Платежный дисбаланс Украины
Незважаючи на падіння промислового виробництва, напрочуд чудовим здається стан платіжного балансу України.
Це справжня привід для гордості уряду. Позитивний платіжний баланс означає, що в Україну заходило більше валюти, ніж з неї виходило.
Нарешті!
Поточний рахунок ПБ за перші чотири місяці виявився позитивним. Позитивне сальдо за перші чотири місяці 2013 року склало "плюс" 2 747 млн дол, тоді як за перші чотири місяці 2012-го - "мінус" 61 млн дол.
Але то були лише квітоньки. Результат за п'ять місяців 2013 року здається геть приголомшливим.
За попередніми даними, позитивне сальдо становило 3,262 млрд дол. В тому числі, дефіцит поточного рахунку, порівняно з січнем-травнем 2012 року, скоротився на 27,61% до "мінус" 3,063 млрд дол. А профіцит фінансового рахунку зріс на 35,93% до "плюс" 6,325 млрд дол.
Так само радісно виглядають цифри за кожен з місяців 2013 року. В жодному з них зведене сальдо платіжного балансу не було від'ємним. Тобто щоразу приходило більше валюти, ніж покидало Україну.
Ця інформація нібито спростовує поширену думку, що Україна має великі проблеми з платіжним балансом. Складається враження, що уряд таки знайшов рецепт, який витягує економіку з глибокої кризи.
Погодьтесь, різниця дійсно велика. У 2012 році платіжний баланс України був зведений з дефіцитом "мінус" 4,174 млрд дол, що на 70% перевищує від'ємне сальдо, зафіксоване у 2011 році. І тут - таке раптове поліпшення.
Але ми вимушені розчарувати себе та читачів. Покращення виявилося черговим "пакращенням". Проблеми нікуди не поділися, вони лише тимчасово відкладені у довгу шухляду.
Майбутні штрафи від "Газпрому" та борги
Відносно вдалий початок 2013 року склався завдяки двом тимчасовим факторам. Перший - це зменшення імпорту газу з Росії та автомобілів. Другий - збільшення заборгованості, в першу чергу уряду та державних структур.
З початку 2013 року НАК "Нафтогаз України" тимчасово майже не купувала паливо у РАО "Газпром" та компанії RWE, бо не мала грошей. Державний бюджет геть виснажений, як і золотовалютні резерви НБУ. Держава вже не може кредитувати хронічно збитково-корупційну монополію.
Безумовно, газ для промисловості імпортували структури олігарха Дмитра Фірташа. Але за які гроші, і чи платилися ці гроші з України - великі питання. Як не дивись, а імпорт "просів".
Ось проста цифра, яка пояснює все. За даними НБУ, у травні 2013 року імпорт газу зменшився у 2,6 разу (!) порівняно з травнем 2012 року. А за п'ять місяців 2013 року ввезення цього виду палива зменшилося на 27% до 3,9 млрд дол.
Дія цього фактора тимчасова, бо не купувати газ Україна не може. Згідно з прогнозним балансом "Нафтогазу", надходження імпортного палива у 2013 році становитимуть 27,3 млрд кубометрів. З них "Газпром" продасть 18 млрд "кубів", німецька RWE Supply & Trading GmbH - 1,3 млрд "кубів", а компанія Ostchem Gas Trading AG Фірташа - 8 млрд "кубів".
Едуард Ставицький та Юрій Бойко представляють два потужні крила газових імпортерів. Фото Кабміну |
Проте, вже зараз зрозуміло, що реальне постачання виглядатиме інакше.
Для промисловості паливо завозять, окрім Ostchem, також "Метінвест" Ріната Ахметова та СЄПЕК, власником якої називають Сергія Курченка. Газ вже надходить з Угорщини і в перспективі надходитиме із Словаччини. Крім того, СЄПЕК вже придивляється до постачання газу з Росії.
Міністр енергетики Едуард Ставицький навіть встиг похвалитися, що європейський газ виявився на 130 дол дешевшим за російський. А це майже третина економії. Отже, це ще один секрет зменшення імпорту.
