Без права выезда
Що б, здавалося, такого особливого в "автомобільних перевезеннях", що уряд все новими актами хоче "удосконалити" цю сферу діяльності?
Лише у листопаді 2012 року Верховна рада схвалила закон №5502-VI "Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо державного регулювання та управління у сфері транспорту та дорожнього господарства", а вже у травні 2013 року Кабміну перестав подобатися цей документ.
З якоїсь причини парламент позбавив уряд права затверджувати порядок здійснення перевірок на транспорті, які має право проводити "Укртрансінспекція". І це в той час, коли народні маси почали активно їздити на політичні акції.
Попри застереження Мін'юсту, який осмілився нагадати Кабмінові, що той не має права втручатися у сферу діяльності, до якої йому законом обмежено доступ, порядок здійснення перевірок затверджувався саме напередодні 18 травня.
Висновок Мін'юсту |
Базу для необхідності такої законодавчої новації замаскували благими намірами: зберегти українські дороги від остаточного знищення.
Позаяк "Укртрансінспекція" має право контролювати перевезення не тільки пасажирів, а й вантажів, уряд начебто вирішив звернути увагу на хронічне перевантаження "фур", які курсують українськими дорогами.
Їх номінальна вага не повинна перевищувати 20-25 тонн. Однак, як відзначили в уряді, нерідко вага автопоїздів перевищує 60 тонн.
Аби взяти перевезення під контроль, вкотре наголошено на необхідності облаштування пунктів великовагового контролю, у тім числі - мобільних.
Майже за європейським зразком вирішено й питання про роботу в Україні іноземних перевізників. Транспортній інспекції надано повноваження перевіряти режим роботи закордонних водіїв за покажчиками тахографів, вимагаючи або змінного водія, або періодичного відпочинку.
Такі подробиці цікавлять працівників ДАІ, проте тепер із семафорами спеціально затвердженого зразка на дорогу вийдуть і представники "Укртрансінспекції".
Скільки їх повинно бути - невідомо. Є дві точки зору: або 196 - скільки інспекторів транспортної інспекції наділені правом зупиняти транспорт, або 750 - весь штатний склад інспекції.
Якщо міряти грошима, то різниця несуттєва: у першому випадку йдеться про 31 тис грн з бюджету, в другому - про 100 тис грн.
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
Натисніть для збільшення |
Однак все це - лише заспів до дражливої політичної теми. Саме тому у затвердженому урядом порядку здійснення перевірок про вантажні авто йдеться мимохідь. Головна увага - перевезенням пасажирів, особливо на замовлення.
Якщо судити лише за статистикою ДТП, то турбуватися й справді є про що. Мало не щодня автобуси та маршрутки потрапляють в аварії. А ще час від часу когось з водіїв, яким люди довіряють власні життя, ловлять напідпитку.
У межах повноважень начебто не дрімає й "Укртрансінспекція". Судячи з її зведень, за чотири місяці 2013 року її інспектори здійснили 1 090 перевірок, під час яких скрупульозно дослідили 69,8 тис одиниць громадського транспорту.
За підсумками оглядів було складено 15,4 тис приписів про усунення недоліків та сплату штрафів, від яких до бюджету надійшло 7,5 млн грн.
|
|
|
|||
Натисніть для збільшення |
Чимало, якщо врахувати, що ліцензії на пасажирські перевезення мають 52 505 суб'єктів господарювання з 150 472 одиницями транспортних засобів. Щоправда, свої інспекційні виїзди ревізори могли здійснювати лише за умови попередження про перевірку і повинні були справитися з поставленими завданнями за п'ять днів.
Відтепер буде інакше. Хоча урядова постанова й передбачає, що планова перевірка АТП може здійснюватися не частіше одного разу на рік, уряд вирішив зняти обмеження щодо позапланових перевірок.
За заявою будь-якого громадянина власника автобуса чи всього автопарку можна "трусити" безперестанку і без попереднього повідомлення. Кудись поділася й норма, яка дозволяла здійснювати перевірку максимум п'ять діб. Тепер можна перевіряти так довго, як тільки душа забажає.
Крім контролю за місцем реєстрації автогосподарства, розширені повноваження "Укртрансінспекції" з контролю на лінії. У першу чергу рекомендовано звертати увагу на нерегулярні перевезення та наявність у таких автобусах тахографів, додаткового водія і спеціального дозволу на нерегулярні перевезення.
Фото УП |
"Укртрансінспекція" може зупинити автобус чи маршрутку навіть у разі, коли її уповноважений представник помітить "підозріле керування" або відсутність талона про проходження технічного огляду.
Інспектору, зупинивши автобус, достатньо чемно привітатися і передати водієві документи, які підтверджують його повноваження і право здійснювати перевірку.
Справді, більше, ніж на годину, затримувати автобус він не може. Однак визначено, що в разі наявності порушень інспектор має право або сам призупинити експлуатацію "підозрілого" автобуса, або ж викликати представників ДАІ, яких у часі перевірки ніхто обмежити не здогадався.
Таким чином, масово перевозити людей власникам автобусів уже не вийде. Якщо влада буде зацікавлена перевезти кількадесят тисяч людей на акцію на власну підтримку, то на заваді не стануть ні технічний стан автобуса, ні його вік, ні відсутність тахографа чи GPS-навігатора.
Якщо ж масовому перевезенню людей треба буде завадити, не буде нічого легшого. Міністр внутрішніх справ Віталій Захарченко щиро розводитиме руками, мовляв, при чому тут міліція?
Ось тільки люди туди-сюди безконтрольно шастати точно перестануть. Не поїздом же їхати, де вже переписують усі паспорті графи попри закон про захист персональних даних.