Как электромобильная инфраструктура помогает поддерживать здоровье и способствует развитию экономики будущего
Україна стала першою серед країн діяльності ЄБРР, де втілюється механізм інноваційних ваучерів.
Цей проєкт, що реалізується в Україні ЄБРР в межах проєкту FINTECC за фінансування ЄС, сприяє інноваціям у сфері кліматичних технологій та розвитку "зеленої" економіки.
Уже 25 українських компаній реалізували проєкти та отримали 850 тис євро від ЄС та ЄБРР на покращення своїх розробок та сертифікацію технологічних рішень для скорочення викидів парникових газів, ресурсоефективності та енергоефективності.
З повним переліком переможців-інноваторів можна ознайомитися на сайті програми.
Серед таких компаній була і компанія Go To-U зі Львова, яка розробляє системи управління зарядними станціями, допомагаючи соціально та екологічно відповідальним бізнесам і водіям електромобілів знайти один одного. Своєю чергою, це стимулює електромобільність та зменшує шкоду довкіллю.
Кошти, які компанія отримала в межах програми "Кліматичні інноваційні ваучери", були витрачені на розробку мобільної платформи для водіїв електромобілів.
Зокрема, Go To-U створили кабінет власника для збирання й відстежування статистики, а головне – для резервування доступу до зарядних станцій в потрібному місці у зручний час.
Питання збереження довкілля, скорочення шкідливих викидів в атмосферу та раціонального використання ресурсів зараз актуальні як ніколи досі. Передусім – через пандемію, яка впливає на економіку й подальші рішення бізнесів та урядів.
"Карантин зробив нас сильнішими, навчив діяти швидше і виваженіше. Ми переформатували деякі процеси і стали ефективнішими", – говорить директорка з розвитку продукту і маркетингу, співзасновниця "Go To-U Україна" Лєна Артеменко.
Сфера діяльності компанії дозволила мобілізувати ресурси, розвиватися і створювати продукти дистанційно.
"Для нас найбільшою цінністю є людина та її здоров'я, тому ми досі дотримуємося карантину. Ми переконалися, що персональний транспорт – це дуже важливо, тому розвиток електромобільності – на часі.
Резервування зарядних станцій через нашу платформу допомагає водіям краще планувати маршрут і робить подорожі безпечнішими. На перше місце виходить безпека – і екологічна, і фізична", – додає Артеменко.
Go To-U – платформа із зарядними пристроями для електромобілів. В Україні збільшується кількість таких авто, тому дуже важливо створити й підтримувати на належному рівні інфраструктуру для них.
Сервіс, який надає компанія, допомагає інтегрувати зарядну станцію в роботу будь-якого закладу – від бізнес-центру до медичної клініки, від банку до готелю.
Партнери сервісу – відомі в Україні бізнеси: Ощадбанк, "Renault Україна", "Укренерго", Генеральна дирекція з обслуговування іноземних представництв, "Планета кіно IMAX", Hyundai, Metro Cash & Carry, "Сім'я ресторанів Діми Борисова", готелі, клініки, автомийки, торгові центри, ресторани, девелоперські та інвестиційні компанії.
Про експеримент з Tesla Model S
"Ми починали у 2013 році. Спершу була цікавість до Tesla. Нами керувало усвідомлення того, скільки вигод може принести електромобіль. Це не лише вид транспорту, це зовсім інше ставлення до ресурсів. Перехід на електромобільність принесе людству чимало плюсів", – переконана Артеменко.
За її словами, це і збереження довкілля, і запровадження розумних технологій в транспорті, наприклад, коли машини можуть спілкуватися. "Ці технології вже доступні, їх просто потрібно почати використовувати. Ми не бачимо для цього жодних перепон", – говорить співзасновниця "Go To-U Україна".
У 2014 році, після Революції гідності, Артеменко з компаньйонами – чоловіком Назаром та сестрою Любов'ю – вирішили не зупинятися і продовжувати справу.
Вони усвідомлювали, що для економічної безпеки України енергетична незалежність є фундаментальною. Щоб країна могла розвиватися інноваційно й почуватися безпечно, потрібно впроваджувати інновації. Використовувати сонячну та вітрову енергію. Загальний інтерес до електромобілів підвищує зацікавленість людей до "зеленої" енергії.
У 2014 році подружжя купило перший у Львові електромобіль Tesla Model S і провело експеримент. Воно проїхало рекордні 560 км зі Львова до Києва на одному заряді батареї.
Подорож стала справжнім викликом. Такі відстані на електромобілі в Україні ще ніхто не долав без підзарядки. До того ж, у паспортних даних Tesla Model S 85 запас ходу був обмежений 500 кілометрами.
"Ми просто розуміли: щоб зрушити щось у соціумі, потрібно максимально привернути до цього увагу суспільства. Є різні шляхи, як це зробити.
Можна лякати людей, казати, що ми всі помремо, задихнемося від вуглекислого газу, а можна сказати: дивіться, це реально "фан", це набагато зручніше, комфортніше, чистіше.
