МТСБУ спасается от банкротства
"Економічна правда" писала, що протягом кількох місяців відбувалася запекла боротьба за контроль над Моторно-транспортним страховим бюро.
Спочатку власники кількох великих страхових компаній об'єдналися з новим головою Нацфінпослуг Андрієм Стасевським, та позбавили голову бюджетного комітету парламенту Віталія Хомутинніка впливу на роботу бюро.
Але перемогу вони святкували недовго. Депутат прийняв два законопроекти, якими запропонував взагалі позбавити страхові компанії контролю над МТСБУ. Звісно, це було б вкрай алогічним кроком, тому що Бюро - це щось на кшталт "общака", який формують саме страховики. Проте, як завжди, пропозицію пояснили роботою на користь ринку.
Погроза подіяла, і Стасевський перекинувся на бік Хомутинніка. Страховики капітулювали, а нові компаньйони почали розподіляти сфери впливу.
Зокрема, на страхові компанії почали тиснути, щоб ті погодилися змінити компанію, яка друкує бланки ОСЦПВ.
Андрій Стасевський. Фото vekma-group.com.ua |
Не бажаючи брати на себе таку відповідальність, троє з них залишили Координаційну Раду - наразі центральний орган управління МТСБУ.
Але минулого тижня було доведено, що Координаційна рада залишається дієвою навіть без кількох учасників.
Орган може легітимно вирішувати будь-які питання до проведення загальних зборів МТСБУ, призначених на 7 вересня 2012.
На зборах будуть обрані нові Президія і Координаційна рада. Більшість страховиків, що входили до попередньої Президії чи вийшли з Координаційної ради, вже пообіцяли - вони не мають наміру знову входити в керівні органи МТСБУ.
Цілком ймовірно, що в нову команду ввійдуть однодумці депутатів та чиновників. Яких саме? Можна припустити, що опосередкований контроль над цими коштами збереже депутат Хомутиннік.
МТСБУ змушує повних членів платити
Тим не менше, 31 липня Координаційна Рада МТСБУ прийняла чергові непопулярні рішення.
По-перше, вона звільнила заступника гендректора - Івана Гумінського та президента Володимира Романішина. Останнього призначили радником ген директора.
Ці двоє людей стояли у витоків бюро, але не входили безпосередньо до групи впливу Хомутинніка та Стасевського.
Замість Івана Гумінського, що займався розвитком міжнародного страхування по системі "Зелена картка" призначено Миколу Лутака, який досі керував ліквідацією Держфінпослуг.
Звільнення Гумінського та Романішина, судячи з останніх подій, не стало несподіванкою ні для кого. Позаочі страховики звинувачують керівників Бюро в досить лояльному підході до фінансового оцінювання компаній, що призвело до фактичного банкрутства двох компаній в минулому році і суттєво вимило фонди Бюро.
Володимир Романішин. Фото insur-info.ru |
По-друге, було прийнято більш одіозне рішення. А саме, збільшити відрахування повних членів в фонд страхових гарантій більш ніж вдвічі - до 10% премій.
Мова йде про відрахування від страхових премій компаній, що працюють в міжнародній системі "Зелена карта". Такі компанії мають статус повних членів бюро. Зараз їх 14.
При цьому МТСБУ виступає гарантом виплат страховиків за договорами системи. Фонд покриває виплати за підробними полісами "Зеленої карти", за договорами збанкрутілих страховиків, а також може оплачувати збитки від імені компаній-членів з подальшим зверненням компенсації до самих страховиків.
Засідання Координаційної ради було проведено шляхом електронного опитування. І хоча більшість страховиків не підтримали запропоновані рішення, всі пункти порядку денного були погоджені.
Навіщо МТСБУ збирає гроші
Головним є питання, навіщо саме зараз було прийняте рішення про збільшення відрахувань в страховий "общак".
Перша версія – політична. Зібрані зі страхових компаній кошти підуть на рахунки у банках. Зважаючи на те, що давнім партнером Хомутинніка є банк братів Буряків – Брокбізнесбанк, - великі суми коштів підуть саме туди.
Чи потім ці кошти будуть використані на передвиборчу компанію депутата? А чому би й ні? Тим більше, що навіть в такому випадку гроші не зникнуть, бо це ж банк несе відповідальність за їх недоторканність. Інша справа, що вони можуть лежати на депозиті довічно, аж доки Хомутиннік контролюватиме бюро.
Віталій Хомутиннік. Фото "Бізнес" |
Але більш слушною є інша версія – скрутне становище, в якому опинилося бюро.
В МСТБУ спростовують припущення, що підвищити збори їх змусили фінансові проблеми.
Але наголошують, що такого кроку вимагає солідарний принцип відповідальності.
Це означає, що в разі банкрутства якоїсь страхової компанії, платити по її зобов’язанням змушені усі інші – через так звані страхові фонди. Контролює ці фонди власне МТСБУ.
Заступник голови правління НАСК "Оранта" Вячеслав Грабина каже, що МТСБУ зазвичай проводить виплати в деяких випадках ДТП за кордоном. Наприклад, коли інша країна виставляє рахунок в екзотичній валюті, а українська страхова (що продала поліс) оплатити його не може.
