Председатель ДФС: В этом году мы изъяли контрафактных сигарет на 94% больше, чем в прошлом
— Відкриваємо гугл і вбиваємо "купити цигарки дешево". Знаєте, скільки пропозицій?
— Дуже добре знаю. Незаконна торгівля підакцизними товарами через інтернет – окрема проблема.
Вона турбує не лише Державну фіскальну службу, а й комітет Верховної Ради з питань фінансів, податкової та митної політики і, звичайно, легальних виробників, продукцію яких підробляють та реалізують споживачам.
Державі це завдає збитки, спотворює конкуренцію. Підступність цього явища ще й в тому, що вживання такої продукції загрожує життю та здоров'ю людей.
— А як ви цьому протидієте?
— Складність боротьби з продажем фальсифікату онлайн полягає в тому, що "інтернет-вітрини", як правило, використовують іноземні сервери, які неможливо заблокувати силами лише ДФС.
Державна фіскальна служба вже зверталася до Міністерства фінансів та профільного парламентського комітету з пропозицією запровадити пряму заборону торгівлі спиртом, алкогольними напоями та тютюновими виробами через інтернет.
Поки ж такої заборони немає. Отже, маємо таку картину.
У січні-серпні 2020 року податкова міліція вилучила з незаконного обігу підакцизних товарів, які на порушення вимог чинного законодавства реалізовувалися за допомогою інтернету, на 390 млн грн. З них тютюнові вироби становлять понад 11%: 854 тис пачок сигарет та 5,3 тонни тютюну на загальну суму 78,5 млн грн.
— Це онлайн, а яка загальна динаміка тіньового ринку цигарок у 2020 році?
— За вісім місяців вилучено підакцизних товарів майже на 1,8 млрд грн. З них майже 39% у грошовому еквіваленті – це тютюнові вироби.
За результатами вжитих заходів, у січні-серпні 2020 року податкова міліція вилучила з незаконного обігу 10,7 млн пачок тютюнових виробів та 164,3 тонни тютюну на загальну суму 691,2 млн грн.
Якби вивільнену від фальсифікату частку тютюнового ринку заповнила легальна тютюнова продукція, то до бюджету від її продажу надійшло би десь 447 млн грн акцизного податку.
Торік за аналогічний період було вилучено 9,4 млн пачок і 64,7 тонн тютюну на понад 350 млн грн. Тобто в грошовому еквіваленті цьогорічні показники майже на 94% кращі, ніж за аналогічний період 2019 року.
— Про боротьбу з нелегальним тютюном повідомляють і митниця, і Нацполіція. Де тут межа ваших повноважень?
— Якщо порушення виявляються при перетині кордону, то це зона відповідальності митників та прикордонників. Якщо це стосується загальних кримінальних проваджень, які належать до підслідності Нацполіції, то це їх зона відповідальності.
Наша підслідність – це 204 стаття Кримінального кодексу: незаконне виготовлення, зберігання, збут або транспортування з метою збуту підакцизних товарів, серед яких і тютюнові вироби.
Ми працюємо на виявлення і припинення фактів незаконного виготовлення та збуту тютюнової продукції без сплати акцизного та інших податків, а також фактів фальсифікації тютюнової продукції, тобто виготовлення її в кустарних умовах у підпільних цехах.
Крім того, наша відповідальність – перекриття каналів незаконного переміщення тютюнових виробів через кордон, припинення незаконної торгівлі підакцизними товарами, у тому числі через інтернет.
— Експерти кажуть, що збільшилася активність контрабандних потоків цигарок з окупованих Росією територій України. Можете це підтвердити?
— У січні-серпні 2020 року вилучено 380 тис пачок тютюнових виробів, які надходять з цих територій, на загальну суму 17,3 млн грн. Порівняно з аналогічним періодом 2019 року, вартість вилучених тютюнових виробів збільшилася вчетверо.
За вісім місяців 2020 року співробітники спецпідрозділу податкової міліції ДФС у районах здійснення Операції об'єднаних сил виявили 140 адміністративних і 13 кримінальних правопорушень, пов'язаних з незаконним обігом та незаконним переміщенням через лінію розмежування тютюнових виробів.
На території Донецької області працював і продовжує працювати завод, який виготовляє цигарки. Цю продукцію намагаються контрабандним шляхом "перекидати" на всю територію України.
— Які найбільш резонансні схеми постачання цигарок на нелегальний ринок?
— Більшість тютюнових виробів у незаконному обігу не реалізується на внутрішньому ринку, а вивозиться правопорушниками в ЄС. Там вони значно дорожчі. Тому найбільш резонансні випадки пов'язані з викриттям незаконних каналів постачання тютюнових виробів за кордон.
Найбільш поширеними способами незаконного переміщення сигарет через територію України є "транзит" на адресу неіснуючих фірм-нерезидентів. Щоб перемістити товар через кордон, його маскують під інші товари і намагаються приховати від митного контролю. "Умільці" переобладнують транспортні засоби і створюють у них спеціальні сховища.
