Договор о поставках электрической энергии: потребитель имеет право предлагать свои условия
Реформа українського ринку електричної енергії розпочалась 1 січня 2019 року. Саме тоді обленерго розділились на дві окремі компанії - постачальника універсальної послуги (компанії - наступники обленерго, які постачають електроенергію населенню за регульованим тарифом) та оператора розподільних мереж. Крім того, лібералізація електроенергетичного ринку дозволила вийти на нього новим гравцям - незалежним постачальникам.
Сьогодні будь-яка юридична особа - споживач (далі - споживач) може самостійно обрати компанію, яка буде постачати йому електроенергію на підставі відповідного договору. В кінці року більшість представників бізнесу зіткнуться з питанням переукладання договорів та вибору нового постачальника. В першу чергу, необхідно проаналізувати умови договору. Адже саме цей документ в майбутньому буде визначати правила співпраці з постачальником.
Термін дії договору
Одразу зазначимо, договір - не догма. У Правилах роздрібного ринку електроенергії (далі - Правила) наведено форму примірного договору. Це означає, що усі умови договору, які не суперечать чинному законодавству, можуть обговорюватись сторонами. Причому, постачальники, на відміну від споживачів, активно використовують своє право вносити умови, які найкраще їм підходять.
Зверніть увагу: Правила не фіксують конкретного строку дії договору. Споживач може укладати новий договір з новими умовами ледь не щомісяця. І якщо постачальник у договорі фіксує певний проміжок часу його дії, (наприклад, рік або більше), споживач повинен переконатись - чи підходить йому така співпраця. І за потреби обговорити той варіант, який влаштує обидві сторони.
Порядок переходу до нового постачальника
Правила закріплюють за споживачем право обирати постачальника на власний розсуд. Причому, не передбачено обов'язкове повідомлення діючого постачальника про перехід до нового. Якщо споживач вирішив обрати іншого постачальника, то повідомити про свій намір він має саме його. Діючий же постачальник, відповідно до Правил, отримує повідомлення від адміністратора комерційного обліку про те, що даний споживач більше не користується його послугами.
Деякі постачальники вказують у договорі (наголошуємо, він не є шаблонним) обов'язкове повідомлення про перехід до нового постачальника. Наприклад, не пізніше ніж за 30 днів до моменту переходу. За порушення цього пункту передбачено штраф. Якщо Ви зустріли такий пункт у договорі, то обов'язково обговоріть його з постачальником. Адже Ви не повинні його повідомляти про перехід до нового постачальника. І штрафи в даному випадку - це вимога постачальника, а не діючого законодавства.
Якщо Ви підписали договір і вже постфактум знайшли пункт щодо штрафів за неповідомлення, то необхідно дотримуватись вказаних вимог. Якщо договір не передбачає можливість внесення змін на підставі додаткових угод, то змінити ситуацію Ви ніяк не зможете.
Правила укладення договорів
Існує два способи: укласти персональний договір, в якому разом із постачальником узгодили всі умови постачання електроенергії. Тут доречно буде залучити юристів та консультантів.
Другий спосіб - це приєднання до публічного договору на підставі відповідної заяви. Що мається на увазі. Постачальник на своєму сайті оприлюднює Договір із усіма умовами, а споживач, ознайомившись з ним, приєднується, направивши постачальнику відповідну заяву.
Необхідно врахувати важливий момент: у день приєднання до публічного договору необхідно роздрукувати оприлюднений на сайті варіант та завірити його підписом уповноваженої особи постачальника. Якщо протягом дії договору його умови будуть змінюватись, маючи на руках завірений примірник, споживач буде сплачувати за послуги з постачання електроенергії відповідно до тих умов, які завірені у договорі.
Якщо цього не зробити, то у майбутньому, коли виникатимуть спірні питання, споживачу буде складно довести, що він виконує умови договору, до якого приєднався. Зверніть увагу, що ст. 634 ЦКУ закріплює пріоритетне право на встановлення умов публічного договору за постачальником.
Строки в договорі
Звертайте увагу на умови договору, які стосуються термінів повідомлень, надання актів тощо. Наприклад, договір передбачає строк повернення постачальнику підписаного акту прийому-передачі до 10 числа місяця, що слідує за розрахунковим. Або розрахунки за спожиту електроенергію проводять 30 числа кожного місяця. А невиконання вказаних строків, згідно укладеного договору, тягне за собою накладання штрафу та пені.
Часто виникає ситуація, що фактично вказані штрафні санкції протягом дії договору не застосовуються. Однак в момент переходу до нового постачальника вони можуть бути пред’явлені споживачу в повному обсязі. Іноді, їх розмір складає суму, яка дорівнює вартості всього обсягу спожитої електроенергії протягом дії договору. У такому разі сума штрафів стає заборгованістю за попереднім договором про постачання електричної енергії. Дана обставина дає можливість електропостачальнику, від якого йде споживач, ініціювати процедуру його відключення через заборгованість.
Ціна
Кожен договір про постачання електричної енергії передбачає встановлення ціни за формулою постачальника. Необхідно з’ясувати всі її складові, усі коефіцієнти та суми, які входять до її складу. Наприклад, сьогодні маємо ситуацію, коли тариф на передачу електроенергії змінюється ледь не щомісяця. У липні він складав 347,43 грн/МВт∙год, у вересні - вже 116,54 грн/МВт∙год. Тобто майже втричі нижчий. І якщо в ціні зафіксовано липневий тариф, то саме він буде впливати на ціну, за якою Ви будете розраховуватись за електроенергію. Усі складові формули повинні мати ринкове обґрунтування і бути зрозумілими споживачу.
Легальність постачальника
Необхідно перевірити діючу ліцензію постачальника та чи відкритий у нього рахунок із спеціальним режимом використання. Цю інформацію у вільному доступі можна знайти на сайті НКРЕКП. Якщо у постачальника призупинена ліцензія і відсутній рахунок, в подальшому Вам буде складно довести, куди ж насправді Ви сплачували за спожиту електроенергію.
Відповідальність
Перевіряйте, як в договорі прописана відповідальність споживача за можливі відхилення від заявлених обсягів постачання та строки подання повідомлень на коригування обсягів споживання. Чи прийнятні ці умови для Вашого підприємства. Якщо договір передбачає штрафні санкції за небаланси, то який їх розмір та чи підходить це Вашому підприємству.
Висновок
Повторимо, Правила не передбачають фіксованої форми договору на постачання електроенергії. Як і на будь-якому ринку, умови повинні обговорюватись між постачальником та споживачем. Клієнтоорієнтовані постачальники завжди йдуть на зустріч споживачу та готові обговорювати умови договору.
Пам’ятайте про своє право обирати такі умови, які будуть найбільш оптимальними для Вашого бізнесу та не створюватимуть фінансових загроз, не приведуть на постачання до постачальника останньої надії з подальшим відключенням від мереж. Уважно читайте договір та обговорюйте усі спірні питання.