Також МТСБУ платить за збитками збанкрутілих страховиків та фальшивими полісами "Зеленої картки". Так називають спеціальні поліси "автоцивілки", лише за наявності яких українські автовласники мають право в'їзду до Європи.
Але судячи з того, наскільки тихо підвищили відрахування, фінансові проблеми дійсно є.
"Можливо коштів не вистачає, але про це ніхто не говорив. Мотивацію рішення пояснили бажанням самих повних членів", - повідомила президент Ліги страхових організацій та член Координаційної ради Наталія Гудима.
Варто згадати цитату екс-гендиректора МТСБУ Вадима Загребного піврічної давнини: "За міжнародними стандартами, МТСБУ фактично банкрут. Не виключено створення державної страхової компанії, яка займатиметься внутрішнім ринком "автоцивілки", - казав він.
Бюро винне мільйони
Загалом же, невідомо, скільки коштів у фонді страхових гарантій не відомо. Керівництво Моторно-транспортного бюро не відкриває цю статистику, хоча мало би.
Зате відомо, скільки повинне сплатити бюро. На 17 квітня 2012 гарантійні зобов’язання МТСБУ за "Зеленою карткою" становили близько 600 тис євро. У тому числі 200 тис євро - за збитком лише одного з колишніх страховиків, повних членів МТСБУ.
Решта - ті, що виникли у зв’язку з використанням фальшивих "Зелених карток" українськими автовласниками за кордоном. Тобто, шахрайство набуло надзвичайно великих обсягів, і вже відбивається на усьому ринку.
Так виглядає "Зелена карта". Фото avtocivilka-kiev.com.ua |
До того ж, за даними джерела в МТСБУ, ще 3,5 млн євро сягнуть виплати за зобов’язаннями ще двох компаній колишніх учасників бюро. Минулого року неплатоспроможними стали СК "Інвестсервіс" та Українська екологічна страхова компанія.
Парадокс ситуації полягає в тому, що незважаючи на фінансові проблеми "Інвестсервіс", яку виключили з МТСБУ ще минулого року, вона досі не виключена з реєстру фінансових установ. Це дозволяло їй працювати на ринку та збирати гроші з клієнтів.
Дію ліцензії на "автоцивілку" було зупинено в грудні минулого року. Та як часто клієнти при купівлі полісу "Зелена картка" на прикордонній території цікавляться наявністю ліцензії у компанії.
Згідно із законодавством, після виключення страхової компанії з МТСБУ, бюро має отримати назад залишки полісів. Але в бюро визнають, що з 17 компаній, як покинули ряди МТСБУ, залишки полісів повернули лише 9. Решта можуть досі продавати поліси на ринку.
Зупинити це явище можна лише одним шляхом - запровадити оперативну реєстрацію проданих полісів в центральній базі даних. Проте, МТСБУ таку базу досі не ввело, а значить, доля цих полісів не відома. У випадку придбання такого полісу клієнтом і настання за ним страхового випадку, виплату здійснює все те ж МТСБУ.
Але і це ще не все. В майбутньому стан окремих страхових компаній може суттєво погіршити ситуацію в бюро. Так, один з повних членів має заборгованість за регулярними відрахуваннями в фонд страхових гарантій – це СК "УТСК" (Utico).
Зона дії "Зеленої карти". Фото pds.exblog.jp |
Фінансовий стан компанії давно викликав нарікання з боку страховиків та МТСБУ. Подейкували, що компанія навіть може припинити членство в Бюро. Проте, днями з’явилось повідомлення, що 97,3% СК "УТСК" придбано фізичною особою Ігорем Власовим.
Чи вплине це на фінансовий стан компанії, покаже час. Проблеми з оплатою регулярних відрахувань мають ще кілька асоційованих членів (компанії, що мають ліцензії лише на внутрішнє страхування цивільної відповідальності – "автоцивілку"). Серед них - ПрАТ "АСК "ІнтерТрансПоліс", ТДВ СК "Райп", ПрАТ "Міська СК".
Зокрема, 6 серпня "Райп" було виключено з числа членів МТСБУ. Причина - непогашення заборгованості по внескам в фонди більше ніж за два місяці.
Страхові платитимуть ще
Варто нагадати, що цього року з третьої спроби був прийнятий закон №9462. Він регламентує, що внески в МТСБУ для асоційованих членів зростуть у п'ять разів (до 500 тис євро), а для повних членів - удвічі (до 1 млн євро).
Фото "Канал 24" |
Збільшити свої внески компанії зобов’язані протягом 18 місяців.
Джерело ЕП в МТСБУ повідомило, що регулярні відрахування будуть враховані в загальній сумі гарантійного внеску.
"Підвищення внесків спровоковано бажанням повернути попередні розміри фонду, які зменшились через виплати за зобов’язаннями двох страховиків.
Компанії просто раніше почнуть виконувати норму закону про збільшення розмірів гарантійного внеску.
Не думаю, що це вплине на фінансовий стан компаній. Швидше всього, їм доведеться зменшити розмір агентських комісійних, які подекуди дуже завищені", - повідомили в МТСБУ.