Безумовно, Tesla звертала на себе значно більше уваги, ніж будь-який інший електромобіль. Власне, у цьому була основна перемога Ілона Маска. Він почав не з маленьких машинок, схожих на гольф-кари, як деякі виробники.
Він почав одразу з родстера – автомобіля, що впадав в очі всім. Його всі хотіли, він був швидкий, він був "сексі". Tesla – це те, що кожен з нас хотів би мати.
Наша стратегія полягала в тому ж самому: привернути увагу, дати можливість спробувати цей автомобіль. Ми зробили багато безкоштовних тест-драйвів, провели купу зустрічей, презентацій, метою яких було познайомити людей з цим видом транспорту.
Так, Tesla недешева машина, проте є й інші електромобілі. У той час в країну завозили Nissan Leaf, який був значно дешевшим.
Наявність електромобілів зобов'язує і державу розвиватися в цьому напрямку. Наприклад, на той момент не було скасовано ПДВ на купівлю електромобілів і не було спеціальних пільгових кредитів.
Проте у нас було чітке усвідомлення, що варто лобіювати інтереси потенційних власників електротранспорту. Усе це швидко стало реальністю.
Ми не продаємо Tesla і не будемо цього робити, бо Tesla виступає проти дилерства. Позиція компанії проста: якщо людина хоче авто, вона повинна замовити його на сайті, а не переплачувати посередникам. Ми допомагаємо доставити машину в Україну", – пояснює Артеменко.
За даними Мінінфраструктури, в Україні зареєстровано майже 20 тис електрокарів. За останні два роки частка електромобілів зросла на 300%. Україна посідає третє місце в Європі за темпами зростання кількості електромобілів і зарядної інфраструктури.
У 2019 році в країні було зареєстровано 7 542 електромобілі. Найпопулярнішим електрокаром серед українців став Nissan Leaf.
Про цікавість українців до інноваційних рішень
"Ми, українці, високоосвічений народ. Нам інновації дуже потрібні, ми їх чудово сприймаємо.
Коли ми створили Tesla Club Ukraine, то побачили, як відрізняються знання та реакції людей у нас і, наприклад, у Польщі чи Німеччині. Українці, які приходили на ознайомлення з Tesla, знали технічні параметри та різні нюанси.
Натомість у Польщі думали, що це Mercedes, просто інша його модель.
У мене склалося враження, що в українців виник певний голод за часів обмежень, які були в СРСР. Зараз, коли ми маємо можливість доторкнутися до інновацій та отримати їх, робимо це залюбки", – каже Артеменко.
Власне, ідея платформи із зарядними станціями для електромобілів виникла після того, як з'явився електромобіль.
Назар, Лєна і Люба придивлялися, як це працює в ЄС, їздили і Євросоюзом, і Україною. Вони зрозуміли, що питання зарядки для автомобіля не просто важливе, а критичне. Згодом вони поїхали за досвідом у Сполучені Штати.
"У США ця інфраструктура не надто зручна. Компанії, які почали встановлювати зарядні станції, намагалися наслідувати модель звичайних бензинових заправок. Ми вважаємо, що це неправильно", – говорить Артеменко.
Хід думок команди був таким: коли ми приїжджаємо на заправку, ми заправляємося бензином, це забирає хвилин п'ять. Закінчується пальне – заїжджаємо на іншу заправку. У країні багато АЗС, у нас широкий вибір.
Електромобіль, як відомо, можна заряджати від звичайної розетки вдома. Це буде повільніше, але за вісім годин сну можна зарядитися на 100-120 км. Цього вистачає, щоб їздити по місту весь день. А що із зарядкними станціями?
Про впорядкування інфраструктури для електромобілів
"Де заряджати свою машину власнику, якщо у нього нема підземного паркінгу або спеціального місця, оснащеного зарядкою? Люди або орендують чи купують гараж, або кидають якусь переноску від охорони на паркінгу.
Це тимчасовий варіант. Добре, що напрацьовано законопроєкт, який зобов'язує будувати паркінги із зарядними станціями для електромобілів. Це гармонізує питання безпеки і зручностей.
Наша зарядна інфраструктура виглядала хаотично. У кожного оператора була своя картка доступу. У нас були ситуації, коли ми вночі доїжджали до якогось готелю, де мала бути зарядна станція, а потім з’ясовувалося, що для її увімкнення потрібна картка, яку треба заздалегідь (!) замовити факсом та отримати поштою. Уявляєте?
Таке було і в ЄС, де інфраструктура розвивалася з 2012 року. В Україні на той момент не було жодної зарядної станції, і нас зацікавило питання інфраструктури", – розповідає Артеменко.
У компанії почали думати, як зробити так, щоб інфраструктура була зручною, щоб користування надавало переваги, а не продукувало стреси.
"Людина, яка перейшла на бік добра, тобто яка пересіла в електромобіль, повинна отримувати позитивний досвід керування електромобілем, зокрема, і під час його зарядки", – переконана Артеменко.
Для цього і створювали платформу Go To-U. Вона об'єднує водіїв електромобілів та бізнеси, які встановлюють зарядні станції на своїх паркомісцях. Артеменко впевнена, що інфраструктура для електромобілів повинна відрізнятися від інфраструктури для звичайних авто.
