Уже отвоевались?
Традиційного засідання Кабміну, анонсованого на 5 вересня, очікували з нетерпінням і в Україні, і в Росії. Саме цього дня уряд мав представити свою програму-відповідь на запровадження росіянами утилізаційного збору на імпортні легкові автомобілі, вантажівки, автобуси та спецтехніку.
Ще 3 вересня на лекції для студентів Київського національного університету будівництва та архітектури Микола Азаров погрожував: наші заходи будуть "дзеркальними", автомобілі російського виробництва подорожчають принаймні на тисячу доларів. Тому українці перестануть їх купляти.
Того ж дня відбулося позапланове засідання КМУ, де міністр екології та природних ресурсів Едуард Ставицький отримав доручення терміново готувати програму утилізаційних заходів. Зрештою, саме він ще влітку якось прохопився про такі наміри, отож у відомстві мали б уже бути якісь напрацювання.
Воювати - так воювати!
То навколо чого ж розгортається така азартна боротьба?
За перше півріччя поточного року ("свіжіших" даних ще немає) на російському ринку було продано 10039 легкових автомобілів, що вироблені в Україні.
На експорт у нас працюють тільки два автозаводи – ЗАЗ і "Богдан". Першому вдалося знайти покупців для 6043 автомобілів, другому – для 3996. Цікаво, що на українському ринку "Богдан" за півроку зміг продати тільки 512 легковиків.
Варто згадати і той факт, що "Єврокар" (виготовляє "Шкоди") та КрАсЗ (збирає переважно ВАЗи, УАЗи та Geely) дозволу на експорт від материнських концернів так і не отримали.
Фото autoconsulting.com.ua |
Загалом продукція українського легкового автопрому займає менше відсотка обсягу російського ринку, де продажі у першому півріччі перевалили за мільйон проданих машин. І з року в рік продажі наших машин у Росії стійко втрачають по 15-20%.
На нашому ринку картина зовсім інша. Піврічні продажі – усього 102 795 автомобілів. Частка автомобілів російського виробництва у цих обсягах перевищує 17%. Продано 18353 автомобіля.
Мова про надзвичайно популярні у нас Hyundai Accent, Kia Rio, Renault Logan, VW Polo-седан. І продажі були б ще вищими, якби не дефіцит машин у самих ходових комплектаціях. Сьогодні ж для того, щоб отримати будь-яку з цих автівок, треба внести завдаток і місяць-два почекати.
Щодо ставок утилізаційного збору. Їх вже визначили остаточно, узявши за базову величину 20 тисяч рублів для автомобілів з робочим об’ємом двигуна від одного до двох літрів. Для зручності – це $616.
Але до цієї суми застосовується ще й коефіцієнт. Обіцяно, що в майбутньому він коригуватиметься в той чи інший бік, проте нині становить 1,34. Тобто, за кожен ввезений і з України автомобіль вже треба сплачувати 826 доларів.
Втім, не варто думати, що продавці наших легковиків у Росії вже зачинили автосалони й зайняли глуху оборону в надії, доки "дзеркальні" заходи з українського боку дадуть бажаний ефект у вигляді винятку із щойно встановленого правила.
По-перше, вони максимально наповнили склади ще до запровадження нового мита. По-друге, російського покупця заманюють небаченими знижками. Залежно від комплектації, вони сягають 20 – 50 тисяч рублів.
Тобто сьогодні в РФ ЗАЗ-Шанс (аналог нашого Сенса) можна придбати на $500 дешевше, ніж в Україні.
Вкотре здивував і міністр економіки Петро Прошенко. У коментарі з приводу термінів оприлюднення результатів спеціального розслідування Міжвідомчої комісії з питань міжнародної торгівлі щодо запровадження нових ставок ввізного мита на легкові автомобілі, він зауважив: рішення доопрацьовується з урахуванням зауважень наших партнерів.
Петро Порошенко. Фото comments.ua |
Як таке може бути? Визначені законом терміни розслідування вже давно спливли, рішення прийнято ще 6 червня. Щоправда, й досі не опубліковане. Невже можна переписувати його заднім числом?
(Від представників Мінекономіки лунала також інша версія, чому не оприлюднюються результати розслідування. "Обговорюємо питання запуску виробництва в Україні кількох нових марок автомобілів", - повідомили "Економічній правді" десь місяців зо два тому)
Ясність у ситуацію вніс Олег Назаренко із ВААІД. За його словами, терміни оприлюднення результатів будь-якого спеціального розслідування у нашому законодавстві не прописані. Раз рішення не опубліковане, то його начебто й не існувало. Проте таку заяву імпортери вже взяли на олівець, щоб, у разі потреби, оскаржити дії уряду в суді.
Де ситуація й справді критична - так це на ринку автобусів, вантажівок, автобусів та спецтехніки. Для них діє базова утилізаційна ставка у розмірі 150 000 рублів. Тобто – $4600. Такий доважок ліквідує всі цінові конкурентні переваги для наших "Богданів" та "Іванів".
А ще ж існує коефіцієнт 1,3. Тобто, ціна на автобуси середньої місткості автоматично виростає на $6 тисяч. А для продукції ЛАЗу коефіцієнт взагалі 2,5.
Нічого відтепер у Росії робити й КрАЗу. Для його самоскидів ставка податку - 2,7. А для спецтехніки на його базі – 27!
То що ж наш уряд?
У своєму виступі Микола Азаров згадав про все, що завгодно: потребу обігріти безхатьків, миколаївські кораблі, вимушені відпустки вчителів, єдину закупівельну ціну молока. А ось оголошення Росії справжньої автомобільної війни так і не пролунало.
Більше того, коментувати цю тему всі причетні урядовці навідріз відмовилися.
Інформація "Укравтопрому" |
Показова деталь: на всі проголошені войовничі заяви з українського боку зазвичай відповідають третьорядні російські чиновники. Наприклад, з Москви озвався міністр торгівлі Євразійської економічної комісії (!?) Андрій Слєпньов. Судячи з його коментарю, запровадження утилізаційного збору спровокувала саме українська сторона. Тоді, коли задумала обкласти авто російського виробництва додатковим увізним митом у 15%.
А сьогодні перший віце-прем'єр РФ Ігор навіть вдало пожартував. За його словами, утилізаційний автомобільний збір можуть відмінити, якщо в Росії автомобіль буде служити три-п'ять років, а потім його утилізують. Але зрозуміло, що це фантастика для менталітету людини з Росії чи України.
Ясно, що з російського боку поступок не буде. Тим паче, українського телеглядача з усіх каналів саме лякають будівлею "Газпрому" як такою собі обителлю зла.
Отож, схоже, вже відвоювалися.