Наприклад, на пункті пропуску з Білоруссю "Нові Яриловичі" на вантажному автомобілі DAF з напівпричепом прибув 1 061 короб сигарет марок "Минск", NZ, Portal. Вантаж прямував у митному режимі "імпорт" з Литовської Республіки під виглядом вантажу-прикриття "добрива для сільськогосподарського використання".
У результаті обшуків вилучено 530,5 тис пачок цигарок та автомобіль на загальну суму 21,9 млн грн. Тривають слідчі дії.
Зовсім свіжий приклад: 17 вересня в ході оперативних заходів і слідчих дій були проведені обшуки офісу та складських приміщень у Харкові. Так ми локазували діяльність організованої злочинної групи, яка тривалий час незаконно продавала контрабандні і контрафактні тютюнові вироби.
Групі сприяли окремі працівники правоохоронних органів. Продукцію продавали в Харківській та інших областях. Місячний обсяг реалізації контрабандних тютюнових виробів перевищив 10 млн грн. Резонансно?
— Виявили, хто з правоохоронців "сприяв"?
— Ми встановлюємо коло учасників злочинної групи та документуємо можливих причетних посадових осіб правоохоронних органів.
За результатами обшуків виявлено та вилучено 261 ящик тютюнової продукції (135 тис пачок сигарет) в асортименті на понад 5 млн грн. Тютюнову продукцію виробництва РФ, Республіки Білорусь та ОАЕ було ввезено до України поза митним контролем.
Також в ході обшуків знайдено і вилучено чорнову бухгалтерію та 1 млн грн готівки.
— Яка доля вилучених тютюнових виробів і тютюну?
— Для запобігання корупції в податковій міліції ми передаємо таку продукцію на зберігання на ліцензійні склади. Вона перебуває там до моменту знищення.
Вилучені тютюнові вироби мають зберігатись в місцях, відомості про які містяться в Єдиному державному реєстрі місць зберігання. Із практики – така продукція зберігається на складах заводу-виробника або на складах дистриб'ютора.
Після завершення судових слухань щодо арешту вилучених тютюнових виробів, отримання рішення суду та відповідного експертного висновку тютюнові вироби підлягають знищенню.
Знищення ми проводимо разом з представниками "Укртютюну", а також заводу-виробника або дистриб'ютора.
Такі публічні знищення ми почали проводити два з половиною роки тому, коли я був керівником слідства ДФС (начальником головного слідчого управління фінансових розслідувань ДФС. – ЕП).
— Як споживачеві відрізнити контрафакт і контрабанду від легальної продукції?
— Найпростіше це зрозуміти, звичайно ж, за наявністю акцизної марки або стікера For Duty Free Only або Duty Free Sale Only – це для магазинів безмитної торгівлі.
Однак нелегальна продукція може бути з підробленою акцизною маркою, тому найбільш дієвий спосіб – це низька ціна.
Зазвичай контрафакт і контрабанду продають "з рук" на ринках, переходах, зупинках транспорту. А ще на пачках, як правило, немає реквізитів – назви та адреси виробника, попередження про шкідливість тютюнопаління, максимальної роздрібної ціни.
Ще один спосіб зрозуміти, що перед вами контрафакт, – якість фурнітури. Нерівні або м'яті пачки, неякісна целофанізація, низькоякісна фольга свідчать, що товар, скоріше за все, виробляли кустарно.
— На вашу думку, чого бракує правоохоронцям для боротьби з цими явищами?
— Фаховий персонал, законодавство і матеріально-технічна база дозволяють нам боротися з нелегальним обігом тютюнових виробів. Результати це підтверджують. Незважаючи на безкінечний процес реформування, податкова міліція завжди відпрацьовувала і продовжує відпрацьовувати підакцизну групу товарів.
Для того, щоб ця боротьба була більш результативною, нам би не завадило, наприклад, окреме фінансування на це. Знищення фальсифікованої тютюнової продукції відбувається за державні кошти. Проводяться відповідні тендерні процедури. Зараз у нас на це немає грошей.
Крім того, необхідно посилювати відповідальність за незаконне виготовлення і торгівлю фальсифікатом на території України, а також за незаконне ввезення такої продукції на територію України.
— А що дасть криміналізація контрабанди?
— Це ще один важіль. Останні десять років контрабанда товарів не є кримінально караним діянням. Думаю, вже пройшло достатньо часу, щоб оцінити негативні наслідки від протиправного потрапляння з-за кордону, наприклад, цигарок.
У рамках кримінальних проваджень ми відпрацьовуємо інші протиправні дії, пов'язані з такими цигарками, наприклад їх незаконність виготовлення чи несплату податків. Тобто розслідуються похідні від митних правопорушень.
Відтак в адвокатів є можливість формування в суді правової позиції, що дозволяє повернути їм вилучені цигарки. Натомість запровадження кримінальної відповідальності за контрабанду підакцизних товарів усуне такі законодавчі прогалини.