Возвращение уголовной ответственности за контрабанду подакцизной продукции – важная составляющая борьбы с теневой экономикой
В Державній фіскальній службі розповіли, що наразі відбувається з нелегальним ринком підакцизних товарів.
Дослідження "Kantar Україна" засвідчило зростання частки нелегальних тютюнових виробів у лютому 2021 року до рекордних 12,8% проти 5,8% у лютому 2020 року, це максимальний показник з 2011 року.
Про те, чому це відбувається, як борються з нелегалами та які є фактори стримування, ми поговорили з головою ДФС Вадимом Мельником.
Дані ДФС теж підтверджують, що з початку 2021 року на ринку України збільшилася частка нелегальних сигарет. В основному, це сталося через зростання надходжень такого товару з Duty Free.
Надходження через цей канал зросли з 4,9-5% у четвертому кварталі 2020 року до 6,9-7% у першому кварталі 2021 року, розповідає голова ДФС. Частка підроблених сигарет на ринку становить 4-4,2%, контрабандних – 1,5-1,7%.
За словами Мельника, Державна фіскальна служба зреагувала на зростання підакцизної "тіні" і розслідує три кримінальні провадження за напрямком легалізації цигарок через Duty Free.
Загалом втрати бюджету від нелегального ринку тютюнової продукції відомство оцінює майже 12 млрд грн.
За січень-червень 2021 року ДФС вилучила майже 200 тонн спирту, понад 500 тонн лікеро-горілчаної продукції, близько 13,5 млн пачок цигарок, майже 38 тис тонн пально-мастильних матеріалів.
Усього такої продукції вилучено на 2,1 млрд грн. Якби ця продукція потрапила на ринок легально, бюджет тільки з акцизу отримав би близько 700 млн грн. Загалом додаткові надходження перевищили б 1 млрд грн, зазначають у відомстві.
Злочинна діяльність постійно трансформується. Канали надходження на ринок нелегальних сигарет постійно змінюються.
ДФС після вилучення партій нелегальних цигарок аналізує їхнє маркування та визначає виробника. Щоправда, іноді це зробити неможливо, адже злочинці щоразу якісніше підробляють відомі бренди.
Встановивши, на обладнанні якого підприємства виготовлені контрафактні сигарети, правоохоронці, якщо йдеться про легальну компанію, пред'являють їй претензії, що дозволяє позбавити її ліцензії і зупинити незаконне виробництво.
Аналіз вилученої продукції підтвердив дані дослідження "Kantar Україна" щодо того, що у 2021 році набула поширення схема легалізації сигарет через магазини Duty Free.
"Це коли ви навіть не знаєте, що, прямуючи за кордон і придбавши цукерки в такому магазині, ви ще "купуєте" кілька блоків цигарок", – пояснює очільник ДФС.
"Касир на ваш посадковий талон приховано від вас проводить такий товар. За документами, товар вийшов з Duty Free, але за кордон з пасажиром він не полетів, а надійшов на український ринок без сплати податків. Під таку схему легальні виробники незаконно виготовляють товари на своїх потужностях", – розповідає Мельник.
За його словами, щодо двох великих виробників ДФС проводить досудові розслідування.
Через митний кордон нелегальні сигарети найчастіше приходять у режимі "перерваний транзит" чи з приховуванням від митного контролю, а також через прикордонні смуги з Білоруссю та з тимчасово окупованих територій.
Тут у кожного органу своя зона відповідальності.
Державна прикордонна служба перекриває канали через державний кордон, Державна митна служба не допускає приховування партій сигарет від митного оформлення, Державна податкова служба перевіряє підприємства на предмет сплати податків, враховуючи баланс сировини, виготовленої продукції та сплачених податків, а також перевіряє дотримання правил торгівлі.
Якщо йдеться про канали збуту таких товарів, підключається Національна поліція. Вона має боротися зі стихійною торгівлею.
У компетенції ДФС – виявлення кримінальних злочинів, що кваліфікуються за ст. 204 Кримінального кодексу України ("Незаконне виготовлення, зберігання, збут або транспортування з метою збуту підакцизних товарів").
Нелегальні сигарети дешевші, тому на них є попит. Коли один орган перекриває один канал, збільшуються потоки через інший, тому потрібні комплексний підхід і співпраця, переконаний голова ДФС.
Боротьбі з незаконним обігом підакцизних товарів бракує координації діяльності, наголошує він. Бракує відповідного органу. На думку Мельника, ним можуть бути Рада національної безпеки та оборони або Офіс генпрокурора.
Виносити це питання на такий високий рівень потрібно, бо збитки бюджету сягають десятків мільярдів гривень на рік. Економічна безпека є складовою безпеки держави.
Повернення кримінальної відповідальності за контрабанду підакцизної продукції – важлива складова боротьби з тіньовою економікою.
У межах кримінального провадження чи оперативно-розшукових справ використовуються більш оперативні і якісні інструменти збору доказової бази: обшуки, вилучення, інші гласні та негласні слідчі і розшукові дії. Якщо керуватися КПК, незаконні дії можна зупиняти більш оперативно та ефективно.
Сам факт наявності кримінальної відповідальності буде стримувати від вчинення незаконних дій. У правоохоронця буде більше важелів для зупинки протиправної діяльності і збору доказів винуватості.
Це дозволить втілити один з основних принципів Кримінального процесуального кодексу – принцип невідворотності покарання.
Більш ефективно боротися з нелегальною продукцією допоможе повний чіткий облік будь-якої підакцизної продукції – від виробництва або імпорту до кінцевого споживача.