У чому різниця? Автомобіль заряджається щонайменше 30 хв. Відповідно, зарядна станція повинна стояти там, де водії і пасажири зможуть якісно провести цей час: на територіях ресторанів, готелів, відпочинкових комплексів, торгових центрів.
Якщо водій їде у справах, він повинен мати можливість підзарядити електромобіль в дорозі. Це повинно відбуватися непомітно, зручно і комфортно. Бізнес-центри, де люди працюють, теж повинні мати зарядні станції.
Якщо людина живе в багатоквартирному будинку і не має можливості заряджати автомобіль, вона може це зробити на роботі біля бізнес-центру.
Важливе питання – швидкісні зарядні станції, коли авто заряджається за 30 хв. Такі станції повинні стояти між містами, там, де людина не готова робити щось іще, окрім як пити каву.
Зараз в Україні до платформи підключено понад 100 зарядок. Go To-U не є монополістом. На платформі відображаються інші оператори, які надають послуги заряджання на якісних зарядних станціях.
Партнерство вибудоване так, щоб надати клієнту якісний сервіс і максимум зручностей. Це виглядає приблизно так, як на Booking.com при пошуку житла: є платформа, а ви вибираєте те, що підходить якнайкраще.
Про віру у свою справу і про глобальну мрію
"Ми віримо в те, чим займаємося. Своєю глобальною метою бачимо максимальне збільшення кількості електромобілів.
Ми не хотіли створювати невеликий бізнес, щоб заробити на чергову машину. Ми хотіли зробити так, щоб люди у світі могли отримати від електромобіля максимум задоволення.
Ми концентруємося на споживацьких перевагах. Наш мобільний додаток безкоштовний для споживача. З одного боку, є софтові продукти, які використовує бізнес разом із зарядною станцією, з іншого – є мобільний додаток для водіїв.
Основні критерії – зручність, комфорт і простота використання сервісу власниками електромобілів. У нас є опція "резервація зарядної станції", яку чомусь не використовують інші провайдери послуг.
Людина може запланувати час зарядки і зрозуміти, що вона при цьому робитиме. Це важливо", – говорить Артеменко.
Go To-U має амбітні плани. Наприклад – збільшити кількість зарядних станцій мінімум удвічі та додати швидкісні зарядні станції на трасах між містами. Вийти на ринки інших країн та збільшити перелік функцій додатку.
Нинішня криза дозволяє пришвидшувати втілення багатьох технологічних моментів. Компанії борються за лояльність та увагу клієнтів. Бізнес, використовуючи інноваційні рішення, підвищує пожиттєву цінність клієнтів (CLV), зменшує вартість їх залучення, збільшує відсоток повернення клієнтів, рівень їх задоволення, довіри до компанії та її продуктів.
Рівень користування електрокарами в Україні зростає, бо це вигідніше й екологічніше. Це означає, що затребуваність платформи та мобільного додатку, створених компанією, буде зростати.
Уже зараз кожен водій електромобіля може скласти свій маршрут з урахуванням усіх зарядних станцій. Платформа об'єднує близько 200 зарядок на 22 кВт в Україні, Таїланді, Грузії, Казахстані, Польщі та Австрії, а мобільний додаток Go To-U налічує 65 тис зарядних станцій у світі й підтримує сім мов.
У компанії Go To-U працюють 14 осіб. Засновники – подружжя Назар Шимоне-Давида, Лєна Артеменко та Любов Артеменко.
Це міжнародна платформа, що дозволяє водіям електромобілів знайти та забронювати зарядні станції на зручний час. Також компанія продає та обслуговує зарядні станції, електромобілі й аксесуари до них. Компанію оцінюють 3 млн дол.
Український стартап Go To-U увійшов до числа переможців на міжнародному конкурсі чистих технологій ClimateLaunchpad, який відбувся на Кіпрі.
Місце призера ClimateLaunchpad означає участь у спеціалізованому акселераторі Climate-KIC і фінансування 95 тис євро. Гроші виділяються трьома етапами протягом півтора року. Це дозволить удосконалити продукт і вийти на нові ринки.
Любов Артеменко візьме участь у WiSE24 – світовій стартап-події для жінок. Це буде 24-годинний нонстоп-івент, який дивитимуться тисячі інвесторів. Планується понад 50 "пітчів" від представниць стартапів з десяти регіонів світу.
Україна вперше представлена окремою делегацією і презентує шість стартапів, у тому числі платформу Go To-U.
За результатами конкурсу Michelin Movin'On Startup Challenge 2020, Go To-U увійшла до десяти провідних компаній, що впроваджують рішення у галузі сталої мобільності.
У Лондоні журі конкурсу MOVE2020 Start-Me-Up обрало Go To-U найкращим стартапом року.
Go To-U підтримує Techstars (акселераційна програма Smart Mobility '20). Компанія залучила 270 тис дол зовнішнього фінансування та анонсувала Seed-раунд.
Зоя Казанжи
Спецпроєкт реалізовано за підтримки ЄС в межах проєкту "Комунікації ЄС в Україні". Офіційні ресурси ЄС в Україні: сторінка на Facebook та канал на YouTube.