Как ГАИ освящает монополизм
Українська влада вперто створює особливі умови для заробітку "своїх" фірм.
Досі більшість скандалів стосувалися державних закупівель, до яких долучився ринок оцінки нерухомого майна, а тепер ця доля не оминула торгівлю авто.
Як стало відомо ЕП, в одному з регіонів ДАІ повідомила продавцям транспорту, що їм слід встановити програмне забезпечення одного з двох українських розробників: ТзОВ "Декра - машина технологій" або ТОВ "Д.І.О. - трейд інтернаціонал".
Мова йде про автоматизовану інформаційно-пошукову систему - АІПС.
В іншому випадку торговці начебто не зможуть отримати бланки довідок-рахунків, актів приймання-передачі, транзитних номерів у ДАІ. Все це через те, що 11 грудня 2009 року Кабмін у постанові №1200 передбачив ведення в електронному вигляді обліку надходження, продажу та передачі транспортних засобів.
А пункт 3.18 наказу МВC №361 від 5 серпня 2010 року вимагає, щоб суб’єкти господарювання надавали відділам ДАІ інформацію про реалізовані та передані на реалізацію транспортні засоби через електронні канали зв’язку.
Перераховані вище документи виписуються на бланках суворої звітності. Кожен покупець отримує їх разом з новим авто і відносить до місцевих підрозділів ДАІ для реєстрації. Продавці ведуть у спеціальних журналах облік використаних бланків, а місцеві ДАІ періодично перевіряють ці журнали.
Через конфіденційність даної інформації, адже вона стосується господарської діяльності підприємств, та її значні щоденні обсяги звичайна електронна пошта тут не стане у пригоді. Потрібна захищена загальноукраїнська інформаційна база, до якої б торговці авто могли вносити необхідні дані, а ДАІ - вести їх облік.
Згадані ІТ-компанії наразі і виконують функцію "передавачів" цієї конфіденційної інформації до відомчої бази ДАІ. Перша пропонує продукт АІПС "ОКА", друга - ПЗ АРМ "Торгівля КТЗ". На сайті АІПС "ОКА" показано, як це відбувається.
Як будь-яке приватне підприємство, компанії виставляють розцінки. Щоб користуватися АІПС "ОКА", треба сплатити за програмну підсистему 1 460 грн і щомісячно, якщо споживач виконує операції в мережі, вносити абонплату 700 грн.
Доступ до АРМ "Торгівля КТЗ" коштує 1 800 грн, щомісячна абонплата - 800 грн, при цьому не має значення, користувався споживач цією системою чи ні.
В необхідності переходу на електронний документообіг ніхто не сумнівається, адже це повинно позбавити торговців, споживачів і ДАІ багатьох незручностей.
Зараз керівники автосалонів вимушені регулярно приїжджати до центрального офісу ДАІ, аби особисто отримати бланки суворої звітності для довідок-рахунків, а споживач повинен все це нести до місцевих підрозділів ДАІ, очікувати, поки його дані занесуть до бази і тільки після цього може зареєструвати новий автомобіль.
Після введення електронного документообігу дані покупця до бази буде заносити сам продавець, і необхідність в паперових довідках і бланках для них зникне.
Фото uzhgorod.net.ua |
Проте незрозуміло, чому наповнення конфіденційною інформацією відомчої інформаційної бази ДАІ, яка має бути загальнонаціональною, йде через окремі непідконтрольні компанії, які не мають стосунку до органів ДАІ.
Інформацію, що регіональні підрозділи ДАІ змушують торговців авто користуватися послугами названих фірм, управління ДАІ не підтвердило.
У відповіді цього відомства за підписом заступника начальника Володимира Рєзнікова, яку ЕП отримала у відповідь на свій запит, пояснюється: зараз триває перехід на єдине програмне забезпечення для електронного документообігу.
Однак тимчасово, аби виконати вимоги згаданих нормативних актів, для передачі даних щодо продажу автомобілів "суб’єкти господарювання використовують програмне забезпечення розробників, які надають необхідний формат даних".
Проте в ДАІ обіцяють, що надалі ці питання будуть вирішувати винятково підрозділи Державтоінспекції. При цьому у відповіді не сказано, чи є ці компанії розробниками задіяного програмного забезпечення.
Зате ця інформація є на сайтах самих розробників. Наприклад, "Декра - машина технологій" на сайті підтримки АІПС "ОКА" повідомляє, що її співпраця з ДАІ почалася у лютому 2008 року, коли вони домовилися створити облікову систему для бланків, а в подальшому реалізували низку інших проектів.
Зокрема, у травні 2011 року було запущено веб-інтерфейс для службового використання робітниками ДАІ.
На сайті "Д.І.О. трейд інтернаціонал" таких даних немає.
Відповіді на питання ЕП з цього приводу не надала жодна з компаній.
Також невідомо, чи контролюється ціноутворення на ці послуги, і скільки компаній надають такі сервіси.
З неофіційних розмов з працівниками ДАІ ЕП дізналася, що це роблять лише два зазначені підприємства. Цю інформацію також підтвердив генеральний директор Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів та дилерів Олег Назаренко.
Фото opir-ua.org |
Якщо це справді так, то може статися, що на ринку послуг з доступу до внутрішньої бази ДАІ Міністерство внутрішніх справ власноруч зробило з двох приватних компаній монополістів, які підлягають контролю з боку АМКУ.
Адже відповідно до статті 12 закону "Про захист економічної конкуренції" монопольним вважається становище, коли частка суб’єкта на ринку перевищує 35%, якщо він не доведе, що зазнає значної конкуренції.
Слід зазначити, що Мін'юст через підвідомчі держпідприємства веде та обслуговує чимало державних реєстрів. З доступом до них є проблеми корупційного характеру, але їх можна вирішити за наявності у законодавців політичної волі.
Проте жодного разу ні в кого не виникало питання з приводу того, щоб послуги з передачі інформації з цих реєстрів віддати приватним компаніям. Адже власником даних є держава. Звісно, окремим випадком є БТІ, які є комунальними підприємствами, проте вони підпорядковуються місцевій владі.
Також є питання щодо функціонування самої загальнодержавної інформаційної системи ДАІ. Як сказано в листі за підписом Рєзнікова, департамент ДАІ вже впроваджує Національну автоматизовану інформаційну систему. Проте, як можна зрозуміти з тексту відповіді, в експлуатацію вона ще не запущена.
Проблему ж паперових довідок-рахунків буде вирішено лише тоді, коли національну автоматизовану інформаційну систему буде введено в експлуатацію, а поки що наявність паперових документів вимагають нормативні акти.
З огляду на це в генерального директора Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів та дилерів ВААІД Олега Назаренка є зауваження.
"ДАІ планує запустити Національну автоматизовану систему лише наприкінці 2012 року, і паперові документи поки що не вийшли з ужитку. Тому я не розумію, як електронний документообіг з ДАІ можна запровадити вже нині", - каже він.
На думку Назаренка, адмініструвати та передавати дані до цієї системи повинні лише державні органи. "Якщо споживачам треба буде сплачувати вартість адміністрування системи, ВААІД буде наполягати, щоб це коштувало фіксовану суму - близько 10 грн з одного авто", - зазначає він.