Однак всі ці ігри лише вдаються безпечними та патріотичними. Насправді за підсумками 2012 року Україна вже заробила штраф від "Газпрому" на 7 млрд дол.
Ще більше лихо очікує Україну за підсумками 2013 року. РАО уклало контракт не з Україною, а з "Нафтогазом", який майже нічого не купував, а недавно для закупівлі нової партії взяв гроші в борг під 18% річних!
Нікуди не подівся контракт з "Газпромом", за яким Україна мусить купити у Росії щонайменше 41,6 млрд кубометрів газу. Можна, звісно, і не купувати - лише платити за нього. Це так звана умова take-or-pay. Не хочеш платити - отримаєш величезний штраф.
Отже, підіб'ємо підсумок. Україна майже не купувала газ у Росії в першій половині 2013 року, але буде вимушена купувати решту в другому півріччі. Отже, торговельна частина платіжного балансу неминуче погіршиться. Структура зовнішньої торгівлі виглядатиме приблизно так.
Що стосується автомобілів, то вже два місяці автодилери їх майже не імпортують. Це не дивно.
З 13 квітня для автомобілів з об'ємом двигуна 1-1,5 л і 1,5-2,2 л мито збільшилося на 6,46% і 12,95% відповідно. Разом з ПДВ та іншими зборами це збільшило вартість "розмитнення" на кілька десятків відсотків. Звісно, такий крок не залишився непоміченим.
Україна - традиційний імпортер машин, бо для українців авто є одним з небагатьох символів достатку. Так ось: "завдяки" блокаді автодилерів, імпорт продукції машинобудування зменшився у травні 2013 року на 40% порівняно з травнем 2012 року. З початку 2013 року "мінус" за цією групою імпорту становив 14%.
Чи є приводи для оптимізму?
Подивіться, будь ласка, на товарну структуру експорту чи імпорту і знайдіть хоча б одне суттєве покращення. Звісно, його нема.
Україна має таку ж недолугу структуру зовнішньої торговлі, як і всі попередні роки. Отже, наші "шалені успіхи" базуються на маніпулюванні окремими категоріями товарів - у 2013 році це газ та автівки - і боргами.
Динаміка товарної структури експорту
Найменування груп товарів |
2010 |
2011 |
2012 |
Усього, млн дол |
52 191 |
69 418 |
69 812 |
Продовольчі товари та сировина для їх виробництва |
9 935 |
12 804 |
17 881 |
Мінеральні продукти |
6 237 |
9 608 |
6 945 |
Продукція хімічної промисловості |
4 658 |
6 980 |
6 763 |
Деревина та вироби з неї |
1 768 |
2 184 |
2 193 |
Промислові вироби |
1 309 |
1 621 |
1 543 |
Чорні й кольорові метали та вироби з них |
17 333 |
22 114 |
18 890 |
Машини, устаткування, транспорт, прилади |
9 183 |
11 895 |
13 284 |
Різне |
1 768 |
2 212 |
2 313 |
Структура, % |
2010 |
2011 |
2012 |
Усього |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
Продовольчі товари та сировина для їх виробництва |
19,0 |
18,4 |
25,6 |
Мінеральні продукти |
12,0 |
13,8 |
9,9 |
Продукція хімічної промисловості |
8,9 |
10,1 |
9,7 |
Деревина та вироби з неї |
3,4 |
3,1 |
3,1 |
Промислові вироби |
2,5 |
2,3 |
2,2 |
Чорні й кольорові метали та вироби з них |
33,2 |
31,9 |
27,1 |
Машини, устаткування, транспорт, прилади |
17,6 |
17,1 |
19,0 |
Різне |
3,4 |
3,2 |
3,3 |
Динаміка товарної структури імпорту
Найменування груп товарів |
2010 |
2011 |
2012 |
Усього, млн дол |
60 579 |
85 670 |
90 304 |
Продовольчі товари та сировина для їх виробництва |
5 762 |
6 346 |
7 520 |
Мінеральні продукти |
20 707 |
29 396 |
27 077 |
Продукція хімічної промисловості |
10 524 |
12 961 |
13 519 |
Деревина та вироби з неї |
