Украинская правда

Передел админуслуг

Роднички "черных" денег образуют полноводный поток, который течет в самый высший кабинет. В какой именно? Вот тут надо задуматься, почему так болезненно отреагировал Лавринович на инициативу введения централизованных офисов админуслуг. (Укр.)

Ще минулого жовтня набрав чинності багатостраждальний закон про адміністративні послуги.

Багатостраждальний, бо документ, внесений до парламенту президентом Віктором Януковичем, пережив два вето самого ж Януковича.

Одним з найбільш проблемних питань, які призвели до такої ситуації, був друк бланків документів. Передбачалося, що їх вироблятимуть державні підприємства.

Звісно, це не влаштовувало лобістів концерну ЄДАПС, який давно приватизував левову частку адмінпослуг і отримує з українських громадян регулярний оброк. В кінцевому підсумку ЄДАПС переміг.

Однак цей закон містив і низку революційних нововведень, нібито покликаних докорінно реформувати наскрізь корупційну систему надання адмінпослуг.

Зокрема, мова йде про створення центрів надання адміністративних послуг - ЦНАП. Це такі офіси, де громадяни повинні отримувати необхідні послуги держави, не бігаючи від паспортного стола до райдержадміністрації.

За державним задумом, така ініціатива повинна зберегти українцям літри здорової крові. Це, мовляв, позбавить їх необхідності займати о п'ятій ранку черги у трьох різних місцях, щоб отримати один нещасний державний папірець.

Зараз на темі адмінпослуг любить піаритися віце-прем'єр Олександр Вілкул. "До 1 січня 2014 року в усіх містах обласного значення та райцентрах мають бути створені центри надання адміністративних послуг, що працюватимуть за принципом "єдиного вікна". Вже створено 120 таких центрів, всього їх має бути 684", - заявив він.

Як зазначала прес-служба чиновника, адмінпослуги включатимуть в себе реєстрацію юридичної особи та фізособи-підприємця, витяги з держреєстру прав на нерухоме майно або витяги з державного земельного кадастру.

Також урядовці передбачили створення порталу адмінпослуг. Він повинен стати офіційним джерелом інформації про їх надання та дозволить користувачам завантажувати і заповнювати в електронній формі необхідні заяви.

6 березня прем'єр Микола Азаров доручив Мінекономрозвитку прискорити внесення на розгляд Кабміну, зокрема, переліку адміністративних послуг органів виконавчої влади, які повинні надаватися через новостворені центри.

Натисніть для збільшення

І відомство Ігоря Прасолова таки прискорилося. За інформацією джерел "Економічної правди", минулої середи на засіданні уряду повинен був розглядатися перелік державних послуг, які надаватимуться у єдиних центрах.

Зараз важко сказати, чи погодився уряд з пропозицією МЕРТ - на сайті Кабміну відповідне рішення серед ухвалених відсутнє. Тож урядовці або відправили документ на доопрацювання, або опублікують його пізніше.

За задумом Мінекономрозвитку, перелік адмінпослуг повинен набрати чинності з 1 січня 2014 року, коли будуть створені єдині центри. Які ж послуги будуть отримувати там громадяни, і чим це їм загрожує?

Олександр Вілкул. Фото Дніпропетровської ОДА

Все й одразу

Аби не перевантажувати читача казенною термінологією, слід звернутися одразу до висновку щодо цього документа урядового Департаменту фахової експертизи.

"Серед найбільш затребуваних громадянами послуг - видача паспорта громадянина України та паспорта для виїзду за кордон, реєстрація актів цивільного стану, місця проживання, нерухомого майна, юридичних та фізичних осіб-підприємців, земельних ділянок, оформлення документів щодо транспортних засобів і права ними керувати".

Тобто в один офіс приходитимуть наречені, бажаючі поїхати за кордон, підприємці і водії. Навіть страшно уявити, що трапиться, коли всі вони стануть в одну чергу. Втім, левовій частині урядовців не страшно. Хоча, згідно з тим же експертним висновком, низка відомств висловила свої зауваження до ініціативи Мінекономіки.

Натисніть для збільшення

Правда, знайшлося міністерство, яке не погодилося з майже гумовим переліком послуг майбутніх центрів. Це, як не дивно, Мін'юст.

