку, що не досяг насичення та зрілості.
"Нове розвивається швидше, а розвиток з низької бази завжди вражає високим приростом. Прискорює темпи зростання проникнення інтернету та насичення ринку мобільними гаджетами, що полегшують доступ до мережевих ресурсів", - каже генеральний директор мережі магазинів COMFY Геннадій Вербіленко.
На його думку, так буде не завжди. Після фази зростання невідворотно настане фаза насичення. Так само, як телебачення не витіснило книжки, театр і кіно, так само інтернет не замінить всі форми взаємодії продавців та покупців.
До того ж в онлайн-торгівлі електронікою ще не до кінця реалізований потенціал кредитування. Деякі експерти справедливо відзначають, що реальна ситуація в Україні суттєво не відрізняється від інших країн Європи. А позитивні новини з ринків - всього лише застосування так званого кредитного важеля.
"Не можна казати, що добробут народу і економіка зростають, але роздрібні мережі максимально використовують кредитування. Це шлях розширення", - зазначає екс-керівник інтернет-проекту Eldorado.com.ua Олександр Дарладан.
За словами крупних офлайнових гравців, вони збираються активно застосувати "кредитну" тактику в інтернеті, аби покращити свої позиції.
"Банківські технології не стоять на місці. Та й офлайнові мережі освоюють інтернет-торгівлю, не бажаючи відпускати покупців. Ці мережі набагато досвідченіші в питаннях кредитування, ніж інтернет-магазини", - каже Вербіленко.
Він переконаний, що дані фактори в найближчі рік-два ліквідують дискримінацію інтернет-покупців, забезпечивши їх привабливими кредитними продуктами. Поширення платіжних карток і довіра до електронних платежів сприятимуть цьому.
За оцінками Дарладана, в офлайні частка техніки, проданої в кредит, становить 40-60%, тоді як при наявності робочих варіантів дистанційного онлайн-кредитування частка аналогічних товарів в продажах інтернет-магазинів може становити 30-40%.
Незважаючи на суттєве зростання частки онлайн-гравців, яка в першому кварталі 2013 року становила 16,6%, ринок ще далекий від стадії концентрації. Як стверджує Єрошов, зараз діє 500-1300 інтернет-магазинів побутової техніки та електроніки, більша частина яких не має достатніх оборотів.
З часом, переконаний менеджер, сформується топ-20 магазинів, які матимуть найбільшу ринкову частку.
Багато в чому нинішня ситуація на ринку є наслідком двох факторів: низького порогу входу та не зовсім легального постачання товарів. До того ж більші гравці скаржаться, що торговці діють у надто різних умовах.
"Більша частина інтернет-магазинів торгує товарами, які потрапили в Україну не зовсім офіційно, з несплаченим ПДВ. Інтернет-магазини мають багато способів оптимізації. Доки всі не почнуть працювати в чітких рамках, цей бізнес приваблюватиме багатьох початківців", - говорить Дарладан.
На думку ж деяких експертів, саме час розставить усе на свої місця, і формування перших ешелонів інтернет-торговців побутовою технікою та електронікою відбудеться вже до кінця цього десятиліття.
"Магазини-одноденки не зникнуть ніколи. Інтернет - найбільш вільний і слабо регульований бізнес-простір. При цьому мережа нічим не відрізняється від інших ринків в частині життєвого циклу. Гадаю, через п'ять-сім років він сегментується і визначаться групи лідерів у кожному сегменті", - вважає Вербіленко.
Сегментування ринку також буде характеризуватися зближенням цін між офлайном та онлайном. Це не стане приємною новиною для споживачів, але, схоже, довіра та прихильність до знайомих брендів буде коштувати дорожче.
"В Україні 10-15 найбільших інтернет-магазинів. Вони не можуть пропонувати набагато нижчі ціни, бо більші магазини системно будували свій бізнес. Вони витрачають на розвиток свого бізнесу суми, порівнювані з офлайном", - зазначає керівник департаменту Retail and Technology GFK Ukraine Андрій Свірський.
За даними учасників ринку, близько 60% людей, які хочуть придбати товар, виконують первинний пошук. Тобто відкривають браузер і намагаються знайти товар. Залежно від результатів вони обирають онлайн- чи офлайн-майданчик.
Саме тут і стикаються інтереси звичайних та електронних торговців. "Хоча всі мережі мають якщо не сайт-проекти, то власні брендові інтернет-магазини, люди все ще хочуть помацати товар", - говорить Дарладан.
В мережі Comfy вважають, що українські споживачі більше схильні до звичайної торгівлі, ніж до експериментів з онлайн-магазинами.
"Як не парадоксально, найбільш розповсюдженим є пошук, вивчення і вибір товару в інтернеті з наступною купівлею в "цегляному" магазині. Так роблять більше двох третин покупців, що мають доступ до інтернету", - розповідає Вербіленко.
Схожої думки дотримуються і в інших компаніях, мовляв, споживач ще не готовий до всеохоплюючої онлайн-торгівлі.
"Споживачі поділені на дві великі групи: прихильників онлайн та офлайн. Чи готовий споживач лише до онлайну? Ні. Можливо через два-три роки, коли ціни в онлайні будуть підніматися", - вважає Єрошов.
Він схильний розглядати офлайн та онлайн як окремі гілки бізнесу, підкреслюючи, що інтернет-майданчики повинні максимально відрізнятися від звичайних, і "цегляним" гравцям варто поквапитися на свято зростання онлайн-сегмента.
Проте, як відзначили у Comfy, онлайн все одно відкушуватиме частку в офлайну. Питання лише в тому, куди підуть клієнти: до конкурентів чи у нові канали продажів, інтегровані з існуючими "цегляними" магазинами.
Огляд створений за матеріалами Першого інноваційного форуму DMDAYS 2013