2 000 |
2 230 |
2 182 |
Промислові вироби |
3 355 |
3 508 |
4 465 |
Чорні й кольорові метали та вироби з них |
4 128 |
5 695 |
5 238 |
Машини, устаткування, транспорт, прилади |
12 689 |
20 018 |
22 433 |
Різне |
1 414 |
5 516 |
7 870 |
Структура, % |
2010 |
2011 |
2012 |
Усього |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
Продовольчі товари та сировина для їх виробництва |
9,5 |
7,4 |
8,3 |
Мінеральні продукти |
34,2 |
34,3 |
30,0 |
Продукція хімічної промисловості |
17,4 |
15,1 |
15,0 |
Деревина та вироби з неї |
3,3 |
2,6 |
2,4 |
Промислові вироби |
5,5 |
4,1 |
4,9 |
Чорні й кольорові метали та вироби з них |
6,8 |
6,6 |
5,8 |
Машини, устаткування, транспорт, прилади |
20,9 |
23,4 |
24,8 |
Різне |
2,3 |
6,4 |
8,7 |
Борги
Тепер про борги, за рахунок яких "пакращився" платіжний баланс.
Держава за перші чотири місяці зробила нові запозичення на 2,25 млрд дол, ще 1,1 млрд дол запозичили державні банки, які є одним цілим з Нацбанком. Ці надходження погасили борги банків та корпорацій.
Не варто недооцінювати такий чудернацький інструмент як валютні запозичення уряду всередині України. За підрахунками Dragon Capital, з початку 2013 року Мінфін зібрав на внутрішньому ринку 800 млн дол, загалом довівши "внутрішню" валютну заборгованість до 3 млрд дол - це вдвічі більше, ніж торік.
Крім того, на 500 млн дол були розміщені євробонди "Укрзалізниці". Невідомо, чи прийшли ці гроші в Україну. Якщо так, то напевно вони покращили стан платіжного балансу.
Напрочуд великими виявилися цифри прямих та портфельних інвестицій. Але до цих показників треба ставитися доволі обережно.
Наприклад, як констатують аналітики Нацбанку, значна частина інвестицій надійшла у формі міжфірмових кредитів і була пов'язана з розміщенням єврооблігацій приватних структур. Тобто також з боргами.
Що нас очікує далі?
Невдовзі Україна почне масово купувати газ з Росії та Європи. Це миттєво погіршить зовнішнє торговельне сальдо України.
Ймовірно, вже почалися проблеми в міністра економіки Ігоря Прасолова. Принаймні, Віктор Янукович не випадково публічно попередив його, причепившись до якоїсь дрібниці.
Про що мова? Схоже, дуже скоро спецмита на автомобілі будуть зняті. Принаймні, їх дія досі аж ніяк не допомогла тим, заради кого вони запроваджувалися, - зокрема, Таріелу Васадзе з його "Укравто".
Відновлення імпорту автомобілів зробить торговельне сальдо ще гіршим.
У випадку погіршення всю відповідальність буде покладено на прем'єра Миколу Азарова. Фото РИА "Новости" |
Що стосується стратегічного для України напрямку металургії, то вже багато місяців ми є експортерами не сталевого прокату, а переважно чавуну та залізної руди. Металургійні заводи Китаю навряд чи дадуть Україні шанс повернутися на зовнішні ринки, які їй довелося покинути.
Можливо, для Україні приготована роль постачальника руди та чавуну, на яких багато не заробиш через малу додаткову вартість. Якщо так, це не відбудеться миттєво, але стратегічно платіжний баланс країни ще зазнає проблем.
Звісно, є і позитивні сигнали. Наближаються серпень та вересень, коли буде зібраний врожай зернових. Трейдери створять мільярдні експортні потоки продовольства з України, і це принесе нові гроші.
Скоріш за все, саме на цей момент чекає уряд, відтягуючи купівлю газу. Подивимось, чи зможуть "зернові" гроші перекрити відтік "газових".