Ще 4 квітня колишній міністр Олександр Лавринович написав Прасолову великого листа. Визнаний майстер юридичної казуїстики, якого називають ледь не архітектором абсолютної влади Януковича, явив дива піклування про громадян. Він прямо написав, що проект Мінекономрозвитку не може бути погоджений.

"Проектом пропонується включити до переліку адміністративних послуг, які надаються через центр надання адміністративних послуг, послуги, що надаються через органи "Укрдержреєстру", а саме:

- реєстрація (легалізація) об'єднань громадян, громадських спілок, інших громадських формувань, державної реєстрації засобів масової інформації та інформаційних агентств;

- державна реєстрація юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців;

Ігор Прасолов. Фото unian.net

- державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та надання витягу з Державного реєстру прав;

- державна реєстрація шлюбу, розірвання шлюбу, зміни імені, прізвища та по батькові, внесення змін до актових записів цивільного стану", - йдеться у листі Лавриновича.

"Сьогодні функціонує 115 центрів надання адміністративних послуг. Водночас відповідно до наказу Міністерства юстиції сьогодні функціонує 583 реєстраційні служби управлінь юстиції.

Зазначене свідчить, що система територіальних органів Міністерства юстиції та утворених ним реєстраційних служб є більш розгалуженою та наближеною до суб'єктів звернення, ніж центри, а отже, надання зазначених адміністративних послуг через центри не забезпечує головної мети їх функціонування - доступності (наближеності) та зручності отримання адміністративної послуги до суб'єкта господарювання".

Далі Лавринович перераховує всі юридичні вади: починаючи від проблем з реєстрацією шлюбу і закінчуючи труднощами при реєстрації об'єднань громадян.

Натисніть для збільшення

Екс-міністр прийшов до невтішного висновку.

"Запропонована проектом надмірна концентрація повноважень службових осіб однієї установи в такій корупціогенно чутливій сфері як надання адміністративних послуг у поєднанні з неврахуванням специфіки низки реєстраційних процедур може призвести до ускладнення реалізації  прав та законних інтересів громадян, пов'язаних із здійсненням державної реєстрації і як наслідок створить умови для виникнення корупційних відносин, що є неприпустимим".

"З урахуванням наведеного пропонуємо доповнити проект постанови положенням щодо надання адміністративних послуг державними реєстраторами Укрдержреєстру, в тому числі у приміщеннях адміністративних центрів до 1 січня 2015 року", - зазначив Лавринович.

Переклад

Звісно, кому як не Мін'юсту знати про "корупціогенну чутливість" сфери адмінпослуг. Чого лише варта історія з багаторічною виплатою роялті за державні реєстри невідомим "авторам".

Треба сказати, що адмінпослуги за будь-якої влади були й залишаються величезною годівницею, за доступ до якої йде вічна війна між державними відомствами, приватними фірмами та окремими чиновниками.

В Україні створена ціла тіньова система. Наприклад, якась довідка коштує 10 грн, але її можна отримати лише у спеціальному віконці у третю середу першого місяця другого півріччя з 15:00 до 16:30. Якщо пощастить встигнути у черзі із 150 бажаючих.

Якщо потрібно терміново і безболісно - ласкаво просимо до якоїсь фірми, яка навіть привезе цю довідку додому. Однак вже не за 10 грн, а за 150. І так з усім: з реєстрацією підприємств, з отриманням витягів, з оформленням паспортів.

Звісно, з цього подорожчання держбюджет зазвичай отримує лише офіційний платіж - ті самі 10 грн із 150-ти. Куди йде все інше? Частина залишається приватній фірмі як заробіток, інша частина йде начальнику реєстраційної служби, який забезпечує видачу "термінових" довідок "правильним" клієнтам.

Далі працює таблиця ділення. По всій країні формуються джерельця "чорних" грошей. Вони утворюють повноводний потік, який тече до найвищого кабінету. До якого саме? Ось тут треба замислитися, чому так болісно відреагував Лавринович на ініціативу введення централізованих офісів адмінпослуг.

Олександр Лавринович. Фото УП

Можна припустити, що справа в наступному. Фактично такі офіси стануть проміжною ланкою між громадянами і чиновниками. Адміністратори забезпечуватимуть передавання документів і надання відповідних послуг.

Звісно, це не подобається чиновникам, які звикли до своєї годівниці та розгалуженої мережі фірм-причеп. Чи є це боротьбою з корупцією? Сумнівно.

Разом з тим, Лавринович має рацію: побудова єдиних центрів за принципом "сірники, мед, мазут і цвяхи" аж ніяк не сприятиме доступності адмінпослуг.

Вірогідно, створення "прокладки" між чиновниками і громадянами призведе до формування нової корупційної мережі "причеп" і ще однієї черги з "правильних" клієнтів, якім треба терміново. Однак мережа формуватиме потік до іншого кабінету. Як ілюстрація - ще одна цитата з експертного висновку щодо проекту МЕРТ.

"Основні зауваження зацікавлених органів:

- невизначеність на рівні закону вичерпного переліку адміністративних послуг;

- недостатня розгалуженість системи центрів надання адміністративних послуг;

- відсутність коштів, необхідних для організації надання відповідних послуг в центрах надання адміністративних послуг;

- відсутність в адміністраторів центрів надання адміністративних послуг необхідних знань та практики роботи в окремих сферах надання адміністративних послуг;

- надання адміністративних послуг через адміністраторів центрів надання адміністративних послуг призведене до збільшення строку, необхідного для надання відповідної послуги.

Зазначені зауваження головним розробником відхилено, зважаючи на необхідність виконання поставленого президентом України завдання".

"Папа" сказав - треба.

Коментар прес-служби Мінекономрозвитку:

 Ігор Прасолов

"Законом України "Про адміністративні послуги" визначаються правові засади створення та функціонування центрів надання адміністративних послуг, в яких надаються адміністративні послуги через адміністраторів шляхом взаємодії із суб’єктами надання адміністративних послуг. Такий принцип надання адміністративних послуг спрямований на забезпечення зручних та доступних умов для отримання громадянами і суб’єктами господарювання адміністративних послуг в одному місці за мінімальної кількості відвідувань і часових витрат, а також зменшення корупційних ризиків під час надання адміністративних послуг у зв’язку з відсутністю прямого спілкування громадянина і чиновника (представника суб’єкта надання адміністративних послуг).

Довідково: з метою наближення надання адміністративних послуг до суб’єктів звернень центри надання адміністративних послуг утворюються при міських радах (їх виконавчих органах) міст обласного та/або республіканського Автономної Республіки Крим значення, Київській, Севастопольській міських, районних, районних у містах Києві та Севастополі державних адміністраціях.

На виконання статті 12 Закону України "Про адміністративні послуги", пункту 81.3 Національного плану дій на 2013 рік щодо впровадження Програми економічних реформ на 2010 – 2014 роки "Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава", затвердженого Указом Президента України від 12.03.2013 № 128/2013, та низки доручень Президента України і Прем’єр-міністра України Мінекономрозвитку було підготовлено та 14.06.2013 внесено на розгляд Кабінету Міністрів України доопрацьований разом із заінтересованими органами проект постанови Кабінету Міністрів України "Деякі питання надання адміністративних послуг органів виконавчої влади через центр надання адміністративних послуг".

Проектом передбачається затвердити перелік адміністративних послуг територіальних органів центральних органів виконавчої влади, які в обов’язковому порядку будуть надаватися через центри надання адміністративних послуг.

Перелік налічує 55 адміністративних послуг, що надаються 7 центральними органами виконавчої влади, а саме:

1) Державною міграційною службою (9 послуг);

2) Держземагентством (10 послуг);

3) Держархбудінспекцією (3 послуги);

4) Державною реєстраційною службою (27 послуг);

5) Державтоінспекцією (3 послуги);

6) Держгірпромнаглядом (1 послуга);

7) Державною службою з надзвичайних ситуацій (2 послуги).

Включення до переліку адміністративних послуг саме цих органів передбачено Національним планом дій на 2013 рік, оскільки вони є найбільш запитуваними громадянами та суб’єктами господарювання.

Крім того, додатковими пунктами (56, 57) переліку передбачено надання в дозвільних центрах, що є складовими частинами центрів надання адміністративних послуг, адміністративних послуг з видачі документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності та прийняття декларацій відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства.

Проектом постанови передбачається встановити, що вона набуває чинності з 01.01.2014.

Після затвердження даного переліку відповідні послуги будуть включені органами, що утворили центри надання адміністративних послуг, до переліку послуг, які надаються через центри надання адміністративних послуг.

Довідково: перелік адміністративних послуг, що надаються через центр надання адміністративних послуг, затверджується органом, що утворив центр".